Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[GIDS] Schaken en Football Manager

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[GIDS] Schaken en Football Manager

Mooi idee, schaken als voorbeeld voor een voetbaltactiek. Zo zie je maar weer dat de gedachtes van de ene sport ook toepasbaar zijn bij een andere sport. Dit topic is niet bedoeld om een downloadlink te geven. Het is wel bedoeld om je te laten nadenken over de keuzes die jij maakt binnen je tactiek. Ik hoop dat dit artikel daarin slaagt, zodat je zelf beter in staat zult zijn in het maken van tactieken.

Schaken en Football Manager

”De wereld van voetbaltactieken is er één die vele vormen kent. Buiten wat simpele basistechnieken, is er vrijwel geen ‘goed of fout’. Het gaat om de balans, om het vinden van een manier om een wedstrijd te spelen waarin je sterke punten komen bovendrijven, terwijl je de zwakkere punten omzeilt.” – Jonathan Wilson, World Soccer, November 2012

Bovenstaande uitspraak is er één die bij vele managers als muziek in de oren zal klinken. De gave om een tegenstander zo te kunnen analyseren, dat je zijn zwakke punten bloot weet te leggen door jouw sterke punten optimaal te benutten, is een gave die elke ambitieuze manager zou willen beheersen. Aan de hand van deze beschrijving is er een duidelijke link te leggen tussen FM13 en schaken. Schaken, zoals je wellicht weet, is een sport die alleen om tactiek draait. Tijdens een schaakwedstrijd ben je constant bezig om de poppetjes zo neer te zetten dat je altijd nét een stap verder dan je tegenstander bent. Het verband tussen schaken en Football Manager is de basis van dit artikel, waarin we een schaaktechniek gaan toepassen in een Football Manager-tactiek.

De term ‘aftrekschaak’ zal niet bij veel mensen bekend zijn. Aftrekschaak betekent in feite dat wanneer er bijvoorbeeld een paard opzij springt, een toren die áchter het paard stond plots aan kan vallen door die beweging. Eerst blokkeerde het paard de toren, maar door opzij te springen ontstond er een situatie waarin de toren juist een kans had om aan te vallen. In Football Manager is dit uiteraard ook een strategie die het overwegen waard is. In dit artikel zal ik laten zien hoe succesvol een tactiek kan zijn waarin er op de vleugels gebruik wordt gemaakt van een ‘aftrekschaak’. In een vervolg op dit artikel zal een ‘aftrekschaak’ vanuit het centrum het voornaamste onderwerp zijn.

De opstelling

De formatie die ik gebruik is redelijk vanzelfsprekend. Een 4-2-3-1 systeem, waarbij de vleugelaanvallers naar binnen trekken, terwijl de vleugelverdedigers het gat opvullen. De aanvallende middenvelder speelt een belangrijke rol in het verhaal. Als vooruitgeschoven spelmaker moet hij ervoor zorgen dat de bal ook echt richting de vleugels gaat, om zo de verdediging van de tegenstander constant onder druk te houden.

Praktijksituaties

Hier zie je een perfect voorbeeld van het effect dat deze strategie sorteert. De aanvallende middenvelder wordt in de voeten aangespeeld. Ondertussen is de linksbuiten naar binnen getrokken, en daardoor loopt de rechtsback van de tegenstander automatisch mee. Ondertussen loopt mijn linkervleugelverdediger de ruimte in, waardoor hun rechtsback op twee gedachten zal hinken. Blijft hij bij de vleugelaanvaller of gaat hij de opkomende back dekken? Wat hij ook kiest, de aanvallende middenvelder heeft altijd één medespeler die in een gevaarlijke positie vrij staat. In bovenstaande screenshot blijft de rechtsback bij mijn vleugelaanvaller, waardoor mijn back een zee van ruimte heeft om een voorzet te geven.

In deze screenshot gebeurt juist precies het tegenovergestelde. Net zoals in de vorige situatie is mijn vleugelaanvaller naar binnen getrokken, waardoor mijn vleugelverdediger kon opstomen naar de flanken. Hij ontvangt wederom de bal, maar dit keer kiest de back van de tegenstander ervoor om naar de speler met de bal te komen. Hierdoor laat hij mijn vleugelaanvaller compleet vrij staan, en een simpele pass later staat mijn aanvaller oog in oog met de keeper.

