Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM18] Mia San Mia - Bayern München

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

YES YES YES

Het is me gelukt. Ik ben de eerste echte Laptoptrainer die de opleiding tot professioneel voetbaltrainer succesvol heeft doorlopen en zich vanaf heden COACH BETAALD VOETBAL mag noemen. Wereldwijd een unicum en alleen mogelijk omdat de KNVB de opleiding tot professioneel voetbaltrainer ingrijpend heeft hervormd en nu meer ruimte biedt voor relatief jonge trainers die geen noemenswaardige carrière als profvoetballer hebben gehad. Nog mooier, ik heb helemaal geen carrière als profvoetballer gehad en ben nooit verder gekomen dan wat wedstrijdjes als zondagsamateurtje.

Maar het sprookje begint pas! Want vanaf heden ben ik de tweede Nederlander die hoofdcoach van Bayern München is en werd.

Hoe een totale VOETBALNERD hoofdcoach van Bayern kan worden? Normaal gesproken alleen door behaalde kampioenschappen en een ijzersterk CV, maar dat had ik allemaal niet. Wat ik wel had was een ideale kruiwagen, de Duitse voetbaljournalist Martin Rafelt, en een handvol coaches die van mijn zienswijze onder de indruk waren. En dat waren niet de minsten. Namelijk Thomas Tuchel, Peter Bosz, Louie van Gaal, Mark van Bommel, van Marwijk en Andries Jonker. Uiteraard ook en vooral de KNVB, want ik was het beste jongetje uit de klas en the eyecatcher van de nieuwe lichting COACHES BETAALD VOETBAL.

Wat was de reden van Bayern om mij te nemen? Afgezien van het feit dat zij zonder hoofdcoach zaten en hoe dan ook iemand moesten hebben die een garant voor succes was? Toeval, geluk en het volgende:

De aanleiding was het voetbalcongres 'Voor het voetbal' dat bedoeld was om navolging te geven aan het KNVB-congres 'De toekomst van het Nederlandse voetbal', dat in december 2014 in Stadion Galgenwaard gehouden werd. Deze bijeenkomst werd destijds bijgewoond door tal van aansprekende namen uit de voetbalwereld: uiteenlopend van topcoaches als Johan Cruijff en Co Adriaanse, hoofden jeugdopleiding als Andries Jonker en Wim Jonk, tot oud-voetballers als Clarence Seedorf, Jaap Stam en Mark van Bommel.

Naast Tuchel en onder anderen Peter Bosz, de Duitse voetbaljournalist Martin Rafelt en technisch directeur Maurits Hendriks van het NOC*NSF was ook ik aanwezig als spreker en uithangbord ‘nieuwe lichting’ van de KNVB.

Mijn lezing en vooral mijn diepgaande inhoudelijke visie over het voetbalgebeuren algemeen, Oranje, het clubvoetbal en Bayern München in het bijzonder (waarvan ik fan was en dus al jaren alles volgde wat met hun te maken had) maakte niet alleen behoorlijk wat los maar ook bijzonder veel indruk. Of te wel een zeer geslaagde spreekbeurt.

Blijkbaar heeft de journalist mij bij Bayern aanbevolen. In elk geval kreeg ik plots een telefoontje van Uli Hoeness en enkele dagen later stond ik bij Bayern op de stoep. Onder het toeziend oog van Franz Beckenbauer en in het bijzijn van Uli Hoeness, Karlheinz Rummenigge en de als gastadviseur aanwezige ex-succescoaches Jupp Heynckes en Ottmar Hitzfeld mocht ik mijn spreekbeurt van het KNVB congres herhalen. Nadien werd ik nog aan een vragenuurtje onderworpen. Nou ja ‘uurtje’ zeg maar zo’n kleine 8 uur met om de 2 uur een tussenpauze zodat Uli Hoeness een dikke sigaar op kon steken. Na afloop waren de heren het unaniem met elkaar eens: ze beschouwden mij als de nieuwe hoofdcoach van Bayern.

Omdat ze het allen als een gigantische gok zagen maakte de puur zakelijk ingestelde Uli Hoeness duidelijk, dat ik een soort proeftijd van 3 maanden moest voltooien met wederzijdse opzegmogelijkheid om welke reden dan ook en zonder ontslagpremie. Bayern wilde het dus wel met mij proberen maar financieel niet de dupe worden als deze stunt mislukte.
    Om eerlijk te zijn het kon me niets schelen. Ik was zozeer van mij zelf overtuigd dat ik gewoon toestemde.

Succes met Bayern, maar dat moet niet moeilijk zijn met hun selectie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door delichris Bekijk berichten
      Succes met Bayern, maar dat moet niet moeilijk zijn met hun selectie.
      Dank je wel. Ben het volledig met je eens. Iedere trainer kan met hun kampioen worden. Maar het gaat mij puur om het verhaal "Voetbalnerd zonder enige praktijkervaring trainer van een topclub". Ben benieuwd of ik er een leuk verhaal omheen kan breien.

Comment

De persmededeling sloeg in als een bom. In de media was ik totaal onbekend en alle sportjournalisten, op een na, te weten Martin Rafelt, wisten zich geen raad met me. Haast alle sportkranten kopten hetzelfde:

Is Terry Harzmann slechts een slungelige voetbalnerd of gaat hij Bayern München naar nieuwe hoogten brengen?

In de persberichten vroegen ze zich af wie ik was? Want op het internet was niets over mij te vinden met uitzondering van mijn spreekbeurt op het onlangs gehouden voetbalcongres van de KNVB. Als de gesmeerde bliksem, zoals meestal als ze niets over je kunnen vinden, hebben ze snel een aantal oud-voetballers, die om welke reden dan ook weer in de publiciteit wilden komen, wat ouderwetse halfvergeten sportjournalisten en werkeloze voetballers die momenteel wat bij mochten verdienen als voetbalanalist opgescharreld en om hun mening gevraagd. Ofschoon geen van hun mij kende of ooit met me had gesproken, hadden ze een nogal vernietigende mening over mij.
        Allen moesten ze maar weinig hebben van mijn volgens hun klinische, op statistieken gebaseerde ontledingen die vaak rechtstreeks tegen hun gevoel ingaan. Ze waren bovendien het er allen over eens dat ik het tegenovergestelde was van deskundigen als Rafael van der Vaart, Wim Kieft of Ruud Gullit die teren op hun ervaring als voetballer. Veel van die gasten noemden mij met wat minachting een ‘voetbalnerd’, een titel die onmiddellijk door sportjournalisten als geuzennaam werd omarmd. Om eerlijk te zijn, het kon me niet schelen ook want ik had mijn doel bereikt: ik was hoofdtrainer van een echte topclub. Van BAYERN MÚNCHEN.

Voor de contractdondertekening had ik mijn zogenaamde zaakwaarnemers meegenomen. Daadwerkelijk waren het mijn partners in crime, Hans Berg en Maarten Vos. Mijn twee Rotterdamse vrienden die 6 jaar geleden, net afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit, met mij het bureau Football Scouting hadden opgericht. Dit bureau hadden we alleen in de Engelse kamer van Koophandel laten registreren en wel uit voorzorg, want Nederland was hier toen nog niet aan toe. Bovendien werkten we alleen voor Engelse voetbalclubs. Nadere uitleg over de werkzaamheden van FS volgt later.
        Enfin, een echte zaakwaarnemer had ik nog niet maar vriend Hans was hiervoor geknipt. Een desbetreffende registratie als zaakwaarnemer respectievelijk voetbalmakelaar had Hans al ingediend bij de KNVB, zomede een verklaring van goed gedrag overhandigd en € 544,50 betaald. Een deze dagen zal hij het gewenste papiertje ontvangen en dan was zijn nieuwe taak officieel.

Met mijn toekomstig maandsalaris van € 149K kon ik behoorlijk grote sprongen maken. Bovendien kon ik vanaf nu ons bedrijfje FS (Football Scouting) van financiële injecties voorzien zodat Hans en Maarten wat extra personeel spreek Scouts en een of twee datatypisten in konden huren.

Nadat het contract getekend was en ik met de Bayern-directie had afgesproken dat ik de volgende dag op de club zal verschijnen om aan het voltallige personeel ‘voorgesteld’ te worden en een rondleiding mocht ondergaan, vertrokken wij naar een hotel in het stadscentrum. Van het clubsecretariaat hadden we een lijst met huurhuizen ontvangen, die Hans de volgende dag voor zijn rekening zou nemen. We hadden een huurhuis met minimaal 3 slaapkamers nodig, zodat Hans en Maarten regelmatig over konden komen. Maarten had wat Dealeradressen om een fatsoenlijke leaseauto te zoeken en op de kop te kunnen tikken. Vanaf morgen zou ik me 24 uur per dag op mijn nieuwe baan als hoofdcoach focussen.
        Last edited by germandutch; 18 jul 2018, 14:12.

Comment

Stipt om 8 uur stond ik op de stoep voor de Allianz Arena, waar ik door een hostess opgewacht en naar de burelen van de directie werd gebracht. Alle grote jongens dwz de voltallige directie was er. Voorzitter Karl-Heinz Rummenigge, de directeuren Paul Breitner, Uli Hoeness en Franz Beckenbauer. Al die gasten die mijn vader telkens als voorbeeld voor mij had genomen maar in wiens voetstappen ik nooit kon treden omdat ik domweg niet over de nodige techniek, capaciteiten en het talent beschikte. Mijn overleden broer had hij Karl-Heinz genoemd. Hij wou het nooit toegeven maar dat was toch echt omdat hij destijds helemaal gek van Rummenigge was en mijn broer had talent, zou het gaan maken maar is helaas door een noodlottig ongeluk net voor hij 18 jr werd overleden.
          Ik was toen 8 jr. Sindsdien riep hij altijd te pas en te onpas dat ik niets kon, want ik mistte in zijn ogen alles om überhaupt ergens in uit te blinken. Het ergste was dat hij telkens riep dat ik alleen maar brood tot stront kon verwerken. Nou daar ben je lekker mee. Vervelend was bovendien dat hij me voor elke scheet moest straffen. Dagelijks maakte ik dan ook kennis met zijn broekriem en mocht blij zijn als het slechts 1 keer per dag gebeurde.
          Toen ik 18 werd had ik er genoeg van en niet alleen ik, maar ook mijn vaste vrienden die altijd getuige werden van zijn uitspattingen ten opzichte van mij. In het bijzijn van mijn vrienden maakte ik hem duidelijk dat het nu definitief over was met de pret. Met dreigende stem en een woeste blik in mijn ogen vertelde ik hem dat wij met zijn allen hem aan zijn eigen riem aan zijn voeten zouden ophangen, als een Mexicaanse Pinata, en hem dan zolang zouden knuppelen totdat hij begreep dat het over was met zijn lijfstrafgedoe. Nou hij snapte het. Sindsdien heb ik nooit meer last gehad en werd onze verstandhouding niet alleen normaal maar zelfs optimaal.

En nu stond ik hier. Terry Harzmann, 25jr uit Rotterdam, zoon van een Duitse vader uit Keulen en een Nederlandse moeder uit Rotterdam. De nieuwe hoofdcoach van Bayern München.

Na een korte maar hartelijke begroeting werd TD Hasan Salihamidzic opgeroepen en mocht hij de rondleiding verzorgen. Aan zijn mimiek kon ik min of meer aflezen dat hij niet wist wat die met mij aanmoest. Een jong gastje, die nooit profvoetballer was geweest en in zijn ogen niets betekende in het voetbalwereldje werd plots ten faveure van Nico Kovac voor de groep van voetballende multimiljonairs geplaatst en mocht het grote Bayern München leiden. Op basis waarvan? Hasan begreep het gewoon niet en ik bleef zwijgen, want ik had geleerd mijn mond pas open te trekken nadat ik iets gepresteerd had. En gepresteerd had ik nog niets. Helemaal niets maar ik had wel een plan in mijn gedachten.

