Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM18] RKC, de fietsenstalling ontgroeid... en ontvlucht

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM18] RKC, de fietsenstalling ontgroeid …. en ontvlucht

Utrecht is een nummer te groot voor ons. En Matthijs zullen we in deze match heel erg missen. Ik verwacht wel een vol huis maar ook een verliespartij.

Als ik met iemand niet op kan schieten dan is het Jol wel. Deze man met zijn grote bek is voor mij gelijk aan de personificatie van Haagse Bluf. Bruijn was gehaald als back-up voor El Hasnaoui maar was haast nooit wedstrijdfit, omdat hij de kantjes ervan af liep. Die jongen had wel mogelijkheden en talent, maar was een beetje een slap ventje met heel weinig uithoudingsvermogen. Hij wou wel maar net als vd Vaart bleek hij niet in staat om een hele wedstrijd te spelen. Jammer voor die jongen. Ik kan alleen maar hopen dat hij toch nog goed terecht komt.
    ---------------------------------------------------------------------------

Het is ons toch nog gelukt. We hebben spits Schahin binnen. Ik verwacht op termijn veel van hem omdat ik in hem een eredivisiespeler met mogelijkheden zie.

--------------------------------------------------------

Onze volgende tegenstander op zaterdag, 27 oktober om 20 uur, was Emmen. Emmen stond momenteel 13e en volgens mij speelden en stonden ze ver onder hun mogelijkheden. Ik had enkele wedstrijden van hun bekeken en het leek me een moeilijk te bespelen ploeg. Volgens de pers waren wij topfavoriet en men verwacht van ons een makkelijke thuiszege. Dat dachten onze 3495 toeschouwers ook.

Nou het werd een moeilijke bevalling. We begonnen goed en in de 16de minuut scoorde Matthijs de openingstreffer. Maar dat was het dan ook, we kwamen gewoon niet in de wedstrijd en al onze aanvallen werden geblokt. We hadden bijzonder veel moeite met het robuuste fysieke spel van Emmen en kregen als het ware geen poot aan de grond. Onze topscorer Lieder was niet opgewassen tegen het mannelijke geweld van de defensie van Emmen, hij won geen een kopduel en werd onze zwakste speler. Linker spits Zaldua was eveneens onzichtbaar en kwam nooit in scoringspositie. In de 66ste minuut vond ik het welletjes en haalde ik ze van het veld. Schahin en Vunguidica mochten hun plaatsen innemen.

Veel veranderde daardoor echter niet. Onze complete voorhoede was min of meer onzichtbaar en kon geen stempel op de wedstrijd drukken. Het middenveld kon geen vuist maken en de achterhoede kreeg de kans niet om naar voren te pressen.

Gelegenheidsaanvoerder Maksumic begon goed maar raakte meer en meer uitgeblust naarmate de wedstrijd vorderde. In het laatste kwartier kon hij het niet meer bijbenen. Jonkie Janssen deed zijn best maar dat was het dan ook. Hij ontpopte zich een beetje als een slappe hap die moeite had met het fysieke optreden van zijn tegenstanders.

Doordat we met 1 : 0 vanaf de 16de minuut voorstonden dachten we deze wedstrijd over de streep te kunnen trekken. De scheids liet tijdens de hele wedstrijd zien dat hij absoluut geen thuisfluiter was en wilde zijn. Het bijzonder betoonde mannelijke spel, zoals hij dat noemde, van Emmen liet hij toe maar de protesten en opmerkingen van mijn volgens hem "‘klagende jankerds"’ accepteerde hij niet en floot hij consequent af.

In de 88ste minuut wisselde ik VVR Loof, die tot een van mijn sterkhouders behoorde en zich uit de naad had gewerkt en gelopen. Horsten mocht de wedstrijd uitspelen. Terwijl onze jongens nog met de wissel aan de rechter kant bezig en met onderlinge instructies bezig waren, lukte het Adu uit een snelle counter de gelijkmaker te produceren. Volledig onverwacht en ik kan niet zeggen tegen de verhouding in, want wij hadden te weinig laten zien. Het gelijke spel was min of meer terecht. Jammer maar waar.

Last edited by germandutch; 8 sep 2018, 10:20.

Comment

[FM18]RKC, de fietsenstalling ontgroeid …. en ontvlucht

In november hadden we maar liefst 3 wedstrijden die tot competitievervalsing bijdragen, tenminste conform mijn opinie en denkwijze. Want ik ben en blijf het totaal oneens dat de zogenaamde tweede elftallen van AZ, Ajax, PSV en Utrecht de Jupiler League blijven vervuilen. Als je een keer mazzel hebt dan krijg je een tegenstander die inderdaad alleen maar tweede elftalspelers opstelt maar meestal wordt je geconfronteerd met per elftal enkele eerste elftalspelers en dan kun je het natuurlijk schudden. Voor zover ik weet is Nederland het enige land dat deze competitievervalsingen toelaat. Als de bonden van de buurlanden Nederland, België en Duitsland een beetje bij de hand zijn dan richten ze een extra league op voor dit soort elftallen en dat is voor de spelers nog leuk ook, in elk geval beter en aantrekkelijker dan wat nu het geval is: kampioen kunnen worden maar niet mogen promoveren. Daarmee toon je voor de resterende clubs van de Jupiler League geen respect en evenmin waardering.

