Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ajax - The Road To Glory

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Fier aan kop in de competitie en ook de jeugdelftallen doen het prima! Geen reden tot klagen dus, hopelijk kom je redelijk ongeschonden uit de winterstop.

Comment

Beetje vreemd dat je eerst de loting voor de CL geeft alvorens de eerste ronde afgelopen is, nee?

Comment

Haha, ik dacht hetzelfde als Marius...
        Ik dacht wat gemist te hebben, maar zag het in de update daarna staan. In de competitie draait het lekker, met Barcelona een tegenstander om je borst nat te maken.

Comment

'Gio kan zijn borst nat maken!'
          De winterstop nadert zijn einde en het is daarom een mooie kans om met Remco Heijselaar te praten over zijn verwachtingen voor de tweede seizoenshelft.

'Goedenavond en welkom vanaf Sportpark De Toekomst. Aankomend weekend gaat de Eredivisie weer verder en dat is een mooi moment om met de hoofdcoach te praten over het verloop van de winterstop en zijn verwachtingen voor de tweede seizoenshelft. Remco, welkom. Allereerst: hoe was je vakantie?'
          'Prima. Ik heb heerlijke diners gehad en genoten van de wedstrijden in de Premier League, maar ik was wel blij dat we weer begonnen. Anderhalve week thuis zitten, terwijl er nog wedstrijden aankomen, vind ik maar niets.'
          'In een interview vertelde Davy Klaassen hetzelfde. Merkte je dat ook aan de spelers tijdens het trainingskamp?'
          'Ja, absoluut. De spelers waren zeer gemotiveerd om te trainen en om goed te presteren tijdens de oefenwedstrijden.'
          'Hoe is het voor een coach om met zo'n gemotiveerde spelersgroep te werken?'
          'Ja, heerlijk natuurlijk. Ik moet ervoor zorgen dat de concurrentie levend blijft en dat spelers een plaats in het team veroveren voor de grote wedstrijden, maar ik merk dat de spelers tot op het bot gemotiveerd zijn om dit seizoen te laten slagen.'
          'Wat is voor jou een geslaagd seizoen?'
          'In ieder geval het winnen van de Eredivisie en het winnen van de beker. We staan in de Eredivisie met acht punten voorsprong op Feyenoord aan kop en hebben met FC Emmen een gunstige tegenstander geloot voor de beker, dus ik acht dat zeer plausibel. In Europees verband gaan wij ons uiterste best doen om er alles uit te halen, maar bovenal gaan we genieten van het spelen tegen tegenstanders van het kaliber Barcelona.'
          'Tijdens het Amsterdam Tournament hebben jullie al eens gespeeld tegen FC Barcelona. Neem je dit dan mee in je voorbereiding op het tweeluik met de Catalanen?'
          'Nee. Ten eerste omdat het zo lang geleden is en ten tweede omdat het de voorbereiding op een seizoen betrof. Tuurlijk neem je wel de zwaktes mee die je hebt uitgebuit in die wedstrijd, maar we moeten naar het Barcelona in de huidige vorm en met de huidige tactiek kijken. Dat doet Tonny Bruins Slot voor ons en ik weet zeker dat hij een interessante oplossing heeft om Barcelona te verslaan.'
          'Voordat het zover is, staan er nog enkele wedstrijden in de Eredivisie op programma. Beginnend met de Klassieker tegen Feyenoord. Hoe schat jij jullie kansen in?'
          'We spelen thuis en daar moeten wij absoluut winnen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we overtuigend van Feyenoord gaan winnen en daardoor nog meer afstand nemen van de achtervolgers.'
          'Denk je niet dat zo'n instelling tot overschatting kan leiden?'
          'Absoluut niet. Wij hebben veel vertrouwen in onze kwaliteiten. We hebben slechts één keer verloren, steken in uitstekende vorm, hebben er zin in en zijn bereid tot het uiterste te gaan, zoals in eerdere wedstrijden gebleken is. Gio kan zijn borst nat maken!'
          'Drie dagen na de Klassieker staat de bekerwedstrijd tegen FC Emmen op het programma. We zijn bekend met je roulatiesysteem, maar ben je van plan om spelers van Jong Ajax de kans te geven zoals je dat eerder deed in de bekerwedstrijd tegen Excelsior Maassluis?'
          'FC Emmen is wel van een ander kaliber dan Excelsior Maassluis, maar de spelers van Jong Ajax doen het ontzettend goed in de competitie dus dat is zeker een optie. Maar ik ben daar nog niet mee bezig. Eerst Feyenoord en na die wedstrijd kijken we hoe de jongens ervoor staan.'
          'Ten slotte de transfers. Jullie hebben je onderhand versterkt met zes jonge spelers. Wat is jouw gedachte hierachter?'
          'Na de laatste wedstrijden heb ik overleg gehad met Marcel Keizer en Aron Winter over de sterkte van hun selectie. Marcel vond dat er wat spelers binnen de selectie waren die het niveau niet aan zouden kunnen en dat hij wel wat spelers kon gebruiken. Aron vond daarentegen dat zijn selectie geen versterking nodig had om de doelstellingen te bereiken. Daarom ben ik met Henk (Veldmate, red.) en Marc (Overmars, red.) gaan zitten om te kijken naar de scoutingsverslagen. Toen zijn wij uitgekomen op Simone Lo Faso, Carlos Alves, Manuel Nicoletti en Nikola Milenkovic voor Jong Ajax en Rafik Guitane voor Ajax O19. Daarnaast hadden wij Alessandro Bastoni in oktober al vastgelegd en hij stroomt eerst in bij het team van Aron. Het zijn zes talentvolle spelers die wij al enkele maanden volgen. We weten dat ze een aanvulling kunnen zijn op de selectie. Zo wordt Milenkovic de vervanger van Heiko en met Nicoletti hebben wij een linksback voor de toekomst. Het zijn dus in principe geen breedteaankopen, maar het is de bedoeling dat iedereen de concurrentie aan gaat en dat de sterkste spelers overblijven.'
          'Wordt dit het vaste beleid van Ajax?'
          'Marc en ik hebben wel vaak gesprekken over de toekomst. Iedereen ziet dat de clubs in Nederland financieel minder mogelijkheden hebben dan clubs in Engeland, Duitsland en Spanje, maar wij moeten met een oplossing komen. Eén van de oplossingen zou kunnen zijn om veel spelers op jonge leeftijd voor een relatief lage prijs te kopen om de concurrentie aan te gaan met onze eigen jeugd. De beste spelers houd je over, terwijl je de overige spelers met winst door verkoopt. Hierbij hoort ook het verhuren van jeugdspelers. Als zij niet in aanmerking komen voor het eerste elftal maar te goed zijn voor Jong Ajax, kun je spelers aan andere clubs in de Eredivisie verhuren, zodat zij in Nederland kunnen aarden en kunnen wennen aan de Eredivisie. Daarmee hopen wij ook het niveau van de Eredivisie te kunnen verhogen.'
          'Hebben jullie dat plan besproken met andere clubs uit de Eredivisie?'
          'Ja, maar helaas werd al vrij snel duidelijk dat Feyenoord en PSV niet het financiële vermogen hebben om naast de aankopen voor het eerste elftal, duurdere jeugdspelers te kopen. Je wordt namelijk een soort handelshuis en dat betekent dat je veel financiële mogelijkheden moet hebben.'
          'Naast deze transfers worden jullie in verband gebracht met de terugkeer van Wesley Sneijder, Nigel de Jong en Ryan Babel. Kun je zeggen in hoeverre dit op waarheid berust?'
          'Het klopt dat wij deze spelers volgen. De spelers die je noemt zijn oud-spelers en kennen de club dus goed. Als er een belangrijke speler vertrekt en wij denken de vervanger niet in huis te hebben, zijn dat interessante opties om over na te denken. Zeker gezien de terugkeer van Rafael van der Vaart als assistent van Aron Winter bij de onder-19. Dan zou het mooi zijn andere oud-spelers terug te halen om de jeugd te ondersteunen en vervolgens hun trainerscarrière te starten bij ons.'
          'Remco, hartelijk dank voor dit interview. Veel succes met de komende wedstrijden en ik hoop dat wij jou snel weer kunnen begroeten. Voor de kijkers thuis sluiten wij af met een compilatie van de mooiste momenten uit de eerste seizoenshelft. Wij zijn er volgende week weer met Ajax TV Kick-Off. Fijne avond en tot snel!'
          Last edited by RemcoH95; 4 jun 2017, 18:37.

