Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tacx ervaring

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Tacx ervaring

Ik ben er over aan het denken om een Tacx VR trainer aan te schaffen. Is er iemand hier die hier ervaring mee heeft en me er meer over kan vertellen?

Ik heb een Tacx Flow. Niet helemaal hetzelfde maar kan je wel vertellen dat Tacxen met of zonder VR dodelijk saai is. De VR heb ik wel gezien maar komt natuurlijk lang niet in de buurt van gewoon lekker buiten fietsen. Voor af en toe een half uurtje a 40 minuten is het nog te doen. Ook het fietsen zelf is veel zwaarder dan buiten, ik haal vaak met moeite 30 gemiddeld terwijl ik dit buiten met stoplichten en tegenwind etc vaak makkelijk red als ik maar 40 minuten fiets. Je moet gewoon hele goede discipline hebben om er elke keer weer op te stappen. Maar om je conditie op pijl te houden voor in de 2 a 3 maanden in de winter dat je niet naar buiten kan is het een prima alternatief. op youtube staan filmpjes van het VR gedeelte, kan je kijken of je het wat vindt.

Comment

Ja het idee is ook dat ik dit kan doen wanneer het slecht weer is. Mijn conditie is op dit moment ruk dus dan kan ik het hiermee opkrikken zodat ik conditie heb wanneer het weer goed weer wordt.

Comment

Ik heb jaren terug een tacx gekocht. Enkele keren gebruikt. Vond het enorm saai en het maakte een pokke kabaal.

Comment

Ik heb hem ook pas een stuk of 10 keer gebruikt in 2 jaar, vooral vorige winter. Deze winter heb ik alleen maar hardgelopen, is juist heerlijk in slecht weer vind ik.
          Ik heb een rubberen mat onder de tacx gelegd, dat dempt het lawaai wel redelijk. Maar ik weet niet of ik weer 300,- neer zou leggen als ik hem nu opnieuw zou moeten kopen, waarschijnlijk niet..

Comment

Ik heb ook zo'n rubber mat. Woonde in een flat. Dus de buren hoorde dat irritante geluid vast toch nog.

Comment

Dus jullie raden het eigenlijk af om een Tacx aan te schaffen?

Comment

Niet als je niet buiten wil fietsen, een ijzeren discipline hebt en topfit aan het voorjaar wil beginnen. Dan is het een perfect apparaat [emoji2]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar is nog niet echt van gekomen. Nu komt het er eigenlijk op neer dat mijn conditie in de winter compleet in elkaar stort en ik dus iedere lente weer helemaal vanaf 0 mag op gaan bouwen.
                  Maar om nu echt een Tacx te kopen? Nou nee. Ik ben bang dat ik er drie keer op ga zitten en daarna nooit meer.

Comment

Heb er eentje met kerst gekocht een jaar of twee terug, en welgeteld één keer gebruikt. Is toch prima weer in Limburg om gewoon naar buiten te gaan ook?

Comment

Haha zou je zeggen, maar ik werk overdag dus dan is de tijd dat je kunt fietsen heel beperkt (ik denk dat ik om 8 uur/half 9 sneller op een Tacx zal stappen dan dat ik nog naar buiten ga met de fiets

Comment

Ondertussen heb ik ruim 3 jaar een racefiets en ben ik nog steeds tevreden over deze aankoop. Er is echter wel een beetje één maar: Ik gebruik hem alleen in de zomermaanden. In de maanden oktober t/m maart staat hij eigenlijk altijd stil (op een enkele uitzondering in het voorjaar). De voornaamste reden is tijdgebrek i.c.m. mooi fietsweer. In de wintermaanden is het gewoon erg snel donker 's avonds. In het donker fietsen trekt mij totaal niet. Dat betekent dus dat ik alleen de weekenden hebt. En op zaterdag heb ik vaak een korfbalwedstrijd en in zowel de racefiets als korfballen heb ik vaak weinig zin. Dan blijft vaak alleen de zondag over. Dan moet ik op die weg tijd hebben, moet het ook nog eens mooi weer zijn (ik ben een mooiweerfietser). En als je dan een tijdje niet gefietst hebt, moet je er altijd weer eventjes in komen. Ik merk al vaak dat ik goede smoesjes hebt: 'Te koud', 'Te winderig', ... Toch wil ik graag dat mijn conditie in de wintermaanden ook op peil blijft. Met korfballen gaat dat niet lukken. Ik speel zo laag, daar krijg je gewoon geen conditie meer van. Plus, ik zit er ieder jaar weer aan te denken om te stoppen, maar besluit om dan uiteindelijk toch maar weer een jaar door te gaan, omdat ik anders heel de winter niet meer zou sporten en dat zie ik nu ook niet helemaal als iets wat ik moet willen.

