Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Project: Pressen zoals Atletico Madrid

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Project: Pressen zoals Atletico Madrid

Naar aanleiding van de posts van onder meer Zeus lijkt mij dit een heel leuk iets om op te pakken, zeker omdat de ME hierin beperkingen heeft. Laten we met zijn allen opzoek gaan naar oplossingen om heel dichtbij de tactiek van Simeone te komen.

Doelstellingen:
    - op de helft van de tegenstander fel druk zetten
    - wanneer de tegenstander over de middenlijn komt weer terug te grijpen naar een solide organisatie
    - defensieve organisatie met twee rijen van vier, met een smal viermans middenveld dat kan kantelen van kant naar kant
    - proberen een overtal situatie te creŽren waarbij de tegenstander wordt omsingeld en snel balverlies zal lijden
    - offensief moet er natuurlijk gescoord worden dus er zal altijd een goede balans moeten blijven

Of dit haalbaar is zal moeten blijken. Ik ga in ieder geval aan deze punten werken om te zien hoe en op welke manier dit haalbaar is.
    De komende dagen zal er meer volgen en ik hoop natuurlijk op zoveel mogelijk input van iedereen.

Vleugelmiddenvelders moeten ook nog een soort van inverted wingers zijn. Dus in offensief opzicht naar binnen snijdend zodat ze horizontaal met elkaar verbonden zijn en ze de ruimte bespelen die ligt tussen de centrale verdediger, de back en de verdedigende middenvelder. Zo heb je dus een soort 4-2-2-2, in aanvallend opzicht. Denk hierbij aan een Carrasco die dit geweldig kan en dan ook doet. De speler aan de rechterkant is vaak wat creatiever en heeft de aanvallende back Juanfran achter zich, waar Filipe LuŪs iets meer een ondersteunende aanvallende back is. Maar ondanks dat die vleugelmiddenvelders in zowel defensief als in offensief opzicht vaak zeer smal dienen te spelen, moet bij balbezit tegenstander (of eerder de opbouw) wel de backs van de tegenpartij fel onder druk worden gezet.

Ja, het is bepaald geen makkie allemaal.
    Last edited by Zeus; 23 nov 2016, 12:21.

Comment

Ik denk dat onderstaand topic ons al een eind op weg kan helpen, of ben jij het oneens met de dingen die daarin staan Zeus ?
      This is not my tactic This tactic is a 442 adaptation like Simeone uses at Atletico Madrid and starts by being defensively solid with all players

Comment

In FM17 kun je de buitenste middenvelders niet compact laten verdedigen; zit niet geprogrammeerd in FM als ik de verschillende topics bij SI mag geloven.

Comment

Nee maar een defensive wingback pakt wel de back van de tegenstander aan ... het is dan alleen weer moeilijk om hem in offensief opzicht te laten doen wat men bij Atletico doet.
          En daar zit nu net de uitdaging, met welke rollen, taken, teaminstructies en spelerinstructies kom je er het dichtste bij in de buurt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door r4vje Bekijk berichten
            Ik denk dat onderstaand topic ons al een eind op weg kan helpen, of ben jij het oneens met de dingen die daarin staan Zeus ?
            Sterker nog, het is haast hetzelfde als wat ik op een bepaald moment ingesteld had. De resultaten kunnen ook best aardig zijn - ik won bijvoorbeeld met 2-1 van Bayern MŁnchen en 0-2 van AS Roma in de CL - maar het is niet helemaal in lijn met Simeone's Atlťtico. Het druk zetten is ongekend intens en fel en ook zeer gericht en bewust. Dat gaat simpelweg niet met 'counteren' en 'meer druk zetten'. En een lage defensieve lijn. Het is sowieso zoals ik zei een beetje halfjes druk zetten. De spitsen doen het wel, op de vleugels gaat het een beetje halfjes en centraal op het middenveld is het gewoon niet fel genoeg. Ze nemen te weinig risico, hetgeen ook logisch is omdat je een lage defensieve lijn hebt en je op de counter speelt. Bij Atlťtico heb je dan ook gewoon twee totaal andere speelstijlen. Bij balverlies op de helft van de tegenstander gaan ze collectief druk zetten, staat de verdediging vrij hoog en is het direct de aanval zoeken en wanneer de tegenstander over de middenlijn komt is het twee rijen van vier, diep inzakken en counteren. Dat zijn gewoon twee totaal verschillende speelstijlen en je zal het dan ook nooit helemaal na kunnen bootsen, helaas.
            Last edited by Zeus; 23 nov 2016, 14:22.