Wij hebben nu 13 wedstrijden gespeeld: 11 gewonnen en 2x gelijk gespeeld. En dus is mijn positie cq baan voorlopig onaantastbaar volgens het bestuur. Verliezen we nu de komende 3 wedstrijden tegen de zogenaamde 2e elftallen van AZ, Ajax en PSV dan bestaat de mogelijkheid dat ik bij de volgende verliespartij mag oprotten. Ik vind het niet leuk te verliezen en zeer zeker niet tegen deze tweede elftallen. Ik krijg steeds meer een bloedhekel aan het feit dat deze vier elftallen mee mogen doen. De Jupiler League begint me steeds meer te irriteren en Ruben en Simon mogen dan ook zo snel mogelijk naar een andere club in een andere league uitkijken, die mij willen hebben. Een club als WILLEM II zou ideaal zijn, maar op mijn huidig niveau vind je nooit een werkgever die de ideale club voor je is. Midden in het seizoen nemen ze je alleen maar als ze diep maar dan ook heel diep in de problemen zitten en met degradatie te kampen hebben. En dan nog mag je heel veel geluk hebben als je een kans krijgt, want normaliter kiezen ze altijd voor een ervaren trainer, hoe goed of slecht die het ook tot nu toe heeft gedaan.
      ----------------------------------------------------------

Doordat ik zuinig omga met ons transferbudget en geen onnodige en dure spelers koop, wordt ik de dupe van mijn eigen handelingen. Wat de financiën betreft, zo ben ik een echte Nederlander. Zuinig, gierig en weet ik wat nog.
      ------------------------------------------------------------

Op vrijdagavond, 20 uur, speelden we op het AFAS Trainingscomplex, feitelijk een achteraf veldje, tegen Jong AZ voor 481 toeschouwers. Doordat we niet in het AFAS Stadion van AZ mochten spelen wilde AZ onderstrepen dat het slechts het 2e elftal betrof dus JongAZ. Trainingsveld of achteraf veldje of niet, in mijn ogen blijft het competitievervalsing ofschoon het elftal hoofdzakelijk uit niet-1e-elftalspelers bestond.

De jonkies, voor zover het jonkies waren, hadden wel behoorlijk wat kwaliteit en het werd geen zomeravondpartijtje. Het ging behoorlijk hard eraan toe en onze spelstijlen botsten op elkaar. Kotsbuggel of hoe hij heet floot correct en heel erg zakelijk zonder te nadrukkelijk aanwezig te zijn. Terecht kende deze match uiteindelijk geen winnaar en het publiek was tevreden. Maar ik niet. Enerzijds in verband met de tegenstander en anderzijds omdat onze achterhoede het af had laten weten. Kortstam, Matthijs en de Wilde konden geen vuist maken en speelden slap, ongeconcentreerd en alles andere als scherp. Zeg maar als een natte krant. En hun pover optreden kostte ons de partij.

Last edited by germandutch; 11 sep 2018, 13:46.

Comment

Doelpuntenfestival, maar je bent er inderdaad in blijven geloven ... Vooral dat doelpunt van Lieder moet een opluchting geweest zijn

Comment

Ik heb niet voor niets zo een hekel aan de zogenaamde JongElftallen. Neem nou bijvoorbeeld de wedstrijd van ons Onder19 elftal tegen JongVVV. In ons Onder19 elftal staat geen enkele speler die in het 2e of in het 1e speelt. Het zijn allen pure jonkies onder 19 jaar. En dan kijk ik dus naar JongVVV. In het doel 1e elftalspeler Unnerstall en o.a. Tristan Dekker, Lovette Felicia en Ralf Seuntjes. Vanzelfsprekend dus dat Ralf Seuntjes MoM werd. Dus al die JongElftallen mogen ze van mij in een aparte doos douwen, want wat voor zin heeft het om er tegen te spelen? De uitslag van deze match was trouwens 2 : 3. Het zou een schande geweest zijn als ze ook nog van ons hadden verloren.

Maar goed wij moeten komende vrijdag tegen JongAjax en ik ben benieuwd met welke opstelling Ajax ons denkt te kunnen verrassen. Een eerlijke competitie is in mijn opinie toch echt anders. Ik heb steeds vaker het gevoel dat wij met een omafiets aan een motorcross deelnemen.

Op vrijdagavond, 9 november om 20 uur, stond het elftal van JongAjax tegenover ons en 3385 thuisfans. Ik was blij en opgelucht want het was inderdaad alleen maar JongAjax, zonder vaste 1e elftalspelers. Weliswaar met enkele spelers die af en toe bij het eerste in mochten vallen zoals Eiting, de Wit, Johnsen en Co maar het bleven voorlopig nog JongAjax spelers en die konden we wel hebben. Want het verschil tussen dit team en het onze is dat wij inderdaad een hecht team zijn, die voor elkaar door het vuur gaan. En JongAjax is dat niet. Het is geen team, geen echte eenheid, want ieder wil excelleren en dan is geen echt samenspel mogelijk. Sorry voor hun coach maar ze spelen als los zand.

Om eerlijk te zijn het werd een makkie voor ons. Lieder maakte het openingsdoelpunt in de 14e minuut en El Hasnaoui zorgde voor de 2 : 0 in de 39ste minuut. JongAjax deed mee maar dat was het dan ook in de eerste helft. In de rust wisselde ik linkerspits Zaldua, die niet goed in zijn vel zat en Browne mocht hem vervangen. In de 68ste minuut mocht Loof gaan douchen en kwam Horsten erin.
          Browne bedankte me voor de inwisseling door in de 71ste minuut de 3 : 0 te maken. Dit was het teken om Kortstam te wisselen, die wat fysieke problemen kende en voor hem mocht Janssen invallen. In de 85ste minuut scoorde ook de Wilde, echter in eigen doel. Het werd 3 : 1, de 3385 toeschouwers waren tevreden en wij weer 3 punten rijker.

Comment

Toen ik s morgens op de club kwam werd ik verzocht onmiddellijk naar het kantoor van voorzitter Visser te komen. Ik dacht aan contractverlenging en of salarisverhoging want we staan nu, na 15 wedstrijden op de 1e plaats. Ongeslagen. 12 overwinningen en 3 gelijke spelen. 8 punten voor op de 2e. Kon het beter? Nee toch. Maar de reden waarom de voorzitter mij wilde spreken was een totaal andere en een volledig onverwachte. Ik werd op staande voet ontslagen. Als reden gaf voorzitter Visser aan dat ik op zoek was naar een nieuwe baan. Natuurlijk was ik op zoek naar een nieuwe baan maar voorlopig alleen in mijn eigen hoofd. Ik had nergens gesolliciteerd, want er was momenteel geen club in de eredivisie die een beginnende trainer zocht.