De club was gewoonweg fantastisch en precies zo, als je je een van s werelds grootste topclubs voorstelt. Alles was perfect en perfect geregeld. Geen wonder dus dat Arjen Robben zich hier op zijn gemak voelde en nog een jaar door wilde gaan. Jammer genoeg was geen van de 1e elftal spelers aanwezig. Per 1 juli begint voor hun en mij de training en vanaf 8 juli volgen 7 oefen- en 2 bekerwedstrijden. De competitie begint op 19 augustus.

Op het trainingscomplex zag ik wat spelers van het Tweede elftal, een van die gasten kwam me bekend voor. Het was Renato Sanches, het door Bayern aangekochte dure Portugese wonderkind die het tot nu toe niet heeft kunnen waarmaken. Hij was in gesprek met Miroslav Klose, de topspits van weleer en die feitelijk trainer van de Onder19 was. Maar Bayern II, of te de amateurs, hadden momenteel geen hoofdcoach, vandaar dat good old Klose de honneurs waarnam. Tussen het publiek, een handvol nieuwsgierige AOWers zag ik ook Hans en Maarten, die zoals afgesproken als mijn OGEN en OREN dienst deden en alles in de gaten hielden. Geen van de oudjes herkende in mij de nieuwe hoofdcoach van Bayern, blijkbaar hielden ze mij voor een verdwaalde aankomende journalist of gewoon een ballenjongen. Ik vond het best, mijn tijd komt nog dacht ik en volgde Hasan naar de clubgebouwen.
          -----------------------------------------------------------------

Eenmaal weer binnen mocht ik de kleedkamers en de prijzenkast bewonderen. Voorts kreeg ik nog een korte uiteenzetting van voorzitter Rummenigge. Rummenigge was weliswaar de voorzitter maar zonder toestemming van directeur Uli Hoeness gebeurde volgens mij helemaal niets. Deze twee heren bepaalden min of meer het hele gebeuren bij Bayern München. Franz Beckenbauer was alleen nog een soort erevoorzitter zonder beslissingsbevoegdheid. De voormalige rooie rakker en notorische dwarsligger van weleer Paul Breitner was alleen uitvoerend directeur en deed en voerde uit, net als Franz, wat Uli en Kalle beslisten.

------------------------------------------------------------------

volgende update vervolg kennismaking staf en selectie
          Last edited by germandutch; 21 jul 2018, 18:53.

Comment

Voorzitter Rummenigge presenteerde de doelstellingen voor dit seizoen. Ze waren helder en logisch.
            • Halve finale CL
            • Kampioen Bundesliga
            • Winnen DFB Pokal
            • DFL Supercup onbelangrijk
            Hoe dan ook Bayern wilde voor prijzen gaan en ik moest ervoor zorgen. Halve finale CL aan me hoela, natuurlijk wilde Bayern de cup met de grote oren en hoe onbelangrijk ook ze wilden de Supercup ook. Niet voor niets merkte Rummenigge quasi terloops op, dat, als je ergens aan meedoet, doe je uitsluitend mee om te winnen.

Haal ik de doelstellingen niet, dan ga niet alleen ik maar ook de KNVB op der bek, want ik ben momenteel hun uithangbord. Haal ik het wel, prijzen ze me de hemel in en kloppen zich in Zeist een aantal Bobo’s op hun borst omdat ze zo goed werk hadden verricht.
            Meer dan mijn stinkende best doen kan ik niet en of het lukt hangt niet alleen van mij maar ook van veel mazzel af. Alhoewel ik kan rekenen op de onvoorwaardelijke steun van mijn vrienden Hans en Maarten, op wetenschappelijke statistieken en onze kunde om met cijfers om te gaan.

Nou ja, laten weten? Ik was er gewoon mee akkoord want iets anders zat er sowieso niet op.
            -------------------------------------------------------------

We waren net klaar toen dook een mijnheer in trainingspak op, die ik in eerste instantie voor Nico Kovac hield. Mijn voorganger, maar wat doet die hier dan nog?

Rummenigge helderde het mysterie ter plekke op. Hij stelde de persoon voor als Robert Kovac, de jongere broer van Nico, die hier dienst deed als Assistentmanager en dus mijn toekomstige rechterhand leek te zijn. Ietwat verbaasd drukte ik zijn hand en maakte kennis met hem. Ergens vond ik het wel een hele rare situatie dat ik juist met de broer van degene moest samenwerken, die mijn voorganger was geweest. Maar ja, ik was niet hier om me te verbazen maar om met Bayern prijzen te winnen.

Robert Kovac keek mij een beetje raar aan. Waarschijnlijk vroeg hij zich af wat zo een snotneus als ik hier kwam doen. En ik moest zijn grotere broer hier vervangen? Wie was ik dan? In zijn ogen was de hele situatie belachelijk maar hij was professioneel genoeg om zich in zijn taak te schikken.

Conform de orders van Rummenigge bracht hij mij naar de staf-vergaderzaal, waar de overige belangrijke kopstukken van de staf al nieuwsgierig op mij zaten te wachten.

Robert Kovac nam de voorstelling voor zijn rekening. In korte heldere termen deelde hij mede wie ik was en wat ik kwam doen, waarbij hij net niet zei: ‘'deze snotaap vervangt mijn broer en is vanaf nu onze baas’.' Nadien stelde hij de heren van de staf voor. Kovac zelf een ex voetballer uit Kroatië en de TD Hasan Salihamidzic, een ex-voetballer uit Bosnië. Dit waren per definitie al niet de beste vrienden en dat bleek ook uit de manier waarop Kovac hem voorstelde. Heel erg kort en zeer zakelijk.

Hasan kende ik al. Weliswaar een correct aandoende voetbaltechnisch begaafde man die m.i. nooit het achterste van zijn tong liet zien. Maar dat gevoel had ik ook bij Robert Kovac. In gedachten besloot ik vriend Hans eens met deze heren samen te brengen. Want vriend Hans, in vriendenkringen genoemd de ‘pseudo-psycholoog’, had de gave de psyche van personen op een fijnzinnige manier te ontleden. En ik wilde hoe dan ook weten wat ik aan deze twee gasten had? Of te wel zoals Johan Cruijff pleegde te zeggen: ‘ken je vijanden dan weet je waar je aan toe bent.

De volgende in het rijtje was Jochen Sauer, hoofd jeugdopleiding. Een uitermate aimabele man, gewoon een prettig persoon vond ik. Verder kende ik hem totaal niet.

Hoofd scouting was ene Marco Neppe, mij eveneens volledig onbekend. Een rustige man, die net als vriend Hans een rol op de achtergrond voortrok maar bleef observeren, alles en iedereen. In tegenstelling tot de vorige drie, allen 40ers, was hij pas 31 en behoorde min of meer nog tot mijn generatie.

De volgende was ene Sebastian Hoeness, 35jr en Manager van het team -19. Ook hij was me volledig onbekend maar zijn naam niet natuurlijk. Duidelijk was dus dat hij familie van was.

De laatste was de assistent van Hoeness. Slaven Skeledzic, 45jr, een Duitse Bosnier en behorend tot de Kovac clan. Hij scheen uiterst geroutineerd te zijn maar ook hij was mij volledig onbekend.

-----------------------------------------------------------

volgende update: vervolg kennismaking staf
            Last edited by germandutch; 24 jul 2018, 11:57.

Comment

TD Hasan Salihamidzic nam het woord en vertelde dat de staf verre van compleet was. Gezien het feit da ik een coach van statistieken en cijfers was, hij zei nog net niet dat iedereen bij Bayern mij als een ‘cijferneuker’ en een volledige ‘Voetbalnerd’ zag, maar liet wel een beetje sarcastisch doorschemeren dat hij nog nooit met een ‘Laptopmanager’ had samengewerkt.
              Bayern miste dus o.a. 1 Hoofd Sportwetenschappen, 2 SW, 1 Hoofd Data-analyse, 3 DA, en zeker nog 3 goede trainers en een of twee handvol hele goede scouts.
              Voorts hadden we geen Manager voor het tweede elftal en dienden diverse functies voor het tweede en derde (-19) elftal opgevuld worden. De aanvulling en definitieve samenstelling van de staf zou hij samen met mij bepalen.

Voorlopig vond ik alles best, alhoewel ik het gedrag en vooral de mimiek van de AM en de TD behoorlijk overdreven minachtend vond. Maar ik was de baas en op termijn zou ik er iets aan doen, want ik laat niemand met mijn kloten spelen zoals de Belgen zeggen.

Je kunt van Louie van Gaal denken en zeggen wat je wilt, maar als coach is hij gewoon een openbaring. Het heeft dus even geduurd voordat hij me te woord wilde staan maar toen ik hem vertelde dat ik Hoeness en Rummenigge een poepje wilde laten ruiken overwon zijn rancune het van zijn gevoel en was hij gelijk vuur en vlam om mij een aantal hele goed adviezen mee te geven. Hoeness en Rummenigge waren in eerste instantie het helemaal niet met mijn aanstelling eens omdat een coach van Bayern niet alleen een staat van dienst van hier tot Tokio moest hebben maar ook alles al een keer moest hebben gewonnen. Nou, ik had helemaal niets. Totaal geen staat van dienst en ook helemaal nooit iets gewonnen. Wacht even, oh jawel ik heb een keer het clubkampioenschap met snelschaken gewonnen.

Tijdens ons gesprek maakte Louie mij duidelijk hoe belangrijk ervaring is voor een coach. En niet alleen hoe je zelf situaties ervaren hebt, maar ook hoe anderen het er op die betreffende momenten van afgebracht hebben. Het is een voordeel als een coach als speler op niveau gevoetbald heeft. Maar het is geen garantie om als coach te slagen. Je begint wel met een voorsprong op de rest. Het probleem bij Bayern zal zijn dat daar zelfs in de directie iedereen op zeer hoog niveau gespeeld heeft en ze continu over mijn schouder mee zouden kijken. Misstappen zijn uit den boze en als je niet alles wint dan kun je het aldaar vergeten. Dus adviseerde de topcoach Louie mij de hulp in te roepen van twee oude rotten in het vak, die bij Bayern op de trainersbank ietwat in vergetelheid waren geraakt. Toen hij destijds bij Bayern ontslagen werd had hij dit advies ook Andries Jonker gegeven: haal die twee oude rotten erbij want ze vullen aan wat je mist. Volgens Louie miste Andries een hoop, maar ik miste alles zoals hij hoofdschuddend opmerkte.

Dit advies schoot me nu en hier te binnen. Natuurlijk is voetbalcoach een ervaringsjob. Uit de boeken van JC weet ik dat Ajax in 1969 onder Rinus Michels de Europacupfinale tegen AC Milan met 4:1 verloren omdat het team en vooral Michels er niet klaar voor was. Hij miste de ervaring om alles uit het elftal te halen. Toen Ajax twee jaar later weer in de finale stond, was Michels en de ploeg er klaar voor en hebben ze overtuigend gewonnen. Hans zou zeggen: ‘wat je niet hebt en op korte termijn niet kunt krijgen moet je gewoon compenseren. Haal er iemand bij die het wel heeft.’
              Uiteraard wist ik wie Louie bedoelde, wie de oude rotten waren. Ik vroeg Hasan om de oudjes Hermann Gerland en Peter Hermann erbij te halen. Mij schoot te binnen dat ook good old Opa Jupp Heynckes van deze twee gasten gebruik had gemaakt. Dit leken inderdaad de juiste personen om mij van de nodige ervaring te voorzien.

Hermann Gerland en Peter Hermann leken totaal niet verbaasd te zijn dat ze aan de vergadering of te wel voorstelling deel mochten nemen. En eerlijk is eerlijk we hadden gelijk een klik. Deze twee uitermate sympathieke trainers waren zo te zien blij dat ze deel uit mochten maken van mijn speciale crew en dat was wederzijds hoor.

Voor de derde keer hield ik mijn praatje en maakte duidelijk wat mijn inbreng zou zijn en wat ik van iedereen verwachtte. Na afloop had ik enigszins het gevoel dat de meesten mij niet meer als een betweterige snotneus zagen maar dat we samen voor het winnen van prijzen zouden gaan. We hadden een doel en een plan om het te verwezenlijken. We gaan ervoor!
              ------------------------------------------------------------
              Last edited by germandutch; 27 jul 2018, 08:04.

