Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM18] RKC, de fietsenstalling ontgroeid

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Toen ik een jaar of 10 was en in de D-pupillen van RKTVV zat had onze trainer het wekenlang over de ‘fietsenstalling’.
    ‘Binnenkort spelen we in de fietsenstalling’ hoor ik hem nog met veel enthousiasme zeggen. In een fietsenstalling spelen? Eerlijk gezegd dacht ik dat die gek was. Voor mij was een fietsenstalling een fietsenstalling en had niets met voetbal te maken. Maar deze fietsenstalling had wel degelijk met voetbal te maken en was destijds het stadion van RKC.

Het huidige stadion is sinds 1996 het onderkomen van de Geelblauwen, maar RKC Waalwijk speelt haar wedstrijden echter al langer op de grond waar nu het Mandemakers Stadion staat. Het voormalig Sportpark Olympia – ook wel bekend als De Fietsenstalling - was van 1940 tot 1996 de thuishaven van RKC Waalwijk.

Het enige wat ik me nog van Sportpark Olympia herinner was dat het een zeer krakkemikkig geheel was met een matig veld en zeer oncomfortabele kleedkamers. Het huidige Mandemakers Stadion is van een ander niveau. Netjes, goed onderhouden met een redelijk zachte kunstgrasmat. En alles ademt RABO uit. RABO Businessroom, RABO Lounge en RABO Huiskamer. Van de keukengigant is blijkbaar het enig zichtbare alleen de stadionnaam.

Natuurlijk vraagt u zich af wat ik hier doe en wie ik ben?
    Nou mijn naam is John Muller, maar iedereen noemt me ‘Johnny’. 32 jaar, sinds enkele weken in het bezit van het diploma ‘Coach Betaald Voetbal van de KNVB’ of te wel de UEFA pro-licentie. Gezegend met driedelige genen: de Duitse onverzettelijkheid van mijn vader, de Hollandse slimmigheid van mijn moeder en de Surinaamse levenslust van haar voorouders of te wel een halfbloed met Duitse, Nederlandse en Surinaamse genen.

Dankzij familie, vrienden en kennissen die mij min of meer naar binnen hebben gepraat ben ik nu hier. Niet om een keuken uit te zoeken maar om hier te werken. Dit is of wordt mijn eerste werkdag als Hoofdcoach van het 1e elftal van RKC.

Waarom RKC? Een club die als 19e geprognosticeerd staat en als vaststaande degradatiekandidaat wordt gehandeld:

Niet omdat die dicht bij huis (Tilburg) was maar omdat geen enkele club mij wilde hebben. Normaal gesproken begin je ergens als assistent van een hoofdcoach maar geen enkele hoofdcoach wilde met mij in zee gaan. Via mijn relaties en op toespraak van mijnheer van Geel, huidige TD van Feyenoord, kreeg ik de kans om hier in het diepe te springen. Vandaar dus.
    -------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

volgend verslag gaat over staf en selectie

Ik ben benieuwd naar het verdere vervolg. Ik vond RKC altijd wel een leuke club, maar ik volg ze al niet meer, sinds ze uit de Eredivisie zijn. (Lang geleden dus)

Comment

succes

Comment

Succes in Waalwijk.

Comment

Een club die niet vaak gekozen word, leuk dus! Ik ga je volgen.

Comment

Succes bij RKC!

Comment

Succes bij deze club die in het verleden toch verschillende Belgen in haar rangen heeft gehad ! Kijk uit of je de top snel bereikt

Comment

Succes, alleen je avatar klopt niet als je Surinaams bloed hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Copywriter Bekijk berichten
                  Succes, alleen je avatar klopt niet als je Surinaams bloed hebt
                  afbeelding is fictief, zomaar wat gekozen. plaatjes interesseren me niet zoveel wel de teksten

Comment

STAF

De kennismaking met de staf verliep soepel. Inclusief 2 directeuren en voorzitter Jan Beers waren er maar liefst 16 stafleden. Maar volgens Jan Beers kwamen ze er 11 tekort. Want voor het tweede elftal, Jong RKC, en voor het 3e elftal, Onder-19, hadden ze helemaal niets. Geen manager, geen trainer en geen medische begeleiding.
                    Ergens had ik het gevoel dat RKC het zelf niet meer wist. Wel of niet een jeugdploeg en een 2e elftal of alleen een 1e elftal?
                    Om 11 stafleden aan te trekken hadden ze gewoon het geld niet.