Comment

Marius Wallemme Nu je het zegt haha. Door mijn enthousiasme over de loting heb ik daar niet bij stilgestaan. Maar zo erg lijkt me dit niet, aangezien al vast stond dat Ajax en Napoli door gingen. Alleen de volgorde stond nog op het spel. Gezien de loting is de spanning daar niet echt van af gegaan. En inderdaad, een zeer lastige loting maar ik kijk er ontzettend naar uit. Wie weet kunnen we wel stunten In de competitie gaat het inderdaad heerlijk, nog beter dan verwacht.
            Minitolluz Absoluut geen reden tot klagen! Nog wat versterkingen erbij gehaald voor de jeugdelftallen en wie weet zelfs nog een mooiere tweede seizoenshelft Ik hoop inderdaad dat we ongeschonden blijven tot en met Barcelona, maar ik heb vertrouwen in mijn hele selectie. Het moraal is goed!
            delichris Ja, en de eerste wedstrijd is tegen Feyenoord. Bij winst ziet het er erg goed uit!
            Christiano Haha bedankt! Dat is wel een grote fout, inderdaad. Stom, want ik had gewoon kunnen kijken. En thanks! Ik ben blij met hoe het nu loopt

Titan Daz MrGerrits19 ROEMM jessy1107 JordiW.
            Last edited by RemcoH95; 4 jun 2017, 18:38.

Comment

Een leuk interview.

Comment

Een aardig interview, maar tussen de regels door lees ik wel de zogenaamde Ajax-arrogantie...
                Succes in de tweede seizoenshelft!