Volgens de heer Visser had Preston North End, Engelse Sky Bet Championship club, geïnformeerd omdat hun een sollicitatie van mij zouden hebben ontvangen. Uit hun mail bleek dat de sollicitatie afkomstig was van neef en zaakwaarnemer Simon, die namens mij had gesolliciteerd. Ik dacht maar een ding: SCHEISSE.

Toen de heer Visser doorhad dat de sollicitatie zonder mijn weten door mijn neef en zaakwaarnemer was verricht, wilde hij het ontslag terugdraaien. Echter had hij ook al mijn werkzaamheden bij de VDL groep met onmiddellijke ingang stop laten zetten. Om eerlijk te zijn ik vond de handelswijze van de voorzitter nogal abrupt en impulsief en in mijn opinie praat je eerst even over het waarom en hoezo alvorens je iemand op staande voet ontslaat. Hoe dan ook veel vertrouwen sprak niet uit zijn handelswijze en ik dacht alleen maar: bekijk het maar.

Ik nam afscheid van de staf en de spelers, haalde mijn resterend salaris en ontslagpapieren op en vertrok per trein naar huis.

Enerzijds vond ik het jammer dat ik weer niets af kon maken, nadat ik toch had laten zien als Manager op de goede weg te zijn. Anderzijds had ik voor dit vak gekozen en wilde fulltime hoofdcoach zijn en niet halftime en middels bijbaantjes overeind blijven. Neef Simon en Ruben nam ik dan ook niets kwalijk, waarom ook. Ze deden ook maar hun werk. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Het hoofdcoachschap op zich ligt me wel, maar om je er verder in te bekwamen moet je er echt fulltime mee bezig zijn.
            Wat ik me wel afvraag is, hoe lang Eindhoven nog op de 1e plaats zou staan. Want het is geen wonderteam en zonder overdrijving durf ik te stellen dat ze, wat de positie op de ranglijst betreft, veel aan mij te danken hebben. Of het inderdaad zo is dan zien wel binnenkort. Ik ben benieuwd.
            --------------------------------------------------------------

Comment

Ruben en Simon probeerden me bij een groot aantal clubs onder aandacht te brengen. O.a. in België, Engeland, Duitsland en Nederland. Bij alle clubs uit de 1e en 2e divisie die op zoek waren naar een Manager. Dik 90% van alle benaderde clubs kwamen gelijk met een afzegging. Probleem was, dat Ruben en Simon in het voetbalmakelaarcircuit volledig onbekend en kleine visjes waren en dat ik in het buitenland eveneens nog geen naam had gemaakt en slechts in de Jupiler League enigszins bekend was. Met andere woorden ze leurden met een volledig onbekende Manager die kortstondig enkele laaggeplaatste clubs had gedaan en dat was het dan ook. Nadeel was tevens dat mijn neven feitelijk alleen bekend waren in de begeleiding van jonge spelers en in het zaakwaarnemersegment. Bovendien had een of andere krantencolumnschrijver in de wandelgangen mij Johnny Muller – de zakkenvuller genoemd, omdat ik zo vaak van werkgever was veranderd. Nou daar was ik lekker mee.

Oke, ik had twee sollicitatiegesprekken gehad bij clubs in de Jupiler League, die op niets waren uitgelopen en nu mocht ik in Belgie bij Antwerp op gesprek komen. Volgens mijn neven was dit mijn kans om hogerop te komen want Antwerp speelde in de hoogste Belgische divisie. Het gesprek verliep voorspoedig en ik had er een goed gevoel bij.

Het contractaanbod was goed en het salaris ook. Zonder extra bijbaantje kon ik met dit salaris rondkomen en bovendien in Tilburg blijven wonen. Ik tekende zonder iets van de Belgische competitie en de club af te weten, want ik was er van uitgegaan dat het toch niet rond zou komen.

De doelstelling was nogal vaag. Maar nadat ik het reglement had doorgelezen werd me het een en ander duidelijk:

Wij staan op de 12e plaats en moeten dus nog 2 wedstrijden spelen. Ook al verliezen wij deze, kunnen we niet degraderen maar doen dan mee aan de play-offs.

Over 3 dagen hadden we mijn eerste wedstrijd tegen KV Mechelen. Ofschoon ik in het verleden enkele jaren in Turnhout heb gewoond, weet ik weinig tot niets van de Belgische competitie, omdat ze destijds in mijn ogen niets voorstelde. En wat Mechelen betreft, met deze club associeer ik vreemd genoeg alleen maar Ad de Mos. Want telkens als ik mijnheer de Mos op TV zie, heeft hij het over zijn geweldige tijd bij KV Mechelen. Volgens Wikipedia was ik 3 jaar, toen hij successen met hen vierde. 30 jaar geleden en hij teert er nog steeds op.

Zogenaamd pas ik mijn elftal nooit aan de tegenstander aan, maar dat is natuurlijk gelul en arrogante trainerspraat. Natuurlijk kijkt iedere hoofdcoach naar de sterke en zwakke punten van zijn tegenstander en houd daarmee rekening en dat doe ik ook. Vanavond zal ik dus wat video’s van wedstrijden van Mechelen bekijken en analyseren.

Morgen zal ik de selectie tijdens de trainingen bekijken en proberen een tactiek te vinden en de juiste opstelling om Mechelen te bestrijden. In de daarop volgende dagen zal een grondige analyse van de spelersgroep plaatsvinden en wordt de staf onder handen genomen.

Mijn persoonlijke doelstelling voorlopig: een tactisch systeem vinden gebaseerd op de sterke punten van de selectie, de juiste basisopstelling en een acceptabele staf waarmee we de play-offs in kunnen.

volgende update: selectie, tactiek, wedstrijden
              Last edited by germandutch; 21 sep 2018, 10:46.