Comment

Volgens de statistieken zijn er bijzonder weinig tekortkomingen voor wat betreft fysiek, mentaal en techniek. Met andere woorden voor de Bundesliga heb ik een geweldige formatie ter beschikking en is feitelijk alles afhankelijk van het vinden van het juiste spelsysteem waardoor alle sterke punten optimaal worden benut.

De selectie is als volgt:

GK: we hebben 3 doelmannen voor het eerste elftal, dwz met jonkie Früchtl, 17jr, slechts 2 omdat Neuer nog steeds geblesseerd is. Samen met Hans heb ik verleden seizoen haast alle wedstrijden van Bayern München gekeken, dankzei FoxSport. Wat ons opviel was dat Ulreich de ene keer de sterren van de hemel keepte en de andere keer gigantisch blunderde en fout op fout stapelde. Echt betrouwbaar was hij niet maar we zullen het er voorlopig mee moeten doen.
                VC: Echte centrumverdedigers zijn er maar 3. Middenvelder Martinez kan ook als VC spelen mits hij in een vooruit verdedigende rol komt te staan. Als je slechts 4 VC’s ter beschikking hebt moet je dus een systeem met 2 VC’s spelen. Als Neuer fit was en in het doel zou staan zou ik zeggen ja, 2 VC doen. Maar Neuer is er nog lang niet en Ulreich laat veel steken vallen. Dus zou ik voor 3 VC kiezen. Dat geeft achterin meer stabiliteit en vooral zekerheid en helpt ook Ulreich om minder te blunderen. Alleen ….. Boateng is ook geblesseerd en maar liefst minimaal 5 weken niet beschikbaar. Dus heb ik nog maar maximaal 3 VC ter beschikking. Er moeten dus nog zeker 2 VC’s erbij komen.
                VR: We hebben Kimmich en Rafinha en eventueel kan middenvelder Rudy ook als VR spelen.
                VL: Beide VL zijn geblesseerd. Alaba staat minimaal 7 weken niet te beschikking en Bernat is maar liefst 4 maanden afwezig. Noodgedwongen zou Rafinha ook als VL kunnen spelen. Neemt niet weg dat we ook 1 VL moeten zien te halen.
                MC: we hebben 8 centrale middenvelders, waarvan Martinez en Rudy tijdelijk op een andere positie moeten spelen.

S: Lewandowski en Wagner plus eventueel Müller kunnen als DS/A spelen.

VS: Robben, Ribery, Coman, Gnabry en Müller hebben we voldoende vleugelspitsen.

Volgens vriend Hans moeten wij met dit spelersmateriaal thuis 4-2-2-2 Breed kunnen spelen. In mijn ogen is het feitelijk een ordinair 4-2-4 met maar liefst 7 aanvallend ingestelde spelers, 1 ondersteunende en 3 defensieve. Als je de tegenstander verrast kun je met grote cijfers winnen maar je kunt ook gigantisch op je bek gaan. We waren het erover eens dat ik dit systeem alleen in oefenpotjes tegen makkelijke tegenstanders zou gebruiken. Maar het is wel een systeem waarbij juist de vleugelspitsen volledig aan hun trekken kunnen komen en spits Lewandowski door Müller of Wagner in stelling kon worden gebracht. Voor Robben en Ribery was dit een uitermate geschikte tactiek.

Het tweede spelsysteem was een 5-2-3 VV aanvallende tactiek voor uit en thuiswedstrijden, met 6 aanvallende, 1 ondersteunende en 3 defensieve spelers. Ingeval we met dit systeem niet het winnende team zijn kunnen we onmiddellijk overstappen op een ietwat gematigde versie met slechts 3 aanvallende, 4 ondersteunende en 3 defensieve spelers. Dus ook 5-2-3 VV aanvallend maar positioneel en qua spelersinstructies defensief stabieler.

Het doet er niet toe voor welk systeem wij kiezen, we moeten hoe dan ook 2 VC’s en 1 VL halen en het maakt mij niet uit of het huurspelers worden of niet. Wel hoop ik dat die, sorry dat ik het zeg, verschrikkelijke zeikerd Lewandowski blijft, want zijn stinkvervelende zaakwaarnemer brengt alleen maar fake-transferverhalen in omloop of bied hem inderdaad overal aan waar ze hem niet willen hebben of niet kunnen betalen. Ik hoop dat die eikel eindelijk een keer snapt dat Real Madrid niet in Lewandowski maar in Mbappe geïnteresseerd is. Maar hoe dan ook hij blijft maar voor onrust zorgen en zijn gedoe begint de heren Rummenigge en Hoeness op de zenuwen te werken.
                Ondertussen is vriend Maarten bezig om naar centrumverdedigers, linker vleugelverdediger en een scorende spits te zoeken in onze eigen database.

Volgende update uitleg tactieken en FS
                Last edited by germandutch; 31 jul 2018, 23:01.

Comment

met deze selectie moet je kampioen worden

Comment

Een geweldige selectie die je in staat zou moeten stellen kampioen te worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlonkie Bekijk berichten
                      met deze selectie moet je kampioen worden
                      met Hoffenheim werd ik ongeslagen kampioen, dan moet dat met Bayern sowieso lukken want Bayern heeft gewoon een beter elftal.

Comment

Ondanks het leeftijdsverschil mocht ik hun Kalle en Uli noemen. Weliswaar waren ze nog steeds niet helemaal overtuigd dat ik echt iets voor Bayern München kon betekenen, maar ze bleven het voorlopig als een experiment zien, totdat er resultaat zichtbaar was, positief of negatief. Voorts hadden we een ‘gentlemen’s agreement’. Hans en Maarten mochten als mijn voorlopig tijdelijke zaakwaarnemers de clubgebouwen en accommodaties betreden, hadden toegang tot de administratieve afdelingen en de trainingsfaciliteiten. Maarten kreeg inzicht in alle spelers- en wedstrijdstatistieken en Hans tot de scoutingrapporten. Bovendien mocht Hans bij de tactische besprekingen erbij zijn. Hans en Maarten hebben een puur adviserende rol in het geheel voor wat betreft het tactische gedeelte, statistieken en scouting. Ten opzichte van Bayern kregen ze geen cent, ze deden alles pro Deo en mijn taak was zorg dragen voor de financiële compensatie. Met mijn salaris was dat geen enkel probleem.

Het sprak natuurlijk vanzelf dat we alle drie tot complete geheimhouding verplicht waren en niets maar dan ook niets van en over Bayern München naar buiten mochten brengen. Maar dat was zonder meer aan ons bestemd. Loyaliteit stond hoog in ons vaandel. Van jongs af aan waren we een verzworen driemanschap. Jaloersheid onderling was ons vreemd. Daarom richtten we destijds ook FS op.

Wat is FS of te wel Football Scouting? Allereerst de voorgeschiedenis. Hans, Maarten en ik kennen elkaar al van de lagere school en we waren en zijn een hecht vriendenclubje. In het straatvoetbal waren we meestal de onderliggende partij, niet omdat wij niet konden ballen maar omdat Hans en Maarten als de dood voor blessures waren. Ofschoon we meestal verloren hadden we toch de meeste lol. Wel waren we steengoed in alles wat met spelconsole en PC te maken had. Totdat we kennismaakten met het game Footballmanager (voordien Championshipmanager dacht ik). Toen ontstond bij ons de liefde voor statistieken, data en wat mij betreft tactieken in het bijzonder. Ik specialiseerde me op tactieken, werd een ware tactiekfreak. Hans was helemaal idolaat van trainingen, trainingsmethoden en voetbaltechnische foefjes. Van een mooie dribbel met een afsluitend doelpunt kreeg hij min of meer een orgasme.

Maarten daarentegen was helemaal gek van statistieken en data. Hij las alles over voetbal. Toen hij op een goede dag met de mededeling kwam dat hij ergens had gelezen dat er in het Engelse voetbal door enkele clubs gebruik werd gemaakt van spelerdata uit het game Footballmanager, dachten we eerst aan een geintje. Maar of het wel of niet een geintje was, het liet ons niet meer los. Het spelen van het game Footballmanager, het maken van niet te kloppen tactieken voor grote top en LLM clubs en het aantrekken van de beste spelers, was plots niet meer voldoende. We wilden meer. Ik focuste me volledig op tactieken, Hans op trainingen en Maarten op alle artikelen die hij over bepaalde personen, die ons interessant leken, kon vinden. Zo ontstond het idee Footballmanager-data te combineren met het echte voetbal.
                        Elk jaar brachten we onze vakantie gezamenlijk door in UK. De eerste jaren met een tent en per fiets en de laatste 6 jaar met een kamper van een oom van Maarten. We bezochten tijdens de 4 vakantieweken elke club vanaf de 6e divisie tot de PL die we konden vinden. Maar niet alleen voor de wedstrijden maar vooral ook voor de trainingen. Het duurde twee jaar totdat we een formule hadden gevonden hoe we het zouden doen. Na de oprichting van FS hadden we nog 2 jaar nodig om alles te stroomlijnen. We schraapten alle mogelijke data bij elkaar op het internet en bouwden op basis daarvan onze adviezen voor voetbalclubs die op zoek waren naar een speler. De nodige informatie wie welke speler zocht haalden we uit de Pubs, voetbalkantines en tijdens trainingen en wedstrijden van fans, spelers, scouts en krantenartikelen.

In het begin waren Clubs nauwelijks bereid om te betalen voor ons werk, totdat we via via bij Fulham terechtkwamen en met hun technisch directeur Toni Khan in gesprek raakten tijdens een trainingssessie van het eerste team. TD Khan verbaasde zich over het feit dat Hans feilloos kon aangeven waar het bij Fulham aan schort en welke posities beter te bezetten waren om in de PL te kunnen bestaan. Van het een kwam het ander en van een losse babbel rolde er een heuse opdracht uit. Uit de hoge hoed of beter gezegd uit ons datasysteem toverden wij drie spelers, een Belg, een Fransman en een IJslander, die Hans voor alle zekerheid nog op eigen rekening ging bekijken en die onze spaarcenten opslokten. Maar het lukte, Khan kocht de drie spelers die vaste basisspelers werden en wij kregen 2 % als zijnde vergoeding voor onze moeite en dat was toch altijd nog € 244.200. Genoeg geld om een postbuskantoor in UK te openen en fatsoenlijk PR materiaal te laten drukken. Sindsdien hebben we voldoende contacten en een goede naam in hoofdzakelijk de lagere Engelse divisies, waar we regelmatig opdrachten van ontvangen. We werden en worden er niet rijk van maar we kunnen en konden ervan leven. Nu, met mijn huidig inkomen, helemaal. Het is dan ook de bedoeling dat ik, mocht ik spelers nodig hebben, uiteraard FS inschakel en de spelers die FS adviseert dan door de scouts van Bayern laat bekijken.

volgende update voorbereidingswedstrijden

Comment

goede update

Comment

[FM18] Mia San Mia- Bayern München

Toen we het lijstje van de tegenstanders van de oefenwedstrijden zagen, schrokken we toch wel eventjes. Hans, die heel veel verstand van voorbereidingsperiodes en oefenwedstrijden had, was van mening dat Bayern met deze voorbereiding het paard van achteren opzadelde. Vroeger was het gebruikelijk dat je in de voorbereiding slappe tegenstanders afwisselt met sterkere en grotere om er financieel beter van te worden. Maar deze voorbereidingsmethode is inmiddels overhaalt. Want in de praktijk is gebleken dat je de spelers gelijk afbrandt als je ze onmiddellijk tegen veel sterkere tegenstanders laat spelen. Een elftal bouw je als het ware op, tactisch, technisch en als team. De piek is aan het einde van de opbouwfase als de competitie gaat beginnen. Dan moet het elftal er als een team er staan, tactisch, technisch en de samenwerking moet dan optimaal zijn.