Comment

Leuke update!

Comment

Ajax trein dendert door, Barcelona uit wacht
                    In januari speelde Ajax twee oefenwedstrijden, namelijk tegen HSV (3-3) en tegen Zenit (3-1 winst). Voordat de ploeg van Heijselaar zou aantreden tegen Feyenoord, liet hij zijn ploeg enkele dagen na de wedstrijd tegen Zenit spelen bij Jong Ajax om zodoende nog wat wedstrijdritme op te doen. Die wedstrijd tegen FC Oss eindigde in een 4-0 overwinning voor de Amsterdammers.

Op 22 januari was het dan eindelijk zover: De Klassieker. Sinds de winterstop keken alle supporters uit naar deze confrontatie. Niet alleen omdat het de rivaal betrof, maar ook omdat Ajax bij een overwinning de grootste concurrent op elf punten achterstand zette. De fans hoopten dan ook dat Ajax de vorm van voor de winterstop meebracht naar de tweede helft van het seizoen. Helaas moest Hakim Ziyech de wedstrijd missen door een blessure die hem ook tegen FC Barcelona aan de kant houdt. In zijn plaats speelde Nouri, maar ook Donny van de Beek speelde. Heijselaar had zijn tactiek namelijk ietwat aangepast door zonder spits te spelen, maar met een schaduwspits. De centrale verdedigers van Feyenoord zouden dan niemand hebben om te dekken, iets dat zij lastig vinden, terwijl het middenveld door Ajax gedomineerd zou moeten worden. En deze voorspelling bleek uit te komen. Ajax overklaste Feyenoord op alle fronten en de Rotterdammers mogen van geluk spreken dat het bij 3-0 bleef. Binnen het uur stond de eindstand al op het scorebord door doelpunten van Klaassen, Neres en Van de Beek. Feyenoord leverde slechts één schot op doel af en leek geen moment een kanshebber op de titel te zijn. Het seizoen duurt echter nog veertien speelronden, dus is de titelstrijd nog niet helemaal beslist.
                    Spoiler for Tactiek tegen Feyenoord:

Enkele dagen later moest Ajax thuis aantreden tegen FC Emmen. Heijselaar besloot alleen maar spelers uit Jong Ajax en Ajax O19 op te stellen, zoals Kaj Sierhuis, Gino Dekker en Carel Eiting. Een risicovol besluit maar het pakte zeer goed uit voor de Amsterdamse coach. Sierhuis, die naar verluidt boos is omdat hij naar Arsenal wil, scoorde twee maal en ook Dekker kwam op het scorebord. Daarmee kwalificeerde Ajax zich voor de halve finale van de KNVB Beker.

De laatste wedstrijd van januari was een uitwedstrijd in Kerkrade tegen Roda JC. Hoewel Ajax ontzettend goed speelde, scoorde het slechts één goal. Appie Nouri maakte in de 26e minuut de 1-0 en dat doelpunt bleek uiteindelijk genoeg voor de drie punten. Ajax staat nu met elf punten voorsprong bovenaan in de Eredivisie, maar heeft wel één wedstrijd meer gespeeld dan zijn concurrent uit Rotterdam.

Jong Ajax nadert VVV, Ajax O19 gaat weer aan kop
                    Drie overwinningen uit drie wedstrijden; zeven goals, nul doelpunten tegen. Dat zijn de cijfers van Jong Ajax in januari. FC Oss (4-0), Helmond Sport (1-0) en FC Utrecht (2-0) moesten genoegen nemen met een nederlaag tegen een Jong Ajax dat optimaal in vorm is en met de aankopen van Heijselaar hogere ogen hoopt te gooien in de Jupiler League. Vooralsnog lukt dat, al werd de wedstrijd tegen FC Oss gespeeld met de selectie van het eerste elftal. Het puntverschil tussen de ploeg van Marcel Keizer en VVV-Venlo is verkleind tot vijf punten.
                    Ajax O19 heeft de koppositie heroverd op Heerenveen. Na zeventien wedstrijden bovenaan te hebben gestaan, verloor de ploeg van Aron Winter de achttiende speelronde de eerste plek aan de Friese club. Bij het laatste fluitsignaal van de eerste wedstrijd na de winterstop waren de rollen weer omgedraaid. Ajax won 2-1 van NEC, terwijl Heerenveen thuis met 1-0 verloor van ADO Den Haag. Hoewel Ajax tegen AZ gelijk speelde (2-2), bleef de ploeg met één punt voorsprong bovenaan staan. Tussendoor wist het hoogste jeugdteam van de Amsterdammers door te dringen tot de halve finale van de beker.

Lotingen
                    In de halve finale van de beker zal Ajax het in de Johan Cruijff ArenA opnemen tegen Roda JC, de ploeg van Anastasiou die dit seizoen al twee keer werd verslagen. De andere wedstrijd is tussen Willem II en Feyenoord. De Klassieker als bekerfinale blijft dus een mogelijkheid.
                    Ajax O19 neemt het in de halve finale van de jeugdbeker op tegen FC Den Bosch, een op papier makkelijke tegenstander. Daarnaast zal het in de Youth League opnemen tegen de leeftijdgenoten van Feyenoord, een Nederlands onderonsje dus.