Comment

[FM18] RKC, de fietsenstalling ontgroeid ….. en ontvlucht

Toen ik in Turnhout woonde en werkte moest ik regelmatig naar Antwerpen, maar niet om wedstrijden van Royal Antwerp FC, zoals ze voluit heten, te gaan kijken. Nee gewoon naar het Nederlandse Consulaat. Trips naar Antwerpen waren destijds al een verschrikking, altijd files en overal een slecht wegdek. De enige Belgische wedstrijden die ik ooit live heb gezien waren die van FC Turnhout, toen 2e divisie, want die kon ik vanuit mijn slaapkamerraam gadeslaan. En nu dus Royal Antwerp FC, gehuisvest in het befaamde Het BOSUIL stadion. Ik dacht dat ze die oude bak allang plat hadden gegooid maar ze is er nog steeds en behoorlijk gerenoveerd ook. Het stadion van de THE GREAT OLD zoals ze RAFC noemden of noemen. Destijds was het DE HEL VAN DEURNE NOORD en volgens de overlevering gingen de tegenstanders er met bibberende knieën heen.

Als ik naar deze teamstatistieken kijk, dan kun je noch spreken van THE GREAT OLD en evenmin van DE HEL VAN DEURNE NOORD maar wel van THE ONCE GREAT OLD en van het HET WOESSIEPARADIJS waar gemiddeld 13.304 toeschouwers allerminst vermaakt werden.

In 29 wedstrijden 30 doelpunten en maar liefst 43 tegendoelpunten dan mag je inderdaad blij zijn dat je nog op de 12e plek staat van de 16. Neem ik deze gegevens als basis dan durf ik spreken van een zwak, futloos en labiel elftal.

Topscorer zijn de 2 centrumspitsen Vinicius en Edouard, die beiden 7 doelpunten in 29 wedstrijden hebben gemaakt. Niet veel voor een centrumspits. Maar ja, als PSVer de Jong en ook Huntelaar mee moeten voetballen dan wordt het ook niets. Ze zijn alleen van waarde als ze in de 16 komen. Alhoewel, de Jong heeft laten zien dat je hem uitstekend ook als Targetman kunt gebruiken, mits je hem niet over de grond aanspeelt.

Volgens mij hadden we 34 selectiespelers met een gemiddelde leeftijd van 25 jr en maar liefst 21 Nationaliteiten. Waaronder 7 Belgen. Een mooie mengelmoes.

De 34koppige selectie bestaat uit:
                2 doelmannen

4 centrumverdedigers

4 VVR

4 VVL

9 centrale middenvelders

3 AMR + 4 AML

4 spitsen

Hiervan waren 8 spelers niet geregistreerd voor de competitie en 2 geblesseerd. Dus heb ik 24 spelers ter beschikking en op de wedstrijddag zal ik 11 voorlopige basisspelers en 7 wissels kiezen. We zullen in elk geval aanvallend spelen want ik wil doelpunten zien en het scorend vermogen van mijn spitsen wat oppeppen.

Een spelersanalyse tijdens trainingen levert weinig op en zegt niet zo veel. Belangrijk is hoe een speler in de wedstrijd reageert en wat die kan en niet kan.
                Ik heb nog twee wedstrijden voor de play-offs waarin ik de spelers in actie kan zien en kan bepalen, met wie ik de play-offs inga, mits we die halen.

Volgende update: wedstrijden en play-offs
                Last edited by germandutch; 23 sep 2018, 23:44.

Comment

[FM18]RKC, de fietsenstalling ontgroeid …. en ontvlucht

Ik had om 9 uur mijn eerste afspraak op de club met de voltallige directie. Daarna de kennismaking met de TD en de staf. Nadien nog een korte kennismaking met de selectie en observatie van de ochtend en de middagtraining. Dat wordt dus mijn eerste dag op de club.

Om die reden was ik vanmorgen al om 7.30 uur van huis vertrokken. Normaal doe ik maximaal 40 minuten tot centrum Antwerpen behalve vanmorgen. Alles zat tegen. File, file, file. Te laat komen op mijn eerste werkdag….. alles mag, maar dit niet. Zeker niet bij een Belgische werkgever. Als je op de eerste dag te laat komt in België en of Duitsland, dan kun je het gelijk schudden. Ik reed als Verstappen en zweette als een otter, maar ik heb het gered. Om 8.55 uur stond ik voor de balie van de clubsecretaresse en stipt 9 uur mocht ik het bureau van clubeigenaar Paul Gheysens betreden, samen met TD Luciano D'’Onofrio, die als gids fungeerde.

Behalve de eigenaar was voorzitter Jan Michel (advocaat) en de directieleden Dirk Stoop (notaris), Luc van Thillo (ondernemer) en Patrick Decuyper (ondernemer) aanwezig. Gelukkig kon ik mijn voorstelling en uitleg over mijn manier van werken in het Nederlands doen. Na mijn voorstelling, uitleg en beantwoording van alle vragen, hetgeen een klein uurtje had geduurd, nam de TD me op sleeptouw en bracht me naar de burelen van de staf.

TD Luciano D'’Onofrio was geen kleine jongen maar een alom gerespecteerde figuur in de stafwereld. Hij kwam een beetje slordig over maar was zo ambitieus als de pest. Een Italiaan, die 5 talen vloeiend sprak en er prat op ging dat hij ooit, na een matige spelerscarrière, bij Inter als AM was begonnen en nadien TD bij Porto, scout bij Juventus en Standard, zomede Algemeen directeur bij Standard en nu dus TD bij Antwerp was. Aan kennis en leidinggevende kwaliteiten geen gebrek maar zijn manco was, wat hij noemde, de lastige ‘papierkraam’.

Alleen de AM Wim de Decker was op het stafbureau aanwezig, alle overige leden bevonden zich al op het trainingscomplex. Wim de Decker voelde zich zelf een jongen van de club en ook hij was bijzonder ambitieus maar blijkbaar kwam hij toch iets tekort. Ooit was hij speler van Antwerp alvorens hij Hoofd jeugdopleiding werd. Na een jaar werd hij zelfs Manager, een jaar later wederom Hoofd jeugdopleiding en nadien weer Manager. Twee seizoenen bleef hij manager en toen werd hij AM. Nadien was hij twee seizoenen, tot nu toe, waarnemend manager. Vandaar dat ik van mening was dat hij iets tekort kwam want anders hadden ze mij niet gehaald. Enfin, ondertussen ken ik het trainerswereldje al een beetje en ik ga er bij voorbaat vanuit dat de AM alles zal doen om aan mijn stoelpoten te zagen. Gezien zijn verleden ergens nog logisch ook. Maar het zal mij een zorg zijn.