En wat moeten wij? Onze eerste wedstrijd over 12 dagen is tegen Monaco, die o.a. Falcao in de spits hebben rondlopen. Volgens Hans spelen ze 4-2-3-1 en moeten wij er gelijk staan.

De tweede wedstrijd is uit tegen het Manchester United van Mourinho, met o.a. Alexis Sanchez, Pogba, Lukaku en Daley Blind. Ook Mourinho laat MU 4-2-3-1 spelen maar dan op een defensieve manier en puur op de counter.

Onze derde wedstrijd, eveneens uit, is tegen HSV, nu 2e divisie. Blijkbaar ingelast om weer even op adem te komen. Zij spelen 4-4-1-1 en wel of niet met van Drongelen, die volgens Hans voor ons een interessante optie als back-up voor Hummels zou kunnen zijn.

De 4e tegenstander, nu wel thuis, is Barcelona met o.a. Messi, Suarez, Coutinho en Busquets. Hoe verzin je het? Ze spelen waarschijnlijk 4-1-2-2-1 Breed en ze zullen zeker niet naar München komen om ons te laten winnen.

Wederom thuis ontvangen we dan de 5e tegenstander en wel Real Madrid. Met o.a. Bale, Isco, Kroos, Benzema en Modric. Ze spelen op dezelfde manier als Barcelona en voor het eerst zonder Cristiano Ronaldo. En dan mag je wel aannemen dat ze eveneens niet komen om te verliezen maar willen laten zien dat ze zonder CR7 nog steeds de topclub zijn.

Van onze 6e tegenstander Joane uit Portugal had ik nog nooit gehoord, blijkbaar een amateurclubje want ook Hans kende deze club niet. Deze wedstrijd werd blijkbaar afgesloten met het oog op de Supercup confrontatie met Eintracht Frankfurt, de Duitse bekerwinnaar. Om de basisspelers rust te geven en de back-ups en of talenten te laten spelen. Dat is de enige logica die we erin zagen.

De 7e tegenstander is dus Frankfurt en Bayern heeft nog een rekening te vereffenen want verleden seizoen heeft Frankfurt op een slimme manier van Bayern in de bekerfinale gewonnen waardoor Kovac de nieuwe hoofdcoach van Bayern werd, maar door familiaire omstandigheden korte tijd later moest afhaken en ik de kans kreeg. Ze spelen een simpele 4-4-2 met o.a. Haller, Rebic, de Guzman en Jetro Willems.

Onze 8ste tegenstander, uit, is Liverpool met o.a. Mané, Fabinho, v Dijk, Salah, Firmino en Wijnaldum. Ook zij spelen 4-1-2-2-1 Breed maar vol op de aanval. Je kunt van Klopp zegen en denken wat je wilt maar hij zal alles doen om van ons te winnen. Feitelijk is dat de laatste voorbereidingswedstrijd en dan moet het elftal en de tactiek(en) staan.

De 9e wedstrijd is tegen Holstein Kiel, 3e divisieclub, in de 1e Ronde van de Duitse Beker. De enige ons bekende speler van hun is Stefan Thesker, die bij Twente heeft gespeeld.

De competitie begint voor ons op 19 augustus en wel tegen Borussia Mönchengladbach.
                            --------------------------------------------------------------

De beslissing om naast AM Robert Kovacs ook de twee geroutineerde oldies Hermann Gerland en Peter Hermann quasi als AM erbij te nemen, was een gelukstreffer. Met deze twee heren als steun en toeverlaat voelde ik me veilig en wist dat ze me voor het nemen van domme en foutieve beslissingen zouden behoeden. Het advies om ze erbij te betrekken had ik aan Louis van Gaal te danken. Het spreekt vanzelf dat ik hem gelijk een kist van zijn favoriete Port heb toegestuurd. Voor wat hoort wat en als je de kans krijgt om Louis van Gaal tot vriend te houden moet en mag je die niet laten schieten. Als er iemand is die je internationaal en op alle fronten van advies kan dienen dan is hij dat wel.

Voor de groepstraining hadden we een bijeenkomst met o.a. AM Robert, Hermann, Peter, Hans en mij. Ofschoon vriend Hans de training voor mij uitgedokterd en op papier gezet had mocht ik als hoofdcoach de uitleg doen.
                            Trainingen moeten zodanig afgesteld worden: dat spelers continu met weerstand en andere situaties te maken krijgen. Waardoor ze moeten anticiperen op steeds veranderende situaties. Ook passen en trappen kun je beter oefenen in een positiespel. Daarom kiezen wij liever voor een positiespel vijf-tegen-twee. Bij een positiespel trainen spelers namelijk onder weerstand, terwijl ze bij een droge passoefening niet gedwongen worden rekening te houden met een tegenstander of de keuzes van anderen – je passt slechts de bal naar de andere kant van het veld. Dus als wij vanaf nu een positiespel uitzetten op de training, dan weten de spelers nooit wat hun te wachten staan. Wij kunnen eindeloos variëren: dat kan in het aantal keer raken zitten, in de grootte van het veld, en ga zo maar door. ‘Train nooit twee keer dezelfde oefening achter elkaar’, stelde ik. Spelers gaan zich vervelen, waardoor ze zich minder ontwikkelen. Bovendien leren spelers steeds andere situaties kennen als ze gevarieerd trainen. Het is dus belangrijk om spelers uit hun comfortzone te halen.
                            Hermann en Peter waren het met mij en Hans eens dat wij vanaf nu heel gevarieerd en onder weerstand moeten gaan trainen.
                            Last edited by germandutch; 7 aug 2018, 21:18.

Comment

Tijdens de complete voorbereiding zullen we nogal wat belangrijke spelers missen. Doelman Neuer, centrale verdediger Boateng, beide VVL Alaba en Bernat, de middenvelders Thiago en James Rodriguez.

Tevens waren momenteel nog niet beschikbaar de spelers die nog met vakantie zijn en wel: Vidal + Kimmich + Goretzka + Süle + Rudy + Gnabry en Wagner.

Daarentegen hadden de ziekenboeg net verlaten en konden aan de trainingen weer deelnemen: Martinez + Ribery + Robben en proefspeler Mbia.

Hoe dan ook voor mij was het een klotensituatie om als volstrekte nieuweling respectievelijk hoofdcoach de voorbereiding met een incomplete selectie te beginnen. Van de 25 selectiespelers missen we maar liefst 13 spelers en voor de eerste oefenwedstrijd kunnen we niet eens een compleet elftal het veld insturen.

Om toch met de voorbereiding te kunnen beginnen heeft TD Hasan enkele proefspelers uitgenodigd en wel de verdedigers Maresic + Mbia + Lomban + Toivia + Tremoulinas en de middenvelders Meyer en Monzon. Voorts heb ik tijdelijk, om de eerste wedstrijd tegen Monaco te kunnen spelen, uit het tweede de volgende spelers opgeroepen: Welzmüller + Feldhahn + Fein + Strein + Nollenberger + Wriedt + Köhn.
                              ------------------------------------------------------------

Dit was echt een lulverhaal. TD Hasan (en ik) had geen enkele intentie om deze dure speler aan te trekken. Wij hebben 59 mio. in het transferbudget en dan ga je niet voor een speler die haast 90 mio. kost en waar Man. City achteraan zit. Enerzijds heeft het totaal geen zin om met City te concurreren want die kunnen een meervoud in transfers investeren en anderzijds ben ik niet in Firmino geïnteresseerd. Wij hebben zat spelers in zijn leeftijdscategorie. Wat Bayern nodig heeft zijn spelers van 18 t/m 21 en zeker geen echte toppers maar toppers in wording die er nog moeten komen en betaalbaar zijn.

Voor mij was duidelijk dat de zaakwaarnemer van Firmino het transferverhaal in de wereld had gezet om het salaris van zijn speler op te krikken en zijn zakken te vullen. TD Hasan heeft dit telefonisch aan Klopp duidelijk gemaakt.
                              ----------------------------------------------------------

Onze eerste oefenpot was uit tegen Monaco in het Stade Louis II voor 11.251 toeschouwers, waarvan 3489 Bayernfans. Bij de naam van het stadion moest ik onmiddellijk aan Louis van Gaal denken en ik kon me voorstellen dat hij zou beweren dat dit stadion naar hem was benoemd. Ik zie het al voor me. Hij zou dit zeggen met een serieus gezicht en verheffende stem. De meeste mensen kennen zijn droge humor niet en denken dat die alles meent wat die zegt. Hij is gewoon een hele goede trainer en een nog betere acteur. Regelmatig zorgt hij ervoor dat zijn Truusje zich thuis kapot lacht over zijn capriolen.

Monaco speelde 4-2-3-1Breed en wij 5-2-3VV aanvallend. Volgens Hans moesten we ze gelijk bij de horens vatten en dat deden wij dan ook, ondanks de 2 proefspelers die in de basis mochten starten. Rechter CV Maresic (afkomstig van Sturm Graz en transferfrei) en VVL Tremoulinas (afkomstig van Sevilla maar gewas van Gir. Bordeaux en eveneens transfervrij).

Binnen 10 minuten stond het 0 : 2 door Robben en Tolisso. In de 29ste minuut raakte Tolisso geblesseerd door een vieze tackel van achteren die de Franse scheids niet wilde zien en werd vervangen door de derde proefspeler Mbia. In de 37ste minuut maakte Falcao uit buitenspelpositie de 1 : 2 en Müller in de laatste minuut voor de rust de 1 : 3.

Op weg naar de kleedkamers, na afloop van de eerste 45 minuten, vroeg AM Kovac aan de scheids of die in de tweede helft zijn Frans brilletje af wilde zetten maar helaas, de Franse chauvinist gaf geen krimp en floot ook in de tweede helft alles tegen ons. Het enige wat hij niet meer deed was gele kaarten aan ons geven voor het protesteren tegen zijn beslissingen.

De tweede helft was alles andere als boeiend en van alle proefspelers maakten alleen Tremoulinas en Maresic een enigszins goede indruk om eventueel in aanmerking te komen als breedteaankoop.

Sorry dat ik het zeg maar ik heb het niet zo op Fransen. Jullie noemen Duitsers chauvinisten maar de werkelijke chauvinisten zijn de Engelsen en vooral de Fransen. De Engelsen hebben het voetbal uitgevonden en de Fransen hebben het totaal verfijnd (maar laat het onze Louis maar niet horen). Ook al klop je een Franse ploeg met 10 : 0 dan nog zullen ze schrijven dat het ook andersom had kunnen aflopen.
                              Ok we hebben ook 3 Franse spelers in de selectie, Tolisso en Coman vallen nog net mee en Ribery, nou nou, voor hem heb je een extra gebruiksaanwijzing nodig en mag ik blij zijn dat hij voor en niet tegen ons is. Desondanks zou ik toch nog 2 Fransen in ons team willen hebben en wel Griezman en de beste speler van het WK Mbappe. Want daar kun je mee thuis komen.
                              Trouwens wat het WK betreft, met een beetje meer lef en wat meer tactisch vernuft hadden de Belgen het WK kunnen en moeten winnen.

Last edited by germandutch; 11 aug 2018, 14:56.

Comment

In mijn eerste twee weken, nou 2 weken – om precies te zijn waren het pas 12 dagen, die ik nu bij Bayern München zat, werd mij het een en ander heel snel duidelijk. In theorie zag ik me zelfs als een wondercoach in wording, een aankomend groot strateeg. Iemand die alles goed onder woorden kon brengen, omdat ik het perfect kon visualiseren dankzij mijn fotografisch geheugen. Ik had aan de directie, de staf en de selectie duidelijk gemaakt hoe ik over voetbal denk en op welke manier ik het liefst zou spelen. Maar laat ik eerlijk zijn, het waren in feite niet mijn gedachten maar hetgeen ik had gelezen, gezien en geanalyseerd hoe Johan Cruijff, Louis van Gaal, van Marwijk, Hiddink, Pep Guardiola, Jupp Heynckes, Klopp, Tuchel en Löw voetbal benaderden. Hoe ze hun teams lieten spelen en wat in hun ogen essentieel was om te winnen.