Het is geen uniek beeld dat een vleugelverdediger naar voren rent. Wat echter wél uniek is, is dat beide vleugelverdedigers naar voren rennen. De aanvallende structuur van deze strategie is compleet gebaseerd op één gedachte: de verdediging van de tegenstander onder druk zetten. Hoewel bovenstaande screenshot op het eerste gezicht chaotisch overkomt, is het toch een zeer interessante screen om te analyseren. In deze screenshot komt de kracht van de strategie pas echt tot uiting. De eerste stap in het proces is de inzakkende spits. De spits krijgt de bal in zijn voeten aangespeeld, terwijl één van de centrale verdedigers met hem mee is gelopen. Op dat moment begint de machine te lopen: de vleugelaanvallers trekken beiden naar binnen, waar op dat moment dus nog maar één centrale verdediger staat. Logischerwijs lopen beide backs met de ‘wingers’ mee, waardoor er ruimte op de flanken ontstaat. Om de verdediging totaal onder druk te zetten, komen ook de twee vleugelverdedigers mee op. De ingezakte spits heeft nu vier afspeelmogelijkheden naar voren, die allemaal in een kansrijke positie staan.

Om af te sluiten, nog éénmaal een volledig beeld van een aanval. Het interessante aan deze screenshot is dat de tegenstander met maar liefst acht man rondom het zestienmetergebied staat. In veel situaties als deze is het lastig om dan nog een kans te creëren. In deze situatie is er sprake van een rustig opbouwende aanval. Mijn driemansmiddenveld is opgeschoven tot halverwege de helft van de tegenstander, en tikt de bal rustig rond, op zoek naar een steekpass. De vleugelaanvallers zijn, zoals inmiddels bekend, naar binnen getrokken, en de vleugelverdedigers rennen naar voren. Er staan acht verdedigers in en rond de zestien, maar doordat de backs mee naar binnen zijn getrokken, worden de flanken helemaal leeg gelaten. De opkomende vleugelverdedigers kunnen met een steekpass of een voorzet de druk omzeilen, om zo toch een goede kans te creëren.

Conclusie
    Zoals je hebt kunnen zien, kan het gebruik van deze oorspronkelijke schaaktechniek interessante situaties opleveren in Football Manager. Je dwingt de tegenstander keuzes te maken, terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat elke keuze die de tegenstander maakt, in jouw voordeel uitvalt. In het volgende artikel zal ik de ‘aftrekschaak’-techniek verplaatsen naar het centrum, om te zien hoe deze strategie daar effectief kan zijn.

Dit artikel is met toestemming vertaald door Bas van Groesen. Het origineel is afkomstig van http://footballmanageranalysis.wordpress.com. Het is mogelijk dat in dit artikel geuite opvattingen afwijken van jouw eigen mening. Beschouw dit niet als een fout of een reden om het artikel als slecht te classificeren. Ga liever de discussie aan op het forum.

Schaken en Football Manager - Deel 2

Een aantal maanden geleden heb ik een artikel geschreven genaamd ‘Schaken en Football Manager’, waarin ik beschreef hoe je door middel van het toepassen van een schaaktechniek ruimte kan creëren tijdens een voetbalwedstrijd. Bij deze techniek, die in het schaken ‘aftrekschaak’ wordt genoemd, zorg je ervoor dat je door verschillende loopacties ruimte voor een aanval creëert. In het vorige artikel gebruikte ik deze techniek door mijn buitenspelers naar binnen te laten trekken, waardoor er op de flanken ruimte ontstond waar mijn backs in konden duiken. Vandaag wil ik de andere optie gaan behandelen: door middel van aftrekschaak, ruimtes in het centrum creëren.

De opstelling

De opstelling is, zoals je kunt zien, vooral in aanvallend opzicht erop gericht om het veld zo breed mogelijk te maken. Beide buitenspelers staan bewust constant tegen de zijlijn aan, waardoor de verdediging hoe dan ook gaten moet laten vallen. Puur en alleen door dit feit creëer je dus eigenlijk al meteen ruimte, en dus mogelijkheden, voor je aanval.