De TD liet me de personeelsdossiers van de complete staf zien en me viel op dat er nogal wat aan het aantal stafleden mankeerde. Blijkbaar had de TD zijn werk niet perfect gedaan en wat steken laten vallen. Uitgaande van de dossiers kwamen we volgende stafleden tekort:
                  1e team: 2 Trainers, 1 HSW + 1 SW, 3 scouts, 1 HDA + 1 DA.

Team O-21: 4 trainers, 2 fysios, 1 SW, 1 DA.

Team O-19: 1 AM, 4 trainers, 2 fysios, 1 SW en 1 DA.

Toen ik TD Luciano hierop aansprak gaf hij onomwonden toe dat de financiële middelen ontbraken om de staf op pijl te brengen. Zijn bedoeling was om komend seizoen die 34 koppige selectie terug te brengen na 25 spelers en de staf opnieuw te herzien en eventueel op te stokken mits nodig. Dus bood ik hem in gedachten mijn excuus aan want hij was dan misschien wat slordig wat de papierkraam betrof maar hij wist wel wat die deed en nog blijkbaar goed ook.

Om mij een duidelijk inzicht in de financiële situatie te verstrekken liet hij me de volgende gegevens zien:

Per maand kwamen wij maar liefst € 129.107 tekort. Het was geen kwestie van te hoge salarissen maar puur en alleen het aantal contractspelers waardoor ze in de rode cijfers waren gekomen. Vandaar de 8 niet geregistreerde spelers, die hij door te tekorten wilde verkopen maar wat hem tot nu toe niet gelukt was.
                  Mijn taak werd dus steeds duidelijker. De komende twee wedstrijd proberen te winnen, aan de play-offs meedoen, succesvol of niet, dan door selecteren en dan, inclusief huurspelers van Porto en PSG, komen tot een maximale selectie van 25 spelers. Teneinde uit de rode cijfers te geraken.
                  ---------------------------------------------------------------
                  Last edited by germandutch; 26 sep 2018, 15:53.

Comment

Hier hou ik van. Spelen voor een volle bak. Dan ben je sowieso verplicht om te winnen, want verlies je, ga je af als een gieter.

De Bosuil zat vol op zondagavond, ze was tot het nokje gevuld. 15.727 toeschouwers wilden ons elftal zien. Vooral wilden ze zien hoe het elftal onder de nieuwe trainer functioneerde. ‘Onderden BRABANDSE HOLLANDER’ zoals Ad de Mos me in de Belgische pers typeerde. En hij was er, mijnheer de Mos, het icoon van Mechelen. Hij kwam in de catacomben polshoogte nemen en me persoonlijk een leuke wedstrijd maar geen succesvolle wensen. Want daarvoor was hij teveel Mechelenfan.

Ik had respect voor Mechelen maar geen vrees. Hun elftal was ook niet beter dan het onze en m.i. zal de tactiek en de instelling de wedstrijd beslissen. Volgens de opstelling zou Mechelen 4-2-3-1 VM breed en op de counter spelen. Ik had een 4-2-4 opstelling in elkaar gedraaid waarmee ik ze aanvallend wilde verrassen. AM de Decker gaf de volgende opstelling door:
                    Doel: Bolat
                    VC: Batubinsika – Matheus
                    VVR: Gaspar VVL: Ciss
                    MC: Susic – Yatabare
                    AMR: Randiambololona – AML: Jaadi
                    S: Edouard – Vinicius

Bankzitters:
                    Lathouders, Arslanagic, Rolando, Alhassan, van Damme, Milinkovic, Mendy (2e elftal)

We begonnen goed en in de 20ste minuut scoorde Vinicius het eerste doelpunt. Maar dat was het dan ook. Weliswaar domineerden wij de wedstrijd, maar we scoorden niet meer. Bovendien werden beide vleugelaanvallers Jaadi en Randiambololona steeds slechter.
                    Tijdens de rust voerde ik tactische wijzigingen door en haalde AML Jaadi eruit. Voor hem kwam verdediger Arslanagic erin en ik wijzigde het systeem in 5-2-3VV aanvallend. Arslanagic speelde naast Matheus en Batubinsika in de achterste lijn. Gaspar en Ciss schoven ietsje door en beide flanken waren van hun. Het middenveld bleef ongewijzigd. AMR Randiambololona werd linker spits. Klinkt raar maar als je met 3 min of meer centrale spitsen speelt dan heb je succes met een rechtspoot op links en een linkspoot op rechts. Die gasten hoeven geen voorzetten te geven maar de bal gewoon ordinair in het doel te knallen, vandaar dus.

Randiambololona te laten staan zette geen windeieren. Van kit af bij de eerste aanval in de 46ste minuut maakte hij de 2 : 0. Zes minuten later kregen we terecht een penalty. Middenvelder Susic was volgens de spelersdossiers de aangewezen persoon om hem te nemen. Toen die recht achter de bal ging staan wist ik al dat het foute boel was. En ja hoor, hij schoot slap in en de keeper had totaal geen moeite om het balletje uit de lucht te plukken. Blijkbaar was deze misser voldoende voor Susic, want hij werd met de minuut slechter, ongeconcentreerder en raakte geen bal meer goed. Uit een van de schaarse counters lukte het Claes de 2 : 1 te scoren. Een schoonheidsfoutje onzerzijds.

In de 61ste minuut verloste ik Susic uit zijn lijden. In plaats van middenvelder van Damme het veld in te sturen mocht linkerspits Milinkovic invallen en verhuisde Randiambololona naar de middenveldpositie van Susic.
                    Waarom ik dat deed? Puur uit gevoel. Van Damme was al 35 en zo traag als wat. Bovendien was me opgevallen dat Randiambololona vanaf het moment dat hij linkerspits speelde zich steeds liet zakken en vanuit het middenveld opkwam. Dus kon ik nu zien of hij op de middenveldpositie beter uit de verf kwam. Nou ik mag zeggen hij deed het heel erg goed.