Jan Beers had me tijdens de contractbespreking al duidelijk gemaakt dat RKC geen cent te makken heeft en dat hoe dan ook een inkrimping van de selectie moest plaatsvinden omdat er in het salarisbudget sprake was van een structureel tekort van € 70.000 per jaar. Hiermee waren mijn zaakwaarnemer Simon H., een oude schoolvriend en inmiddels financieel expert en juridisch onderlegd, en ik akkoord gegaan. We moesten wel want RKC was voorlopig de enige club waar ik terecht kon.

-------------------------------------------------------------

TD Ton Verkerk was behalve een sympathieke man, een oud Willem II’er, gelouterd en goed in zijn vak. Hij gaf onmiddellijk te kennen dat hij mij als het ware bij de hand zou nemen en me van adviezen zou voorzien om in dit wereldje overeind te blijven.

Hoofdscouting Cees Schapendonk, een knorrige 60er die er prat op ging dat hij ooit voor Oranje was uitgekomen, was ondanks zijn knorrigheid een flamboyante verschijning en net als Ton inhoudelijk sterk. Dat wil zeggen ze wisten heel veel van voetbal en konden het goed overbrengen ook.

De laatste van de drie musketiers was mijn aanstaande assistent AM Regilio Vrede. Qua leeftijd paste hij precies tussen ons in. En eerlijk is eerlijk ik kon het gelijk goed met hem vinden. Als voetballer was hij in zijn actieve tijd een beest, zo een torenhoge verdediger die je in een wedstrijd niet ontzag en gewoon opvrat. Technisch niet zo sterk maar veel sneller als Theo Laseroms en net zo hard. Bovendien hadden we gelijk een band omdat ik ook een beetje Surinaams bloed in mijn aderen had en Sranans kon spreken en verstaan.

Na de kennismaking werd ter plekke besloten dat het wel of niet uitbreiden van de staf in een gezamenlijk overleg tussen TD Ton, Jan Beers, AM Regilio Vrede en Hoofd scouting Cees Schapendonk later in de week zou worden beslist.
                    --------------------------------------------------------------

SELECTIE
                    De complete selectie bestond ui 23 1e elftalspelers, 12 JongRKC en 3 O-19 spelers.

1e team

volgende update: vervolg selectie

Last edited by germandutch; 9 mei 2018, 09:02.

Comment

Succes met deze sympathieke club

Comment

Succes met RKC.

Comment

Selectie ziet er prima uit, paar bekende namen in de selectie.

Comment

je schrijft pakkend, wordt vast een mooie novelle.

Comment

Volgens Regilio was Mulder onze absolute sterspeler en vWeert, Drost, Rienstra, Amatkariyo en Seys onze sterkhouders.

Voor de Jupiler league leuke spelers, maar voor de eredivisie heb ik zo mijn twijfels. Alhoewel, waar praat ik over. Het gaat niet over de Eredivisie. RKC wil tot de gevestigde orde van de JL gaan behoren en dat zal al moeilijk genoeg worden.

2e team combinatie JongRKC + O-19

Voor 2 teams hebben we voldoende spelers. Advies aan directie: laat Onder-19 vervallen

Rangorde

Dynamiek

Voorlopig maak ik me nergens druk om. Ik ben er net en heb reeds een positieve invloed op een groot aantal spelers. Meer heb ik nog niet nodig. De rest komt vanzelf.

We hebben weliswaar 8 nationaliteiten in het elftal, maar behalve 1 Sloveen, Roy Rudanje, spreekt iedereen Nederlands. Sorry voor Roy maar als hij tot de selectie wil blijven behoren moet hij de taal leren. Dus op na Vught en Nederlands leren in het Nonnenklooster.

volgende update: vervolg teamverslag
                              Last edited by germandutch; 10 mei 2018, 09:58.

Comment

Met Hans Mulder heb je een echte cultheld in je selectie en voor de JL begrippen een prima speler.

