Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

Film Topic #11

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Februari
    Films
    11. Chinjeolhan geumjassi (Chan-wook Park, 2005) :: 8.0
    12. On the Waterfront (Elia Kazan, 1954) :: 8.0
    13. Kung fu (Stephen Chow, 2004) :: 7.0
    14. Delicatessen (Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet, 1991) :: 7.4
    15. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh, 2017) :: 8.0
    16. Dead Man's Shoes (Shane Meadows, 2004) :: 7.9
    17. Good Time (Ben Safdie, Joshua Safdie, 2017) :: 7.1
    18. Brawl in Cell Block 99 (S. Craig Zahler, 2017) :: 7.0

Series
    19. Curb Your Enthusiasm - Seizoen 3 (Larry David, 2002): Aflevering 9 t/m 10 :: 8.0
    20. Curb Your Enthusiasm - Seizoen 4 (Larry David, 2004): Aflevering 1 t/m 3 (nog niet af gezien)
    21. The Leftovers - Seizoen 1 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2014): Aflevering 1 t/m 10 :: 8.0
    22. The Leftovers - Seizoen 2 (Damon Lindelof, Tom Perrotta, 2015): Aflevering 1 t/m 6 (nog niet af gezien)
    23. Show Me a Hero - Seizoen 1 (Paul Haggis, 2015): Aflevering 3 t/m 6 :: 8.3

Statistieken
    Totaal 8 films (maandgemiddelde: 7.0) gekeken:
    - Kort (t/m 20 min.): 0.
    - Middel (21 t/m 75 min.): 0.
    - Lang (meer dan 75 min.): 8.

Totaal 25 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 2150 min.
    Aantal films / series herzien: 0.

Best beoordeeld: Show Me a Hero - Seizoen 1 (8.3, 3de dit jaar).
    Slechtst beoordeeld: Kung fu, Brawl in Cell Block 99 (7.0).
    Last edited by Rexcoder; 2 mrt 2018, 15:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijn Bekijk berichten
      26. The Florida Project (Sean Baker, 2017) :: 7.0
      Gister ook gezien. Veel hype maar vond hem erg teleurstellend. Een mooi geschoten film wel, locatie ook top. Maar verder vooral irritante kinderen en nog irritantere moeder. White trash op zijn best. Willem Defoe probeerde het nog een beetje te redden maar helaas. Viel me tegen. 2.5*

Comment

Ik zag heel veel goeds in die film, maar omdat ik me zo irriteerde aan die kinderen (al zwakte dat later wel af) en vooral die moeder ben ik niet hoger dan 3* gekomen. De moeder werd goed gespeeld maar ik vond haar zo irritant dat het me tegen begon te staan ofzo.

Comment

https://www.imdb.com/oscars/nominati...ef_=acd_nav_i3

Wat vinden we van de Oscar uitslag? Bij de acteurs en actrices kan ik me er goed in vinden, evenals de visuele en geluid oscars. Weet alleen niet zeker of ik Shape of Water ook tot beste film zou rekenen.

Comment

Amper films gezien maar heerlijk dat Allison Janney (West Wing favorietje) wint en dat Deakins ook eindelijk z'n Oscar heeft, had er al 5 kunnen hebben ofzo.
            Last edited by Hansje; 6 mrt 2018, 02:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Justin Bekijk berichten

Wat vinden we van de Oscar uitslag? Bij de acteurs en actrices kan ik me er goed in vinden, evenals de visuele en geluid oscars. Weet alleen niet zeker of ik Shape of Water ook tot beste film zou rekenen.
              Zit op dezelfde lijn. Dunkirk met 2 sound beeldjes, terecht, en BR2049 met VFX en cinematografie. McDormand en Rockwell ook zeer zwaar verdiend. Oldman, niet onterecht, al had ik er weinig op tegen gehad als Chalamet of Day-Lewis had gewonnen. En over DDL gesproken, ik had uit Phantom Thread graag Lesley Manville het beeldje voor supporting actress zien winnen, die vond ik heel sterk.

Verder mja. Shape of Water was wel oke, ik had die eerder in een meer technische categorie iets gegund, beste film vind ik het absoluut niet. Zelfde met Del Toro die regisseur wint, maar sowieso had ik m'n twijfels bij alle genomineerde regisseurs.

