Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[LLM] Vergane Glorie

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[LLM] Vergane Glorie

-1-

Als kind dromen vele jongens (en ook in mindere mate meisjes) er van om professioneel voetballer te worden maar helaas is dit maar weggelegd voor een klein select groepje mensen. Volgens de KNVB telt Nederland 493.000 jeugdvoetballers (F t/m A), het grootste gedeelte van deze jeugdvoetballers zullen op een bepaald punt in hun voetbalcarrière er achter komen dat hun droom om hogerop te komen in het voetbal niet haalbaar is. Een gedeelte van die spelers stoppen dan ook moet voetbal en een gedeelte neemt er genoegen mee en gaan spelen op een lager (amateur) niveau.

"Not all footballers are created equal" sommigen zijn geboren met een talent, een natuurlijke aanleg voor senso-motorisch gebied maar met alleen talent haal je het niet in het voetbal. Er zijn verschillende factoren die bepalen of iemand wel of niet goed genoeg is en of ze de kans krijgen om professioneel voetballer te worden. behalve talent zijn er zijn factoren waar je zelf invloed op hebt zoals je ambitie, doorzettingsvermogen, motivatie en werklust. Er zijn ook Interne en externe invloeden/factoren waar je geen invloed op hebt en waar je een gezonde dosis geluk voor moet hebben. Je kan een heel groot talent zijn maar als je in een gehucht speelt bij een kleine voetbalclub, verkeerde trainer en daardoor zal de ontwikkeling van zijn natuurlijke aanleg stagneren en bij een kleine club is de kans dat die jongen wordt gescout door een grote club ook zo goed als nihil.

Daarentegen heb je ook spelers die misschien minder talent hebben maar enkel en alleen maar door de eerdere genoemde factoren zoals ambitie, doorzettingsvermogen, motivatie en werklust uiteindelijk het toch halen. Deze werkpaarden hebben hard moeten werken om te komen waar ze nu zijn. Je kan wel een natuurtalent zijn maar het moet er ook uit komen en je moet er ook voor werken. In het voetbal zijn er duizenden voorbeelden te noemen van voetbalspelers die in hun jeugd worden gezien als supertalent maar het uiteindelijk niet maken als voetballer of onderpresteren en terecht komen bij kleinere or mindere clubs.

Helaas behoor ik tot de laatste groep, een talentvolle speler die werd gezien als een groot talent een een waar een grootse carrière in het verschiet zou liggen maar dit nooit waar heeft gemaakt. Ondanks dat ik alles mee had, ik had talent, ambitie, doorzettingsvermogen, motivatie en werklust het enige wat ik niet had was geluk en door factoren waar ik geen invloed op heb werd moet carriere als professioneel voetballer niet geheel wat ervan werd verwacht. Nu, 34 jaar en uitgevoetbald begin ik aan een tweede loopbaan, ik hoop als voetbal trainer het success te behalen wat ik in mijn voetballoopbaan ben misgelopen.
    Last edited by bobjuh; 26 jun 2018, 08:48.

Mooi geschreven begin! Ben zeer benieuwd waar je heen gaat. Succes!

Comment

Leuke intro, succes!

Comment

mooi begin

Comment

Succes!

Comment

-2-

Op mijn twaalfde was het wel duidelijk dat ik een goede voetballer was, hoe goed ik eigenlijk was wist ik toen nog niet. Ik was duidelijk een veel betere voetballer dan mijn mede teamgenoten ook al speelde ik in een hogere leeftijds catogorie. Ik kwam fysiek nog wel tekort omdat ik met kinderen speelde die ouder dan ik waren, en dus ook sterker en groter maar dat maakte ik goed met techniek. Ik speelde bij US Sénart-Moissy, de lokale club in het dorp waar ik woonde. Mijn ouders waren geëmigreerd uit Guadeloupe lang voor ik geboren en gaan wonen in Moissy-Cramayel een satellietstad met 16000 inwoners net buiten Parijs omringt door gescheiden van het stedelijk gebied van Parijs door wat landbouwgrond. Het eerste van de club speelde in de La Division d'Honneur Paris, het zesde niveau in de Franse voetbalpiramide, een club welke nooit echt heel veel heeft bereikt.

Wat ik niet wist, maar op dat moment achter kwam was dat mijn ouders één van de factoren waren waar ik geen invloed op had die zorgde voor een stagnatie in mijn vooruitgang als voetballer. Zonder mijn medeweten werden er beslissingen voor en over mij gemaakt zonder dat ik werd ingelicht, laat staan dat mijn mening hierover werd gevraagd door mijn ouders. Blijkbaar had ik aanbiedingen gekregen om in de jeugd bij grote Franse clubs te spelen maar dit was verzwegen door mijn ouders die besloten dat dit niet goed voor mij was en ik koste wat het kost bij US Sénart-Moissy moest blijven spelen. Ze hadden blijkbaar hun redenen om te doen wat ze deden maar het was duidelijk niet in mijn belang. Ik kwam er toevallig achter toen ik een brief vond van Centre Technique National Fernand Sastre, beter bekend als Institut national du football de Clairefontaine of ook wel INF Clairefontaine. INF was een van de twaalf elite voetball academies die werden beheerd door de Franse voetbalbond en waar topspelers vandaan kwamen zoals Nicolas Anelka, Louis Saha en Thierry Henry waren opgeleid.

