Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM18] Tom Tomaat: One man's journey

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM18] Tom Tomaat: One man's journey

--- 1. ---

Over de grenzen; Tom Tomaat

De Eredivisie was afgelopen weekend toe aan haar tiende speelronde. Daar waar PSV inmiddels al vier punten voorsprong heeft op de nummer twee ADO Den Haag, draagt Roda JC de rode lantaarn met slechts één punt uit tien duels. Dan hebben we het nog niet eens gehad over Ajax dat de elfde plaats bezet. Er is genoeg om over te praten wat betreft het Nederlandse voetbal maar dat wil niet zeggen dat er in het buitenland niets bijzonders meer gebeurt. Wanneer er dan ook nog eens landgenoten betrokken zijn bij die buitenlandse sprookjesverhalen, zijn wij er als de kippen bij om met deze mensen in gesprek te gaan. Afgelopen week spraken we met Tom Tomaat, die in Zweden een ongelooflijke prestatie heeft geleverd.

Bij het horen van de naam Tom Tomaat zullen vele mensen in eerste instantie aan de welbekende, roodgekleurde vrucht denken. Alleen de echte voetbalkenners zullen een link leggen naar een Nederlandse voetbaltrainer. De 33-jarige geboren Amsterdammer stond vijftien jaar geleden namelijk te boek als een enorm talent maar moest stoppen door verschillende blessures. Vrijwel meteen nadat hij afscheid nam van de voetbalwereld begon hij aan zijn studie psychologie. Na vier jaar wist hij zijn diploma te halen maar toch bleef de drang naar op het voetbalveld staan nadrukkelijk aanwezig.

Niet lang daarna haalde hij dan ook zijn eerste trainersdiploma's'. Terwijl hij bleef studeren en de ene na de andere cursus voltooide, liep hij 'stage' als manager bij jeugdteams van Almere City en FC Twente. Afgelopen zomer was daar dan ineens de vacature bij een Zweedse club, actief op het derde niveau. De op dat moment noodlijdende club zou normaliter moeten meedraaien in de subtop van diens competitie maar vertoefde op de dertiende plaats, vijf punten onder de degradatiestreep. Met nog veertien competitiewedstrijden te gaan vond een groot deel van de selectie het dan ook tijd om hun beklag te doen bij het bestuur. Per direct werd het vertrouwen in Tomaat's voorganger opgezegd.

Juist, op 6 juli 2017 verraste Akropolis IF met het nieuws dat zij Tom Tomaat hadden aangesteld als de nieuwe hoofdtrainer van de club en twee dagen later zou zijn debuut, in een uitwedstrijd tegen een directe concurrent om degradatie volgen. In dit interview spraken wij met 'Tom de Manager' die te midden van het seizoen instapte bij een in nood verkerende club en bespraken het verloop van de rest van zijn seizoen.​​​​​​​

Tom Tomaat bij Studio Voetbal

Tom de Manager, zo noemen ze je in Stockholm. Althans, de kleine 300 fans. Afgelopen seizoen behaalden jullie een gemiddeld toeschouwersaantal van 268 maar dat terzijde. Hoe ben je aan die bijnaam gekomen?

Ik kwam hier natuurlijk binnen als een wildvreemd persoon met weinig ervaring. Twee dagen later speelden we een belangrijke uitwedstrijd. Mijn debuut. We speelden tegen Vasalunds dat evenveel punten als ons had. Na die 4-0 overwinning kwam er een lokale journalist op me af die wat vragen wilde stellen. Ik deed net alsof ik hem niet zag in de hoop hem te kunnen ontwijken. Ik vond het op dat moment belangrijk om eerst in de kleedkamer te zijn. Hij riep: "Hey Tom!! Few questions!!" en wist schijnbaar dat ik nog geen woord Zweeds sprak. Ik vond dat nogal onbeschoft, draaide me om en riep: "Hey! It's Tom the Manager now!" en ben doorgelopen. Daar werd nogal een item van gemaakt.

Je hebt er nu een half seizoen opzitten, sindsdien is er aardig wat veranderd. Inmiddels heb je zestien wedstrijden op je naam staan als manager van Akropolis, laten we beginnen met de wedstrijd die je het meest is bijgebleven.

Ja, dat is natuurlijk de eerste wedstrijd, mijn debuut. Dat vergeet je niet. Helemaal niet als je die overtuigend met 4-0 wint van een directe concurrent. De club had het ook nodig, die ommezwaai. Iedereen had ineens geloof en dat kan een hoop doen. Daarvoor werd er maar drie keer gewonnen, in de rest van de partijen gingen alle punten naar de tegenstanders. Wel met een randje gezien dat incident met die journalist waar ineens ophef over ontstond, ik vond het onschuldig maar goed. Maakt het wel extra memorabel natuurlijk.

