Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doping #2

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Doping #2

'Raboploeg gebruikte bloedmachine in Tour 2007'

De voormalige Raboploeg beschikte in 2007 over een kostbare bloedmachine waarmee de coureurs positieve dopingcontroles konden vermijden.

Het apparaat, de 'Sysmex XE-2100’, was hetzelfde instrument als waarmee de dopingcontroleurs van de internationale wielerunie UCI hun dopingtesten verrichtten. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad, dat dinsdag met deze informatie naar buiten is gekomen.
    De machine, die onder meer het aantal jonge rode bloedlichaampjes en de hoeveelheid hemoglobine in het bloed meet, kan vaststellen of er bij een renner sprake is van bloeddoping.
    Volgens de toenmalige ploegdirecteur Theo de Rooij was het ''analyseapparaat'' dat 75.000 euro kostte, nodig voor een 'verhoging van tussentijdse interne bloedonderzoeken'.
    Rasmussen

Volgens NRC hebben de toenmalige Raboploegarts Geert Leinders en Michael Rasmussen de Sysmex in het voorjaar van 2007 gebruikt om zeker te stellen dat de renner niet positief zou testen in de Ronde van Frankrijk.

Daartoe werd volgens het dagblad twee maanden voor de Tour, voor de twaalfde etappe van de Ronde van Italië, een dubbele bloedtransfusie als experiment uitgevoerd. Een dag later zou Leinders met de Sysmex hebben vastgesteld dat de bloedwaarden van Rasmussen de marges van de dopingcontroles niet hadden overschreden.
    Zowel De Rooij als Leinders wilde niet reageren op de bevindingen in het NRC.

Rasmussen leek in 2007 op weg naar de eindzege in de Tour. Vlak nadat hij de gele trui leek te hebben veiliggesteld werd hij echter uit de ronde gezet omdat hij had gelogen over zijn verblijfplaats voorafgaande aan de Tour. De Deen voert momenteel een rechtszaak tegen zijn voormalige werkgever met als doel een schadevergoeding van ruim vijf miljoen euro te krijgen.
    'Boogerd kreeg bloedtransfusie van broer voor winst op La Plagne'

Michael Boogerd kreeg in 2002 voorafgaand aan zijn overwinning in de Touretappe naar La Plagne een bloedtransfusie van zijn broer Rini.
    Dat staat in het boek Bloedbroeders, geschreven door Steven Derix en Dolf de Groot.

De NRC-journalisten deden uitgebreid onderzoek naar het dopinggebruik binnen de Rabobankploeg, waartoe ook Boogerd behoorde.
    De overwinning van Boogerd in de koninginnenrit van de Tour van 2002 geldt als een van de hoogtepunten in zijn carrière.
    "Voor de rit naar La Plagne brengt Rini Boogerd een bezoek aan de Rabobank-ploeg. Het is dokter Geert Leinders die het infuus legt, van broer tot broer. Binnen tien minuten stroomt er een halve liter bloed van Rini naar Michael", zo schrijven de journalisten.

Boogerd zou na een sterke solo alleen over de streep komen in La Plagne. Lance Armstrong, die ontketend leek op de slotklim, wist de Nederlander niet meer te achterhalen.

Boogerd bekende begin maart doping te hebben gebruikt tijdens zijn carrière.

Best ziek als het allemaal zo concreet wordt hé

Comment

Begint er bijna op te lijken dat Rabo één van de best georganiseerde dopingploegen was in het peloton. Eventjes de dag voor je overwinning aan het infuus gaan liggen met je broer. Oké dan Michael.

Comment

Boogerd heeft inmiddels een advocaat in de hand genomen en gaat waarschijnlijk het NRC aanklagen. Volgens hem klopt het verhaal van de bloedmachine niet. (Bron: Twitter @Boogerdlive)

Comment

Dus omdat ze een machine kochten die doping kan opsporen wisten ze dat er dopong werd gebruikt? Rare conclusie.

Comment

Het was al bekend dat er doping gebruikt werd toch

Comment

Ullrich geeft dopinggebruik toe
              Jan Ullrich heeft toegegeven doping te hebben gebruikt in zijn loopbaan. De Tourwinnaar van 1997 deed zijn onthulling tijdens een interview met het Duitse weekblad Focus, dat zaterdag is gepubliceerd.

Ullrich, die tot nu toe altijd vaag bleef over zijn dopingverleden, bevestigt klant te zijn geweest bij de Spaanse arts Eufemiano Fuentes.

''Ja, ik heb gebruikgemaakt van de behandelingen van Fuentes'', aldus de inmiddels 39-jarige ex-coureur.

Hij voelt zichzelf geen fraudeur. ''Bijna iedereen gebruikte in mijn tijd prestatiebevorderende middelen. Ik heb niets genomen, dat anderen ook niet genomen hebben. Voor mij begint bedrog wanneer sprake is van een voordeel. Dat was niet zo. Ik wilde gelijke kansen creëren.''

De Duitser stelt in Focus dat hij alleen met zijn eigen bloed is behandeld. Hij zou geen andere middelen hebben gebruikt. Eerder bekenden ook ex-renners als Lance Armstrong en Michael Boogerd doping te hebben gebruikt.