Comment

Teamverslag

Doelmannen:
                                  Laag: balvastheid Benedengemiddeld: 1tegen1 – uitwerpen matig: uittrappen

Verdediging:
                                  Laag: snelheid – versnelling matig: sprongkracht – koppen

Middenveld:
                                  Laag: uithouding benedengemiddeld: passing – afstandschoten – inzicht – teamgeest – tackelen – beslissingen
                                  Hoog: techniek

Aanval:
                                  benedengemiddeld: koppen – sprongkracht – anticiperen – snelheid – versnelling
                                  matig: afwerken – afstandsschoten – zonder bal

fysiek:
                                  laag: versnelling – snelheid – behendigheid
                                  benedengemiddeld: evenwicht – nat. Fitheid – uithouding

mentaal:
                                  benedengemiddeld: lef – beslissingen – vastberadenheid – inzet – concentratie

technisch:
                                  benedengemiddeld: hoekschoppen – 1e balcontact – vrije trappen – passing – tackelen
                                  hoog: afwerken – strafschoppen

Volgens het teamverslag deugt er niets tot heel weinig van de selectie. De vraag is wie heeft dit verslag opgesteld? Als het van de hand van Regilio is dan snap ik wel waarom er tegenstrijdigheden in staan want zijn technisch inzicht is niet geweldig. Aan de andere kant begrijp ik nu ook waarom ze mij hebben genomen. Ze konden zeker geen andere trainer krijgen omdat je met deze selectie en de omstandigheden waarin de club verkeerd geen prijzen zult winnen en waarschijnlijk alleen maar op je bek kunt gaan.

Maar ja, dat is helaas het lot van elke beginnend trainer en de reden waarom 99% van alle nieuwkomers als assistent beginnen. Want er komt zo ontzettend veel bij kijken om als zelfstandig trainer-coach bij een profclub te starten dat je beter eerst een tijdje assistent kunt zijn om het vak echt te leren zodat je later niet voor verrassingen komt te staan.

Mijn aanpak om gelijk als hoofdtrainer te beginnen was waarschijnlijk niet de juiste maar ik kon die kans bij RKC niet laten liggen. Bovendien ik had inkomen nodig want mijn vaste lasten (Hypotheek, lening enz.) betalen zich niet vanzelf en ik was al mijn spaargeld al kwijt omdat ik die in de opleiding/cursus had gestoken.

Voorlopig kwam ik de volgende problemen bij RKC tegen:
                                  1. tekort salarisbudget: saneren spelersgroep
                                  2. personeelsleden tekort staf: geen geld om stafleden te halen, hoe op te lossen?
                                  3. geen begeleidingspersoneel voor Jong-RKC: hoe op te lossen?
                                  4. geen begeleidingspersoneel voor Onder19: hoe op te lossen?

Natuurlijk had ik in mijn hoofd al een aantal punten waarmee we het een en ander zouden kunnen oplossen maar de directie en de rest van de staf moest er wel mee akkoord gaan.

1. Om het salaristekort tegen te gaan moeten hoe dan ook spelers afvloeien. De komende dagen zal ik me hiermee bezighouden. Voorts heb ik de voorzitter verzocht naar een moederclub uit te kijken ivm het huren van talenten die de posities van de afvloeiende spelers kunnen innemen. Maar wel uitsluitend huurspelers waarvan wij het salaris niet moeten betalen. Want anders kun je gewoon naar transfervrije spelers zoeken en los je het salarisprobleem niet op.

2. Eventueel de staf tot een minimum beperken: dit moeten we samen bekijken met Ton en Regilio.

3 + 4: Het O19 elftal laten vervallen, de drie spelers van O-19 overhevelen naar Jong-RKC en zoveel mogelijk spelers van Jong-RKC proberen te verhuren of te verkopen. Van de opbrengst het aan te werven begeleidingspersoneel van Jong-RKC betalen.

Eerlijk gezegd dit soort gecompliceerde situaties komt in mijn lesboeken niet voor en hierover werd in Zeist amper gesproken. Wel over gewone situaties, trainingen, tactieken en ook conflicten met de spelersgroep. Problemen die voortkomen uit geldgebrek kwam amper aan bod. Of ik heb niet goed opgelet? Joost mag het weten.
                                  -------------------------------------------------------

Voor de komende dagen stond het volgende te gebeuren:
                                  TD Ton zal 7 oefenwedstrijden regelen vanaf 8 juli tot en met 7 augustus, inclusief vervoer en verblijf, dus all-in.
                                  AM Regilio zorgt ervoor dat we morgenmiddag een testwedstrijd kunnen spelen tegen JongRKC/O-23, waarbij ik alle 1e selectiespelers aan het werk kan zien.
                                  Ikzelf gebruik de rest van de dag om videobeelden van onze wedstrijden van afgelopen seizoen te bekijken om enigszins een beeld van het aanwezige spelersmateriaal te krijgen.
                                  Morgen ochtend 9 uur staf- en om 11 uur teambespreking.
                                  -----------------------------------

volgende update: bepaling voorlopige tactiek
                                  Last edited by germandutch; 12 mei 2018, 17:51.