En Milinkovic deed het ook goed. In de 76ste minuut scoorde hij de 3 : 1 en voelde ik dat het niet meer fout kon gaan.

Mijn derde wissel paste ik in de 90ste minuut toe. VVL Ciss was kapot, hij had zich op de linker flank de longen uit zijn lijf gelopen en voor de laatste minuten mocht Alhassan erin, met wie ik voor de wedstrijd een woordenwisseling had gehad omtrent gebrek aan speeltijd.

Na het laatste fluitsignaal stond ineens mijnheer de Mos voor de dug-out. Hij feliciteerde me met de overwinning. Gaf me een schouderklopje en zei: “Goed gedaan jochie.” Je kunt van hem denken wat je wilt, maar in België is hij een echte grootheid en iedereen behandeld hem met respect.

Last edited by germandutch; 2 okt 2018, 09:58.

Comment

Onze VVL Ciss is een wedstrijd geschorst en dus zal een van deze drie spelers (Alhassan of Corryn of Seck) mits wedstrijdfit straks, zijn plaats in de laatste wedstrijd voor de play-offs in mogen nemen.
                      -------------------------------------------------------------

Tenminste een blij gezicht deze week want in de kleedkamer kwam ik alleen lange smoelen en vervelend gedrag tegen. 8 selectiespelers waren continu bezig mijn gezag te ondermijnen en de boel op te ruien. Het liefst had ik ze een voor een onder handen genomen en ze alle hoeken van de kleedkamer laten zien. Maar ja, dat mag niet want ik ben momenteel het boegbeeld van de club, moet alles slikken maar niets tegen doen. Ja proberen ze met woorden weer op het juiste pad te krijgen. Maar doe dat eens met spelers die niet geregistreerd werden en dus niet speelgerechtigd zijn. Ik kan u vertellen dat lukt niet. Ook al kun je praten als Brugman want ze mogen gewoon niet spelen. En het ergste is, dit seizoen kan ik geen van die gasten laten registreren, dat kan pas volgend seizoen weer.

Enfin, daar zit ik dan. Net een week trainer bij deze club en de eerste wedstrijd gewonnen maar nu al het gevoel hebben, dat ik hier niet welkom en op mijn plek ben. En u weet het: als ik me begin te ergeren en of te vervelen dan stap ik op, want ik doe pertinent niets meer tegen mijn goesting. En het ergeren is helaas al begonnen.
                      -------------------------------------------------------------------

Op 24 maart vertrokken we naar Eupen om de laatste wedstrijd tegen KAS Eupen of te wel de Pandas te spelen. Een elftal of beter gezegd een mengelmoes aan Nationaliteiten (in totaal 14) met alle kleuren van de regenboog. Voor 3800 toeschouwers op de Kehrweg in Eupen. De Pandas traden aan in een gematigd 4-2-3-1Breed en op de counter en wij in 5-2-3VV aanvallend.

Wij vielen aan en Eupen wachtte op fouten om met een counter terug te slaan. Veel te slaan viel er voor hun niet in de eerste helft want na 32 minuten scoorde Edouard de 0 : 1 en 13 minuten later via een terecht gegeven penalty middenvelder Siani de 0 : 2. Met een verdiende voorsprong van 0 : 2 gingen we de rust in.

In de tweede helft, onmiddellijk na de aftrap kwam onze verdediger Macedo, volledig vrijstaand, in bezit van de bal en hij legde hem als het ware op de schoen van tegenstander Mendy. En die schoot hem onberispelijk in het doel.
                      1 : 2. Nou een fout kon ik dat niet noemen, meer een opzettelijke blunder leek het mij.
                      Min of meer een zelfde situatie ontstond in de 58ste minuut. Wederom had Macedo de bal en plots struikelde hij over zijn eigen benen en de bal lag inschietklaar voor Mendys voeten. U raad het al: het werd 2 : 2. Ik wist niet wat ik zag. Ergens had ik de hele tijd het gevoel dat Macedo en ook spits Vinicius, die tot nu toe geen enkele bal goed had geraakt, het gewoon vertikten. Blijkbaar maakten ze deel uit van het groepje om de teleurgestelde 8 nietspelgerechtigden en wilden hierdoor hun ongenoegen laten blijken. Mij best, mij heb je daarmee niet. Ik gaf de 4e man een seintje en riep Jelle van Damme en Randriambololona van de bank. Zonder dat ze de kans kregen om warm te lopen mochten ze gelijk erin voor Macedo en Vinicius. 8 minuten later kopte Milinkovic de bal in het netje. 2 : 3 en wij stonden weer voor.

In de 90ste minuut haalde ik VVR Gaspar er nog uit, die zich de longen uit het lijf had gelopen en liet Rolando de resterende minuten uitspelen.
                      Ondanks het feit dat we de betere ploeg waren was het een nogal onprettige en moeilijke wedstrijd met volgens mij twee onwillige spelers. Op de terugreis naar Antwerpen werden beide spelers het discussiepunt van de complete groep en behoorlijk gefileerd, weliswaar slechts met woorden maar toch. Het ging er behoorlijk aan toe.

Comment

Net geprezen om zijn doelpunt en prompt valt die voor zeker 6 weken uit wegens hernia. Jammer voor die jongen. En jammer voor ons want we moeten de play-offs spelen en Odsonne is onze beste spits. Dus dat wordt pittig, we zullen hem missen.
                        --------------------------------------------------------------

Onze eerste play-off wedstrijd was op zondag, 31 maart thuis in stadion Bosuil om 20 uur voor 11.821 toeschouwers. Tegenstander was Sint-Truiden.
                        Het werd een moeilijke wedstrijd. Toch scoorden wij in de 26ste minuut uit een corner. Verdediger Matheus kopte de bal in het doel. 1 : 0. Terwijl onze spelers het doelpunt nog stonden te vieren knalde Maolida 2 minuten later de gelijkmaker in het netje. 1 : 1 in de 28ste minuut. Net voor rust lukte het Vinicius nog de 2 : 1 te maken.