Dus met andere woorden: in feite was ik gewoon een doodeenvoudige Laptopmanager met een perfect geheugen voor feiten en oplossingen en dat was het dan ook. Ik kon statistieken, profielen en data lezen en interpreteren als geen ander, maar geen enkele speler technisch beter maken want ik bezat niet de vaardigheden om de techniek van de speler te verbeteren. Wat ik wel kon dat was het aanreiken van trainingsschema’s waarmee de speler op basis van zijn eigen vaardigheid zijn technische tekortkomingen kon verbeteren. Mijn voordeel is dat bij een club als Bayern München voor alle trainingsfases gespecialiseerde trainers aanwezig zijn, die de noodzakelijke oefeningen voor kunnen doen.

Ik moet feitelijk ervoor zorgen dat het evenwicht in de groep bewaart wordt, ze bij tegenslagen motiveren en de trainers aansturen. Omdat ik feitelijk echt inhoudelijk niet in staat ben in te schatten waar het probleem zit bij iemand die het op de training perfect doet maar die in de wedstrijd blokkeert, heb ik dus de hulp van Hermann en Peter nodig. Beide heren beschikken over een enorme technische vaardigheid, die tijdens hun actieve voetbalcarrière de organisatie binnen een elftal voor hun rekening namen en deze ervaringen hebben verwerkt in hun huidige manier van coachen. Het maakt duidelijk hoe belangrijk ervaring is voor een coach. Ik kon alleen maar signaleren, aangeven wat ik zag. Want ik had nooit zelf situaties ervaren en kon alleen teruggrijpen op de berichten hoe anderen het er op die momenten van afgebracht hebben. Daarom is het te allen tijde een voordeel als een coach als speler op niveau gevoetbald heeft. Echter is het geen garantie om als coach te slagen, maar je begint wel met een voorsprong op de rest. Alhoewel er natuurlijk ook uitzonderingen zijn. Bijvoorbeeld Tuchel, die ik net als mezelf tot een laptopmanager reken.

Van Bommel heeft feitelijk de perfecte oplossing gevonden. Hij was een topvoetballer, kon als middenvelder een wedstrijd als het ware lezen en heeft een gelouterde succescoach als adviseur, die hem de juiste weg wijst en voor domme dingen behoed. Daardoor staat PSV sterk en is en blijft titelfavoriet.

Van Bronckhorst was eveneens een topvoetballer maar hij mist in mijn ogen gewoon tactische bagage waardoor ik steeds moeite met zijn opstellingen, tactische ingrepen en wissels heb. Bovendien kan ik niet zeggen dat hij spelers of zijn elftal beter maakt. Wat hij zou moeten doen is ook voor een vaste adviseur (bijvoorbeeld van Hanegem) kiezen die het lef heeft om tegen hem in te gaan en zijn mond kan opentrekken. Bij Feyenoord had en heb ik altijd het gevoel dat de bank/staf monddood wordt gemaakt bij elke wedstrijd waardoor hij maar mag en blijft blunderen.

Enfin ik heb hun voetbaltalent en gaven niet en ben een pure theoreticus. Maar ik heb twee vrienden die mij door dik en dun steunen en volgens mij de juiste ‘assistenten en adviseurs (Hermann en Peter)’ die mijn praktische tekortkomingen aanvullen, waardoor ik hoop dat we met Bayern de gewenste en nodige prijzen gaan pakken.
                                ---------------------------------------------------------------

Onze tweede oefenwedstrijd in en tegen Manchester United kwam feitelijk te vroeg of op het verkeerde moment. Tenslotte missen we 7 basisspelers door blessures en 6 Eerste elftalspelers die nog op vakantie zijn ivm hun deelname aan het WK in Rusland. En dan in en tegen MU dat waarschijnlijk in de beste bezetting op zullen treden met een tot op het bot gemotiveerde Mourinho, die hoe dan ook wil winnen.

Dus komen we tot de hamvraag. Wat doe je als nieuwe hoofdcoach van Bayern München als je in de voorbereiding bij de tweede oefenwedstrijd het moet stellen zonder de spelers: Neuer, Alaba, Boateng, James Rodriguez, Thiago, Bernat, Vidal, Kimmich, Goretzka, Süle, Rudy, Gnabry en Wagner? Improviseren toch. Kijken wat je wel aan beschikbare spelers hebt, wie je tijdelijk uit het 2e en 3e elftal kan plukken en wat mijn vrienden van FS mij '‘auf die Schnelle'’ kunnen aanbevelen als tijdelijke noodoplossing (zijnde proefspelers of prijs gunstige aanvulling op de selectiebreedte).

Volgens onze gegevens gaat Mourinho 4-2-3-1 Breed en op de counter spelen. Nu kon ik als Laptopmanager laten zien dat ik in staat was de juiste tactiek uit mijn hoge hoed te toveren die bij de ons ter beschikking staande spelers past en waarmee wij MU van een overwinning af kunnen houden.

De tactische keuze was snel gemaakt: 5-2-3 VV aanvallend. In de eerste helft met een MVK verdedigend (want Ulreich is geen Neuer die echt mee kan voetballen); 3 voetballende centrumverdedigers als zijnde voorstoppers en ver vooruit verdedigend; de twee vleugelverdedigers als zijnde NBV aanvallend (om achterhoede en middenveld te ondersteunen); 1 mc als zijnde BVM en 1 mc als Mezzala; de linker en rechter spits als CS aanvallend en de centrumspits als DS A. Hiermee hoopte ik de counterende intenties van Mourinho aan banden te kunnen leggen en voldoende druk naar voren te creëren, waardoor onze spitsen in stelling konden worden gebracht. Op papier de juiste oplossing voor wat betreft de 1e helft.
                                Mocht het met deze speelwijze niet lukken dan schakelen we in de 2e helft over op een minder gestructureerde en meer flexibelere speelwijze met meer druk naar voren. De MVK Ulreich moet dan meer aanvallend denken en spelen, de centrumverdedigers worden VC met VO, en de vleugelverdedigers AVV met AU, de BVM veranderd in SVD O en de MEZ in DYM O. Alle 3 spitsen worden DS A.

volgende up-date vervolg oefenwedstrijden
                                Last edited by germandutch; 15 aug 2018, 22:41.

Comment

Maar nu de spelers die we hadden:

Keeper: Ulreich – back-up Früchtl
                                  CV: Hummels – Lomban (PS) - Reyes (nieuwe snelle aankoop via FS) back-ups: Maresic – Caro – Toivio (allen PS)
                                  VVL: Tremoulinas (PS) - back-up Monzon (PS)
                                  VVR: Rafinha - back-up Weizmüller (2e elftal)
                                  BVM: Martinez - back-up: Fein (2e elftal)
                                  Mez: Sanchez – back-up: Fein of Weizmüller (2e)
                                  CSR: Robben - back-up Wriedt (2e)
                                  CS: Lewandowski – back-up Müller
                                  CSL: Müller - back-up Ribery, Coman
                                  Zirkzee (3e) en Stangl (PS) ter opvulling
                                  PS= proefspeler

De hele handel stapte hoog gemotiveerd het vliegtuig in richting Manchester. Maar liefst dik 3100 Bayernfans vergezelden ons op Old Trafford. Het stadion was praktisch uitverkocht en tot de nok gevuld met 75.000 toeschouwers en dat voor een gewone oefenwedstrijd. Het ging om niets … nou ja niets, duidelijk werd dat niemand voor elkaar onder wou doen. Rummenigge en Hoeness en Co waren niet gekomen om hier te verliezen. Ondanks de hartelijke begroeting door het icoon van MU de eeuwig kauwgomkauwende Ferguson, de nu nog vriendelijk ogende Mourinho en de directie van MU. Meer dan voor ons was het ook voor hun een prestige match. En voor mij was het pompen of verzuipen. Verlies was niet acceptabel.

We begonnen goed. Ons tactisch concept klopte precies en we waren heer en meester in de eerste 40 minuten. Robben was goed voor maar liefst 2 assists en Lewandowski scoorde zowel in de 28ste alsook in 40ste minuut. En toen maakte Nemanja Matic een abrupt einde aan de Lewandowski show. Volgens de scheids en het persbericht achteraf had Lewandowski zijn enkelbanden verrekt bij een sprintje waardoor hij in de 44ste minuut van het veld werd gedragen. Nou neem maar van mij aan dat de heer Matic in opdracht van zijn coach Lewa een doodschop verkocht waardoor wij hem een tijd zullen moeten missen. Want iemand wilde hier absoluut niet verliezen, hoe dan ook.
                                  Müller nam de positie als centrumspits van Lewa over en Ribery kwam erin om de positie van Müller over te nemen als linker spits. Door de uitval van Lewa was onze aanvallende elan gebroken.
                                  Omdat de scheids niets deed tegen het zeer fysieke zeg maar ruwe spel van MU zakte het wonderkind van weleer, Renato Sanchez langzaam weg. Hij was er meer op bedacht om de tackels te ontwijken dan de voorhoede van bruikbare ballen te voorzien.

In de tweede helft was MU dan ook de bovenliggende partij en Alexis Sanchez scoorde maar liefst 2 keer, in de 63ste en 72ste minuut.
                                  De chagrijn van dienst Mourinho zwaaide tevreden naar me, blijkbaar dacht hij dat MU ons nu helemaal in de pan zou hakken. Maar helaas had Mourinho geen rekening met Robben gehouden. Robben was getergd ondanks zijn 2 assists. Uit een afgemeten voorzet van Müller kopte Robben de bal in het net. Jawel, hij scoorde met een kopbal.

Onmiddellijk na het doelpunt van Robben verloste ik in de 77ste minuut Renato Sanchez en stuurde 2e elftalspeler Weizmúller het veld in. Voor het eerste team kwam deze jongen nogal veel te kort maar hij was niet bang en fysiek sterk. Volgens Hermann had het weinig zin om nog een van de proefspelers in te zetten, want het niveauverschil was gewoon te groot. Alleen Coman moest nog wat spelminuten krijgen en dus haalde ik in de 88ste minuut Ribery er weer af, omdat die begon te ruziën met de scheids en enkele MU spelers. En als Ribery boos wordt gaat het meestal fout. Coman ging op zijn positie spelen.

We speelden de wedstrijd rustig uit en ondanks de opzwepende tirades van Mourinho langs de zijlijn kon hij zijn team niet meer voldoende opjutten om nog een keer gevaarlijk te worden.
                                  Het was een wedstrijd met twee totaal verschillende helften en met een helaas uitermate partijdige scheids. Ik wil niet beweren dat ze hem een vakantiereisje Portugal hadden beloofd maar het leek er wel sterk op.

Na afloop kreeg ik van Ferguson wederom geen handje, blijkbaar dacht hij dat Bayern een extra ballenjongen had meegenomen, want hij zag me gewoon over het hoofd. Mourinho echter niet, die gaf me een slap handje met een grimas alsof hij last van kiespijn had. Wat ik achteraf bijzonder leuk vond was het feit dat de wedstrijdbeslisser Arjen Robben het niet kon laten om zowel Ferguson als ook Mourinho een handje te geven. Ik zag Robbens glunderend kopje en wist genoeg. Arjen genoot van dit moment.

Als ik het persbericht had mogen schrijven dan had ik de waarheid geschreven: Bayern München wint van Manchester United ondanks de tegenwerking van de scheids en het onsportieve gedrag van sommige MU spelers. Over Fair Play gesproken.
                                  Zojuist heb ik van de medische staf vernomen dat Robert Lewandowski ons 4 weken niet ter beschikking staat. Je wordt bedankt Mourinho en Co.
                                  ---------------------------------------------------------------

Nog in de rust van de wedstrijd tegen MU hadden de vrienden van FS TD Hasan de naam van Tammy Abraham doorgegeven en hem was het gelukt de jonge spits te huren.

volgende update vervolg voorbereidingswedstrijden

Comment

Mijn maten zorgden via FS voor mogelijkheden. Mogelijkheden in de zin van het aanleggen van noodverbanden voor wat betreft het halen van spelers op zeer korte termijn teneinde aan onze voorbereiding vervolg te kunnen geven.

