Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

Problemen met je tactiek? Vraag het hier!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

misterhille eigenlijk wil ik niet met backs maar met drie man naast elkaar, dus:
    dm
    vc-vc-vc
    cvm
    cm-cm
    amr-AMC-aml
    sc

maar ik wil dat de buitenste verdedigers eigenlijk voetballen als een vleugelverdediger. Verdedigend zeg maar centraal en aanvallend als vleugelverdedigers fungeren.

zeg maar zoals Barcelona onder Cruijff voetbalde.

Comment

larrie wellicht dat je dit topic wel interessant vindt: https://community.sigames.com/topic/...nd-very-fluid/

Comment

Denny ja dat topic kan ik, heb ik helemaal uitgeplust en daardoor kwam ik ook op het idee. Alleen wil ik iets anders qua rollen en de verdedigers laten spelen zoals ik al beschreef. Ik vroeg me juist of dit in fm mogelijk is om zoiets te creŽren?

Comment

Dit kan, speel iets breder en laat je vmc als halfback spelen. Weet helaas de NL rol niet. Dan gaan je verdedigers een stuk breder staan. Echt naar voren laten spelen is wel lastig, dat is bijna niet te doen in FM

Comment

Ok, alvast bedankt. Zal me er eens in verdiepen en kijkt of er iets lukt

Comment

Wie kan me helpen? Mijn spits(en) hebben het al 2 seizoenen erg moeilijk om te scoren... Ik dwing heel wat kansen af, maar ze missen veel en hebben meestal een beoordeling tussen de 6.3 en 6.9... Mijn spitsen horen op papier nochtans bij de beteren van de wereld... Het rare is dat ik de jaren voordien er geen last van had... Ben voordien 3 jaar op rij kampioen geworden met de topschutter in mijn rangen (ook nog de huidige spits die ik heb) Iemand enig idee om mijn spitsen weer aan het scoren te krijgen?? Alvast bedankt!

Last edited by Jeaniek; 3 apr 2018, 23:39.

Comment

Had hem eerst ergens anders geplaatst, maar dit is de juiste plaats, dus maar even gekopieerd.

Oorspronkelijk geplaatst door Hwb Bekijk berichten
                Nadat ik een stuk of 7 edities heb overgeslagen, speel ik nu FM18. Wat me bij Ajax (maar ook wel breder in Nederland) opvalt is dat heel veel middenvelder vooral een creatieve inslag hebben. Een fatsoenlijke balveroveraar of verdedigend ingestelde speler op niveau is er eigenlijk niet. Nu kan ik natuurlijk Argentijnen, Kroaten of Nigerianen invliegen, maar eigenlijk wil ik kijken of ik een mooi middenveld kan bouwen zonder de traditionele balans.

Ik kijk bijvoorbeeld naar mogelijkheden met een DLP en twee Mezzala's of naar twee spelmakers met een box-to-box en zelfs naar twee spelmakers met een mezzala. Heeft dit enige kans van slagen en hoe kan ik dan toch balans aanbrengen? Niet zozeer op zoek naar kant en klare antwoorden, maar naar interessante ideeŽn en wat tactische discussie.
                Oorspronkelijk geplaatst door Nom de Guerre Bekijk berichten
                Zit je niet in het verkeerde subforum als je een tactische discussie zoekt?

Om een serieus antwoord te geven op je vraag, het is een kwestie van balans. Het middenveld staat niet op zichzelf, maar staat altijd in verhouding tot de voorhoede en achterhoede. Alle combinaties die je noemt zouden kunnen werken, mits de rest van het team zorgt voor balans. Ik zorg zelf altijd voor een duidelijke taakverdeling op het middenveld tussen lopers, balafpakkers en creatieve spelers. Als iedere speler ťťn duidelijke rol heeft, wordt het allemaal makkelijker.
                Ik begrijp wat Nom zegt, ik ken die duidelijke taakverdeling ook. Bij Tottenham deed ik het met Dier, Dembele en Alli op die manier. Maar nu heb ik er de spelers niet voor, ik mis in elk geval een balafpakker. Die kan ik kopen, maar eigenlijk wil ik (nu aan het begin) de realiteit wel trouw blijven. Dus op wat voor manieren zou ik kunnen compenseren voor het ontbreken van een balveroveraar (los van de precieze rol die je die speler geeft)? Bosz deed dat natuurlijk met radicaal drukzetten en zorgen dat je meer scoort dan je tegen krijgt. Tot nu toe werkt dat bij mij redelijk, maar nog niet zo goed als ik zou willen. Zijn er nog andere (mogelijke) manieren om dit aan te passen? Behoudender rollen en taken in de verdediging, striktere mentaliteit? Harder tackelen lijkt me niet echt de optie, dat gaat voor de middenvelders die er niet zo goed in zijn juist kaarten opleveren vermoed ik.

Ik heb btw ook nog wel cv's die ik tot goede dm's kan trainen, dus daar kan de uiteindelijke oplossing voor mij ook nog wel liggen. Maar eerst wil ik wel kijken of ik het verdedigend solide kan maken met een viermansverdediging en zonder balafpakker op het middenveld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hwb Bekijk berichten
                  Had hem eerst ergens anders geplaatst, maar dit is de juiste plaats, dus maar even gekopieerd.