Een ander essentieel onderdeel van deze tactiek is hoe de spits staat ingesteld. Hij heeft een erg lage, verdedigende mentaliteit en weinig creatieve vrijheid. Hierdoor zal hij zich vaak iets terug laten zakken, waardoor één van de centrale verdedigers met hem mee moet lopen. De ruimte die er dan ontstaat, is ideaal voor een middenvelder om in te duiken, wat ook geregeld zal gebeuren.

Praktijksituaties

In het voorbeeld hierboven zien we dat de spits, Fischer, zich in heeft laten zakken en wat naar links is uitgeweken, waardoor er een enorm gat is ontstaan in de verdediging. Als Fischer hier de bal krijgt, is hij in staat om de rechtsbuiten in te spelen, die het veld bewust breed heeft gehouden. De rechtsbuiten zal niet zo snel een duel aan gaan met de linksback, omdat de tactiek gebaseerd is op snelle uitbraken en directere passes. Dat is hier ook goed te zien, want zodra de rechtsbuiten de bal krijgt, sprint er een middenvelder het gat in dat de spits gecreëerd had. Met een scherpe dieptepass door het centrum van de rechtsbuiten, kan de middenvelder meteen in een één-op-één situatie met de keeper komen. Dit is de hele theorie van deze tactiek; door snel te bewegen, slim te lopen en het veld breed te houden, zorg je ervoor dat de verdediging hoe dan ook steken zal laten vallen.

In dit voorbeeld zijn we in een meer aanvallende situatie beland. Doordat de tegenstander nu nog positioneel goed staat, zijn er slechts kleine ruimtes om in te bewegen. Toch werkt de tactiek hier ook, zoals je kunt zien. Fischer begon in de spits, maar laat zich licht terugzakken. De middenvelder is ver doorgeschoven, die vrijwel meteen in het gat achter Fischer duikt. Voor een speler als Eriksen is het een koud kunstje om nu een steekpass te geven om de middenvelder weer voor de keeper te zetten. Hier is nog duidelijker te zien hoe belangrijk het is om een middenvelder te hebben die in de ruimtes kan duiken.

Ook is het de moeite waard om op te merken dat beide buitenspelers het veld nog steeds breed houden. Hierdoor dwing je de backs om ook breed te staan, waardoor de loopactie van Fischer daadwerkelijk een gat oplevert dat groot genoeg is voor een aanval.

In dit laatste voorbeeld is de bal bij Babel, de linksbuiten, die zoals altijd ver aan de buitenkant is gebleven. Net zoals de vorige voorbeeld zakt de spits terug, waardoor het lijkt alsof hij de bal van Babel wilt ontvangen. Om dit te voorkomen, loop de centrale verdediger met de spits mee, waardoor er wederom een gat ontstaat. Omdat de vooruitgeschoven middenvelder echter weer het gat in duikt, kan Babel een directe dieptepass geven, achter de verdediging langs. Doordat de spelers ingesteld staan om niet bang te zijn voor een langere bal, komen zulke situaties veel vaker voor dan normaal. Overigens is ook in de voorbeeld weer duidelijk het belang van de buitenspelers te zien. De rechtsbuiten blijft aan de zijlijn geplakt, waardoor de linksback eigenlijk geen rol van betekenis kan spelen in de verdediging.

Conclusie
    Hoewel de afgelopen jaren balbezit en rustig opbouwen over het algemeen de populairste manier is om voetbal te spelen, hoop ik dat ik je heb laten zien dat je ook op een andere, directere manier levensgevaarlijke situaties kan creëren. Door middel van een inzakkende spits, een slim lopende middenvelder, en twee zeer breed staande buitenspelers ben je in staat om de meeste verdedigingen in luttele seconden helemaal zoek te spelen. Uiteindelijk ligt deze stijl van spelen dichter bij de opkomende Duitse stijl, dan het alom geprezen Spaanse voetbal. Welke stijl ook jouw voorkeur geniet, ik hoop dat je wellicht iets mee weet te nemen in je eigen spel.

Dit artikel is met toestemming vertaald door Pyroshock. Het origineel is afkomstig van http://footballmanageranalysis.wordpress.com. Het is mogelijk dat in dit artikel geuite opvattingen afwijken van jouw eigen mening. Beschouw dit niet als een fout of een reden om het artikel als slecht te classificeren. Ga liever de discussie aan op het forum.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
    X