Comment

Leuk begin!!

Comment

Ik vind het leuk om te zien hoe je er op deze wijze in verdiept. Ik ben daarom ook benieuwd naar je tactiek voor komend seizoen

Comment

Dit is de juiste invalshoek voor iemand die er op lange termijn echt wil komen ... Heel mooie inkadering en goede omschrijving van de problemen die je bij RKC terugvindt. Je spreekt over spelers laten vertrekken om het salaristekort tegen te gaan, maar heb je ook deze analyse voor je staff gemaakt want zij eten ook een goede portie uit je budget natuurlijk. Maar de key question hier is : wil je eerst financieel de basis leggen voor toekomstig succes of wil je onmiddellijk sportief succes hebben om de financiële te verbeteren en zo een snelle jump te maken. Ik ben alvast zeer benieuwd. Maar jouw vragen en analyse is zeker en vast pertinent

Comment

[FM18]RKC, de fietsenstalling ontgroeid

Stipt om 9 uur waren de stafleden TD Ton, HS Cees, AM Regilio en ik aanwezig plus voorzitter Jan Beers. Hoofdonderwerp 1 was het tekort aan personeelsleden voor de staf van het 1e, 2e en 3e elftal.

Staf 1e elftal
                                          Tekort: 1 Hoofd fysio, 1 Hoofd Sportwetenschap, 1 Sportwetenschapper, 1 Hoofd dataanalyse en 2 scouts.
                                          Overbodig volgens TD Ton: 2 trainer en 2 fysios.

Staf 2e elftal (Onder23)
                                          Tekort: Manager, Assistent-manager, Sportwetenschapper

Staf 3e elftal (onder19)
                                          Tekort: Hoofd jeugdafdeling, Manager, Assistent-manager, 3 Trainers, 1 Fysio, 1 sportwetenschapper

Mijn voorstel: de volgens Ton overbodige 2 trainers aanhouden en overhevelen naar het 2e elftal, 1 wordt manager en 1 assistent-manager. Van de twee overbodige fysio de beste benoemen tot Hoofd fysio. De mindere in overleg afvoeren, tenzij de ontslagkosten te hoog zijn dan aanhouden tot contract afloopt.
                                          Actiepunt voor TD Ton: hij onderzoekt de haalbaarheid van de voorgestelde oplossing

Voor het 2e elftal adviseer ik alleen 1 manager in dienst te nemen. Assistent-manager en SW laten vervallen.
                                          Voor het 3e elftal voorlopig niemand aantrekken, want we hebben er nog geen spelers voor en de focus moet op het 1e elftal leggen. De spelers van het 2e elftal zoveel mogelijk verhuren, hun salaris dient door de club die ze huurt te worden betaald.
                                          Actiepunt voor TD Ton: manager 2e aantrekken en spelers 2e elftal verhuren.

In grote lijnen waren ze het allen met mijn voorstellen eens. Maar feitelijk is dit toch te zot voor woorden. Ik kom net kijken, heb totaal geen ervaring en nog nooit met een staf samen gewerkt laat staan überhaupt als Hoofdcoach zelfstandig ergens aan het roer gestaan. En juist ik moest hier voorstellen doen om mensen over te plaatsen of te ontslaan die mogelijkerwijs hier al jaren met plezier werkten? Kon het wranger?

Ik was geen of beter gezegd nog geen peoplemanager, want dat wordt je alleen door jarenlange ervaring net zoals TD Ton Verkerk en bijvoorbeeld Guus Hiddink. Alles waar ik op terug kon vallen was pure theorie, meegekregen in Zeist tijdens de cursus en door bij Willem II stage te lopen, 3 maanden lang, 3x 4 uur per week.
                                          Bij Willem II kwam ik op het verkeerde moment binnen want het was er gewoon een rommeltje. Trainer vdLooi stapte op omdat die zich en zijn familie bedreigd voelde en een interim-coach moest het overnemen. De club verkeerde in zwaar weer en er heerste alles andere als een goede situatie. De warme familiaire club die ik had verwacht aan te treffen was er totaal niet en de leeromgeving kon je met een woord omschrijven: K*T.