Operación Puerto
              Ullrich beëindigde zijn loopbaan al in 2007, nadat hij een jaar eerder door zijn ploeg T-Mobile vlak voor het begin van de Tour was ontslagen vanwege zijn betrokkenheid bij Operación Puerto. Begin 2012 werd hij voor zijn aandeel in dat dopingschandaal rond Fuentes met terugwerkende kracht voor twee jaar geschorst.
              Kunnen we dat boek tenminste ook sluiten.

Comment

Der Jan, was ook wel duidelijk natuurlijk.

Comment

Laurent Jalabert is van verbazing uit zijn stoel gevallen toen via de sportkrant L'Equipe het nieuws tot hem kwam dat hij in 1998 epo zou hebben gebruikt. De Franse wielrenner, voormalig winnaar van de Vuelta, is zich van geen kwaad bewust.

'Dit is een verrassing', zei Jalabert tegen RTL 'Ik reed in de jaren 90. Tijdens mijn verhoor door de senaatscommissie heb ik gezegd dat ik altijd alle vertrouwen had in mijn drie teams. Dit is een klap. Ik weet niet of er nog andere namen worden gegeven, of er enig bewijs is. Dat heb ik niet gezien. Gek dat journalisten het wel weten.'

L'Equipe meldde maandag dat bij een nieuwe analyse van de urinestaal die Jalabert tijdens de Tour van '98 inleverde, sporen zijn gevonden van epo. Tegen de Franse onderzoekscommissie zei de oud-renner vorige maand dat hij niet kon garanderen dat hij nooit iets verbodens heeft binnengekregen. De artsen schreven hem wel eens wat voor om te herstellen of een blessure te behandelen.
                  Waarom zou zo'n vent dit nou zeggen? Iedereen die met z'n ogen dicht het puntje van z'n neus aan kan raken weet toch hoe het zit en dat Jaja glashard zit te liegen.

Comment

Nu is dat ook een wettelijke overtreding in Frankrijk he, niet dat ie er voor vervolgd zal worden (neem ik aan). Sowieso hebben ze in Frankrijk al eerder (een variant van) het bloedpaspoort ingevoerd en is de houding daar ten opzichte van doping anders dan in Spanje/Italië. Zal behoorlijk wat gezichtsverlies lijden daar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bruins Bekijk berichten
                      Nu is dat ook een wettelijke overtreding in Frankrijk he, niet dat ie er voor vervolgd zal worden (neem ik aan). Sowieso hebben ze in Frankrijk al eerder (een variant van) het bloedpaspoort ingevoerd en is de houding daar ten opzichte van doping anders dan in Spanje/Italië. Zal behoorlijk wat gezichtsverlies lijden daar.
                      Maar waarom gezichtsverlies leiden dan? Iedereen weet toch allang dat hij heeft gebruikt? Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat hij clean was.

Comment

Hij zou verslag gaan doen voor de Franse televisie en radio, en heeft nu afgezegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hwb Bekijk berichten
                          Maar waarom gezichtsverlies leiden dan? Iedereen weet toch allang dat hij heeft gebruikt? Kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die denken dat hij clean was.
                          Denk wel dat de Fransen dat nog wel willen geloven ja.

Comment

http://www.nusport.nl/wielrennen/351...in-gevaar.html

Gaan we de hele erelijst schrappen dan? En net doen alsof dit de 3e Tour is ofzo?

Comment

Alleen als het bewezen kan worden en het toen strafbaar was lijkt me.

Comment

Mja, Pat McQuaid.

Comment

Is al verjaart, net als de eerste 4 van Armstrong. Dus dat sloeg in principe ook al nergens op.

Comment

Kom maar op

Comment

Het zou mij helemaal niets verbazen nee.

Comment

Nope, mij ook totaal niet.

Comment

Wat ik opvallend vind is dat het verschil relatief klein is hoor. Mollema, als we die als 'schoon' beschouwen, verliest maar 1:10. Als Froome echt gedopeerd is en op 5 km aanvalt maakt ie een verschil van 2, 3 minuten. Wat dat betreft vind ik het minder verdacht.

Comment

Dat is ook weer zo ja, maar die Sky trein deed mij heel erg denken aan de Armstrong tijd en ik weer eerlijk gezegd niet of Lance in die tijd iedereen in de bergen op meer reed?

Comment

Pas toen Porte ging beuken kregen anderen het echt lastig. De rest vond ik niet eens zo bijzonder rijden.

Comment

Ik vind het anders zeer verdacht hoor.

Porte rijdt bij Saxo geen noemenswaardige resultaten en wordt nu doodleuk tweede, terwijl die eerst nog iedereen eraf rijdt.

Comment

Douane doorzochten camper team RadioShack

Geplaatst op zaterdag 6 juli 2013 om 16:27 door redactie.

foto: Sirotti

De Franse douane heeft vanochtend een camper van team RadioShack-Leopard aan de kant gezet. In het stadje Pamiers doorzochten de autoriteiten de mobilhome op het transporteren van verboden middelen. Na twee uur speuren werd niets gevonden.

"Onze verzorgers waren op weg naar het hotel in Pamiers, waar onze ploeg vanavond na de etappe haar intrek zal nemen. Plots werden ze aan de kant gezet door de Franse douane. Onze camper is heel grondig doorzocht, maar natuurlijk is er niets bezwarends gevonden. De verzorgers mochten hun weg voortzetten en de hotelkamers in orde brengen waar de renners verblijven", zei Philippe Maertens, woordvoerder van de ploeg tegenover Sporza.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                                                  X