Transferupdate
                    Ajax heeft getracht Wesley Sneijder terug te halen naar Amsterdam. Hoewel de Utrechter open stond voor een transfer en Ajax de transfersom kon ophoesten, heeft Galatasaray een streep gezet door de transfer door een blessuregolf op het middenveld. Waarschijnlijk zal Heijselaar in de zomer opnieuw een poging wagen. Verder heeft de hoofdcoach geen transfers voor het eerste elftal bewerkstelligd. Wél heeft de club een vijftal nieuwe, jonge spelers gecontracteerd: centrale verdedigers Alessandro Bastoni en Nikola Milenkovic, linksback Manuel Nicolletti, vleugelspeler Simone Lo Faso, doelman Carlos Alves en middenvelder Rafik Guitane. Hiermee hoopte Heijselaar de teams te versterken, zodat er meer concurrentie zou komen, maar deze aanwinsten zijn vooral gedaan met het oog op de toekomst.

delichris Dank je wel!
                    Wallemme Het moet wel een beetje waarheidsgetrouw zijn he Heel erg bedankt!
                    Minitolluz Thanks!
                    Last edited by RemcoH95; 9 jun 2017, 22:23.

Comment

Altijd lekker om van Feyenoord te winnen!

Comment

Een goede overwinning tegen Feyenoord.

Comment

Mooie overwinning. Sierhuis naar Arsenal, laat hij eerst maar eens basisspeler bij Ajax worden. Succes!

Comment

Ongeslagen reeks Ajax eindigt
                            In februari won Ajax al zijn competitiewedstrijden. Go Ahead (3-0), Sparta (0-1), Vitesse (3-1) en FC Utrecht (0-2) werden vrij eenvoudig opzij gezet door de ploeg van Heijselaar.

Op 1 maart stond de halve finale in de beker op het programma. Roda JC kwam op bezoek in de Johan Cruijff ArenA en hoopte voor het eerst sinds 2008 de bekerfinale te bereiken. Voor Heijselaar was het maken van een selectie lastig, vanwege het drukke programma met onder andere het tweeluik tegen FC Barcelona. Toch besloot Heijselaar niet met jeugdspelers aan te treden, zoals tegen FC Emmen, maar met het zogenoemde tweede elftal van Ajax. Het bleek een verstandige keuze van Heijselaar, want zijn spelers lieten zien een paar klassen beter te zijn dan de tegenstander. Zivkovic opende in de 22e minuut de score door een penalty te benutten. Het was pas zijn zesde doelpunt van het seizoen. Drie minuten later kende de scheidsrechter wederom een penalty toe aan Ajax. Dit maal legde Donny van de Beek aan, maar hij miste en ook de rebound belandde op de paal. Tien minuten later werd de score echter wel verdubbeld. Abdelhak Nouri schoot een vrije trap op prachtige wijze in de kruising. De rest van de wedstrijd werd er niet meer gescoord. Daarom staat Ajax op 30 april in de finale tegenover aartsrivaal Feyenoord.

Enkele dagen later, op 4 maart, speelde Ajax tegen PEC Zwolle. De ploeg van Ron Jans deed de naam van angstgegner eer aan. De wedstrijd in Zwolle was de eerste wedstrijd die Ajax in de competitie verloor, de wedstrijd in Amsterdam werd de tweede: 1-3. De Amsterdammers herstelden zich na de nederlaag tegen PEC met overwinningen op Excelsior (2-3) en ADO Den Haag (0-2), waardoor de thuiswedstrijd tegen Willem II, dat na de interlandperiode plaats vindt, de kampioenswedstrijd is. Ajax heeft ondertussen namelijk achttien punten voorsprong op de concurrentie met nog zes wedstrijden te spelen. Een vroeg kampioenschap kan voordelig zijn met betrekking tot de bekerfinale en de Champions League.