Ergens had ik het gevoel dat ik met iets bezig was waarvan ik totaal geen sjoege had. In mijn achterhoofd meende ik een stemmetje te horen dat constant riep: “"doe het niet. Afkappen. Je kunt niet oordelen en beslissen over iets waarvan je weinig tot niets af weet. Stop ermee!"
                                          Mijn vader gaf mij vroeger altijd het advies mee: “Probeer niet de wijsneus uit te hangen over iets waarvan je niets of onvoldoende weet. Dan ga je altijd op je bek. Wees gewoon eerlijk wat de consequenties ook zullen zijn.”

Zonder verder over na te denken nam ik het woord:
                                          "“Heren, ik heb geprobeerd mijn voorstellen te doen alleen die zijn totaal niet gebaseerd op enige praktijkkennis laat staan ervaring. Ik kan niet terugvallen op enige ervaring als profvoetballer, want ik was slechts een zondagamateur. Noch heb ik ooit als hoofdcoach met een technische staf samengewerkt. Wel weet ik dat stafpersoneel uitermate belangrijk is en dat voor RKC geldt, gezien de financiële situatie, dat kwaliteit voor kwantiteit gaat, maar dat is het voor mij dan ook.”"

De heren collega’s keken me ietwat verbaasd aan, maar ik was nog niet klaar.
                                          “"Uiteraard ben ik blij dat ik hier aan de slag mag gaan alleen ben ik nog geen voetbalexpert maar voorlopig alleen nog liefhebber die een succesvolle carrière als manager/hoofdcoach ambieert. Deze job is hoofdzakelijk gebaseerd op ervaring. Ervaring die ik nog mis en waarbij ik hoop van de praktijkkennis van TD Ton, Cees en Regilio gebruik te kunnen en mogen maken. Ik weet veel van oefenstof, heb datakennis, een goede visie op spelprincipes enzovoort. Maar alles is voorlopig nog gebaseerd op theorie en zonder uw hulp voor wat betreft Pragmatisme zal ik het hier waarschijnlijk niet redden. Dus aan u de keus of u met mij wilt samenwerken en mij als het ware bij de hand wilt nemen? Maar hou er rekening mee dat ik niet oordeel over zaken, Personeel en spelers als ik niet 100% overtuigd ben het juiste te kunnen doen.”"

De voorzitter keek Ton, Cees en Regilio secondelang zwijgend aan en knikte uiteindelijk instemmend:
                                          “"Johnny, we hebben je in dienst genomen, niet omdat je toevallig of helemaal niet het beste jongetje van de Zeister klas was, maar op voorspraak van Martin vG. Hij heeft me verzekerd dat we nog veel plezier aan je zullen hebben. Niet gelijk op de eerste dag maar tijdens het seizoen. Het spreekt vanzelf dat Ton, Cees en Regilio je met raad en daad ter zijde zullen staan. Akkoord?"
                                          Hij stak zijn hand uit en we gaven elkaar een stevige handdruk. Ik was eerlijk gezegd opgelucht want ik wou hier het vak leren en niet als pure saneerder optreden, noch adviserend noch uitvoerend. Wat je niet kunt dat moet je niet doen.

“"Ton, Cees, Regilio en ik zullen kijken hoe we de stafkwestie het best op kunnen lossen.”" Jan Beers keek me bemoedigend aan en voegde er aan toe: ”"bekommer jij je alvast om het 1e en 2e elftal, stel een selectie van 25 spelers samen en kijk naar het voorbereidingsplan dat Ton heeft opgesteld. Om 11 uur gaan we dan over de spelers praten.”"
                                          ---------------------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 15 mei 2018, 11:01.

Comment

Om te kunnen zien wat ik voor vlees in de kuip had hebben we nog snel een oefenpotje geregeld tegen het 2e team aangevuld met 3 selectiespelers te weten Asare, Bakari en Amatkariyo. Ik had onzerzijds sprankelend voetbal verwacht maar ik kwam er bedrogen uit. En dan druk ik me nog heel beschaafd uit. Het was pure shit wat mijn team liet zien.

