Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met je tactiek? Vraag het hier!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Problemen met je tactiek? Vraag het hier!

Heb je zin (en noodzaak) om de nuances en algehele instellingen van FM te doorgronden? Is al dat gediscussieer en gefilosofeer over verschillende spelersrollen en combinaties die elkaar in balans moeten houden niet helemaal jouw ding? Zoek je antwoorden op de vragen die FM je voorschotelt in je poging de ultieme tactiek te creëren?

In dit topic kun je de community vragen wat je wil weten. Probeer wel duidelijk aan te geven wat je precies wil weten en probeer een zo duidelijk mogelijk beeld van de situatie te schetsen. Wedstrijdbeelden of -plaatjes zijn hierbij zeer welkom!
    Last edited by Rossini'; 16 nov 2016, 10:01.

Werken de taktieken van FM16 ook in FM17?

Comment

Normaal zijn er altijd serieuze aanpassingen in het tactiekgedeelte, dus ik gok van niet. Je kan ze wel uploaden, denk ik.

Comment

Weet iemand toevallig een tutorial over hoe je de ProZone statistieken tot je voordeel kunt gebruiken? Of kan er iemand een korte uitleg geven over wat je er precies mee kunt? In grote lijnen weet ik het wel maar de details zijn voor mij nog een beetje moeilijk te vertalen.

Comment

heeft iemand al een 4-4-2- tactiek die werkt voor lower league management?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ajaciedjee Bekijk berichten
            Weet iemand toevallig een tutorial over hoe je de ProZone statistieken tot je voordeel kunt gebruiken? Of kan er iemand een korte uitleg geven over wat je er precies mee kunt? In grote lijnen weet ik het wel maar de details zijn voor mij nog een beetje moeilijk te vertalen.
            In een blog op Strikerless staat d'r wat over geschreven bij puntje 2c: klik!

Comment

Heeft iemand een tactiek voor 4-2-3-1 (2 CM's)? Ik verlies veel stomme wedstrijden met Ajax. (Rostov, Sparta en nog een gare in de Europa League)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door harmpje Bekijk berichten

In een blog op Strikerless staat d'r wat over geschreven bij puntje 2c: klik!
                Hartstikke bedankt

Comment

Mijn backs verliezen natuurlijk ook wel eens een bal, maar als dit voorin gebeurt dan gaan ze geen druk zetten om hem vervolgens terug te veroveren. Ze lopen doodleuk terug naar achteren.
                  Is hier iets tegen te doen? Zo krijgt de tegenstander namelijk tijd om inderdaad een aanval op te zetten.

Comment

Geen problemen, maar ik vroeg mij af hoe je het in FM kan implementeren om op de helft van de tegenstander fel druk te zetten, maar wanneer de tegenstander over de middenlijn komt weer terug te grijpen naar een solide organisatie. Een beetje zoals Simeone ook met Atletico doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk berichten
                      Geen problemen, maar ik vroeg mij af hoe je het in FM kan implementeren om op de helft van de tegenstander fel druk te zetten, maar wanneer de tegenstander over de middenlijn komt weer terug te grijpen naar een solide organisatie. Een beetje zoals Simeone ook met Atletico doet.
                      Al eens de opvatting 'standaard' geprobeerd met veel meer druk zetten?

Comment

Neen, wel 'counteren'. Wat voor effect krijg je dan? Maar sowieso, als je de defensieve lijn achteruit zet en dan veel meer druk zetten doet, krijg je één groot gatenfestival. En dat is dus totaal niet wat het spel van bijvoorbeeld een Atletico zou moeten zijn. Hetzelfde met het gegeven dat ze op de helft van de tegenstander ook veel de hoeken in pressen (en dus zeer breed staan), maar achterin de boel zeer smal houden. Ook zoiets. Eigenlijk zou je gewoon een optie moeten hebben om een tactiek in balbezit en een tactiek in balbezit tegenstander te hebben. Of van mijn part eigen helft / helft tegenstander.

Comment

Neen, wel 'counteren'. Wat voor effect krijg je dan? Maar sowieso, als je de defensieve lijn achteruit zet en dan veel meer druk zetten doet, krijg je één groot gatenfestival. En dat is dus totaal niet wat het spel van bijvoorbeeld een Atletico zou moeten zijn. Hetzelfde met het gegeven dat ze op de helft van de tegenstander ook veel de hoeken in pressen (en dus zeer breed staan), maar achterin de boel zeer smal houden. Ook zoiets. Eigenlijk zou je gewoon een optie moeten hebben om een tactiek in balbezit en een tactiek in balbezit tegenstander te hebben. Of van mijn part eigen helft / helft tegenstander.
                          Klopt. Is idd echt moeilijk om zoiets na te bootsen.