Nederlands succes in de Champions League
                            Ajax begon de knock-out rondes van de Champions League met een uitwedstrijd tegen FC Barcelona. De ploeg van Remco Heijselaar werd als kansloos beschouwd en had ook weinig in te brengen tegen de Spaanse grootmacht. Een strafschop van Messi en een laat doelpunt van Mascherano bezorgde de Catalanen een 2-0 overwinning. Een verdedigende tactiek voorkwam een nederlaag dus niet, maar zorgde er wel voor dat Ajax niet geheel kansloos is voor de return.
                            In dezelfde ronde speelde PSV thuis tegen Real Madrid. Ook PSV werd kansloos geacht, maar had hier een antwoord op. Door goals van Luuk de Jong en Andres Guardado won PSV met 2-0 van de Koninklijke. Een verrassende uitslag, maar de Eindhovenaren moesten nog naar Madrid.
                            Eerst was het aan Ajax om de 2-0 achterstand weg te werken. Heijselaar koos voor een aanvallende 3-5-2 formatie. Het was een gewaagde keuze, want het verdedigende trio zou één op één kunnen komen te staan met MSN, maar daar was in de wedstrijd geen sprake van. Het werd voor de fans een avond om nooit meer te vergeten. Na het eerste fluitsignaal was het geen moment stil in de Johan Cruijff ArenA en de man waarnaar het stadion vernoemd is, zou trots zijn geweest op de luidruchtige supporters, maar bovenal op het spel van de club waar hij opgroeide. Ajax creëerde veel kansen en wist in de 11e minuut op voorsprong te komen door een goal van Kasper Dolberg. De Amsterdammers bleven druk uitvoeren op de Catalanen, die niet wisten hoe ze eruit moesten komen. Hoewel Ajax meerdere kansen kreeg om de score te verdubbelen, gebeurde dit pas in de 35e minuut. David Neres speelde de bal naar Hakim Ziyech, die van twintig meter mocht uithalen en de bal in de linkerkruising wist te jagen. Dit bleek ook de ruststand te zijn. Het stadion kolkte en iedereen had het gevoel dat Ajax kans had om door te gaan. Het is niet bekend wat Heijselaar in de kleedkamer heeft gezegd, maar Ajax leek nóg sterker uit de kleedkamer te komen. De eerste kans was er dan ook voor Neres, maar die vond Ter Stegen op zijn weg. Niet veel later kreeg Neymar een grote kans om de aansluitingstreffer te maken, maar hij trof het zijnet. Toen kwam het moment waar de ArenA op had gewacht. Hakim Ziyech kreeg de bal van de verdediging. Hij zag Dolberg achter Pique kruisen en wist de bal op de juiste snelheid mee te geven. Dolberg kwam oog in oog met Ter Stegen, omspeelde de doelman en rondde keurig af: 3-0. Drie minuten later maakte de aangever het nog bonter door op aangeven van Neres de 4-0 binnen te schieten! Het kon niet meer misgaan voor Ajax. Messi keek verslagen toe en probeerde daarna nog wat solo's, maar het verdedigende trio Sanchez, De Ligt en Veltman hadden MSN in hun broekzak. In de 72e minuut raakten sommige supporters zelfs zó geëmotioneerd dat zij in tranen uitbarstte. Kasper Dolberg had namelijk zijn derde van de wedstrijd gemaakt en hij zette daarmee de eindstand op het scorebord: 5-0. Ajax heeft niets heel gelaten van FC Barcelona en gaat daardoor door naar de kwartfinale van de Champions League, waarin ze opnemen tegen het Engelse Arsenal.
                            PSV moest een week later aantreden in het Santiago Bernabeu. Het werd een lastig duel, waarin Real in de achtste minuut op voorsprong kwam door Gareth Bale. Zes minuten later kwam PSV op gelijke hoogte door Ramselaar. Door het uitdoelpunt van PSV moest Real Madrid met vier goals winnen. Dat lukte, door goals van Benzema en Ronaldo (2x). Maar ook PSV maakte nog een treffer, waardoor de Eindhovenaren doorgaan naar de kwartfinale van de Champions League. Daarin treft de ploeg van Phillip Cocu Paris Saint-Germain.

Jong Ajax vernedert VVV, Ajax O19 loopt uit
                            Het keurkorps van Marcel Keizer heeft de belangrijke wedstrijd tegen VVV in Venlo met 4-0 gewonnen. Jong Ajax nam daardoor de koppositie over van de Venloërs. Hoewel zij de koppositie nog steeds in handen hebben, is de voorsprong in punten na drie gelijkspelen en een nederlaag, de eerste sinds zesentwintig wedstrijden, verspeeld en staan Jong Ajax en VVV-Venlo in punten op gelijke hoogte.
                            De ploeg van Aron Winter heeft daarentegen de koppositie versterkt met een voorsprong van vier punten, ondanks een 1-0 nederlaag tegen Excelsior en Vitesse. Ajax O19 heeft wel goed gepresteerd in de Youth League door Feyenoord (3-1) en Bayern München (5-1) uit te schakelen en tussendoor hebben ze de finale in de beker bereikt door met 3-1 van FC Den Bosch te winnen.

Minitolluz delichris Absoluut! Bedankt voor jullie reactie!
                            Marius Wallemme JordiW. Christiano MrGerrits19 Titan Daz ROEMM jessy1107
                            Last edited by RemcoH95; 10 jun 2017, 16:53.

Comment

Het blijft wel goed gaan met Ajax.

Comment

De Nederlandse clubs zetten de Spaanse topclubs te kijk...
                                Mooie resultaten met Ajax. Succes!

Comment

5-0 winst op Barcelona

Comment

Ajax heeft de treble in zicht
                                    Op 2 april hervatte Ajax de competitie thuis tegen Willem II en bij een overwinning zou Ajax zich voor de 34e keer tot kampioen van Nederland kronen. De wedstrijd begon veelbelovend. Kasper Dolberg schoot in de vijfde minuut raak na een assist van David Neres en in de twaalfde minuut maakte de Deen zijn tweede van de wedstrijd uit een voorzet van Kenny Tete. Hoewel Ajax net als zo vaak dit seizoen veel kansen creëerde, wist het team van Heijselaar het net niet meer te vinden. De vreugde was na het laatste fluitsignaal van Björn Kuipers desalniettemin groot bij de Ajacieden. Heijselaar sprong in de armen van zijn assistenten en feliciteerde vervolgens zijn staf en spelers één voor één, voordat de ceremonie begon en Davy Klaassen voor het eerst als aanvoerder de schaal in ontvangst mocht nemen.