Feitelijk kun je stellen dat de match al na 31 minuten beslist was. In de volledige 1e helft liepen we achter de feiten aan. Henrico Drost, een van onze dragende spelers liet het volledig afweten. Voor de wedstrijd gedroeg hij zich al bijzonder onhebbelijk omdat ik Jantje Lammers, 22jr CV, die mijn voorganger blijkbaar aanvoerder heeft gemaakt, het aanvoerderschap heb ontnomen. Want ik ben van mening dat je dat moet verdienen en dat verdien je niet door achterin mee te hobbelen. Voskamp, een van onze oudste spelers leek me hiervoor voorlopig meer geschikt. Maar mijnheer Drost kon dat blijkbaar niet hebben en behalve zijn slecht gedrag voor de wedstrijd speelde die ook nog als een natte krant. Maar helaas was hij niet de enige. Van Weert en Lammers waren de zwakste spelers op het veld. En de rest bakten er evenmin iets van. Het enige lichtpunt waren de drie, alleen voor deze wedstrijd naar het 2e overgehevelde spelers, die tot de besten op het veld behoorden.
                                            Ondanks we met drie centrumverdedigers speelden was onze achterhoede de zwakste schakel. Drost had of totaal geen zin of niet het overzicht en de capaciteiten om centraal in een driemans achterhoede te spelen en leiding te geven.
                                            ------------------------------------------------------------------

Voor deze tweede oefenwedstrijd had ik een diepgaand gesprek met Drost, zijn groepje volgers en jonkie Lammers. Lammers en Drost heb ik duidelijk gemaakt dat we geen Ajax zijn, niemand van de klasse en het formaat van de Ligt hebben waardoor ik te allen tijde iemand als aanvoerder kies die over de nodige ervaring en capaciteiten beschikt om als aanvoerder van het elftal op te kunnen treden. Lammers was nog jong en kwam pas kijken en dat hij door mijn voorganger tot aanvoerder werd benoemd was leuk voor hem maar dit tijdperk was voorbij. Nu ben ik de hoofdcoach en ik heb een ervaren en gelouterde speler voorlopig aanvoerder gemaakt. Na wat heen en weer gezeur waren de argumenten van de heren op en gingen ze akkoord met mijn keuze.
                                            En wat hun spel in deze wedstrijd betreft, ik zag een heel ander elftal. Ze speelden een redelijk tot goede match tegen een ploeg die feitelijk niet veel te vertellen had. Hun tegendoelpunt was een schoonheidsfoutje en meer ook niet.

In de rust vertelde ik aan Regilio dat ik enkele jaren geleden een tijdje in Turnhout had gewoond. En wel in het Lokerenhofje, eigenlijk de Steenweg op Lokeren, pal achter de kazerne. Van mijn slaapkamerraam kon ik rechtstreeks op het veld van KFC Turnhout kijken en op sommige zondagen keek ik dan ook gratis naar een wedstrijd van hun. Genoten heb ik echter nooit want het niveau was uitermate bedroevend.
                                            --------------------------------------------------------

Comment

[FM18]RKC, de fietsenstalling ontgroeid

Voorzitter Jan Beers maakte de seizoensdoelstelling bekend. De eisen waren m.i. makkelijk te halen.
                                              Goed meedraaien in de Jupiler League; 2e ronde Toto KNVB Beker bereiken, transferbudget 0 en salarisbudget 95,515 maar we hadden al een loonlast van 100,274.

Van mijn pa heb ik geleerd niet altijd de makkelijkste weg te kiezen en als je iets doet doe het dan goed. Dit was weliswaar mijn eerste job als hoofdcoach maar ik ben en blijf een ambitieus mannetje. Natuurlijk weet ik dat een kampioenschap met RKC er niet in zit maar voor ´goed meedraaien` ben ik hier niet begonnen.
                                              Het maximaal haalbare voor ons is het linkerrijtje. Dat is de juiste uitdaging, anders had ik net zo goed een vakantiebaantje in de Efteling kunnen nemen. Door voor het Linkerrijtje te kiezen heb ik gelijk wat speling in het salarisbudget gecreëerd.
                                              Wat de KNVB beker betreft zo ben je volledig afhankelijk van de lotingen dus daar durf ik niet aan te sleutelen. Bekerwinnaar worden wij waarschijnlijk toch niet, dus vind ik het best zo.