Comment

Wel een zeer interessant vraagstuk Zeus en dit verdient eigenlijk wel een onderzoek. Het moet toch op één of ander manier mogelijk zijn om zoiets voor elkaar te krijgen. Kun je eens een screentje posten van wat je nu hebt?

Ik zou kiezen voor een gestructureerde spelopvatting, zodat je verdedigend een goede structuur behoudt. Als je dit doet, moet je er wel voor zorgen dat je een goede verdeling hebt van de rollen en taken omdat spelers er eerder voor kiezen om zich aan de gegeven instructies te houden. Daarom is het vaak moeilijker om in een rigide speelwijze een goed lopende tactiek te creëren. Denk wel dat dit de enige oplossing is voor hetgeen jij probeert te bereiken.

Verder zou je gebruik moeten maken van een verdedigende linie die iets verder vooruit staat, zodat het veld klein blijft als je op de helft van de tegenstander komt. Geef vervolgens je aanvallende spelers allemaal de instructie om een enorme druk uit te oefenen in combinatie met de teaminstructies korter dekken en kort afspelen keeper voorkomen.

Ofwel, wat jij probeert te bereiken zal je vooral door middel van individuele spelersinstructies moeten toepassen. Daar ga je het met alleen teaminstructies niet mee redden.

Comment

Had graag de optie tactiek bij balverlies en bij balbezit verwacht deze editie aangezien dit niet tot nauwelijks is na te bootsen in FM. Gaat toch never nooit lukken.

Comment

Sowieso geen rigide speelstijl. Integendeel. Zeer vloeiend. Ploeg moet juist vooral als collectief voor de dag komen. Én collectief druk zetten, én collectief verdedigen. Korter dekken is ook geen gewenste instructie omdat je juist wil dat ze risico durven te nemen en hun mannetje los durven te laten. Korter dekken en de tegenstander aan één kant volledig vastzetten zal waarschijnlijk geen goede combinatie zijn. Maar bon, in elk geval bedankt voor het advies allen. Zal binnenkort eens verder kijken.

Comment

Dat kan dus niet. Je kunt in FM geen pressing triggers instellen, je kunt niet instellen waar op het veld ze druk moeten zetten. Door een combinatie van mentaliteit en opposition instructions zou je iets moeten kunnen maken wat er op lijkt.

Overigens deel ik je mening qua Very Fluid, je wil een collectieve prestatie qua druk zetten.

Persoonlijk denk ik dat je een combinatie van een counter mentality zou kunnen proberen met opposition instructions die je druk laten zetten op de verdedigers van de tegenpartij.

Comment

Je kunt met sommige rollen en taken wel bij de spelersinstructies aangeven of ze meer druk moeten zetten of niet alleen dan moet je dat goed moeten zien te combineren met je teaminstructies en de overige rollen van je spelers. Er is namelijk een tactiek die heet scholescanttackle voor Fm17 (geloof ik op FM scout) die is gebaseerd op balbezit en tiki taka maar daar zet je ploeg ook behoorlijk wat druk mee. Heb deze zelf al eens met Ajax getest en dat beviel mij goed, alleen tegen ploegen die echt beter waren had je het moeilijk. Hij heeft dit voornamelijk allemaal ingesteld met spelersinstructies als close down more waardoor je de tegenstander minder tijd geeft zodra ze in balbezit komen.
                                    Last edited by r4vje; 22 nov 2016, 08:35.

Comment

Denk sowieso dat defensieve lijn laag moet staan om een basis te creëren. Zeus misschien icm op balbezit spelen en soms druk zetten ipv andere druk zet mogelijkheden. Daarnaast zou ik dan 4-4-2 spelen en dan ervoor zorgen dat je de spelersrollen richt op het aanvallende aspect?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door r4vje Bekijk berichten
                                        Je kunt met sommige rollen en taken wel bij de spelersinstructies aangeven of ze meer druk moeten zetten of niet alleen dan moet je dat goed moeten zien te combineren met je teaminstructies en de overige rollen van je spelers. Er is namelijk een tactiek die heet scholescanttackle voor Fm17 (geloof ik op FM scout) die is gebaseerd op balbezit en tiki taka maar daar zet je ploeg ook behoorlijk wat druk mee. Heb deze zelf al eens met Ajax getest en dat beviel mij goed, alleen tegen ploegen die echt beter waren had je het moeilijk. Hij heeft dit voornamelijk allemaal ingesteld met spelersinstructies als close down more waardoor je de tegenstander minder tijd geeft zodra ze in balbezit komen.
                                        Daarmee bepaal je de mate van druk zetten, maar niet de locatie waar druk gezet wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nom de Guerre Bekijk berichten