Dat Get Out en Call Me By Your Name allebei een prijs pakken voor screenplay is ook absoluut verdiend, voor originele screenplay had ik het Three Billboards ook gegund en voor adapted zat ik half te hopen op The Disaster Artist

Comment

Shape of Water is een kopie van Splash
                Ik vond hem al niet heel bijzonder en toen ik daar achter kwam, snapte ik nog meer waarom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simonsav Bekijk berichten

Zit op dezelfde lijn. Dunkirk met 2 sound beeldjes, terecht, en BR2049 met VFX en cinematografie. McDormand en Rockwell ook zeer zwaar verdiend. Oldman, niet onterecht, al had ik er weinig op tegen gehad als Chalamet of Day-Lewis had gewonnen. En over DDL gesproken, ik had uit Phantom Thread graag Lesley Manville het beeldje voor supporting actress zien winnen, die vond ik heel sterk.

Verder mja. Shape of Water was wel oke, ik had die eerder in een meer technische categorie iets gegund, beste film vind ik het absoluut niet. Zelfde met Del Toro die regisseur wint, maar sowieso had ik m'n twijfels bij alle genomineerde regisseurs.

Dat Get Out en Call Me By Your Name allebei een prijs pakken voor screenplay is ook absoluut verdiend, voor originele screenplay had ik het Three Billboards ook gegund en voor adapted zat ik half te hopen op The Disaster Artist
                  Toch heb ik weleens meer moeite gehad met de uitslag dan dit jaar. Best terecht over het algemeen dit keer.

Comment

Lego Batman Movie gezien. Niet zo leuk als The Lego Movie, maar wel wel weer aardig vermaak. Veel grapjes waarvan de meesten wel werken, veel verwijzingen. Jammer van de moralistische boodschap, maar dat hoort er bij. 3*.

Comment

Wordt overal behoorlijk afgebrand wel. Vond 'm zelf verhaal technisch enorm rommelig. Qua setting en sfeer gewoon een lekkere sci-fi detective film.
                      Rommelig is idd het juiste woord. Behoorlijk warrige film met momenten. Ook gewoon nogal raar met Paul Rudd als bad guy, en dan die andere met z'n "babe" de hele tijd Nee, matige film imo.

Comment

Ja zonde he, de potentie is er wel. Het eerste stuk vond ik best wel sterk namelijk.

Comment

Phantom Thread
                          Lastig. Ik moet er denk nog over nadenken komende dagen. DDL in geen enkele rol nog zoveel zien lachen als nu als Reynolds Woodcock. Maar toch speelt ie wederom arrogante zak. Dat doet ie wel erg goed tough. As voor de film zelf. Ik weet het niet. Zoveel verschillende lagen erin en veel dingen die zelfs voor PTA vrij vreemd waren. Ik kijk amper films vaker maar hier ga ik het denk wel nodig hebben. Weet nog niet of voldoende, goed of geweldig vind deze film.

Comment

Net Annihilation gezien, de nieuwe van Alex Garland (Ex Machina). WTF Dit moet ik even een poos laten bezinken, wat een vaag verhaal zeg. Zeker niet per se slecht, maar oi oi dit vraagt wat bezinking.

Comment

Net Annihilation gezien, de nieuwe van Alex Garland (Ex Machina). WTF Dit moet ik even een poos laten bezinken, wat een vaag verhaal zeg. Zeker niet per se slecht, maar oi oi dit vraagt wat bezinking.
                              Ook gezien, en inderdaad wel een WTF'je waardig deze Er zullen ongetwijfeld een pak theorieën op los gelaten worden, wat ik er voorlopig uit haal:
                              Spoiler for spoiler:
                              er wordt doorheen de film regelmatig verwezen naar verlies, naar ziekte, meer bepaald naar kanker, denk aan Portman die in de beginscene het leven van een kankercel uitlegt, de dokter die meegaat in de "zone" omdat ze kanker heeft en niets meer te verliezen heeft, ook de andere leden van de groep die gemotiveerd zijn door een verlies, danwel de man of de dochter.. de "zone" lijkt me bijna een letterlijke verwijzing naar een kankercel daarom. Het begint klein, maar breidt zich uit, muteert, brengt wijzigingen aan (het lichaam/de natuur). De wetenschap bekijkt kanker/de zone zonder een "oplossing" te kennen, probeert het dan op te lossen door een verdedigingsmechanisme te sturen (teams van het leger de zone insturen ~ chemotherapie het lichaam insturen) etc etc.