Comment

Zeus r4vje

Hebben jullie de oudere Championship Managers gespeeld? Daarin had je twee tactiek schermen - 'With ball' en 'Without ball' - en volgens mij heeft een aantal jaar terug iemand nog een tool gemaakt voor een versie van Football Manager (kan het nergens terugvinden) waarmee je dus wťl twee speelstijlen kon creŽren voor balbezit en balbezit tegenstander. Dit wekt bij mij de theorie dat het er nog steeds wel in zit alleen niet zichtbaar is en dus bereikt moet worden met de juiste instellingen. Je moet gewoon goed kijken naar hoe dingen vertaald worden naar de ME en volgens mij is het dan best mogelijk om heel dicht bij het beeld te komen dat jullie schetsen.

Ik vind dit zeer interessant en ga hier zeer zeker aan mee doen, ik denk dat ik een aardig steentje kan bijdragen. Vond dit een erg interessante post over de speelstijl, is ook voor jullie misschien een kijkje waard. Ik vind dat je daar redelijk wat uit kan halen. Ik kan hierover trouwens een hele gids schrijven maar dan raak ik nooit uitgesproken dus denk dat ik daar maar niet aan begin. Even heel kort door de bocht;

Je moet het veld in meerdere onderdelen verdelen in Football Manager om te bereiken wat je wilt bereiken (klinkt misschien helemaal niet logisch voor jullie maar zal het proberen aan te geven met screenshots binnenkort). Daarnaast zijn er spelersrollen die zich richten op verdedigend aspect en rollen die zich richten op aanvallend aspect maar deze zijn ook te tweaken, vergeet dat niet! Ook zijn er teaminstructies die meer doen dan waar het op het eerste oog op lijkt en dan heb ik het vooral over de combinatie van bepaalde instructies. Als je deze daarna verder aanvult met spelersinstructies en de juiste taken en rollen sta je er nog versteld van wat je allemaal kunt bereiken in FM.

Op zich is het ook niet eens zo heel moeilijk, het wordt vaak te moeilijk gemaakt. Volhouden, kleine wijzigingen doorvoeren en die vervolgens analyseren ten opzichte van de vorige instructies kan je een heleboel inzichten geven. En ja, er gaat even wat tijd in zitten. Overigens probeer ik niet te zeggen dat je het volledig zal kunnen kopiŽren/vertalen naar FM maar ik denk wel dat je een hťťl eind kan komen.

Comment

Ik heb eerst even de focus gelegd op het druk zetten. Dat is namelijk het belangrijkste binnen de tactiek van Simeone om tot een goed resultaat te komen in wedstrijden. Hieronder drie afbeeldingen die zich binnen een minuut afspelen.

Situatie 1:

Nummer 8 van de tegenstander Relucio heeft de bal. Mijn nummer 8 en nummer 6 zetten druk op de bal terwijl mijn nummer 7 als een beetje een storende factor iets mee loopt met hun nummer 7. Daardoor snijdt hij de mogelijk pass die gegeven kan worden af. Mijn linker centrale verdediger (nr 5) geeft zijn man over aan de linksback (nr 3) om druk te zetten richting de nummer zes van de tegenstander. Doordat alle mogelijke afspeel opties vooruit af zijn geschermd zit er voor de tegenstander niets anders op dan de bal terug te spelen en de aanval opnieuw op te zetten. Mijn nummer 7 en nummer 9 proberen zich zo te positioneren dat in het geval dat wij de bal weten te veroveren, zij een counter aanval op kunnen zetten.

Situatie 2:

De tegenstander heeft de bal terug gespeeld en wij wisten hem niet meteen te veroveren. Hierdoor gaan zij nu proberen om een aanval op te bouwen via hun rechtsback (nr 2). Die heeft echter meteen nummer 10 voor zijn neus staan en mijn nummers 6, 8 en 7 zijn onderweg om druk te zetten. Het enige wat ik aan deze situatie anders had willen zien was dat mijn MR (nr 10) op hun linksback (nr 3 ) zou staan. Voor de rest ben ik tevreden met zowel de pressing als de manier waarop men gepositioneerd staat.