Tijdens de rust wisselde ik linkerspits Milinkovic en stuurde Hairemans het veld in. De scheids had blijkbaar iets tegen ons want hij gaf ons maar liefst 5 gele kaarten in de eerste helft en geen enkele kaart aan de tegenstander ondanks enkele heel erg ruwe tackles.

In de tweede helft werden we sterker en domineerden. Rechtermiddenvelder Leborgne kreeg geel in de 53ste minuut na een smerige tackle op VVL Ciss, die voor goede voorzetten zorgde en onze voorhoede met bruikbare ballen verzorgde. In de 67ste minuut, na een elleboog van Leborgne maakte Ciss een natrappende beweging. De scheids floot en gaf gelijk rood. De vervelende actie van Leborgne werd niet bestraft. En wij zaten met de gebakken peren.

De spits met de moeilijk uitspreekbare naam Randriambololona moest plaatsmaken voor middenvelder Falcao en in de 73ste minuut wisselde ik nog VVR Gaspar, die op was, en stuurde Rolando het veld in. Het lukte ons de voorsprong vast te houden. De eerste overwinning was binnen. Ondanks de tegenwerking van de scheids die blijkbaar het verkeerde brilletje op had. Ik hoop niet dat we deze gast nog een keer krijgen.

Last edited by germandutch; 8 okt 2018, 08:11.

Comment

Als je in België werkt dan lees je de Gazet van Antwerpen en dat deed ik elke middag tussen de trainingen in. In de periode dat ik in Turnhout woonde las ik ook elke dag de GVA. Nu echter hoofdzakelijk het Sportkatern. Met verbazing nam ik dan ook kennis van de gebeurtenissen in en om het Belgische voetbal. VI maakte melding van politieacties in en om Club Brugge maar de GVA richtte zich hoofdzakelijk op KV Mechelen en KVC Westerlo, de zaakwaarnemers Bayat en Veljkovic en verschillende scheidsrechters. Of er daadwerkelijk sprake was van matchfixing, fraude, witwassen enzovoort was nog niet bewezen. Alles was nogal vaag en werd door de media ontiegelijk opgeblazen. Aan de andere kant waar rook is, is vuur en er zal natuurlijk wel iets aan de hand wezen. Toevallig moesten we in de play-offs zowel tegen Mechelen alsook Westerlo voetballen dus ik was benieuwd.

Het verbaasde me dan ook niets dat ik plots een telefoontje kreeg van neef Ruben, die samen met neef Simon mijn zaakwaarnemer was. Ruben stelde me gerust. Volgens zijn informatie was Antwerp een zuivere club en geen van mijn spelers had een contract met de twee bewuste zaakwaarnemers. Wat hij wel vreemd vond was het feit dat ook geen van de spelers van Mechelen, Westerlo en de overige in het nauw gedreven clubs contractueel aan Bayat en Veljkovic was verbonden. Om eerlijk te zijn ik vond het ook vreemd want volgens de GVA was Veljkovic de huismakelaar van Mechelen.

Enfin ik sprak met Ruben af dat hij me op de hoogte zou houden en dat ik dat ook zou doen. Nadien pleegde ik nog een telefoontje en belde Ad de Mos op, die alles wist wat met Mechelen te maken had. Volgens hem zou er best wel eens iets mis zijn gegaan bij wedstrijden en het was in België gebruikelijk dat de grote jongens, of te wel de twee genoemde spelersmakelaars, geen spelers onder contract hadden maar dat die bij ondergeschikte tussenpersonen onder contract stonden. En bovendien gesjoemeld werd in dat makelaarswereldje overal en het was niets nieuws onder de zon. In elk geval hoefde ik me geen zorgen te maken en het was volgens hem gewoon een storm in een glas water. De Belgische Justitie moet hun reputatie oppoetsen vandaar dus deze acties en dat geeft de voetbalbond achteraf weer een houvast om iets tegen de wildgroei in de voetbalmakelaarwereld te doen. Dat zal het wel zijn dacht ik want uit ervaring wist ik dat de Belgische media er een handje van had om van een mug een gigantische olifant te maken.

Op vrijdag, 5 april, moesten we tegen KVC Westerlo spelen en wel om 20.30 uur in stadion ’t Kuipje. Een knus stadion met een goede grasmat en veldverwarming.

Westel, zoals de bijnaam van Westerlo luidde, speelde 4-2-1-3 VM defensief en puur op de counter, met een geparkeerde bus voor de 16. We begonnen goed, maakten veel druk naar voren en het lukte ons Westel vast te zetten. Westel had geen antwoord op ons aanvalsspel via de voorzetten van de twee aanvallende vleugelverdedigers, die onze voorhoede van afgemeten ballen verzorgden.
                          Tot mijn verbazing kreeg VVL Alhassan in de 14de minuut geel voor een lichte schouderduw. Ondanks de gele kaart lukte het Alhassan in de 21ste minuut een perfecte voorzet te geven, die zowel door Milinkovic alsook Vinicius volledig werd gemist maar door de aanstormende VVR Gaspar in het doel werd gekopt.
                          0 : 1 - we stonden verdiend voor.

Vier minuten later kreeg ook Gaspar geel voor een futiliteit. Plots moesten beide vleugelverdedigers op hun tellen letten. Onbewust moest ik aan het artikel in de GVA over de manipulatie van verschillende scheidsrechters denken, want het gedrag van onze scheids begon ietwat raar aan te doen en vervelend te worden. Mijn belangrijkste spelers kregen geel voor niets en de tegenstander voor ergere overtredingen helemaal niets. Noch een vrije trap tegen noch een gele kaart. Ik ben weliswaar geen doemdenker maar het komt raar over toch?

Verder gebeurde niets meer in de eerste helft. Wij waren beter maar scoorden niet meer en de twee spitsen Milinkovic en Vinicius hadden blijkbaar beiden een off-day.
                          Tijdens de rust werden ze niet alleen door mij maar ook door hun medespelers hierop aangesproken en iemand merkte lachend iets over matchfixing op. De stemming in de kleedkamer sloeg plots om en de sfeer werd hatelijk. Natuurlijk was het een grap maar hij viel niet goed.