Ik begrijp wat Nom zegt, ik ken die duidelijke taakverdeling ook. Bij Tottenham deed ik het met Dier, Dembele en Alli op die manier. Maar nu heb ik er de spelers niet voor, ik mis in elk geval een balafpakker. Die kan ik kopen, maar eigenlijk wil ik (nu aan het begin) de realiteit wel trouw blijven. Dus op wat voor manieren zou ik kunnen compenseren voor het ontbreken van een balveroveraar (los van de precieze rol die je die speler geeft)? Bosz deed dat natuurlijk met radicaal drukzetten en zorgen dat je meer scoort dan je tegen krijgt. Tot nu toe werkt dat bij mij redelijk, maar nog niet zo goed als ik zou willen. Zijn er nog andere (mogelijke) manieren om dit aan te passen? Behoudender rollen en taken in de verdediging, striktere mentaliteit? Harder tackelen lijkt me niet echt de optie, dat gaat voor de middenvelders die er niet zo goed in zijn juist kaarten opleveren vermoed ik.

Ik heb btw ook nog wel cv's die ik tot goede dm's kan trainen, dus daar kan de uiteindelijke oplossing voor mij ook nog wel liggen. Maar eerst wil ik wel kijken of ik het verdedigend solide kan maken met een viermansverdediging en zonder balafpakker op het middenveld.
                  Een speler zoeken die als favo rol een andere rol heeft maar qua attributen wel als balafpakker kan fungeren. Ik doe niet anders ..

Comment

Uiteraard. Ik kijk vooral naar de waarden van de speler. Punt is dat die er bij Ajax nauwelijks zijn en ik het leuk vind om te kijken of ik het kan laten draaien zo.

Maar de eerste pogingen met een DLP (su), MEZ (at) en MEZ (su) zijn positief. De combinatie van de naar binnen komende buitenspelers met de mezzala's wil ik wel nog wat verfijnen, maar voorlopig werkt het wel aardig.

Comment

Iemand die mij hierbij kan helpen? Gezien dat ik tactisch een echte NOOB ben vraag ik via deze weg wat hulp. In Belgie is inmiddels het nieuwe seizoen gestart. En gisteren heb ik de eerste wedstrijd van Anderlecht bekeken en zou nu graag een game starten en op de zelfde manier gaan spelen zoals ze ook in het echt spelen.

Ze speelden gisteren in een 3-4-1-2 en deze zou ik willen nabootsen. Aanvallend voetbal vanuit balbezit, hoog druk zetten bij balverlies en indoen mogelijk bij balverovering er snel uitkomen. Heb de basiself van gisteren op hun posities gezet en hun allemaal hun sterkste rol gegeven op die positie. De vleugels moeten zowel aanvallend als verdedigend werk opknappen. In het middenveld is Trebel meer de aanvallende speler en Makarenko de meer verdedigende speler.

Alvast bedankt.

Comment

W8er Ik ben weliswaar supporter van Gent, maar ook wel fan van Hein zijn tactiek. Ik zou zelf geneigd zijn om het zo aan te pakken. (in onderstand voorbeeld heb ik deze tactiek gemaakt voor een game met Oostende in 2021, ik ga het daarmee al eens testen)

Hein speelt dominant voetbal op basis van balbezit, met heel hoge druk en overlapping van de spelers. Ik heb dus ongeveer dezelfde opstelling als jou gekozen, alleen heb ik mijn doelman als meevoetballende doelman ingesteld (door de hoge, dominante speelvorm komt er veel ruimte in de rug van de verdediging, het is dus nuttig dat de keeper meevoetbalt) de linker -en rechter middenvelder in balbezit (die verdedigers worden in balverlies) heb ik als aanvallend ingestelde vleugelverdedigers ingesteld (automatisch) Op het middenveld heb ik gekozen voor een spelmaker en een spelmaker voor de defensie.

Ik laat de ploeg voetballend uitverdedigen en de opbouw verloopt via de flanken. Ik speel met een aanvallende tactiek maar wel gestructureerd en met de vraag aan mijn spelers om gedisciplineerd te spelen.

Het veld wordt ook heel breed gehouden.

Is dit ongeveer wat je voor ogen hebt?

Ik moet het zelf nog uittesten, (ga ik doen met een andere ploeg) maar ik laat nog weten of de tactiek bij mij werkt!
                        Last edited by Huns7; 30 jul 2018, 15:54.

Comment

Huns7 zo iets had ik inderdaad in gedachten. Vraag me wel af of het niet gevaarlijk is om met 2 spelmakers te spelen op het middenveld. Zal dit dan eens gaan proberen met Anderlecht. Laat je dan ook weten hoe alles loopt.

Alvast bedankt.