Situatie 3:

Wederom wordt de bal terug gespeeld waarna ze het nogmaals proberen via het midden met middenvelder nummer 6. Die krijgt echter meteen last van mijn nummer 8 en mijn nummer 6 die onderweg is. Ook mijn centrale verdediger nummer 4 is al naar voren aan het komen om mee druk te geven op de speler met de bal.

Situatie 4:

Door een foute pass van hun nummer 6 onderscheppen wij de bal en komen wij er razendsnel uit via de counter met maar liefst zes spelers en nummer zeven en acht zijn ook nog onderweg. Uiteindelijk wordt de bal overgeschoten maar door steevast de tegenstander vast te zetten en via een rappe counter kregen wij wel een levensgrote kans.

Dekking:

Ik heb uiteindelijk mijn backs en mijn linker en rechter middenvelder op mandekking gezet. Hierdoor worden er nu koppeltjes gevormd op het veld waardoor er vrij snel druk wordt gezet op zowel de tegenstander zijn buitenspelers als zijn backs. Doordat zelfs mijn nummer 7 mee helpt op hun rechtsbuiten krijg ik een overtal situatie waarna de bal voor ons is.

Centrale middenvelders en buitenste middenvelders:

Zoals je kunt zien pressen deze behoorlijk mee naar voren. De bal ging uiteindelijk over de zijlijn en het was een ingooi voor de tegenstander. Door mijn MR en ML de instructies mee te geven om naar binnen te snijden met de bal gaan zij vaak naar binnen toe als wij de bal hebben waardoor onze backs er lekker overheen kunnen knallen.

Omschakeling:

Zie hier de omschakeling in de counter zelfs tegen Barcelona in de competitie. Carasco (nr 10) is naar binnen gekropen zodat Luis (nr 3) er overheen kan komen. Iedereen schuift mee naar voren op de centrale verdedigers na. Vanwege het redelijke gebrek aan snelheid pakken zij met zijn tweetjes Luis Suarez op rond de middenlijn.
                Last edited by r4vje; 23 nov 2016, 18:04.

Comment

Ik ga van de week hier mee verder. Qua pressing en defensief zit het al redelijk in elkaar. Nu nog het offensieve deel, we creŽren nog te weinig waardoor de enkele keer dat de tegenstander wel weet te scoren wij meteen verliezen.

Comment

Heerlijk bezig heren. Genieten. Ga er zelf ook even voor zitten.

Comment

Het Atletico wat vanavond tegen PSV speelt heeft twee controlerende middenvelders. Maar de pressing komt voornamelijk vanaf de spitsen en de vleugels. Morgen eens even mee spelen.

Comment

Mooie post r4vje Volgens mij ben ik ook aardig op weg en dat na twee wedstrijden Zeus Rossini' Alle feedback is welkom!

Comment

Ik kan helaas geen filmpjes maken maar ik zie bij jou veel terug wat in mijn tactiek ook gebeurt.

Comment

Ik kan helaas geen filmpjes maken maar ik zie bij jou veel terug wat in mijn tactiek ook gebeurt.
                            Vond het vooral lastig om dat side-to-side shifting erin te krijgen, althans, om dat er goed in te krijgen maar volgens mij is het me redelijk gelukt. Bij balverlies op de helft van de tegenstander kun je zien dat we eerst counterpressen en wanneer de tegenstander over de middenlijn komt, zakken we met z'n allen terug. Vind ook dat we mooi compact staan en elke speler heeft zijn eigen 'pressing-zone'. Op het moment dat iemand uitstapt wordt zijn positie overgenomen. Ook de 'spitsen' doen hun verdedigende werk en zetten de achterste linies onder druk.