Spits Tammy Abraham, 19jr, konden we huren, hij heeft alles om een topspits te worden en past in mijn plannen

Centrumverdediger Diego Reyes, 24jr, een breedteaankoop waarmee je je geen bult kunt vallen

VVL Benoit Tremoulinas, 31jr, een noodaankoop voor 1 jaar. Zodra Alaba en Bernat weer beschikbaar zijn zal hij in het tweede spelen

MC Maximilian Meyer, 21jr, een bruikbaar ‘Schnäppchen” met ontwikkelingsmogelijkheden

Wat de overige proefspelers betreft, zo ben ik alleen nog geïnteresseerd in verdediger Maresic, die volgens Hans veel talent heeft en nog lekker jong is. Hem proberen we nog binnen te hengelen.

Onze volgende oefenwedstrijd was in het Volksparkstadion te Hamburg, tegen HSV, de gevallen Dino die nu in de 2e Bundesliga moet proberen zo snel mogelijk promotie te verwezenlijken. Lukt het niet dan lopen ze kans dat ze net als Sankt Pauly in de moerassige 2e divisie blijven hangen.

Geloof het of niet het Volksparkstadion was praktisch uitverkocht, een kleine 57.000 toeschouwers zaten op ons te wachten en dat voor een oefenwedstrijd.
                                    Tijdens de vlucht van München naar Hamburg, zo een kleine 800km, hebben we getracht, gezamenlijk tot een opstelling te komen. Nou het was weer puzzelen maar uiteindelijk is het toch gelukt. We kozen voor 5-2-3VV aanvallend en voor de eerste helft de volgende opstelling:

GK: Ulreich, CV: Reyes – Lomban (PS) – Hummels; VR Rafinha – VL: Tremoulinas; MC Martinez – Tolisso; S Robben – Müller – Coman. Op de bank en voor eventuele wissels hadden we: GK Früchtl, CV Maresic – Caro – Toivio; VVR Weizmüller, VVR Stangl + Monzon; MC Sanches – Fein; S Strein – Ribery – Nollenberger.

Om eerlijk te zijn van een degelijke voorbereiding kun je echt niet spreken. Het is toch te zot voor woorden dat ik jongens op moet stellen die mijn maten bij wijze van spreken zo maar ergens van de straat geplukt hebben omdat ze veters kunnen strikken. De meeste van die gasten zien we nooit meer terug. Voorts moesten we enkele noodaankopen doen om überhaupt een enigszins redelijke selectie op de been te kunnen brengen. Dit gehannes is een topclub onwaardig.

Het was lekker zomeravondweer en de sfeer in het Volksparkstadion was gemoedelijk, familiair haast. Maar de wedstrijd niet. HSV wilde zijn publiek iets laten zien en wij wilden en konden niet verliezen, want Kalle en Uli bleven met argusogen naar bevestigingen zoeken dat ik mijn werk goed deed. Een misstap spreek verlies kon ik me niet veroorloven.

De wedstrijd was net begonnen toen sloeg het noodlot toe. De man van glas liep al te strompelen, maar Robben wou er niet af. Ik liet hem staan en zocht naar een moment dat ik hem wel kon wisselen. In de 28ste minuut scoorde Coman de 0 : 1 en twee minuten later had ook Robben door dat het geen zin had om over het veld te blijven huppelen. Ribery nam zijn plek in en 5 minuten later scoorde hij de 0 : 2. HSV stond erbij en keek ernaar. Maar wat wil je? Wij speelden met 8 selectiespelers, zijn kampioen van de Bundesliga en HSV is of je wilt of niet slechts 2e divisie en toch wat niveaus lager.

De vrouwelijke scheidsrechter, mevrouw B. Steinhaus, floot overigens een zeer goede wedstrijd. En wat me opviel was dat de spelers haar niet lastig vielen met domme opmerkingen en zich allen voorbeeldig gedroegen.

Onze nieuweling Reyes kreeg geel en werd onmiddellijk vervangen door jonkie Maresic, die ik met veel genoegen nogmaals aan het werk wilde zien.

In de rust bekeek ik nogmaals de opstelling en wissels van HSV. Voor een 2e divisieploeg hadden ze toch wel een goed elftal. 15 spelers van hun Bundesliga tijdperk waren overgebleven en daar kon je mee thuiskomen. Volgens mij zijn ze volgend jaar terug op het 1e niveau.

Müller scoorde in de 50ste minuut de 0 : 3 en toen was de wedstrijd gespeeld en ik begon te wisselen en te schuiven.
                                    Rafinha mocht in de 51ste minuut inrukken en Tolisso, die op het middenveld een zeer matige rol had vertoond, mocht VVR spelen. Sanches kwam erin als MC. In de 77ste minuut haalde ik onze noodaankoop Tremoulinas eraf en stuurd Stangl erin, een nogal matige VVL. Coman, de beste man van het veld, kreeg in de 82ste minuut een publiekswissel en voor hem kwam Nollenberger erin, een jongen uit ons 2e.
                                    Of het door de wissel kwam of niet, in elk geval lette even niemand van ons op en HSV scoorde zowat tegen. 1 : 3. Nou het was ze gegund.
                                    De laatste wissel was in de 85ste minuut Frúchtl die keeper Ulreich mocht vervangen, niet omdat die even niet opgelet had maar gewoon om die jongen wat minuten te geven.

Last edited by germandutch; 20 aug 2018, 13:32.

Comment

We hebben 9 geblesseerde spelers! Negen! Waarvan 8 blessures voortkomen uit overbelasting tijdens trainingen. Vriend Hans, die wel of niet stiekem alle groepstrainingen vanaf de tribune gadesloeg, was van mening dat de spelers bewust kapot werden getraind. Ik dacht dat die, zoals wel eens voorkomt, behoorlijk overdreef en dus vroeg ik een persoonlijk gesprek aan met Helmut Erhard, hoofd fysiotherapie. Onder 4 ogen en off the record. In eerste instantie bleef Erhard op de vlakte en deed voorkomen alsof het normaal was maar ik had de woorden van Hans nog in mijn achterhoofd en bleef aandringen. Toen kwam Erhard over de brug. Ook hij vond het raar, temeer omdat het allen onze sterkhouders betrof. Hij vertelde dat die AM Kovac al herhaaldelijk hierop had aangesproken en hem had verzocht de trainingsintensiteiten van onze topspelers te minderen. Ipv minderen voerde hij de intensiteit echter nog meer op met als gevolg de 9 geblesseerden.

Naderhand liet ik Hans weten wat Erhard mij had verteld. Hans bleef erbij dat er iets niet klopte en kwam met een volgens mij ver gehaalde complottheorie. Hij was van mening dat de AM, de broer van… er alles aan deed om mij finaal te laten mislukken. In het kader van deze visie was het helemaal niet meer gek dat Robert hier bleef als AM terwijl zijn oudere broer moest opstappen. Helemaal overtuigd was ik nog niet vandaar dat Hans voorstelde om Hermann en Peter erbij te betrekken.

Beide heren vonden het in eerste instantie belachelijk, maar toen ik ze met de uitspraken van Helmut Erhard confronteerde draaiden ze langzaam bij. Natuurlijk was het ook in hun ogen vreemd dat Robert hier als AM bleef werken nadat zijn broer ontslagen was. Vreemd was bovendien dat Robert zich tot nu toe nooit had uitgesproken over het ontslag van zijn broer. Om het verhaal kort te maken, ik besloot de stier bij zijn horens te pakken en Robert te confronteren met ons vermoeden.

Je kunt van deze AM alles zeggen maar niet dat hij een lafaard is. Toen ik hem confronteerde met ons vermoeden gaf hij zonder blikken en blozen toe dat het zijn bedoeling was om mij te laten mislukken. Volledig uit wrok over het in zijn ogen onterechte ontslag van zijn oudere broer. Verdere samenwerking had voor mij geen zin meer en zoals het netjes heet en in de pers uiteindelijk wordt omschreven: Bayern München en de heer Kovac hebben in onderling overleg besloten de samenwerking met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Dit geintje kostte Bayern maar liefst 1 miljoen omdat de directie het werkelijke verhaal niet naar buiten wilde brengen. Ergens mocht ik blij zijn dat Hermann, Peter en ook Helmut Erhard achter me stonden anders had Bayern mogelijkerwijs het miljoen kunnen besparen en mij gewoon op straat gezet.

In plaats van een oprotpremie van 1 miljoen was Kovac tevreden met 650K, want tenslotte was hij de rotte appel in ons mandje geweest en was het ontslag min of meer zijn eigen schuld.

Ik was hartstikke blij dat Hermann Gerland nu officieel mijn AM wilde zijn. Eindelijk iemand die mij met raad en daad terzijde stond.

Wat een onzinverhaal weer. Ik wilde niet meer inspraak, want die kreeg ik sowieso niet van Uli en Kalle. Omdat ik niet de juiste gang van zaken naar buiten mocht brengen, heb ik maar deze onzin verteld.

Iedereen was een beetje zenuwachtig voor het treffen met Barcelona. Toen die gasten uit de bus stapten had ik moeite om er niet naar toe te lopen en om autogrammen te vragen. Ze kwamen met hun complete selectie en alle toppers. Allen voorop Messi, Suarez, Coutinho en Ter Stegen.
                                      Nou dat kon een leuke middag worden want wij hadden slechts 11 selectiespelers (waarvan 2 de nieuwe aankopen voor de breedte) en 12 huurspelers en of 2e elftalspelers, die toevallig beschikbaar waren.

Het was windstil. 34 graden C en ieder zweette zich een beroerte. De Allianz Arena was goed gevuld met 71.000 toeschouwers maar helaas niet uitverkocht. Maar ja, het was tenslotte vakantietijd en het was maar een oefenpot.

We waren gedwongen om een fantasieopstelling te kiezen en aangezien wij als CV slechts Hummels en de nieuwe jongen Reyes hadden en voor de rest alleen veel mindere proefspelers, besloten wij vol op de aanval te spelen en Barcelona te verrassen.

Ulreich was weer keeper, Hummels en Reyes C V, VVR Rafinha + VVL Tremoulinos, MC Sanches + Tolisso, HVS Robben en Ribery, TM Coman en DS Müller. Met deze opstelling gingen wij de eerste helft in. Wetende dat elke wissel en behoorlijke kwaliteitsvermindering tot gevolg zal hebben.
                                      Het werd dus ogen dicht, gas erop en hopen op individuele bevliegingen.
                                      Nou ik werd verrast. Het liep niet als een trein maar toch zeer behoorlijk. We kregen maar liefst vier 100% doelkansen, die helaas aan Müller en Coman niet waren besteed. Müller en Coman ‘brillieren’ alleen maar als ze in de positie komen, het zijn lopende spitsen, en niet als ze er al zijn. Gevolg Múller kopte maar liefst 2 keer op de paal en 1x op de lat en Coman kopte 1x op de paal. Geen van beiden staat bekend als kopper en ik vrees dat ze het ook nooit zullen worden. Enfin, feit is dat wij in het beste geval met 4 : 0 hadden voor kunnen staan.

Busquets, Arthur, Coutinho en Suarez konden het tempo van mijn jongens niet bijbenen en ze hadden in de eerste helft alles aan Ter Stegen en Messi te danken, die ze in de race hielden.
                                      Coman, Hummels, Ribery en in mindere mate Robben, die net van een blessure hersteld was, trokken bij ons de kar. Alleen Tremoulinas had soms problemen, hij kon het tempo niet bijbenen.
                                      Natuurlijk was duidelijk dat de tweede helft een ander gezicht zou krijgen. Hoofdcoach Valverde kon naar hartelust wisselen en putten uit een topselectie. Bovendien zou hij zijn elftal nu anders laten spelen. Als ik eerlijk ben, ik durfde het elftal niet om te stellen en ook geen wissels door te voeren. Wij speelden feitelijk met 4 spitsen en pas als er een afhaakt verander ik van systeem. Dus benieuwd wat de tweede helft voor ons in petto heeft.