Comment

W8er

De opstelling van Huns7 lijkt er al aardig op. Echter heb ik nog enkele bedenkingen:

- 2 CM's, en twee spelverdelers? Dit komt niet goed. Makarenko zijn rol is eerder die van de BVM(V), hij moet voor de recuperatie zorgen en ballen inleveren. Trebel zou je dan de SVD kunnen geven, omdat hij defensief ook belangrijk is en ook niet zo erg hoog speelt. Dus een combo'tje BVM(V)-SVD(O).

- 2 targetspitsen, da's op zijn beurt ook te veel van het goede. Geef Dimata de rol van DS, dit omdat hij ook vaak de ruimtes opzoekt. Santini past het best bij de TM(O).

- de rol van AM lijkt me wel geschikt, maar ik zou daar ook eens een SS testen. Deze infiltreert meer.

- ik zou zeer vloeiend verkiezen boven gestructureerd.

- bewegingsvrijheid moet altijd op zwerven staan. De spelers voorin moeten zich kunnen uitleven. Ik zou ze ook wat expressiever laten spelen, je gaat bijna altijd de betere ploeg zijn, dus met meer talent moet je ook meer risico in je spel leggen

Comment

Rossini' zal dat eens testen, heb nog maar 1 wedstrijd gespeeld en was niet echt een goeie wedstrijd. Een flauwe 0-0 tegen ADO. Meer schoten op doel maar minder balbezit. Deze veranderingen eens aanpassen en kijken wat dit geeft in mijn volgende wedstrijden.

Comment

Na de tactiek te hebben aangepast heb ik de indruk dat het iets slechter loopt. 2-1 verlies nu op Volendam. En terug minder balbezit dan de tegenstander.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W8er Bekijk berichten
                                  Na de tactiek te hebben aangepast heb ik de indruk dat het iets slechter loopt. 2-1 verlies nu op Volendam. En terug minder balbezit dan de tegenstander.
                                  Rustig aan, een tactiek is pas ingespeeld na enkele maanden

Comment

Rossini' Bedankt voor de tips, ik heb een deel toegepast (slechts ťťn spelverdeler meer en een schaduwspits als am, een rol die ik zelf nog nooit gebruikte maar werkt goed) in de spits heb ik gekozen voor een nummer 10 en afwerker als combinatie, werkt ook goed wat mij betreft. Ik heb voorlopig het gestructureerde en de nadruk op de discipline nog behouden (dus nog niet op zeer vloeiend), al kan ik je argumentatie wel volgen!

W8er

Ik stelde hetzelfde vast wat betreft het balbezit, dus ik ben daar op aan het zoeken. Ik vermoed dat dit onder andere ligt aan het feit dat de doelman (als meevoetballende doelman) meer riskante passes mag geven en de ploeg dan ook rapper de bal verliest, ik heb dit opgelost door de opbouw te starten richting de centrale verdedigers (bij individuele instellingen van je doelman), in een Europese wedstrijd tegen Molde testte ik dit voor het eerst uit en het balbezit van de ploeg is hoger (al moet ik nog verder testen) Om je ploeg rapper gewoon te maken aan je tactiek kan het helpen om je training voor de wedstrijdvoorbereiding in te stellen op tactiek.

De tactiek zoals hij nu staat

De instellingen van mijn doelman

De voorlopige uitslagen

Geef gerust bedenkingen mee, ik leer er ook veel van

Comment

Rossini' ik weet dat het een tijdje duurt, maar normaal gezien win ik die wedstrijden toch zonder problemen. En nu verlies ik. En de bekendheid is toch ook al 3/4de.

Huns7 normaal stel ik mijn doelman altijd in als afspelen aan centrale verdedigers en kort passen, had ik deze keer nog niet gedaan. Had er ook al zitten aan denken, maar geen tijd meer gehad om nog verder te spelen.

Comment

Dat ziet er idd al een pak beter uit Huns7

Op deze manier kan het perfect werken.

Comment

Bij mij loopt het ondertussen ook beter. De oefenwedstrijden waren maar zwak, maar in de competitie loopt het voorlopig goed.

Comment

Wat ook helpt om de counter rapper op gang te brengen is ervoor zorgen dat er bij een verdedigende corner enkele van je spelers aanvallend blijven staan, daardoor kan je er rapper uitkomen (soms verdedigend een risico, al moet de tegenstander daardoor ook een mannetje meer achteraan houden, dus meestal valt dat wel mee) Ik denk zelfs dat Hein VH dit zelf ook toepast.

Ik heb ook wat geŽxperimenteerd met de vleugeldverdedigers/buitenste middenvelder, als je groot favoriet bent in een match kan het soms interessant zijn om daar een speler te zetten die niet noodzakelijk voor die rol geschikt is maar veel inzicht/creativiteit heeft (een spelverdeler, met de nodige snelheid), aangezien daar vaak de ruimte ligt komen daar vaak meer kansen uit (bij mijn testen hoefde die zelfs niet omgeschoold te zijn, ze presteerden er heel goed).

Comment

Bij Gent deed Hein dat inderdaad, bij Anderlecht nog niet echt gezien. Waren vorig seizoen dan ook redelijk kwetsbaar op stilstaande fases, mss daardoor ook wat meer mannen achterin gehouden.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                              X