Ik heb al vaker nagedacht over een alternatief voor in de winter. De meeste teamsporten vallen daar eigenlijk al snel bij af voor mij: Ik ken mijn kwaliteiten en dat ik dus niet heel hoog zal komen te spelen. Dan kom je dus terecht in een bierteam waar je ook eigenlijk totaal geen conditie mee opbouwt. De sport zelf kan dan wel leuk zijn (Ik vind korfbal ook nog steeds erg leuk om te doen), maar echt actief bezig zijn met je conditie op peil houden, ben je op zo’n moment niet. Een sportschool lijkt me persoonlijk niets. Dus zoiets valt ook voor mij af. Ik heb ook weleens nagedacht over hardlopen. Maar dan weet ik al wat er gebeurt: Ik ben niet voor niets een mooiweerfietser. Ik zal een mooiweerhardloper worden en uiteindelijk veelal nog steeds nietsdoen in de winter.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op iets als een Tacx of Hometrainer of iets in die richting. In het verleden heb ik daar wel vaker over nagedacht. Bang dat ik het eenmalig zou gebruiken, heb ik het idee uit mijn hoofd gezet. Datzelfde idee had ik eerst ook met een racefiets. Lang getwijfeld om het aan te schaffen. Te lang, als ik op de situatie terug kijk. Ik verwacht dat ik van een Tacx ofzo ook wel een succes kan maken met een beetje discipline. Maar dat heb je eigenlijk wel nodig voor iedere ‘Do-it-yourself’-sport, iets wat wielrennen toch ook vaak wel is. Dus dat zie ik eigenlijk niet als argument om het niet te doen. Daarnaast zie ik een Tacx of iets dergelijks ook wel iets als een veilige omgeving om te experimenteren wat wel en niet werkt qua diabetes. Diabetes en sporten is altijd een lastige combinatie, omdat de kans op hypo’s een stuk groter is. Het is een stuk veiliger om daarmee in een vertrouwde omgeving te experimenteren dan ‘On the road’. Je weet maar nooit wat er gaat gebeuren Twee recente extreme voorbeelden die recentelijk het nieuws gehaald hebben: [1] en [2]. Tja, dat wil je niet op je geweten hebben.

Eigenlijk is dit een veel te lange inleiding voor de feitelijke vraag. Nu ik dit hele bericht geschreven heb, voel ik me eigenlijk een soort van Lakigigar (leeft hij nog?). De vraag is: Kan iemand mij wat adviseren over Tacx’s, hometrainers, etc. Ik heb zo het idee dat een Tacx praktisch alleen beneden handig is (iedere keer je fiets via de trap omhoog tillen is niet bepaald handig), terwijl je een hometrainer makkelijker ergens boven neer kan zetten. Ik vraag me ook af: Voor zo’n Tacx gebruik je je eigen fiets. Komt de viezigheid van je fiets dan ook niet op de vloer (en misschien ook wel aan de muur) te zitten? Of is dat niet iets waar ik bang voor moet zijn? Wat zijn de basiseisen waaraan zo’n hometrainer/tacx echt moet voldoen? D’r zijn zoveel opties. Natuurlijk is het hoe duurder, hoe meer opties / meer kwaliteit over het algemeen. Maar ik kan me voorstellen dat er op de goedkoopste modellen toch op bepaalde opties is bezuinigd die niet heel fijn zijn om toch niet te hebben. En als je nooit eerder zo’n ding gekocht hebt, heb je geen flauw idee waar je eigenlijk op moet letten. Ik zou hier in de buurt ook niet direct een winkel ofzo weten waar ze veel verstand van dit soort dingen hebben. Misschien de plaatselijke fietsenmaker? Maar daar blijft het wel bij. Ik hoop dus dat er onder de forummers wat mensen zitten die mij meer achtergrondinformatie kunnen geven.