Het leek allemaal koek en ei totdat de officiële kennismaking met de ploeg plaatsvond en ik vertelde dat we voor het Linkerrijtje gaan. Toen waren de poppen aan het dansen. Slechts Green en Drost waren het met mee eens dat we voor het voor ons hoogst haalbare moesten gaan maar de rest onder aanvoering van Mulder zagen dat totaal niet zitten.
                                              Juist van Mulder had ik meer verwacht. Want hij moest het hele team op sleeptouw nemen, de capaciteiten ertoe had die. Maar blijkbaar wilde die alleen nog maar wat tegen een balletje trappen en mist de ambitie om er nog echt tegen aan te gaan. Jammer. Jammer voor hem en zijn volgers want ik neem hier geen genoegen mee. Het wordt pompen of verzuipen of die het nou goed vind of niet. Linkerrijtje is het doel en wie niet mee wil valt af.

Na een hele hoop gesprekken had ik Regilio zover dat hij inzag dat een Assistent-manager, die in zijn achterhoofd de ambitie heeft ooit hoofdcoach te worden, meer moest kunnen dan alleen maar met pionnen sjouwen, trainingen geven en spelers beoordelen. En dus schreef hij in op de trainerscursus en RKC betaalde de kosten, ondanks onze financiële misère.
                                              ------------------------------------------------------------

Onze volgende oefenpot was een wedstrijd tegen SC Verl, Reginoalliga West. Veredelde amateurs die op papier weinig tot niets voorstelden. Maar op het veld waren ze ons net niet de baas ofschoon wij alle moeite hadden om ze bij te benen. Uitermate teleurstellend was wat onze nog steeds verongelijkte en gedegradeerde ex-aanvoerder Lammers liet zien. Wederom was hij de slechtste speler op het veld ofschoon vWeert, Quasten, Seys, van Zundert en van Eijma ook niet veel beter waren. Gelukkig lieten Voskamp, Muller, Mezghrani, Drost, Deckers, Bergkamp en Rienstra zien dat het ook anders kon waardoor wij deze match niet hebben verloren. Maar hoe dan ook de overwinning was vleiend te noemen want we waren gewoon niet beter.

Misschien hadden Mulder en Co. toch gelijk en is het onmogelijk om met dit team in het linkerrijtje te eindigen? Mocht het niet lukken dan heb ik dat aan mezelf te wijten want ik heb een team met ontwikkelingsmogelijkheden waar je U tegen kunt zeggen. Slechts 7 spelers tussen de 26 en 35jr, die ik weliswaar niets meer kan leren maar die in staat moeten worden geacht mijn tactische opdrachten uit te kunnen voeren. Voorts maar liefst 20 spelers tussen de 18 en 24 jr die zich nog volop kunnen ontwikkelen en zeker niet als de slechtste spelers van de Jupiler League mogen worden gezien. Dus waar praten we over. Met wat intensieve trainingsarbeid en sterke motiverende gesprekken kom je een heel eind en denk erom ik wil ver komen.
                                              ---------------------------------------------------------

Kort geleden had ik voorzitter Jan Beers verzocht om een moederclub te zoeken, teneinde een financiële injectie te kunnen krijgen en enkele huurspelers, waarvan wij het salaris niet hoefden te betalen. Aan mijn verzoek werd voldaan en twee clubs waren in een samenwerking geïnteresseerd. Omdat ik een voorlopige keuze mocht maken koos ik natuurlijk voor FC Groningen. Mijn voorkeur was puur en alleen gebaseerd op het feit dat ze meer betaalden en meer huurspelers ter beschikking wilden stellen.

Ik zie in deze samenwerking een ‘Win-Win situatie’, weliswaar proberen wij straks enkele huurspelers van hun verder te ontwikkelen maar wij mogen ze dit seizoen opstellen, een vriendschappelijke wedstrijd tegen Groningen spelen waarvan de recette voor ons is en we vangen nog eens een kleine 50..000 euro. Precies wat we nu nodig hebben.