Ik ben alleen nog niet geheel tevreden over hoe we eruit komen in de counter. Gaat me nog niet snel genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daniell Bekijk berichten

Vond het vooral lastig om dat side-to-side shifting erin te krijgen, althans, om dat er goed in te krijgen maar volgens mij is het me redelijk gelukt. Bij balverlies op de helft van de tegenstander kun je zien dat we eerst counterpressen en wanneer de tegenstander over de middenlijn komt, zakken we met z'n allen terug. Vind ook dat we mooi compact staan en elke speler heeft zijn eigen 'pressing-zone'. Op het moment dat iemand uitstapt wordt zijn positie overgenomen. Ook de 'spitsen' doen hun verdedigende werk en zetten de achterste linies onder druk.

Ik ben alleen nog niet geheel tevreden over hoe we eruit komen in de counter. Gaat me nog niet snel genoeg.
                              Dat probleem heb ik dus ook, heb zo verloren van Barca en Athletic doordat wij wel kansen krijgen maar ze er niet in vliegen en de tegenstander scoort uit dood spel moment.

Comment

Heb in twee wedstrijden vier keer gescoord dus op zich mag ik niet klagen, het gaat mij vooral om de manier waarop. We zouden de bal veel sneller naar voren moeten brengen als wij deze op eigen helft veroveren. Denk dat ik de instellingen van de verdedigers en een aantal middenvelders moet aanpassen, echter ben ik bang dat we dan, bij verovering op de helft van de tegenstander, hetzelfde gaan doen en dat is nou net niet de bedoeling. Daar wil ik de bal naar de vleugels brengen om een voorzet te geven, dat wat Atlťtico in het echt ook doet. r4vje

Comment

Zeus Rossini' hier is de download link. Kijk er eens naar en laat maar weten wat je eventueel nog mist. Ik ben best wel tevreden met wat ik zie.
                                  Met twee DMC's
                                  https://we.tl/O65JysxQqA
                                  Met twee MC's
                                  https://we.tl/AO7ak9Zbze
                                  Last edited by r4vje; 24 nov 2016, 10:00.

Comment

Heeft er iemand al wat getest met de twee tactieken die hierboven staan?

Comment

Ik zie dit topic helaas nu pas. Ik zou de tactieken graag eens willen testen. Echter kan ik ze niet downloaden want de bestanden zijn verwijderd. r4vje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iJefferd Bekijk berichten
                                        Ik zie dit topic helaas nu pas. Ik zou de tactieken graag eens willen testen. Echter kan ik ze niet downloaden want de bestanden zijn verwijderd. r4vje
                                        Ik zal morgen even kijken of ik ze nog heb en even opnieuw uploaden.

Comment

Ik zal morgen even kijken of ik ze nog heb en even opnieuw uploaden.
                                          Is goed. Zou je mij even een mention willen geven dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iJefferd Bekijk berichten

Is goed. Zou je mij even een mention willen geven dan?
                                            Doe ik!

Comment

Ik heb ze een tijdje geleden al gedownload maar omdat in mijn save game het spelersmateriaal niet volledig geschikt is heb ik het nog niet getest. Door training komt hier wel verandering in wat ik ben zeer benieuwd of dit werkt.

Comment

iJefferd
                                                https://we.tl/S8hHyWWrdU
                                                https://we.tl/RJRzJZxDXo

De ene tactiek is met twee DMC's de andere met MC's. Kijk er naar en laat maar weten wat je ervan vindt. Op die manier kunnen we de tactiek altijd nog verbeteren en bijschaven.

Comment

iJefferd
                                                  https://we.tl/S8hHyWWrdU
                                                  https://we.tl/RJRzJZxDXo

De ene tactiek is met twee DMC's de andere met MC's. Kijk er naar en laat maar weten wat je ervan vindt. Op die manier kunnen we de tactiek altijd nog verbeteren en bijschaven.
                                                  Bedankt voor de mention! Ik heb de tactieken direct gedownload. FM is even aan het updaten. Zal er zo eens een blik op werpen en kijken waar ik tegenaan loop. Ik speel overigens met Brighton and Hove Albion. Seizoen 2. Sta momenteel tweede in de Premier League. M'n huidige tactiek werkt niet meer zo lekker (vier wedstrijden op rij verloren, door individuele fouten) dus misschien geeft deze wat meer zekerheid

Edit : Ik heb beide tactieken even in FM geladen en het ziet er naar uit dat ze identiek zijn, op de naam na?
                                                  Last edited by iJefferd; 14 dec 2016, 17:36.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                                                  X