Wedstrijden voor de aanstelling van Tom Tomaat

Na je debuut winnen jullie nog twee wedstrijden. 5-3 bij Sollentuna en 3-1 thuis tegen Nyköpings. De speelwijze heb je in die wedstrijden volledig naar je eigen hand gezet en vervolgens wordt er met 2-1 van Västeras verloren, hoe was dat?

De eerste drie wedstrijden waren prachtig. Dat was het droomscenario, voor mij persoonlijk maar ook voor de club. Een nieuwe trainer, dan hoop je altijd dat je de juiste keuze hebt gemaakt en dat het een ommekeer veroorzaakt. Ikzelf schrok nog niet zozeer van die verliespartij maar ik zag de mensen om mij heen, die al het hele seizoen wedstrijden aan het verliezen waren, wel zoiets hebben van 'O oh, als dat maar goed gaat!'. Een paar dagen later stond de wedstrijd tegen een amateurclub op het programma. Die ging om de eerste ronde van de beker. Ik zei de jongens dat ze hun schouders eronder moesten zetten, hard moesten werken en moesten willen winnen. Dat was de uitgelezen kans om te herstellen van een nederlaag. Die wonnen we dan ook met 5-0 en was goed voor het moraal. Dat zie je ook terug in de wedstrijden daarna.

Inderdaad. Jullie bekerden verder met een 5-0 overwinning op Tyresö FF. Daarna kregen jullie een aardig zware reeks te verduren. Eerst tegen Carlstad United, dat zich rond de vijfde plaats bevond. Daarna tegen de nummer één IK Brage en vervolgens werd de volgende ronde van de beker gespeeld tegen GAIS, een team uit de tweede divisie van Zweden.

Op papier was dat inderdaad een zware reeks wedstrijden die ik vanaf mijn aanstelling ook had aangestipt als de cruciale duels voor het verdere verloop van het seizoen. De bekerwedstrijd was belangrijk om uit de rode cijfers te komen. Het was mooi dat GAIS aanklopte om het thuisvoordeel af te kopen, niet alleen dat leverde geld op maar ook zouden de recettes bij GAIS veel hoger zijn. Die worden fifty fifty verdeeld. De doelstelling was om die tweede ronde te halen, op dat moment was het geld veel belangrijker dan een thuisvoordeel.

Zoals ik al zei werkte die 5-0 gelukkig door in deze wedstrijden. We versloegen Carlstad met 3-1 en ook IK Brage, dat uiteindelijk met ruime voorsprong kampioen werd, eindigde in ons voordeel. Mooie wedstrijd was dat, 7-3. Daarna dus die bekerwedstrijd, gekkenhuis. Spelen voor 2300 man in plaats van een paar honderd. Dat je daar dan met 4-2 wint, ja dat is helemaal mooi natuurlijk. Vanaf dat moment wist ook iedereen dat het ons ging lukken om degradatie te ontlopen. Winnen van een team dat een divisie hoger speelt en vervolgens degraderen? Dat kan natuurlijk niet!

Het is toch een droom van iedere jonge manager om zo aan je carièrre te beginnen? Zeven wedstrijden winnen van de acht die je gevoetbald hebt. Even wat anders. In die wedstrijden komt Stefan Ostojic helemaal los. De linkeraanvaller was tot voor jouw komst onlosmakelijk verbonden met de bankjes in de dugout. Uiteindelijk wordt hij gedeeld topscorer met achttien doelpunten in vijftien wedstrijden. Wat zag jij in hem dat jouw voorganger niet zag?

Stefan is van nature een winger maar kan ook uit de voeten in de spits. Ik denk dat mijn voorganger dat geen enkel moment overwogen heeft. Nikola (Vasic) en huurling Ekin (Bulut) waren de spitsen onder hem. Ik ben aanvallend ingesteld en had een extra spits nodig en geloofde in Stefan's kwaliteiten. Hij betaalde dat vrijwel meteen terug met doelpunten dus ik kan alleen maar blij zijn. Stefan heeft een prima seizoen gespeeld. We hopen dat hij dit kan doortrekken naar volgend jaar waarin hij nog meer kan scoren omdat hij dan meer wedstrijden zal spelen.

Geef je daarmee aan dat je ook komend seizoen nog in Stockholm te vinden bent?

Dat was wel het plan. Ik heb een contract ondertekend dat mij tot het eind van volgend seizoen aan de club verbindt. Het doel was om dit seizoen degradatie te ontlopen in de resterende tijd die we nog hadden en het jaar daarop weer stabiliseren. Momenteel zijn we bezig met dat laatste, daar hebben we ruim de tijd voor gelukkig dus ik zie echt kansen voor volgend jaar.