Een week later speelde de kersverse kampioen thuis tegen FC Twente. Heijselaar gaf veel spelers rust, met het oog op de kwartfinale van de Champions League. Zo startte Huntelaar in de spits samen met de van blessure herstelde Bertrand Traoré. Het tweetal kon geen potten breken, maar dat gold ook voor de overige spelers op het veld. Een saaie pot bleef door goals van Lasse Schöne en Dylan Seys onbeslist: 1-1.

Op woensdag 12 april begon voor Ajax de kwartfinale van het kampioenenbal in het Emirates Stadium, waar de Amsterdammers het opnamen tegen het Arsenal van Arsène Wenger. Heijselaar startte met een 5-3-2 formatie. Het bleek de juiste tactiek te zijn, maar een vrije trap van Mesut Özil gooide in de 24e minuut roet in het eten: 1-0. Dit zou de stand zijn tot de 74e minuut. Invaller Abdelhak Nouri trok de stand gelijk met een geplaatst schot vanaf de rand van de zestien. Vier minuten later konden de Ajacieden weer van hun stoel komen, want Richairo Zivkovic, een andere invaller, maakte er zelfs 1-2 van. Ook die stand was van korte duur. Alex Oxlade-Chamberlain, die man van de wedstrijd werd, bracht de ploeg van Arsène Wenger weer op gelijke hoogte: 2-2. Dit bleek ook de eindstand te zijn. Voor de mannen van Heijselaar een uitstekende uitgangspositie voor de return in de Johan Cruijff ArenA.

Tussen het tweeluik met Arsenal zat de uitwedstrijd tegen AZ. Wederom begon Heijselaar met zijn tweede elftal en wederom wisten zij niet te overtuigen, maar AZ bleek niet goed genoeg te zijn om een pover Ajax aan de kant te zetten. Door goals van Jahanbakhsh en Zivkovic was de eindstand 1-1.

Twee dagen later trad Ajax in de Johan Cruijff ArenA aan tegen Arsenal. Voorafgaand aan de wedstrijd zongen vijftigduizend supporters bloed, zweet en tranen en de bekende witte vlaggetjes wapperden door het stadion bij het opkomen van de twee teams. De sfeer zat er goed in en deze werd alsmaar beter bij elke kans die Ajax creëerde. De 1-3-5-2 formatie waar Ajax in aantrad, bleek te werken, want Arsenal wist niet onder de druk uit te spelen. In de 24e minuut was het eindelijk raak. David Neres schoot de bal in de korte hoek na een prachtige steekbal van Davy Klaassen. Het stadion sprong massaal omhoog en de gespannenheid verdween als sneeuw voor de zon. Arsenal kreeg vlak voor rust de eerste mogelijkheid, maar Sanchez plaatste de bal aan de verkeerde kant van de paal. Na rust ging de wedstrijd gelijk op. Beide teams kregen kansen, maar benutte er geen. In het laatste kwartier kwamen Giroud en Welbeck in het veld en begon Arsenal met het spelen van lange ballen. Met het inbrengen van Zivkovic en Schöne veranderde Heijselaar zijn opstelling naar een 1-5-3-2 formatie, zodat zijn ploeg kon tegenhouden en met de snelheid van Zivkovic kon gaan counteren. In de allerlaatste minuut kwam voor hem nog de gelegenheid op de 2-0, maar hij schoot over en dus bleef het 1-0 en gaat Ajax verder naar de halve finale van de Champions League.

De thuiswedstrijd tegen Heracles eindigde ook in 1-1, door goals van Kasper Dolberg en Bradley Kuwas. Het was een teleurstellend resultaat voor de ploeg van Heijselaar, aangezien zijn ploeg eenentwintig doelpogingen had. De frustratie was dan ook groot bij onder andere Huntelaar, die wederom niet scoorde.

Op 30 april stond de bekerfinale tegen Feyenoord op het programma. Het was voor de Rotterdammers de ultieme kans om een prijs uit handen te houden van de aartsrivaal en de vijftien punten achterstand in de competitie een beetje goed te maken. Helaas voor Van Bronckhorst had zijn ploeg geen schijn van kans tegen Ajax, dat goed speelde en vooral goed verdedigde. Bertrand Traoré bracht zijn ploeg in de 27e minuut op voorsprong. Het was zijn vierde goal van het seizoen. Dit bleek ook de ruststand te zijn. Na rust ging Ajax vrolijk verder met kansen creëren, terwijl Feyenoord pas in de 74e minuut eindelijk zijn eerste en enige doelpoging van de wedstrijd had. In blessuretijd breidde Jaïro Riedewald de score zelfs nog uit en Davy Klaassen kon zijn tweede prijs als aanvoerder gaan ophalen op het podium in de Kuip.

