Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

Rossini- The return of the 4-4-2

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

We zien het meer en meer verdwijnen, die 4-4-2. De dag van vandaag zie je steeds meer coaches opteren voor drie centrale middenvelders, en ze dus een spits opofferen. Nochtans zijn er al veel ploegen zeer succesvol geweest met de 4-4-2. Het Manchester United van onder Sir Alex Ferguson bijvoorbeeld. Daarom dat ik een nieuwe tactiek met deze formatie in het leven geroepen heb.

Hoe zit de tactiek nu in elkaar?

Wel, voorin heb je twee spitsen die niet vies mogen zijn van het vuile werk op te knappen. De AF is iemand die die in balbezit de spil is van de aanval. Hij vraagt de bal in de voet, doet aan kaatswerk, loopt alle mogelijke ruimtes in. De DF zijn voornaamste rol is het constant onder druk zetten van de defensie. Voorin is hij de belangrijkste schakel in balverlies. De verdediging van de tegenstander krijgt met deze man nooit tijd om de bal in te spelen. In aanvallend opzicht is hij vooral een simpele kaatser of afwerker, echt een actie zal hij niet maken. Dat is meer de rol van de AF.

Het middenveld dan. Daar vind je de DLP tegen, dť spil van het elftal. Vrijwel elke aanval zal via hem verlopen. Naast hem staat de BWM die vooral voor de recuperatie moet zorgen, in balbezit levert hij simpel in naast hem. Op de flanken een winger en een inverted winger. De ene zal voor veel voorzetten zorgen in de box, de andere moet er vooral voor zorgen dat hij zich daar bevindt. Zo hebben we in aanvallen opzicht normaal toch steeds drie jongens in of rond de box van de tegenstander. Aangezien ze wat lager op het veld staan, zorgen ze voor veel compactheid in defensief opzicht.

Achterin zien we twee simpele CD's, bal afpakken, duels winnen en simpel inleveren is hun taak. De backs mogen mee naar voren om hun wingers te ondersteunen.

De bedoeling is dat we uit de organisatie gaan voetballen. Echter willen we dit hoog op het veld doen. Onze mentaliteit staat op counter, en ons tempo op zeer hoog. De gedachte hierachter is dat ik hoog wil storen op het veld met de twee spitsen, en dus ook hoog de bal wil veroveren. Na het veroveren van de bal wil ik in een aantal tikken voor doel staan. Kwaliteit van het balbezit gaat hier in deze tactiek dus ruimschoots boven de kwantiteit. Dit zorgt er soms ook wel voor dat de spelers overhaast te werk gaan en onnodig balverlies lijden, omdat ze te snel richting doel willen.
    Last edited by Rossini'; 19 dec 2017, 19:02.

Ik zou toch echt wel graag meer lezen over de gedachtegang achter je tactieken en weet zeker dat ik niet de enige ben. Zijn misschien wel de leukste posts om over te lezen.

Comment

4-4-2 is mi. het enig juiste antwoord tegen formaties zoals 4-1-2-3, 4-3-3wide en 5-2-3 (allen zonder AMC). tenminste ik heb er haast altijd succes mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daniell Bekijk berichten
        Ik zou toch echt wel graag meer lezen over de gedachtegang achter je tactieken en weet zeker dat ik niet de enige ben. Zijn misschien wel de leukste posts om over te lezen.
        Openingspost speciaal voor jou aangepast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossini' Bekijk berichten

Openingspost speciaal voor jou aangepast
          Nice, toch fijn om te lezen wat je kunt verwachten Heb echter wel een vraagje voor je; het is toch zo wanneer je met een counter mentaliteit speelt dat, wanneer de kans op een counter zich voordoet het tempo en de mentaliteit 'all out' gaan? Waarom zou je dan nog eens met een extra hoog tempo spelen. Hiermee veeg je eigenlijk een zeer belangrijk aspect van een counter tactiek van tafel. Namelijk dat wanneer er geen ruimte is voor de counter, je probeert balbezit te houden en met beleid een gaatje te vinden? Is dat niet ook de reden dat je redelijk veel de bal verliest?

Comment

Nice, toch fijn om te lezen wat je kunt verwachten Heb echter wel een vraagje voor je; het is toch zo wanneer je met een counter mentaliteit speelt dat, wanneer de kans op een counter zich voordoet het tempo en de mentaliteit 'all out' gaan? Waarom zou je dan nog eens met een extra hoog tempo spelen. Hiermee veeg je eigenlijk een zeer belangrijk aspect van een counter tactiek van tafel. Namelijk dat wanneer er geen ruimte is voor de counter, je probeert balbezit te houden en met beleid een gaatje te vinden? Is dat niet ook de reden dat je redelijk veel de bal verliest?
            Ik kies bewust voor het hoge tempo, omdat wanneer ik een laag tempo zou kiezen, de mentaliteit en het tempo elkaar zouden tegenspreken. En dit moeten we toch ten stelligste proberen te voorkomen.