Comment

Ik heb zelf ook een tacx. Een Fortius (https://www.futurumshop.nl/tacx-fort...t1940-30.phtml). M'n vader fietste er op in de winter, ik gebruikte hem af en toe. Ben al acht jaar geleden gestopt met fietsen, verloor interesse, kreeg het drukker en kwam dertig kilo aan. Twee jaar geleden wilde ik weer wat gaan fietsen, maar ik merkte toch een beetje angst met bochten en zijwind, terwijl ik vroeger juist keigoed kon sturen en nergens bang voor was. Daarnaast heb ik een teringhekel aan tegenwind, dus buitenfietsen is voor mij geen leuk ding meer. Behalve zo af en toe op de mountainbike naar een parcours in de buurt, maar zelfs daar wil ik geen tijd voor vrijmaken.

Voordeel van de Tacx is dus dat je niet naar buiten hoeft. Je kan fietsen wanneer je wilt, zonder rekening te houden met het licht/donker, weer en afstand. Als ik zin heb stap ik op en als ik het dan een keer zat ben stap ik af, sta ik binnen een minuut onder de douche en zit ik vijf minuten later weer gewoon op m'n luie reet.
                          Moet zeggen dat het me goed bevalt. Ik heb een x-aantal video's gekocht en een hele reeks gedownloade video's van m'n pa overgenomen. Zitten een aantal mooie koersen bij die echt als lekkere training dienen. Echter is het waardeloos om langer dan anderhalf uur op zo'n ding te zitten, want 't is gewoon knetterheet binnen.

Leuke zijn de klimmetjes, of ik nu de laatste 30 km van Milaan-San Remo rijd of ik beklim de Telegraphe, ik vind het machtig, al is het door de zwaartekracht niet echt te vergelijken met buiten klimmen.
                          Daarnaast zijn de omstandigheden dus altijd hetzelfde, enige wat van invloed is, is hoe je je zelf voelt en hoe veel pijn je bereid ben te lijden. Zo is het veel makkelijker te zien wanneer je een goede dag hebt en wanneer een slechte en wanneer je dus structureel vooruitgang boekt. Moet zeggen dat ik wel alleen video's pak, het VR-/multiplayergedeelte laat ik achterwege. En hé, voor het eerst in lange tijd zit ik weer wekelijks op de fiets, verbeter ik m'n eigen tijden, gaan de kilo'tjes er langzaam vanaf en voel ik me weer energieker. Voor mij pakt het dus goed uit.

Switchen van Tacx naar buiten met je fiets is klote. M'n pa en ik hadden een fiets over, die standaard op de Tacx stond. Nu deze bij mij staat heb ik m'n buitenfiets er op, maar wel met een speciale achterband. Zal nu zeker niet switchen naar buitenfietsen op de racefiets. Kabels loshalen, fiets naar beneden sjouwen, achterband verwisselen....
                          Als je hem echter alleen in de wintermaanden zou gebruiken, is het wel goed te doen. Fiets eind oktober naar binnen, poetsen, op de Tacx zetten en hem er in maart weer uit halen.

Ik kan niet voor jou/jullie beslissen om zo'n ding te kopen, want het moet je echt liggen. Lekker thuis, als je de ruimte er voor hebt, maar misschien een beetje saai. Als het voor de beweging is, je het niet erg vindt om jezelf gigantisch in het zweet te werken (warm binnen!) en een beetje tegen herrie kunt (leg er wel matten onder!) en je genoeg hebt om je ondertussen te entertainen met een real-life video van waar je rijdt (of een VR-game wat mij dan niet trekt) en grafiekjes en statistiekjes van hoe je rijdt, is het goed te doen.

Comment

Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik een Tacx of hometrainer of iets in die richting wil. Dus daar hoef ik eigenlijk niet meer voor overtuigt te worden. Ik zie alleen door de bomen het bos alleen niet meer. Er is zoveel te kiezen en ik heb geen idee waar ik nu op moet letten. Jouw Tacx is bij Futurumshop niet meer te verkrijgen. Als alternatief linken ze zelf naar Tacx Bushido Smart T2780 Fietstrainer. Dat is een van de 4 basic smart fietstrainers. Dan hebben ze ook nog diverse basic fietstrainers, advanced smart fietstrainer, direct drive fietstrainers, rollerbanken, .... En dan heb je ook nog op hometrainers een hoop keuzes. Dat maakt het er allemaal niet echt makkelijker op. Hoe ben jij tot de keus van de Fortius gekomen neva

Comment

neva

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                              X