Wij kwamen het veld op met de gedachte een leuke vriendschappelijke wedstrijd te spelen tegen het ons welbekende NAC. Helaas hadden we totaal geen rekening gehouden met de heer Pol v.B., de scheids van dienst. Ik weet niet wat die man mankeerde maar iets klopte helemaal niet. Het leek wel of hij deze wedstrijd met behoorlijke tegenzin floot en ons wilde laten zien dat hij de baas was en niemand anders.
                                              In de derde minuut, nadat de scheids voor Joost mag weten wat gefloten had, wilde Mulder weten wat er aan de hand was. Gevolg: gele kaart.
                                              En het werd steeds erger. In de 16e minuut gaf die NAC een penalty voor een zogenaamde duwfout die alleen hij had waargenomen. Het werd 0 : 1 en de heer Pol deed zijn best om ons niet in de buurt van het doel na NAC te laten komen.
                                              Tijdens de rust vroeg ik hem of hij wist dat dit een vriendschappelijke wedstrijd was en geen docu van en over NAC die hoe dan ook moesten winnen. Hij snapte het niet en in de tweede helft snapte die nog meer niet want hij zat ons gewoon te naaien.
                                              Nadat wij de 1 : 1 hadden gemaakt, die die niet kon voorkomen, kregen we van hem de kans niet meer om het doel van NAC te bestoken. Dankzij hem ging NAC als winnaar van het veld. Uiteraard kregen alleen mijn spelers gele kaarten en floot hij alles maar dan ook alles van ons af. Zulk scheidsrechterlijk opzettelijk gepruts kun je alleen met een Videoscheids voorkomen. Het is jammer dat er scheidsen zijn die op zo een manier met je kloten spelen. Schandalig.

Ik gaf hem hoofdschuddend maar zwijgend de hand en liep achter mijn spelers aan naar de kleedkamer. Hopelijk was dat zijn laatste wedstrijd dacht ik en voelde dat mijn aanvankelijke woede langzaam zakte. Regilio kwam me tegemoet en zei: “Gelukkig was het maar een oefenpotje. Wat een …….!” Hij slikte de rest in en dat was maar goed ook want de scheids liep langs ons naar zijn kleedkamer.
                                              Verliezen is niet leuk, dacht ik bij mezelf, en op zo een manier al helemaal niet. Maar ondanks alles zijn we niet afgemaakt ofschoon wederom een aantal van onze spelers door de mand zakten.

Last edited by germandutch; 17 mei 2018, 18:44.

Comment

Het Mandemakers Stadium heeft een capaciteit van 7500 toeschouwers. Waalwijk heeft 47000 inwoners. Dan mag je toch verwachten dat je minimaal 3750 seizoenkaarthouders moet hebben. Maar wij halen nog niet eens de helft. We moeten dus veel beter gaan spelen als we meer toeschouwers willen.
                                                ------------------------------------------------------------

Op zich was het een goede oefenwedstrijd. Maar als de tegenstander een enkele keer in de 16 komt en dan ook nog scoort dan zit er iets niet goed. Temeer omdat onze 3 beste centrumverdedigers er in stonden. Tegen Rosmalen kan je je dit soort slordigheden nog permitteren maar tegen een gelijkwaardige of betere tegenstander beslist niet. In 5 oefenwedstrijden hebben we nu al 10 tegentreffers moeten incasseren. Dat mag gewoon niet. Hier moeten we aan werken.

We hebben maar liefst 9 huurspelers aangetrokken. Voor geen van hun moeten wij het salaris betalen. Of het verstandig is weet ik niet, want we moeten nu wel meer spelers inpassen en heel veel rouleren. Maar we hebben nu wel de mogelijkheid om een aantal spelers, uit het tweede, die waarschijnlijk nooit het eerste halen, te verhuren. Waardoor de salarislast minder wordt.

Ofschoon we de betere ploeg waren liepen we vanaf de 18e minuut achter de feiten aan want we bleken niet in staat de gecreëerde kansen te verzilveren. Van de 17 doelrijpe kansen konden we slechts twee afmaken, 3 keer raakten we paal en of lat en 12 keer verprutsten we het gewoon. Rinus Israel zou zeggen: ‘Haal de schoenendoos van je schoenen.” Nou eerlijk gezegd dacht ik tijdens de hele wedstrijd dat onze aanvallers de voeten verkeerd om hadden staan want het leek werkelijk nergens op. Het was gewoon slecht! Als je met zo een prestatie de competitie ingaat dan is de geprognosticeerde 19e plek waarschijnlijk terecht.

Last edited by germandutch; Vandaag, 07:43.

Comment

Hopelijk kunnen de huurspelers het niveau verbeteren binnen de selectie, anders zal het een lang seizoen worden ben ik bang.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X