Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pressen met Standard

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Pressen met Standard

Heel eerlijk: ik had graag een verhaal geschreven over dit game. Het gaat goed en ik heb er flink veel plezier in, helaas ontbreekt het me aan tijd, ik durf geen regelmatige updates beloven. Toch wilde ik graag mijn tactiek even met jullie delen, wie weet hebben jullie nog nuttige tips om het nog beter te maken

Ik zocht (en vond) een tactiek om zonder transfers succes te hebben met Standard. Deze moest dus op het lijf van de club en de huidige spelers geschreven zijn - niet eenvoudig, als je weet wat voor kwaliteit de club de afgelopen jaren heeft moeten inboeten. Na even wikken en wegen (en het Team Report grondig door te nemen) besloot ik voor een systeem met Countervoetbal + hoge pressing te gaan. Een soort Gegenpressing als je wil, maar in plaats van naar een 4-4-2 Atletico style of 4-1-4-1 van Dortmund, ben ik voor een 4-3-3 gegaan.

Zonder transfers? OK, niet 100% zonder. Ik heb een vijftal jonge talenten binnengehaald en een plaats gegeven in de B-kern. Éentje daarvan zal je in volgend screenshot terugvinden: Djordje Basanovic. Alle anderen zijn oorspronkelijke Standard spelers ;-)

Dus: de formatie.

Sweeper Keeper: een hoge verdediging betekent lange ballen van de tegenstander... Meestal slaagt Guillaume Hubert erin die op te ruimen. Moest deze geblesseerd raken is er nog altijd ouwe trouwe Gillet.

Complete Wing Backs: essentieel. Dossevi (AMR) staat dan wel als Winger, door zijn PPM komt hij dikwijls naar binnen waardoor hij de ene keer voor een overlap met Fai zorgt, de andere keer ligt de flank helemaal open voor Fai of Goreaux. Hetzelfde verhaal op de linkerflank: Edmilson komt steeds naar binnen, er is steun nodig van Echiljie of Andrade om de nodige voorzetten voor onze Targetspits Belfodil te voorzien.

Central Defenders: Standard begint met maar liefst 6 centrale verdedigers: Kosanovic (OK, 6 maanden out, maar toch), Laifis, Fiore, Arslanagic, Scholz en Soarez. Meestal koppel ik een sterke aan een snelle (Fiore, Laifis) verdediger, maar ik hou beide functies identiek opdat ze op één lijn blijven staan en de buitenspelval beter werkt.

Ballwinning Midfielder: Ook hier heeft Standard keuze genoeg. Met Enoh, Touré, Ozturk en Cissé heb je een overvloed aan balrecuperatie. Zij waren voor mij de doorslag om deze tactiek te proberen: met zoveel recuperatie is counteren een lieve lust! Daarom ook eentje met Defending duty lager op het veld, en eentje in ondersteuning hogerop. Hun taak: ballen ophalen en inleveren bij Trebel.

Advanced Playmaker: Voor de winterstop zit Trebel nog bij Standard, profiteer ervan! Laat hem maar rustig ballen rondstrooien naar links en rechts. Indien geblesseerd of niet beschikbaar, geef Wallyson maar een kans. Ook hij zal het prima doen. Onze spelmaker mag rustig zwerven en mee de aanval induiken, zolang hij maar rond de baklijn blijft opdat het daar niet te druk wordt (persoonlijke instructies: roamen en get further forward).

Inside Forward: In theorie komen vanop beide flanken komen de vleugelspelers naar binnen, Edmilson vanop links, Dossevi vanop rechts (PPM). In de praktijk heeft Standard geen vleugelspeler op rechts die elke keer naar binnen snijdt: Dossevi, Legaer en Goreux zijn alle 3 rechtsvoetig. Ook Edmilson en Raman zijn rechtsvoetig (maar spelen op de linkerflank). Enige oplossing is dus om op rechts een Winger in te zetten, en in het geval van Dossevi zal die dus alsnog naar binnen snijden. In andere gevallen is het de moeite waard om de rol van de back aan te passen naar iets minder aanvallend, of om juist een overlap op rechts toe te staan en Legaer een Support role te geven.

Targetman: Met Belfodil en Sa heb je twee prachtige targetspitsen. Gebruiken maar. Met een support duty zullen ze regelmatig afleggen voor Dossevi en/of Edmilson, en regelmatig zelf scoren. Ook met Emond had ik in het begin van het seizoen wat succes als valse 9.

Instructies:

Hoge druk en korte passen. We maken veel fouten, maar krijgen weinig kansen tegen. Ook enorm veel balbezit voor een dergelijk hoog tempo: 57%. Anderlecht, met technisch toch een veel sterker team, staat op 51%. Veel creatieve vrijheid en... veel goals: 32 in 19 wedstrijden. Ook relatief weinig tegengoals: 14, waarvan 4 op stilstaande fases. Met wat meer aandacht hiervoor (ga die gidsen eens uitpluizen) zouden we dat nog wat kunnen optimaliseren.

Wat dat geeft op seizoensbasis? Dit. Op 29/12 staan we 2e in de competitie na Anderlecht. Met de thuisoverwinning tegen Man United (niet eens gestolen: meer schoten op doel en meer balbezit) en de 5-1 tegen Nice hebben we Europees ook alvast laten zien dat we er staan.

Enige ploeg waar we echt een probleem tegen hadden (tegen Brugge, Anderlecht en ManU uit met 1 doelpunt verschil verliezen is geen schande) was... Genk. Dat gewoon beter was in counteren in haar wedstrijd, waardoor mijn hoge verdediging achter de feiten aanliep. Tijdens de rust heb ik gecorrigeerd en genereerden we uiteindelijk zelfs meer kansen dan Genk, maar de bal ging niet in doel. Jammer, maar niets aan te doen. Opletten wanneer we opnieuw tegen een counterploeg spelen.

Next steps:
    We zijn 29/12 en dat betekent transfers. Ondanks het feit dat ik geen inkopen gedaan heb voor de A-kern, staan we toch 4M in het rood. Gevolg van iets te gretig stafleden te ontslaan in het begin + enkele jonge spelers een contract te geven in de B-kern. En ja, sowieso heeft Standard enkele spelers rondlopen die teveel verdienen (looking at you, Echieljie!). Toch ga ik proberen een nieuwe complete wing back binnen te halen op links en op rechts. Andrade ben ik liever kwijt en Echiljie is volgend seizoen ook weg (nee, die 34K/week ga ik écht niet blijven betalen) dus vervanging is nodig. Aan de overzijde heb ik 6 maanden geprobeerd Goreux om te vormen tot rechtsback (zoals hij eigenlijk toch wel is...) maar FM lijkt het niet met me eens te zijn. Milec komt over 6 maanden wel terug van zijn uitleenbeurt (en doet het goed) dus ik hoef enkel zelf iemand te lenen. Of Goreux verder laten klungelen op rechtsachter.

Wat betreft tactiek: ik ga eens proberen om het veld nog kleiner te houden (Play narrow) en "Stay on Feet" aan te zetten, in een poging het aantal schorsingen te beperken. O ja. En de gidsen napluizen voor betere verdediging op stilstaande fases. En misschien wat meer scoren op stilstaande fases meteen ook.

Enfin. WDYT? Zijn er nog punten waarop deze tactiek beter kan?

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
X