Die laatste 15-20 minuten though Daar moet ik nog even wat dieper over nadenken.

Comment

Ook gezien, en inderdaad wel een WTF'je waardig deze Er zullen ongetwijfeld een pak theorieën op los gelaten worden, wat ik er voorlopig uit haal:
                                Spoiler for spoiler:
                                er wordt doorheen de film regelmatig verwezen naar verlies, naar ziekte, meer bepaald naar kanker, denk aan Portman die in de beginscene het leven van een kankercel uitlegt, de dokter die meegaat in de "zone" omdat ze kanker heeft en niets meer te verliezen heeft, ook de andere leden van de groep die gemotiveerd zijn door een verlies, danwel de man of de dochter.. de "zone" lijkt me bijna een letterlijke verwijzing naar een kankercel daarom. Het begint klein, maar breidt zich uit, muteert, brengt wijzigingen aan (het lichaam/de natuur). De wetenschap bekijkt kanker/de zone zonder een "oplossing" te kennen, probeert het dan op te lossen door een verdedigingsmechanisme te sturen (teams van het leger de zone insturen ~ chemotherapie het lichaam insturen) etc etc.

Die laatste 15-20 minuten though Daar moet ik nog even wat dieper over nadenken.
                                Heb je een goed punt, al vind ik het hele idee over zelfvernietiging ook wel sterk. Las een post van iemand anders op MM erover waar ik me ook wel aardig in kan vinden.

Spoiler for zelfvernietiging:

Het thema van zelfvernietiging zit m.i. verweven in de hele film. Iedereen heeft een bepaalde drang zichzelf te vernietigen. Zo ook alle personages die hun lot tegemoet gaan in de shimmer. Het lijkt erop dat de personages die niet kunnen ontsnappen aan die drang het niet overleven terwijl Portman zichzelf letterlijk en figuurlijk tegenkomt aan het eind als ze met haar clone/zichzelf vecht. Pas als ze zichzelf en haar eigen schuldgevoel heeft overwonnen kan ze levend terugkeren. Er zitten ook een aantal visuele metaforen in de film die het idee van zelfreflectie bevestigen (reflectie van Portman in de shimmer wanneer ze hun expeditie beginnen en Portman die haar eigen bloed/cellen onderzoekt en dus letterlijk "in" zichzelf kijkt. Vast ook niet toevallig dat we na elk van deze twee momenten een scène te zien krijgen van Portman's affaire.)

Daarnaast speelt het idee van het huwelijk een grote rol (=twee cellen die bijelkaar komen, wat je ook terugziet in het samensmelten van de cellen in de shimmer). Zo ook het idee dat één van de twee vreemd gaat en zichzelf probeert te revancheren, vergeven wordt, terwijl beide personen en de relatie nooit meer hetzelfde zullen zijn. Oftewel, het einde waarbij ze allebei zijn aangetast door de alien/mutaties.

Nog een aantal interessante elementen zijn dat het huis van Portman exact hetzelfde is als het huis waarin ze op gegeven moment vertoeven in de shimmer en de ouroboros tattoo die post-shimmer Portman plotseling heeft waar ze eerst dat wondje kreeg en je ook terugziet bij één crewlid en een overleden expeditielid. Ouroboros is het oneindigheid-symbool met de slang die zijn eigen staart opeet ( spiraal van vernietiging & creatie).

Ook het kleurgebruik is over nagedacht. De kamer die blauw is wanneer Portman vreemd gaat en daarna wit (heeft ze de fouten die ze in het verleden gemaakt heeft weer hersteld?)
                                .

Al is jouw theorie ook wel een goede. Ik weet nog niet helemaal waar ik neig. Vooral dat de laatste 20 minuten inderdaad. Die gooien alles echt behhrolijk overhoop. Tot die tijd had ik 'm aardig op een rijtje dacht ik.