Daarmee bepaal je de mate van druk zetten, maar niet de locatie waar druk gezet wordt.
                                          Op bepaalde wijze wel want door bepaalde spelers dus veel druk te laten zetten kun je dit enigzins regelen maar nooit zoals hier gevraagd wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door r4vje Bekijk berichten

Op bepaalde wijze wel want door bepaalde spelers dus veel druk te laten zetten kun je dit enigzins regelen maar nooit zoals hier gevraagd wordt.
                                            Aye, maar dan wordt de combinatie mentaliteit met de rest van de instructies belangrijk. Veel trial & error voor je dit werkend hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nom de Guerre Bekijk berichten

Aye, maar dan wordt de combinatie mentaliteit met de rest van de instructies belangrijk. Veel trial & error voor je dit werkend hebt.
                                              Klopt en met deze match engine wens ik diegene die dat wil proberen veel succes

Comment

Sure as hell won't be me

Comment

Ik heb dus eens het een en ander uitgetest, maar het is best wel een enorme hel.

Ten eerste had ik al moeite met de breedte van het veld. Het veld smal houden is prima, maar wat ik wil is dat het middenveld vooral zeer smal staat en dat de defensie iets breder staat, maar nog steeds relatief smal. De bedoeling hiervan is om zo niet alleen twee blokken van vier te hebben, maar om de tegenstander ook naar de zijkant te dwingen, waarna we richting die kant een defensief overtal creëren. De back moet bij wijze van spreken richting de aanvaller bewegen, waarbij de vleugelmiddenvelder de aanvaller van achteren weet te dekken en de dichtstbijzijnde CM (één van de twee) naar binnen knijpt om hem zo als ware te omsingelen en onder druk te zetten (waarbij de zijlijn ook effectief als verdedigingsmiddel gebruikt kan worden). Dit is ook iets wat je vaak ziet bij het Atlético van Simeone. Maar het probleem is simpelweg dat er niet zoiets bestaat als breedte middenveld en breedte defensie, maar er slechts één algemene breedte in het spel zit. Je moet op de vleugels sowieso geen vleugelspitsen zetten, want dan ben je direct al klaar. Ik koos voor de SvV (Spelmaker vanaf Vleugel) omdat die constant naar binnen zouden knijpen, maar dit deden ze dus onvoldoende, of in elk geval niet dusdanig dat er een zeer smal middenveld ontstond dat minder breed was dan de defensie. In aanvallend opzicht deden ze het aardig, maar ook pas wanneer ze aan de bal kwamen. Leuk, maar daar heb ik defensief opzicht dus weinig tot niks aan. Dus het idee van een smal viermansmiddenveld (met vleugelmiddenvelders die wel enigszins offensief ingesteld zijn, zij het ondersteunend) kan in elk geval zo goed als de prullenbak in.

Het op de helft van de tegenstander druk zetten en op de eigen helft zeer smal, dwingend en in overtal verdedigen valt ook bijzonder lastig te realiseren. Ik heb inderdaad wat gekloot met spelersinstructies en mentaliteit, maar daar kwam weinig beweging in. Wat ik vooral merk is dat bij een verdedigende of counterende speelstijl met name de centrale middenvelder hoog en fel druk weigeren te zetten. Ook wel begrijpelijk aangezien ze dan niet langer op zeker achter de bal blijven, maar toch, zo'n spelersinstructie doet dan heel weinig. De BVM (O) doet dan al ietsjes meer, maar gaat ook nooit all the way. En dat is simpelweg niet genoeg. Dat druk zetten moet op honderd procent gebeuren, anders ben je gezien. Nu zakte er steeds een middenvelder in, ging de onze niet ver genoeg mee en hadden ze weer de tijd om op te bouwen. Dan ben je klaar.

Later in de wedstrijd wel nog de mentaliteit iets offensiever ingesteld (standaard) maar dan merk je simpelweg dat het druk zetten nog steeds niet op de volle 100% gaat en ben je plots ook al kwetsbaar in de omschakeling. Een soort tussenoplossing die alles vooral maar erger maakt. Het lijkt er helaas toch op dat het in FM(17) kiezen is. Het is óf volledig druk zetten, óf volledig terugzakken en op de omschakeling spelen. Een combinatie is haast niet mogelijk, in elk geval niet in een intense volledigheid.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                                                  X