Ik was duidelijk niet eens met de beslissing van mijn ouders maar met mijn bijna dertien jaar was ik nog te jong om zelf beslissingen te maken en ook te jong om mezelf te emanciperen. Na een maand van ruzie waarbij ook mijn trainer en andere mensen van mijn club US Sénart-Moissy en ook van Clairefontaine kwamen we uiteindelijk met een compromis, ik mocht bij Clairefontaine gaan trainen maar in het weekend zou ik blijven spelen voor US Sénart-Moissy. Dit zou in ieder geval zo blijven tot ik zestien was, daarna zou er iemand worden aangesteld die mijn belangen zou belangen zou behartigen. Dat betekende dat ik in ieder geval nog drie jaar voor de jeugdteams van US Sénart-Moissy zou moeten spelen maar doordeweeks wel op een hoog niveau kon trainen en als ik zestien was zelf beslissingen maken waar ik zou gaan en staan.

Bedankt voor de reacties!
            SawtoothGleek Marius Vlonkie Huns7
            Last edited by bobjuh; 1 jul 2018, 23:05.

Comment

-3-

Het trainen bij Clairefontaine en in het weekend spelen bij US Sénart-Moissy ging me goed af. Er was duidelijk een niveauverschil bij Clairefontaine en US Sénart-Moissy, bij Clairefontaine speelde ik met leeftijdsgenoten de beste uit de regio en bij US Sénart-Moissy speelde ik in het onder 15 team terwijl ik pas 13 was. Ondanks dat ik bij US Sénart-Moissy twee leeftijd catagorieen hoger speelde kon ik goed meedoen. Ik had het geluk dat ik vroeg begon met de pubertijd en mijn groeispurt al vroeg begon dus ik liep fysiek ook niet te veel achter op de anderen. Gezien Clairefontaine een van de twaalf elite voetball academies in Frankrijk was het normaal dat er tijdens de trainingen mensen langs de lijn stonden, er waren altijd wel scouts die geinteresseerd waren in een of andere speler maar bij US Sénart-Moissy gebeurde dit vrijwel nooit. Veel spelers hadden dan ook al een pre contract getekend bij de grote Franse clubs en sommige al zelfs bij clubs uit het buitenland. Mijn hoofd stond er nog niet naar, ik zat tot in ieder geval mijn zestiende verjaardag vast bij US Sénart-Moissy door de deal met mijn ouders. Ik begreep dat er wel interesse was naar bij en dat er over mij werd geïnformeerd

Tijdens het onder 15 team van US Sénart-Moissy stond ik, zoals gewoonlijk in de basis. Ik was een linkermiddenvelder die ook als Linksbuiten kon spelenen ook regelmatig zijn doelpunten meepikte en dat was niet onopgemerkt gebleven niet alleen bij de clubs maar ook bij de nationale elftallen. Mijn moeder kwam uit Guadeloupe en omdat dit een Franse overzeese departement was hadden mijn moeder en ik ook de Franse nationaliteit en mijn vader was Nederlands van Surinaamse afkomst dus als ik zou willen kon ik kiezen. Tijdens de rust zag ik dat mijn ouders en mijn trainer met een man stonden te praten, de volgende dag zag ik diezelfde man bij Clairefontaine met mijn trainer praten. Na de training riepen me ouders, de man was blijkbaar Émile Dubé van de nationale voetbalbond van Guadeloupe die mij wouden selecteren voor het Guadeloupe onder 16 elftal. Het spelen van een jeugdinterland spelen voor één land sloot me gelukkig nog niet uit om uiteindelijk te spelen voor een ander land. De definitieve keuze hoefde ik pas te maken als ik zou gaan spelen voor het nationale elftal van welk land ik dan ook zou kiezen. En zelfs daar had ik nog wat vrijheid in gezien Guadeloupe alleen lid was van de CONCACAF en niet van de FIFA werden deze niet gezien als officiële interlands.

Zoals iedereen die trainde bij Clairefontaine van mijn leeftijd ging naar school naar Collège Catherine de Vivonne de Rambouilet in Rambouillet, iemand die werd geselecteerd voor een jeugdteam van Frankrijk of welk ander land was dan ook meer schering en inslag. Bij de club was dit wel anders, het gebeurde niet vaak dat een speler van hun club werd geselecteerd en vooral niet eentje die uit de eigen gelederen kwam. Ook al was ik natuurlijk heel erg blij ik probeerde er rustig onder te blijven, het was maar een jeugdteam en het was maar voor Guadeloupe, het was niet alsof ik was geselecteerd voor mijn eerste interland voor Frankrijk. De daaropvolgende weken leefde ik toe naar de wedstrijd tegen het onder 16 team van Réunion. In het duel begon ik niet in de basis zoals ik wel gewend was bij mijn club maar de tweede helft mocht ik invallen en liet het ook meteen weten ook. Met een assist en een doelpunt. Na het duel werd ik gefeliciteerd door mijn teamgenoten, sommige kende ik al omdat ze ook bij Franse clubs speelde en sommige speelde in de jeugdcompetitie in Guadeloupe. Ik was tevreden met mijn debuut op internationaal niveau.

Mentions
              SawtoothGleek Marius Vlonkie Huns7
              Last edited by bobjuh; 2 jul 2018, 14:51.

Comment

Leuke stukjes!

Comment

Dit leest zo lekker weg. KUTGW!

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                  X