Comment

Heb je een goed punt, al vind ik het hele idee over zelfvernietiging ook wel sterk. Las een post van iemand anders op MM erover waar ik me ook wel aardig in kan vinden.
                                  Als je doorgaat op dit idee, dan kun je aan de hand daarvan misschien net wel een verklaring vinden voor het einde:
                                  Spoiler for spoiler:
                                  Als je het standpunt van zelfvernietiging centraal wil zetten wbt deze film, dan is het eigenlijk veel duidelijker dan je zou denken: die "kloon" die gemaakt wordt in de vuurtoren -eerst van Kane, daarna van Lena- die neemt alle kenmerken over van de originele persoon. Alle fysieke kenmerken, maar dus ook alle psychische kenmerken? Bijgevolg, als Lena zelfdestructief gedrag vertoont, dan zou die kloon dat ook moeten doen, en inderdaad, die kloon zet daarna zelf die hele vuurtoren in brand, wat uiteindelijk leidt tot de vernietiging van de zone.

Dat laatste shot met die ogen van Lena is trouwens echt zo'n Inception einde IMO Nog even fucken met je publiek, maar uiteindelijk was dat toch gewoon de echte Lena, en niet de kloon.. DENK IK

Comment

Als je doorgaat op dit idee, dan kun je aan de hand daarvan misschien net wel een verklaring vinden voor het einde:
                                    Spoiler for spoiler:
                                    Als je het standpunt van zelfvernietiging centraal wil zetten wbt deze film, dan is het eigenlijk veel duidelijker dan je zou denken: die "kloon" die gemaakt wordt in de vuurtoren -eerst van Kane, daarna van Lena- die neemt alle kenmerken over van de originele persoon. Alle fysieke kenmerken, maar dus ook alle psychische kenmerken? Bijgevolg, als Lena zelfdestructief gedrag vertoont, dan zou die kloon dat ook moeten doen, en inderdaad, die kloon zet daarna zelf die hele vuurtoren in brand, wat uiteindelijk leidt tot de vernietiging van de zone.

Dat laatste shot met die ogen van Lena is trouwens echt zo'n Inception einde IMO Nog even fucken met je publiek, maar uiteindelijk was dat toch gewoon de echte Lena, en niet de kloon.. DENK IK
                                    Spoiler for -:

Ja dat is dus precies wat ik ook dacht. Dat ze dus ook het zelfdestructieve gedrag van Kane en Lena hebben overgenomen. Dan kun je je wel weer afvragen waarom de klonen dan niet ook zoals de echte personen ook alsnog vluchten. Want die overlevingsdrang zou dan ook overgenomen moeten worden toch?

Maar in het geval van Kane was het dus wel dat hij allen zichzelf opblies denk ik dan? Het leek mij vrij duidelijk een kloon. Niet kwaadaardig ofzo, maar het was niet helemaal juist. Vraag me dan af wat hij probeerde te bereiken door zo van een afstand die granaat af te steken. Maargoed, zijn kloon was duidelijk al veel geavanceerder dan die van Lena en Kane dat zelf ook al veel langer in de zone dan Lena natuurlijk. Wie weet wat dat met zijn mentale gesteldheid heeft gedaan.

En ik denk wel dat het de echte Lena was ja, we hebben de kloon toch afgefikt zien worden.

Genoeg om over na te denken.
                                    Last edited by Justin; 13 mrt 2018, 20:52.

Comment

Phantom Thread 8/10
                                      Annihalation 10/10
                                      Visueel mooiste film die ik gezien heb

Comment

Justin Simonsav Annihilation ook gezien en ik steun op dit moment de zelfvernietigingstheorie wel. Puur omdat ik er nu nog even voor kies niet al te moeilijk te doen en uit te gaan van wat je kon zien, maar deze theorie is natuurlijk wel de makkelijkste; speelde in de dialogen een erg grote rol en het is de titel. Echt nadenken doe ik nog even niet, want ik ga nu eerst nagenieten van de film. Voor het eerst in tijden dat ik er helemaal ingezogen werd, dat einde vond ik fenomenaal. Audiovisueel echt briljant. Juist omdat er zo van genoot wil ik er nog even niet over nadenken en betwijfel ik of ik ook ga zoeken naar uitleg hierover. Liefst laat ik het nu gewoon en ga ik bij een tweede keer wel nadenken.