Loting
                                    Tottenham en Juventus wonnen hun thuiswedstrijd met 1-0 en de verlenging in Turijn bracht ook geen winnaar, waardoor er strafschoppen genomen moesten worden. Hoewel Buffon twee penalty's wist te houden, misten Bonucci, Pjanic en Higuain vanaf elf meter, waardoor Tottenham naar de halve finale gaat. Daarin speelt het tegen Napoli, dat in München 2-0 van Bayern verloor, maar thuis met 4-0 wist te winnen. De derde halve finalist kwam uit de wedstrijd tussen PSV en PSG. De Eindhovenaren wisten te verrassen door thuis met 1-0 te winnen en uit 0-0 te spelen, waardoor het in de halve finale uitkomt tegen aartsrivaal Ajax.

delichris Absoluut!
                                    Wallemme Dank je!
                                    Minitolluz Haha thanks! Was een mooie pot!
                                    Marius JordiW. Christiano MrGerrits19 Titan Daz ROEMM jessy1107
                                    Last edited by RemcoH95; 26 jun 2017, 12:24.

Comment

Het verloopt allemaal uiterst succesvol. Een halve finale Ajax vs. PSV, het moet niet gekker worden...

Comment

Zo zeg wat een seizoen. Als je de treble kan pakken zou het wel heel erg geweldig zijn.

Comment

Wat een prestaties! In de halve finale tegen PSV is wel het lekkerste wat er kan gebeuren, ik zie je die finale wel bereiken.

Comment

Jong Ajax wint de Jupiler League, Ajax O19 op weg naar de treble
                                            Jong Ajax is op de laatste speeldag van het seizoen kampioen geworden van de Jupiler League. Het team van Marcel Keizer won de thuiswedstrijd tegen FC Eindhoven, die door de enorme vraag naar kaarten in de Arena werd afgewerkt, met 2-0 en wist VVV-Venlo, dat verloor van FC Volendam, achter zich te houden. Jong Ajax heeft door het verlies bij FC Dordrecht de spanning in de titelstrijd gehouden, maar wederom verspeelde VVV punten in de laatste twee wedstrijden, waardoor de ploeg van aanvoerder Carel Eiting zich kampioen van de Jupiler League mag noemen. Dit mag enigszins een verrassing worden genoemd, aangezien Keizer het vooral moet doen met onervaren jeugdspelers. Daarmee is de prestatie nog knapper te noemen.

Ook Ajax O19 is kampioen van Nederland geworden. De ploeg van Aron Winter versloeg sc Heerenveen en was met twee wedstrijden te spelen niet meer in te halen. Ook heeft Winter zijn ploeg naar de bekerwinst geleidt. Tegen PSV O19 werd het maar liefst 9-2, een record in een jeugdfinale in Nederland. Matteo Stoppa was met vier goals de grote man aan de kant van Ajax. Nu rest in mei alleen nog de halve finale in de Youth League tegen FC Barcelona, nadat Ajax zich had ontfermd over een pover Bayern München (5-1) en een eventuele finale.

Wallemme Haha inderdaad! Ik vond het zo apart dat PSV ook zo goed presteerde, maar wel heel tof! Pakken direct veel punten voor Nederland
                                            delichris Ja, dat zou inderdaad wat zijn! Hopelijk red ik het tot het eind.
                                            Minitolluz Dank je! Klopt, hopelijk presteert PSV net als in de competitie. Dan moet het wel goed komen

Comment

Op alle fronten en niveau dus een succesvol jaar voor Ajax. Nu nog goed afronden...

Comment

Met de jeugd zit het wel goed.

Comment

De jeugd heeft al vast het goede voorbeeld gegeveN!

Comment

Champions League-koorts slaat toe in Amsterdam, Eredivisieseizoen afgerond
                                                    Woensdag 3 mei 2017. Ajax speelt de eerste wedstrijd in de halve finale van de Champions League tegen PSV thuis. Spelers en staf leken ontspannen, evenals de supporters, die net als in de eerdere knock-outrondes de sfeer er goed in brachten. Na 22 minuten maakte het gejuich en gezang plaats voor boegeroep. Een charge van Donny van de Beek op Guardado werd door scheidsrechter Gräfe bestraft met een rode kaart. Ajax mocht daarna van geluk spreken dat PSV niet op voorsprong kwam. Het was echter Ajax dat tien minuten na rust de score opende. Kasper Dolberg werd door Kenny Tete op zijn wenken bediend en maakte met een harde kopbal de 1-0. Tien minuten later was het weer raak. Dit keer aan de andere kant. Luuk de Jong kopte zijn ploeg naast Ajax: 1-1. Niet veel later werd het nog erger voor de Amsterdammers. Linksbuiten Locadia werd door Van Ginkel de diepte ingestuurd en zette PSV met een prachtige lob over Onana voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong. Dit bleek echter niet de eindstand te zijn. In de 84e minuut rondde invaller Nouri een prachtige slalom af met een geplaatst schot in de verre hoek en besliste daarmee de wedstrijd 2-2.