Valverde bracht in de tweede helft maar liefst 9 wissels in, alleen Busquets en Messi bleven staan. Ondanks de wissels kon je niet van een elftalverzwakking praten want de jongens die erin kwamen mochten er zijn hoor. Cillessen, Semedo, O. Dembele, Alcacar, D. Suarez, Mina, Gomez, Vermaelen en Digne. En wij? Nou ik durfde nog niemand te wisselen. En we bleven aanvallen. De kansenverhouding was ondertussen opgelopen naar 6 voor ons en 2 voor Barca. Beide kansen verprutste Müller. Hij kopte weer 2x tegen de paal. En dat, ofschoon ik duidelijk had afgesproken dat Müller en Coman laag zouden worden aangespeeld, maar Ribery en Robben gaven feitelijk geen voorzetten. Ze schoten gewoon op doel in de hoop de keeper Cillessen te verrassen. Tot de 60ste minuut, toen lukte het Müller zijn hoofd tegen de bal te krijgen en deze keer ging de bal erin. 1 : 0 en iedereen stond op de banken.
                                      Iedereen was nu bij de les en alle 11 spelers speelden een zeer verdienstelijke wedstrijd. Ik besloot pas in de 80ste en 90ste minuut wissels toe te passen want de lucht ging er uit bij mijn jongens.

Ondanks dat de tegenstander individueel meer kwaliteit op het veld had staan bleven wij de betere ploeg en creëerden kansen, die echter niet meer verzilverd werden. In de 84ste minuut mochten Reyes, Tremoulinas en Tolisso inrukken en kwamen Maresic, Monzon en Fein erin. 6 minuten later haalde ik Rafinha en Müller eraf en stuurde Weizmüller en Wriedt erin. Geen van de wissels en evenmin wat de resterende bankzitters betreft zult u in de competitie terug zien. Daarvoor zijn deze jongens te zwak. Voor hun is het een belevenis dat ze mondjesmaat tijdens een voorbereidingswedstrijd van de partij mogen zijn maar dat was het dan ook. Als de geblesseerden en de vakantiegangers terug zijn dan ziet de selectie er anders uit.

Last edited by germandutch; 24 aug 2018, 14:15.

Comment

Vriend Maarten had het hele elftal van Bayern eens puur statistisch bekeken en kwam tot de volgende conclusies, waarbij hij de Duitse waardering van 1 t/m 6 toepaste. Met andere woorden de momenteel complete 1e elftal selectie had hij in 6 groepen verdeeld.
                                        Gr 1 – zeer goed (4,5): Neuer, Lewandowski
                                        Gr 2 - goed (4): Vidal, Thiago, Hummels, Boateng, Alaba
                                        Gr 3 – bevredigend (3,5): James Rodriguez, Müller
                                        Gr 4 – redelijk (3): Kimmich, Süle, Goretzka, Meyer, Coman, Bernat, Tolisso, Rudy, Ribery, Martinez, Robben
                                        Gr 5 – matig (2,5): Sanches, Ulreich, Abraham, Gnabry, Rafinha, Wagner, Tremoulinas
                                        Gr 6 – onvoldoende (2): Maresic, Reyes, Früchtl

Statistisch gezien wordt geen prestatieverbetering verwacht van de groepen 1 t/m 3.
                                        Wel wordt nog een duidelijke verbetering verwacht van Kimmich, Süle, Goretzka, Coman en Früchtl.
                                        Een lichte verbetering wordt verwacht van Meyer, Tolisso, Abraham, Gnabry, Maresic en Reyes.
                                        Wat de overige spelers betreft af en toe een positieve uitschieter maar een stijgende prestatielijn zit er niet meer in.

Dus slechts 11 van de 30 spelers kunnen zich nog verbeteren en de rest zit gewoon aan zijn top. Dat Bayern München al zolang steeds weer kampioen van Duitsland wordt heeft enerzijds met de samenstelling van het elftal te maken (veel routine, gelouterde profs en maar liefst een supersterke as van 9 haast gelijkwaardige spelers) en anderzijds met de trainers van de laatste jaren die de club en het team van de nodige impulsen hebben voorzien en tactisch en technisch hebben geschoold. En daarmee bedoel ik hoofdzakelijk Louie van Gaal, Pep Guardiola en Jupp Heynckes.

Kijk je naar de verdeling per leeftijdsgroep dan valt het eerlijk gezegd allemaal mee. Een echte verjongingskuur is m.i. nog niet noodzakelijk.
                                        Leeftijdsgroep 30 – 34jr: 6 spelers
                                        “ “ 26 – 29jr: 10 spelers
                                        “ “ 23 – 25jr : 3 spelers
                                        “ “ 20 – 22jr: 7 spelers
                                        “ “ 17 – 19jr: 4 spelers

Een verjongingskuur uit de eigen gelederen zal moeilijk worden. In het 2e team loopt er hooguit 1 speler die misschien, maar dan ook heel misschien, het eerste elftal eventueel zou kunnen halen en in de onder19 komen maximaal 3 spelers ooit in aanmerking. Met andere woorden het is pover voor wat aankomende jeugd uit de eigen gelederen betreft.
                                        ----------------------------------------------------------------

Mijn nieuwe AM Hermann Gerland maakte me erop attent dat aanstaande zaterdag Real Madrid compleet met alle toppers in onze Allianz Arena zou verschijnen. Voor hun nieuwe manager Julen Lopetegui was dit min of meer de vuurproef en voor ons billenknijpen want we hebben nog steeds het zelfde probleem: wie is er fit, niet geblesseerd, beschikbaar en kunnen we dan opstellen?

Behalve Maresic, want die hebben we nog snel vastgelegd.

Dario Maresic was net als Diego Reyes een aankoop die via een tip van FS mogelijk werd en voor € 0,00 werd binnengehengeld. Hans en Maarten of te wel FS konden bij Uli en Kalle al niet meer stuk. Alleen bij mij hadden ze nog altijd hun twijfels.

Nu waren we Robert K. kwijt maar de blessures hielden niet op. Het leek wel dat we last hadden van de Wet van Murphy, want het ellende bleef maar doorgaan. Nou ik moet zeggen dat ik me mijn eerste pogingen om als hoofdcoach voet te vatten anders had voorgesteld, zeker bij deze topclub. Maar ja, slechter kon het nog amper dus kan het binnenkort alleen maar beter worden. Mits ik dan nog hier zit natuurlijk.

Erhard vond het blijkbaar leuk om mij telkens de lijst van de geblesseerde spelers onder de neus te duwen. Vandaar dat ik zo tussen neus en lippen door een opmerking maakte waarvan ik me niet kon weerhouden.
                                        "“Zou de heer van Gaal destijds toch gelijk hebben gehad wat de medische staf betreft?”"

En ja hoor, de heer Erhard schrok zich een beroerte, kreeg een rode kop en droop af. Hij had me begrepen. dhr van Gaal had destijds ook steeds geklaagd over de medische staf echter had hij hoofdzakelijk problemen met dr. Müller Wohlfahrt. Maar het onderwerp was hetzelfde, veel blessures en de behandeling duurde te lang. AM Hermann genoot van dit soort sarcastische moppen mijnerzijds en stak stiekem een duim op.
                                        -----------------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 26 aug 2018, 17:13.

Comment

Toen ik hoorde dat Dennis Bergkamp de Ajaxkwestie definitief heeft afgesloten heb ik TD Hasan gevraagd om hem als trainer vast te leggen. Want hij leek mij en ook Hans en Hermann uitermate geschikt om hier als spitsentrainer in dienst te treden.
                                          Tevens heb ik Peter Beardsley vast laten leggen. Want ook hij heeft capaciteiten die ik niet bezit en nooit zal krijgen en samen met Bergkamp hebben we straks een sterk spitsentrainerskoppel.

Bovendien heb ik Robben verzocht om met verdediger de Ligt van Ajax contact op te nemen. Niet om hier een Nederlandse enclave op te richten maar die jongen heeft alles om te zijner tijd het defensieve bolwerk van Bayern te leiden, want ik zie in hem een jonge versie van Kaiser Franz Beckenbauer. De Ligt is verdedigend sterk en kan nog voetballen ook. Voorts kon hij nu nog van Hummels en Boateng leren. Betere leermeesters zijn er volgens mij op dit moment niet.

-------------------------------------------------------------

Dik een uur voor de aftrap kwam de complete selectie van Real Madrid bij de Allianz Arena per bus aan. Wij zaten in mijn kantoor nog steeds te puzzelen wie we op konden stellen. En dat was geen makkie. Want we misten nog steeds 12 selectiespelers en wel Neuer, Lewandowski, Thiago, Boateng, Alaba, James Rodriguez, Kimmich, Süle, Bernat, Rudy, Abraham en Reyes. Als je bedenkt dat dit straks al de 5e voorbereidingswedstrijd is de we zonder deze jongens moeten spelen, dan zul je begrijpen dat dit een voorbereiding van ‘lik mijn vestje’ is.

Enfin, hoe dan ook we moeten wel tot een opstelling komen en een team het veld insturen waarmee wij overeind kunnen blijven. Want wees er zeker van, dat Uli en Kalle een misser van mij onmiddellijk af zullen straffen. Ze lopen geen enkel risico en kunnen mij elk moment lozen zonder een cent afkoopsom. Als ik in complottheorieën geloofde dan zou ik zeggen dat ze mij tijdelijk in dienst hebben genomen omdat van te voren vaststond dat de voorbereiding met een halve selectie moest plaatsvinden en dat ze geen coach konden vinden die onder deze voorwaarden met hun in zee wilde gaan. Maar ik geloof er niet in en dus was ik zo stom om er in te stappen. Aan de andere kant die kans om hier hoofdcoach te worden krijg ik volgens mij nooit meer. Met frisse moed stapte ik naar het whiteboard en kalkte mijn tactiek en opstelling erop.

Doel: Sven Ulreich
                                          CV: Martinez + Hummels
                                          VVR: Rafinha VVL: Tremoulinas
                                          MCr: Goretzka MCl: Tolisso
                                          AMR: Robben AML: Ribery
                                          Sr: Müller Sl: Wagner

Geen 5-2-3VV aanvallend wel een puur aanvallende opstelling met 2 centrumspitsen en 2 vleugelspitsen. Waarom? Omdat we op dit moment slechts 2 CV hebben, dus gooien we alles op de aanval. Volgens Hans is Real te pakken als we met heel veel druk en pressing naar voren spelen en ze proberen vast te zetten.
                                          Op de bank hadden we alleen nog Gnabry, Coman, Meyer, Früchtl en Maresic en jongens uit het 2e en 3e elftal. Dus iets anders dan aanvallend voetbal zit er voor ons niet in.

Stipt om 15.30 uur begon de wedstrijd. We maakten druk, Real probeerde tegen te houden en na 14 minuten lukte het Goretzka de 1 : 0 te maken. Midden in onze drukperiode speelde Benzema onze verdediging uit, verschalkte als het ware Hummels en Martinez en schoot de gelijkmaker in de touwen. 1 : 1.

In de resterende 20 minuten gebeurde niets noemenswaardigs meer. Rafinha kreeg geel en dat was het dan ook voor wat de eerste helft betreft.

Rafinha bleef in de kleedkamer achter en Tolisso verhuisde van het middenveld naar de VVR positie. Sanchez nam de middenveldpositie in.

De tweede helft begon en onmiddellijk ging het gas erop. Müller trapte af op Hummels en die speelde een lange bal op de in de ruimte gestarte Ribery. Voordat Real wist hoe laat het was lag de bal al voor de tweede keer in het net. 46ste minuut Ribery 2 : 1. Er volgden een kleine 20 minuten waarin wij probeerden aan te vallen en Real probeerde te counteren. Maar eerlijk gezegd, het bleef gewoon bij proberen. Wij creëerden geen kansen en Real kwam niet tot counteren.