Goed, terug naar de wedstrijden. Na de overwinning op GAIS lijden jullie slechts twee keer puntverlies en zijn jullie al gauw zeker van lijfsbehoud, toch sluiten jullie het seizoen met vier overwinningen op rij af.

Na GAIS wonnen we nog een wedstrijd geloof ik, waarna het gelijkspel tegen Arameisk kwam. Vervolgens wonnen we van de club die onderaan stond om daarna met 5-3 op de broek te krijgen. Ik wijt dat puntverlies aan het wat drukkere schema waar we niet aan gewent zijn. De bekerwedstrijden zorgden voor wat extra druk op dat onderdeel en ook de competitiewedstrijden volgden elkaar redelijk vlot op. Met een kleine selectie is dat lastig op te vangen en dan gaat het weleens mis.

Ik vind dat je als voetballer altijd het maximale uit elke situatie moet proberen te halen. Ook als mens overigens. Dat heb ik de jongens ook verteld. Die laatste vier wedstrijden hebben ons uiteindelijk naar de derde plek gelootst, waar andere teams juist afgleden omdat het toch nergens meer om ging. Als je dat kunt opbrengen, dan is dat een voordeel en dat is aardig gelukt.

Stel je voor; voordat je aan die klus begon en ik had je dit scenario voorgelegd, had je het gelooft?

​​​​​​​
    Dat is een lastige vraag. Je moet altijd geloven, altijd hopen maar dat niet alleen. Je moet er ook hard voor willen werken. Je moet het willen, het hele team moet het willen. Je moet die koppies dezelfde kant opkrijgen, dan kom je een heel eind. Met dat idee ben ik er ook ingestapt. Veel met de spelers gesproken. Ontstane conflictjes opgelost. Zorgen dat ze scherp blijven, winnen, morgen weer.

Wat zijn de doelstellingen voor volgend seizoen?

Officieel? Linkerrijtje maar ik geloof in meer. Ik wil meer en ik eis meer. Ik denk dat we mee kunnen doen om promotie, top twee. In de beker zullen de verwachtingen ongeveer hetzelfde zijn als dit jaar. Daarnaast wil ik vooral ontwikkelingen zien bij het technische team zodat we als club vooruit kunnen.

En de beker, hoe dat nu verder?

De loting van de groepsronde is over twee weken. Dan worden we ingedeeld in een groep van vier en spelen we tegen elke tegenstander één keer. De meeste tegenstanders komen uit hogere divisies, de verwachtingen daar zijn dan ook niet hoog. Het is mooi dat we zover zijn gekomen en nog drie wedstrijden mogen spelen.

Tot dusverre was je nog niet actief op de transfermarkt, gaan we daar nog veranderingen zien?

Daar kan ik me nu nog niet over uitlaten. We hebben wel een extra fitness coach aangesteld, dat was echt nodig maar verder is er inderdaad nog niets gebeurd en staat er ook nog niets op de planning. Alle spelers hebben nog een contract dus in principe hebben we volgend jaar dezelfde selectie staan.

We zijn dit jaar wel uit de rode cijfers gekomen en hebben een leuke balans weten op te bouwen maar of daar wat van beschikbaar komt, daar ga ik niet over.

Daarmee sluiten we dit interview af. Bedankt voor je tijd Tom en succes de aankomende tijd met de voorbereiding op het nieuwe seizoen en tijdens de bekerwedstrijden natuurlijk.

Graag gedaan en ook bedankt.

Spoiler for Competitieverloop:
    Spoiler for Financien:

Last edited by Daniell; 17 mei 2018, 19:43.

Ja, daar is ie dan!
    Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jornski Bekijk berichten
      Ja, daar is ie dan!
      Succes!
      Je was iets te vroeg. Had perongeluk op posten geklikt, meteen bijgewerkt! Bedankt voor de reactie

Comment

Een duidelijk verschil voor jouw aanstelling en erna. Goed bezig in Zweden!

Comment

Leuk, een nieuwe novelle van jou! Qua resultaten weten we meteen dat we het onmogelijke mogen verwachten. Leuke clubkeuze en insteek. Succes!

Comment

Grafisch ook erg knap gedaan, zo zittend naast dhr. Mulder. Succes in Zweden. Benieuwd hoe ver je in de beker kunt komen.

Comment

Dubbelpost
              Last edited by nasje92; 18 mei 2018, 09:56.

Comment

Het gaat lekker daar bij Akropolis!

Comment

Succes!

Comment

Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat doen.

Comment

Veel succes daar in Zweden.
                      Reeds een enorm verschil voor en na jou aanstelling.

Comment

succes

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                        X