In de 53ste minuut haalde ik Milinkovic van het veld, die geen bal fatsoenlijk raakte en stuurde Jaadi erin, maar het verbeterde niet. Jaadi had ook zijn dag niet en voegde niets toe. Middenvelder Yatabare kreeg in de 63ste minuut geel, eveneens voor een belachelijk lichte schouderduw en in de 71ste minuut moest ik hem vervangen, omdat hij woorden met de scheids kreeg. Van Damme nam zijn positie over.

8 minuten later schoot Buyl in een duidelijk zichtbare buitenspelpositie de gelijkmaker in de touwen. De scheids gaf het doelpunt en in de laatste minuut ook nog een gele kaart aan onze verdediger Arslanagic, blijkbaar als afscheidscadeau want het sloeg werkelijke nergens op. Mede door het vreemde gedrag van de scheids hadden we hier 2 punten weggegeven en ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik bij Antwerp niet thuis hoorde. Eerlijk gezegd, het is en blijft een feit dat me het Belgische voetbal überhaupt niet aanspreekt. En dan te bedenken dat de Belgen momenteel over een fantastische generatie voetballers beschikken, die met een betere trainer, onlangs moeiteloos wereldkampioen hadden kunnen worden. Maar dat werden ze niet. Het is typisch Bels: overal en altijd net niet.

Last edited by germandutch; 11 okt 2018, 12:20.

Comment

Vooropgesteld, ik kan niet tegen onrecht en al helemaal niet tegen illegale praktijken, matchfixing en bedrog. De berichten in de GVA waren niet mals. Het was dus veel erger dan ik had gedacht en ook FC Antwerp werd genoemd met name bij een wedstrijd in maart, dus voor mijn tijd. Niet alleen uit nieuwsgierigheid maar vooral omdat ik principieel niet werk voor werkgevers die niet zuiver op de graat zijn, vroeg ik een spoedgesprek aan met de clubeigenaar Paul Gheysens.

Mijnheer Gheysens ontving me in zijn ruim kantoor op de club en ik kwam onmiddellijk to the point. Antwerp behoorde weliswaar niet tot de clubs waar huiszoekingen hebben of zullen plaatsvinden maar ik wilde van hem weten of ze schuldig aan iets waren. Ik beeldde me in dat ik aan iemand kon zien of die liegt of niet en dus wilde ik hem aan een soort verhoor onderwerpen.
                            Maar zover kwam het niet. Ik had mijn vraag nog niet helemaal uitgesproken toen hij rood aanliep en ontplofte. Hij raakte volledig over zijn toeren en begon te schreeuwen en met voorwerpen te gooien, die op zijn bureau lagen. Terwijl ik me nog afvroeg of hij nu op weg was naar een hartinfarct greep zijn binnenstormende secretaresse in. Ze boegseerde me naar de deur en ik hoorde Gheysens nog hyperventilerend brullen: “U bent ontslagen! Eruit! Ik wil u niet meer zien!

Nou dat was het dan. Weer een heel erg kort dienstverband en volgens mij heb ik nu het record van Frank de Boer verbroken. Maar even serieus, mijn vraag is de eigenaar dus in het verkeerde keelgat geschoten en of Antwerp er wel of niet iets mee te maken heeft of had, doet er voor mij niet meer toe. Mijn tijd hier was voorbij. Dus belde ik Ruben op en vroeg hem mijn ontslagkwestie hier volledig af te handelen. Ik haalde mijn spullen op, nam afscheid van spelers en staf en vertrok naar huis.

Op weg naar Tilburg vroeg ik me af of ik goed gehandeld had? Het enige wat ik me kon verwijten was mijn manier van vraagstelling, want door mijn directe to the point vraag was hij volledig buiten zijn zinnen geraakt en had me geen antwoord gegeven. Uit zijn gedrag kon ik volgens mij afleiden dat hij er verschrikkelijk mee zat en dat Antwerp mogelijk toch tot de zuivere clubs behoorde. Maar hoe dan ook ik had geen goed gevoel bij Antwerp en dan kun je beter uit elkaar gaan. Jammer voor de jongens want we waren goed op weg. Een ding blijft overeind en zit in mijn achterhoofd: het Belgische clubvoetbal is niets voor mij en trekt me gewoon niet.

Dat FC Antwerp gevoelsmatig niet bij me paste is duidelijk. Maar dit ontslag heeft waarschijnlijk tot gevolg, dat het ontzettend moeilijk zou worden een nieuwe werkgever van enig niveau te vinden. Ruben en Simon had ik gevraagd, geen clubs in het land van Erdogan te benaderen want in Turkije had ik voorlopig geen zin. Lagere divisies vond ik best maar dan het liefst in Duitsland en eventueel in Engeland of Frankrijk. Qua taal was Duitsland natuurlijk ideaal voor me en ook Engeland, alleen het aantal wedstrijden aldaar valt tegen en op kerst en nieuwjaar niet thuis bij je familie te kunnen zijn ook. En wat Frankrijk betreft, ik spreek geen Frans, dus dat is een behoorlijk handicap. Hoe dan ook clubs die nu een manager zoeken zijn haast allen tegen degradatie vechtende clubs en ik ben toch wel benieuwd wie mij wil hebben.

Last edited by germandutch; 14 okt 2018, 11:06.

Comment

Soms is het beter om ergens snel te vertrekken vooraleer het van kwaad naar erger gaat ... Ben benieuwd naar de nieuwe uitdaging

Comment

Mijn personage Johnny Müller is momenteel werkeloos en gaat met vakantie. Lekker 3 weken genieten. Straks, in FM19, keert hij weer terug en zal dan proberen een nieuwe club te vinden.

Afgelopen weekend werd de Alfaversie getest, dus veronderstel ik dat dit weekend de Betaversie aan bod gaat komen en dat ik in de loop van de volgende week de Betaversie ontvang. Principieel stop ik altijd met een oude FMversie, zodra er een nieuwe verschijnt. Dus op naar nieuwe avonturen in FM19.
                                Last edited by germandutch; Gisteren, 11:58.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                X