Voordat Ajax en PSV elkaar in Eindhoven voor de halve finale van de Champions League zouden ontmoeten, moest deze wedstrijd in de Eredivisie nog gespeeld worden. Als kampioen zag Ajax deze wedstrijd van ondergeschikt belang, maar PSV moest de vierde plaats nog veiligstellen en Cocu startte daarom met zijn sterkste elf. De wedstrijd kwam moeilijk op gang en er waren weinig kansen voor beide teams. Na rust gingen de teams nog steeds gelijk op, maar kreeg PSV de betere kansen. Toch was het Ajax dat door invaller David Neres in de 72e minuut op voorsprong kwam. In de laatste tien minuten kwam PSV echter op voorsprong door goals van Pröpper en Bergwijn. Daardoor leek PSV er met de winst vandoor te gaan. Maar in de 93e minuut kopte Riedewald uit een hoekschop de gelijkmaker binnen en eindigde de wedstrijd hetzelfde als een paar dagen eerder: 2-2.

Dinsdag 9 mei 2017. De dag waarop een Nederlandse club geschiedenis zou schrijven door na 21 jaar weer de Champions League finale te bereiken. PSV had een uitstekende uitgangspositie door de twee goals in de Johan Cruijff ArenA. Cocus wist echter ook dat het team van Heijselaar te goed is om niet te scoren in een wedstrijd. De Eindhovenaren wisten dus wat hen te wachten stond. Zo vroeg mogelijk scoren en verdedigen. Het liep anders. Ajax overklaste PSV en de spelers van Heijselaar lieten aan alles zien dat zij de finale wilden en zouden bereiken. Het spel van de Amsterdammers werd in de 31e minuut beloond met een doelpunt van David Neres. Acht minuten later was het opnieuw raak. Aanvoerder Davy Klaassen schoot snoeihard raak vanaf rand zestien. Daardoor gingen de mannen van Heijselaar met een grote glimlach de kleedkamer in. De ploeg van Phillip Cocu wist daarentegen dat zij minstens twee keer moesten scoren als zij de finale wilden bereiken. Dat bleek lange tijd onmogelijk. Ajax hield na rust het betere van het spel en creëerde de kansen. PSV kwam tot ieders verrassing in de 60e minuut op 1-2. De wedstrijd was weer helemaal open. In de 76e minuut viel er weer een goal. Dit maal was het de beslissing van de voet van Kasper Dolberg, die Ajax naar een 1-3 voorsprong schoot. Na het laatste fluitsignaal vierden de staf en spelers op het veld een feestje met de supporters en in de interviews besefte niemand nog wat zij zojuist hadden bereikt. Ajax gaat naar Cardiff! De vliegtickets kunnen worden geboekt. Met 25 schoten waarvan 11 op doel en 61% balbezit mag dit wel verdiend worden genoemd. In de finale komt Ajax uit tegen Tottenham Hotspur.

De laatste wedstrijd in de competitie was een thuiswedstrijd tegen Heerenveen. Voor de supporters van Ajax was dit de kans om hun helden succes te wensen in aanloop naar de finale. Het stadion zat dan ook vol en door de sfeer leek het wel alsof Ajax de kampioenswedstrijd aan het spelen was. Ajax speelde zoals het hele seizoen aanvallend en attractief voetbal en vermaakte daarmee het publiek voor de laatste keer dit seizoen. Niemand minder dan Klaas-Jan Huntelaar was de man die het scorebord vulde met twee doelpunten en Ajax hielp aan de 23e overwinning van het seizoen.

Ajax O19 bereikt finale Youth League
                                                    Woensdag 17 mei 2017. Ajax O19 neemt het in de halve finale van de Youth League op tegen de leeftijdsgenoten van FC Barcelona. Ajax had het betere van het spel, maar FC Barcelona kreeg meer kansen. Het was dan ook geen verrassing dat de Catalanen op voorsprong kwamen door Josep Maria Durán. Ajax sloeg echter terug en kwam door doelpunten van Kaars, Mees de Wit en Dijkstra op een 3-1 voorsprong. Ajax bleef beter en was op weg naar de finale, totdat David Alfonso in de 82e minuut de spanning terugbracht in de wedstrijd. Het werd zelfs nog erger voor de Amsterdammers, want in blessuretijd maakte Diego Tarallo de gelijkmaker en kwam het aan op penalty's, een fenomeen waar Nederland geen goede herinneringen aan heeft. Dit keer viel het kwartje juist en met twee reddingen was Matheus Gorski de held van Ajax in de penaltyreeks. Daardoor gaat het team van Aron Winter naar de finale waarin het speelt tegen Benfica O19.

Wallemme Hopelijk kan ik het seizoen in stijl afronden.
                                                    delichris Absoluut! Ik ben van plan in de zomer nóg meer te investeren in de jeugd.
                                                    Minitolluz Klopt! Hopelijk ronden de grote jongens het wel af

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                                                    X