Nadat ik vandaag eerder al Columbus (heel erg mooi gefilmd, erg aangename rust en ouderwets fijne arthouse; tof ook die eigen visuele stijl waarbij de primaire kleuren steeds terugkomen) en mother! (hele dikke cinema, misschien iets teveel symboliek, maar ik vond hem eigenlijk best wel prima) zag, is dit wel een hele dikke afsluiter.

Ik ga Annihilation nu ff laten zakken, even nagenieten. Zonde wel dat deze niet in de bioscoop is gekomen zeg.

Comment

Prima dagje hoor.

Wat Annihilation betreft trouwens - ik vind het een prima film om over te discussieren, maar ik denk niet dat ik hem verder nu zo briljant vond ofzo. Het is geen film die me heeft overweldigd, zoals als ik het even snel lees bij jou wel heeft gedaan. Denk een solide 7.5 want ik had toch ook wel aardig wat 'dode' momentjes binnen de film.

Comment

Hm oké, van dode momentjes had ik geen last. Wel rustige momenten, maar dat vond ik prima. Echt helemaal nergens verveeld en ook dat is een tijdje geleden (bij een nieuwe film).

Ik ben er zelf ook nog niet uit of ik hem overall gezien briljant vond - visueel in ieder geval wel. Zeker dat laatste stuk, alleen al vanwege dat laatste stuk geef ik de film al een 8. Als ik hem ff laat bezinken en de rest zakt ook goed in, kan het nu wel richting een 8.3 en héél misschien een 8.5. Maar dat gaat een avondje slapen verder bepalen.

Comment

Prima dagje hoor.

Wat Annihilation betreft trouwens - ik vind het een prima film om over te discussieren, maar ik denk niet dat ik hem verder nu zo briljant vond ofzo. Het is geen film die me heeft overweldigd, zoals als ik het even snel lees bij jou wel heeft gedaan. Denk een solide 7.5 want ik had toch ook wel aardig wat 'dode' momentjes binnen de film.
                                              Voor jou een 7,5 is gelijk aan een 8,3-8,8 bij de meeste van ons

Comment

Ik heb 'm ook op een 7.5je staan inderdaad. Meer dan prima wat mij betreft. Wel een lekker filmpje inderdaad om over in discussie te gaan.

Comment

Eva (2011)

Speelt zich af enkele tientallen jaren in de toekomst, in een wereld waar steeds meer aan robots gewerkt wordt; zo lopen er ondermeer al robotversies van huisdieren rond in het openbaar. Een ingenieur (Daniel Brühl), veruit de beste in het ontwikkelen van robots, wordt gevraagd mee te werken aan de ontwikkeling van een (robot)kind. In de laatste fase van de ontwikkeling is er echter een echt kind nodig, om de robot aan te spiegelen. En zo komt hij uit bij het dochtertje van zijn broer en haar vrouw.

Het plot in een notendop van een film die me zeer aangenaam heeft verrast. Verwacht geen SF, maar eerder een drama, want ondanks de toekomstsetting zul je hier geen futuristische decors zien passeren. De decor is een klein, sneeuwachtig, pittoresk dorpje en de kracht van de film ligt hem in de chemie tussen Alex, de ingenieur, en Eva, het dochtertje. Vooral die laatste zet een vrij memorabele rol neer voor zo'n jong meisje.

Bijzonder fijn filmpje. 3.5*

Comment

Paar films gezien laatste tijd. Superbad hoort bij de betere komediefilms. En Face/Off en The Equalizer bij de betere actiefilms die ik al gezien heb. Erg vermakelijk, allebei. Mama vond ik trouwens ook een verrassende goede horrorfilm. En zojuist heb ik American Honey gezien. Erg sfeervol ook. Heel naturel geacteerd, goed gebracht, goede muziek en ook een goed beeld over Amerika en onze jeugd.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                    X