In een normale countertactiek vang je ze normaal ook wat lager op het veld op, maar hier is gekozen om ze hoog op het veld af te jagen. Als je op die positie in het veld in balbezit komt, mag je dan ook geen tijd verspillen. Daarom dat er gekozen is voor een hoog tempo, om de desorganisatie in de defensie af te straffen.

Comment

ik speel zelf altijd 4-4-2 alleen in FM18 nog zoekende achterin hoe ik de juiste spelers instructies instel bijvoorbeeld dekken, tackelen en druk zetten . Speel nu 4-4-2 aanvallend zeer vloeiend, hoog tempo en zo vroeg mogelijk druk zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rossini' Bekijk berichten

Ik kies bewust voor het hoge tempo, omdat wanneer ik een laag tempo zou kiezen, de mentaliteit en het tempo elkaar zouden tegenspreken. En dit moeten we toch ten stelligste proberen te voorkomen.

In een normale countertactiek vang je ze normaal ook wat lager op het veld op, maar hier is gekozen om ze hoog op het veld af te jagen. Als je op die positie in het veld in balbezit komt, mag je dan ook geen tijd verspillen. Daarom dat er gekozen is voor een hoog tempo, om de desorganisatie in de defensie af te straffen.
                Dus dit is weer een vorm van jouw geliefde 'gegenpressing' en niet echt een countertactiek?

Comment

Dus dit is weer een vorm van jouw geliefde 'gegenpressing' en niet echt een countertactiek?
                  Soort van, ja

Comment

Ik heb hier een vraag over: Want ik zit nogal mee met het middenveld, er is ooit een artikel geweest waarin staat dat een balverovende middenvelder niet aan te raden is in combinatie met een aanvallend ingestelde middenvelder in een 4-4-2 omdat de balverovende middenvelder uit positie zou komen. Een andere optie zou kunnen zijn een spelmaker voor defensie maar dan wordt er ook gezegd dat 2 spelmakers niet is aan te raden. Wat kan ik het beste doen of wat zou jij doen? Ik beschik voor de verdedigende rol over Pavelka en Ayoub, de spelmaker is Sneijder.

Comment

martin1807

Ik kan dat volgen. Alleen zie je dat het bij mij wel werkt.

Een BVM loopt vaker uit positie, maar wanneer je veel druk wil zetten is daar niets verkeerd mee. Hierdoor kan je hoger op het veld gaan storen.

Comment

Rossini' Sorry heb even geduurd maar ben eruit en loopt nu als een trein! Heb hier en daar wat aangepast met name enkele rollen en spelers intstructies van de achterhoede. En de trainingen heb ik ook anders aangepakt.

Comment

Is dit de taktiek die je gebruikt heb met je kvm novelle?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davke1904 Bekijk berichten
                            Is dit de taktiek die je gebruikt heb met je kvm novelle?
                            Is idd een lange tijd gebruikt geweest.

Comment

Aan de linker kant staat een vleugelspits, en aan de rechterkant een naar binnen komende vleugelspits. Dit betekend dus voor allebei de posities het liefst een linkspoot. Hoe los ik dit op voor vleugelspelers in mijn selectie die rechtsbenig zijn? Kan ik die nog wel gebruiken? Of kan ik iets aan de tactiek veranderen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RicardoDimm Bekijk berichten
                                Aan de linker kant staat een vleugelspits, en aan de rechterkant een naar binnen komende vleugelspits. Dit betekend dus voor allebei de posities het liefst een linkspoot. Hoe los ik dit op voor vleugelspelers in mijn selectie die rechtsbenig zijn? Kan ik die nog wel gebruiken? Of kan ik iets aan de tactiek veranderen?
                                Als je twee rechtsbenige vleugelspelers hebt, zou je kunnen kijken of het lukt om de tactiek te spiegelen. Hier mee bedoel ik dat je posities van de buitenspelers omdraait. De LM komt dan naar binnen en de RM is vleugelspits. Je moet dan alleen wel goed kijken welke invloed dit heeft op de huidige positionering van de 2 aanvallers en 2 midmids. De verdediging hoef je m.i. niet aan te passen in deze.

Comment

Lekker tactiekje hoor heb goede resultaten geboekt je bent 1 van de experts in tactieken maken leerzaam dit ga zo door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darkness89 Bekijk berichten
                                    Lekker tactiekje hoor heb goede resultaten geboekt je bent 1 van de experts in tactieken maken leerzaam dit ga zo door.
                                    Bedankt man, leuk om te horen!

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                    X