In de 65ste minuut begon de Müller-time. “Es Müllert wieder” - onze gelegenheidsspits ronde een voorzet van Robben af. 3 : 1. Gelijktijdig was dit het teken voor Tremoulinos om het veld te verlaten, aangezien hij al geruime tijd een gele kaart op zak had. Proefspeler Stangl mocht zijn plek innemen.

Elf minuten later, Hummels dribbelde met de bal over de middenlijn en toen sloeg het noodlot in vorm van Casemiro toe. Ik heb niets tegen Casemiro, integendeel ik vind hem een goede speler, een verbeterde versie van Nigel de Jong. Alleen altijd als hij een duel wint gaat er een overtreding van hem vooraf. Zo ook nu. Hij schopte Hummels gewoon tegen diens enkel en terwijl Hummels lag te gillen van de pijn liep mijnheer Casemiro richting doel en schoot de bal er gewoon in. Blijkbaar wachte Ulreich op het fluitsignaal van de scheids maar dat kwam niet. Dus 3 : 2.

Twee minuten later trok Müller de stand weer recht. Hij schoot de 4 : 2 in te touwen.
                                          Weer 1 minuut later mocht Tolisso het strijdgewoel verlaten en kwam Weizmüller erin. Het was weliswaar geen verbetering maar die jongen deed zijn best om overeind te blijven.

In de 85ste minuut gaf Müller wederom zijn visitekaartje af en scoorde. Zijn hattrick was compleet en het stond 5 : 2.
                                          Bij die stand kon ik de ouwe jongens Robben en Ribery rust geven en stuurde Gnabry en Coman het veld in. Verder viel er weinig te beleven. Real voelde dat ze de boot hadden gemist en dat er bij ons niets meer te halen viel. En wij waren tevreden met de uitslag en deden niet meer dan nodig was om deze stand op het bord te houden.

Ik wil niet veel zeggen maar met dit gelegenheidselftal van een Real Madrid op topsterkte met 5 : 2 winnen, is mijns inziens toch wel een topprestatie. Ook al was het gewoon een oefenpot.
                                          Het koste mij dan ook totaal geen moeite om naar het laatste fluitsignaal het veld in te lopen en alle spelers te feliciteren met de overwinning. Toen ik terugliep naar de zijlijn zag ik Tony Kroos met grote ogen naar me kijken. Blijkbaar dacht die ‘wat doet die rare snijboon op het veld?’ of misschien dacht die ‘wat moet die ballenjongen op het veld?’.
                                          Hoofdschuddend sprak hij Uli Hoeness aan, die eveneens aan de zijlijn stond. Uli zei iets, wees naar mij en liep lachend richting catacomben.

Kroos stond ineens voor me. “"Ben jij de trainer van Bayern?"” Vroeg hij verbaasd.

“"Ja inderdaad”" ik gaf hem lachend een hand. “"Terry Harzmann, 24 jr en in jouw ogen waarschijnlijk een laptoptrainer.”"

Hij schudde het hoofd. "“Laptop of niet wij konden gewoon geen vat op jullie krijgen.”" Hij wees op enkele spelers die langzaam van het veld liepen. “"Is dat jullie selectie? Waar zijn Neuer, Lewa, Alaba, Kimmich & Co?”"

“"De meesten zijn geblesseerd en enkele nog met vakantie. We missen 12 spelers, vandaar dat ik wat jeugd en amateurs op de bank heb zitten."” Gaf ik bereidwillig antwoord.

Kroos schudde weer met zijn hoofd. "“En met dat zooitje geef je ons klop? Wij zijn Real Madrid verdorie."” Plots lachte hij. "“Ik ben 4 jaar ouder. Al onze spelers komen uit voor Nationale elftallen en dan krijgen wij hier klop. Van een gelegenheidsteam met een coach die pas komt kijken?"” Hij lachte weer. “"Dus dan is het wel juist dat jullie ook Monaco, Man. UTD en Barcelona klop hebben gegeven?”"

Ik knikte instemmend. "“Ja en er zullen nog veel meer volgen."” En dat meende ik nog serieus ook.

“"Weet je wat jij moet doen?"” Hij lachte weer. " “je moet met Löw ruilen, misschien worden we dan weer kampioen.”"

Ik drukte zijn hand en nam afscheid van Kroos. Het leek me een sympathieke gast en een goede middenveld strateeg.
                                          Last edited by germandutch; 30 aug 2018, 15:22.

Comment

Het is ons gelukt. We hebben onze diamant binnen. Weliswaar nog deels ongeslepen, maar deze jongen maakt deel uit van de toekomst van Bayern. Straks staat er de door mij gedroomde defensielijn. Hummels – de Ligt – Boateng. Hun back-ups krijgen dan de tijd om te rijpen en in het elftal te groeien. Süle – Reyes – Maresic. Defensieve alleskunner Martinez verhuisd dan weer naar het middenveld.
                                            De grote Louis van Gaal heeft me al gebeld en gefeliciteerd met deze aankoop. Ik heb precies gedaan wat hij me heeft geadviseerd: bouw het elftal van achteren op. Zorg dat de verdedigingslijn staat! Nou ze staat nu en daarmee heb ik ook aan de visie van mijn Idool wijlen Johan Cruijff voldaan, tenminste zoals het in zijn boeken staat, die allen door de Groot zijn geschreven.

------------------------------------------------------------------------

Onze vakantiegangers zijn inmiddels allen terug en nu zitten we natuurlijk nog met de 10 (TIEN) geblesseerden. Lewandowski, Alaba en Abraham zullen waarschijnlijk nog voor afloop van de voorbereiding weer de training kunnen hervatten. Neuer, Boateng, Thiago, James en Reyes verwachten we pas over een paar weken weer op de training en Ribery en Bernat helaas pas over enkele maanden.
                                            -----------------------------------------------------------------------

Hans en Maarten zullen de wedstrijden van ons 2e en 3e team bijwonen en ten behoeve van onze FS spelersdatabase de spelers van de tegenstanders analyseren en in ons bestand opnemen. Persoonlijk laat ik deze wedstrijden lopen en concentreer met volledig op het Eerste. Want op de gegevens van mijn vrienden kan ik blindvaren en is het niet nodig om ook nog dit soort wedstrijden te bezoeken. In elk geval hebben we nu alle drie onze handen vol aan de ons deels zelfopgelegde werkzaamheden en zullen we geen tijd hebben om ons te vervelen. En financieel staan we er goed voor mits Bayern mij handhaaft.
                                            --------------------------------------------------------------------

Op 2 augustus vlogen wij s morgens naar Portugal voor de voorbereidingswedstrijd tegen Joane. Als ik eerlijk ben, ik had er nog nooit van gehoord en het enige wat ik weet is dat het een amateurclub is. Joost mag weten wie deze wedstrijd heeft geregeld? Voor een persoon was het wel leuk, namelijk voor Louis van Gaal want deze match vond in zijn achtertuin plaats en ongetwijfeld zou hij als toeschouwer aanwezig zijn.

De 10 geblesseerden liet ik thuis en nam alle 21 beschikbare selectiespelers en de spitsen Okyere Wriedt en Nollenberger uit het tweede mee.

In Portugal was heerlijk zomerweer, het stadion Campo dos Barreiros was redelijk tot goed te noemen en volledig uitverkocht. 3500 toeschouwers inclusief Louis en Truus, wilden het grote Bayern in actie zien. Uiteraard stonden Louis en Truus ons op te wachten voor de kleedkamers. Ons heel gezelschap, de staf en de spelers schudden Truus en Louis het handje. De begroeting was hartelijk en in plaats van een lang verhaal vroeg Louis aan mij alleen maar: "“Hoe ga je spelen?”"

“"Aanvallend een soort 4-2-4."” Meer hoefde ik niet te zeggen want voor het tactisch meesterbrein Louis was gelijk duidelijk wat mijn plannen waren.

“"Weet je iets van de tegenstander”?" Vroeg hij lachend.

"“Nee"” antwoordde ik. Want eerlijk gezegd zal het me een zorg zijn. Van begin aan heb ik de spelers duidelijk gemaakt dat we altijd van eigen kracht uitgaan en dat we ons niet aanpassen. Wij zijn Bayern, mia san mia, en de tegenstander moet zich maar aanpassen. We dienen te spelen zoals Jupp Heynckes het erin had gebracht: vol power, erop en erover heen.

“"Doe je best, jongen.”" Louis gaf me een bemoedigend schouderklopje en zei lachend: “"Laat Kalle en Uli een poepje ruiken en doe ze de groeten van me.”" Vrolijk lachend zocht hij met Truus zijn plek op de tribune op.

Ergens had ik wel een lekker gevoel want ik had nu alleen maar selectiespelers van het Eerste op het veld staan. We speelden met GK Ulreich; CV Hummels – Martinez; VVL Tremoulinas, VVR Kimmich; MC Vidal – Goretzka; AML Coman, AMR Robben, S Wagner en Müller.

Het liep gelijk als een trein. Oké, de tegenstander was slechts amateur en wij de kampioen van Duitsland en een topclub, dus logisch dat wij over Joane heen walsten. Met 8 : 0 gingen we dan ook de rust in en eerlijk gezegd mocht Joane blij zijn dat het slechts 8 : 0 werd.

In de tweede helft liet ik het complete elftal staan tot de 62ste minuut. Toen begon ik met wisselen: CV Martinez en Hummels eraf en de Ligt en Süle erin; VVR Kimmich eruit en Rudy erin; VVL Tremoulinas eruit en Rafinha erin. In de 72ste minuut wisselde ik: MC Vidal en Goretzka eruit en Meyer en Sanchez erin, AML Coman eruit en Gnabry erin. De laatste wissel was S Wagner eruit en Wriedt erin.

Ulreich, Robben en Müller speelden de hele wedstrijd. Waarom? Nou Ulreich omdat hij over enkele weken zodra Neuer weer fit is weer wisselspeler wordt, hetgeen ik enerzijds sneu vond voor hem. Maar ja, Neuer is Neuer en als die fit is hoort die te spelen. Früchtl, Ulreich's back-up, wilde ik voor eigen publiek en onder het toeziend oog van zijn familie spelminuten geven. Robben, omdat zijn back-up Coman op links moest spelen en ik geen echte AMR meer in de selectie had. En Müller omdat die het op zijn heupen kreeg en ik hem niet eraf kon en wou halen.

Uiteindelijk werd het 11 : 0. Met assists van Robben 2x, Müller 3x, Gnabry 1x, Kimmich 1x en Wagner 1x. De doelpuntenmakers waren: 3x Müller, 3x Coman, 2x Robben, 1x Wagner, 1x Goretzka en 1x Wriedt.

Uiteraard was het geen hoogstaande wedstrijd, meer een zomeravondtrainingspartijtje met soms wel heerlijke aanvalspatronen en mooie doelpunten. Met het resultaat en het spel waren we niet ontevreden en de toeschouwers waren na afloop dolenthousiast.

Voordat we de bus instapten kwam Louis nog even afscheid van ons nemen. Joviaal sloeg hij me op de schouder en zei met een brede grijns: “"Goed gedaan jongen. Je begint het te snappen.”"
                                            Geloof mij maar, als je van de grote Louis van Gaal een compliment krijgt dan ben je op de goede weg. Met een trots gevoel stapte ik de bus in.

Last edited by germandutch; 2 sep 2018, 11:28.

Comment

Schitterende resultaten tot nu toe ... ps : Ik zou na je vele topics toch eens overwegen om je vorm van presteren iets aan te passen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door True_Legend Bekijk berichten
                                                Schitterende resultaten tot nu toe ... ps : Ik zou na je vele topics toch eens overwegen om je vorm van presteren iets aan te passen
                                                Hoe zou jij het doen? kun je me een voorbeeld geven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germandutch Bekijk berichten

Hoe zou jij het doen? kun je me een voorbeeld geven?
                                                  Dat hangt ervan af ... Check de andere topics eens en zie wat jou kan behagen ... Ik zeg niet dat het slecht is wat hij hier doet, maar af en toe kleine dingetjes kopiëren van andere topics kan nooit kwaad ...

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X