Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

(FM18/LLM) De laptopmanager - Bognor Regis Town THE ROCKS

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

(FM18/LLM) De laptopmanager - Bognor Regis Town THE ROCKS

De laptopmanager

Al jaren speel ik FM (voordien CM) en vind sinds kort het schrijven van novelles leuk, die meer zijn dan de opsomming van wedstrijdresultaten maar een weergave van de belevenissen van een aankomende trainer/manager. In het spel start ik principieel altijd als werkeloze trainer die via sollicitatie bij een club terecht wil komen alsook in LLM waarbij ik altijd als een zondagamateur optreed en in de Engelse 6e divisie begin.
    Natuurlijk heb ik een aantal favoriete clubs waar ik zou willen “werken” maar om er te komen moet ik dat in mijn opinie als het ware verdienen. Dus als werkeloze zondagamateur starten in de laagste divisie, via sollicitaties bij een club terechtkomen en dan opwerken totdat de favoriete club je vraagt. Maximaal 2 jaar bij een club en als zijnde clubhopper naar je doel toewerken. Dat is min of meer de rode draad door mijn novelle.
    Verwacht geen grafische hoogstandjes wel pittige teksten mbt de belevenissen van een aankomende trainer.

Mijn eerste pogingen tot het schrijven van een novelle met behulp van FMT (Die Gelbe Wand + De Hollandse School op zijn Duits) zijn helaas door een crash om zeep geholpen. Momenteel ben ik bezig met “De VoetbalTrainer” waarbij ik met Hoffenheim geweldige resultaten heb behaald en nu bij Arsenal zit. In de bovenste divisies ben ik alleen gestart omdat ik met een aanvallende 5-2-3 tactiek in LLM hele goede uitslagen heb gehaald en deze ook met subtop/top ploegen een keer wilde proberen.
    Hoe dan ook het liefst begin ik in LLM met strikte gebruikmaking van de LLM regels en omdat ik nogal ongeduldig ben verander ik in een soort clubhopper die zich naar de top opwerkt. Om eerlijk te zijn: ik ben een LLM fanaat.
    De Laptopmanager begint dan ook in de onderste regionen van het Engelse voetbal.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In het Brabants Dagblad had ik ooit een artikel over een Nederlander gelezen, die alle amateurclubs in Nederland middels openbaar vervoer bezocht. Elk weekend besteedde hij aan deze quasi verslaving. Wij hadden ons hierover kapot gelachen en deze man toen voor gek verklaard. Wij dat waren mijn oude schoolvriend en ex collega Jim en ik dus.

Ik moest aan deze man weer denken toen ik een oudere speciale editie van VI tegenkwam, met een artikelserie van journalisten die voor VI alle profclubs in Engeland bezocht hadden. Het was een uiterst boeiende artikelreeks over het land van de bakermat van het voetbal. Toen Jim voorstelde om een keer een weekendje Londen te doen en aldaar een wedstrijd te bezoeken, toonde ik hem de speciale VI editie. “Wat dacht je hiervan? Als wij nou eens ipv een wedstrijd zo’n 3 weken door Engeland toeren en 2 a 3 wedstrijden per week bezoeken van clubs uit alle divisies?”

Jim was net als ik gek op voetbal maar dan alleen als toeschouwer. Ik had tot mijn 18e actief gespeeld en wel als rechtsbuiten maar moest door gezondheidsproblemen helaas stoppen. Omdat ik het spelletje niet los kon laten werd ik op 25jarige leeftijd jeugdtrainer van D-pupillen. Gediplomeerd en al. Feitelijk was het een ietwat uit de hand gelopen hobby die al meer dan 10 jaar duurde. Maar vreemd genoeg had ik geen trek om hoofdtrainer bij een amateurclub te worden want het was mij allemaal te vrijblijvend. Als je wat doet dan moet je er volgens mij voor gaan en niet zaniken. Het jeugdtrainersdiploma had ik alleen gehaald omdat ik een verschrikkelijke perfectionistische controlefreak was en alles moest kloppen.

Aan de hand van de VI reportage puzzelden we een route in elkaar en besloten eind mei voor zo’n kleine 4 weken de trip door te voeren. Ondanks het verschrikkelijke eten, in sommige dorpen kregen we alleen Fish & Chips en die vette troep kwam al mijn oren uit, en het schuim kroonloze afschuwelijk getapte bier, hebben en hadden we overal veel plezier. Ik zag wedstrijden en trainingen waarbij de spelers, trainers en toeschouwers net zo fanatiek waren als ik en daar genoot ik van.

We toerden al 2 weken door Engeland toen we in Bognor Regis arriveerden. Een kustplaatsje in het Engelse graafschap West Sussex. De plaats telt ca. 23.000 inwoners. De plaatselijke voetbalclub is Bognor Regis Town FC en dat was voor vandaag ons doel. Het plaatsje zelf, een toeristenplaats bij uitstek, deed me aan de TV serie Midsomer murders denken. Een Engelse politieserie die ik regelmatig keek en waarbij ik altijd zo heerlijk in slaap kon vallen ondanks het feit dat er per aflevering altijd een stuk of vier moorden plaatsvonden.
    Ze noemden B R een badplaats. Om eerlijk te zijn het was meer een uit de klauwen gegroeid soort vissersdorp a la Urk. Strand was er ook, nou ja wat je strand mag noemen. De Bognorianen of hoe je ze ook mag noemen waren er blij mee.
    ------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 30 jun 2018, 23:24.

Leuk stuk! Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat! Zelf ook een LLM-fan

Comment

(LLM FM18) De laptopmanager

In het Navigator Hotel, waar we tijdelijk onze intrek hadden genomen, deelde de receptionist ons mede, dat ’s middags om een uur of 3 hun plaatselijke trots zou trainen. Naast de trainingsaccommodatie, in de verenigingspub annex kantine konden we alle info tbv training en wedstrijden krijgen. Dus maakten we ons op voor een kleine wandeling van een minuut of 5.

Vanaf 15 uur druppelden de spelers binnen. Tenminste, we veronderstelden dat het de spelers waren want ze waren allen in trainingspak en in het bezit van een sporttas. In totaal telde ik 25 man, van jonkies tot diep in de 30 en drie ietwat gezette oudere mannen. Na een snelle pint verdwenen ze in de kleedkamer om 10 minuten later op het trainingsveld te verschijnen. Jim bleef in de pub en ik betrok positie langs het trainingsveld.

Twee van de gasten gingen afwisselend op doel staan en een van de oudere gezette mannen, waarschijnlijk een trainer, deed pogingen de bal op het doel te schieten. Het bleef bij pogingen.

Een paar van die gasten deden loopoefeningen onder begeleiding van eveneens een gezet mannetje, waarschijnlijk ook een trainer. En de rest tikte planloos tegen een bal onder leiding van gezette nummer 3, die er helemaal niets van kon.
      Ik heb al veel trainingen gezien maar zo een ongeregeld zooitje zie je zelden. Er zat geen structuur, lijn of plan achter. Ze deden maar wat.

Ik had genoeg gezien en eerlijk gezegd was het de moeite van kijken niet waard. Hoofdschuddend wilde ik afdraaien en naar de pub terug lopen toen Jim in gezelschap van twee heren op me afkwam. Hij maakte ons met elkaar bekend. De heren waren directeur Simon Cook en TD Jack Pearce van Bognor Regis Town of te wel The Rocks.
      Na wat heen en weer geklets kwam de aap uit de mouw. "“De heren zoeken een manager voor hun club. Ik heb ze verteld dat je jeugdtrainer bent en de ambitie hebt om een betaalde club te runnen.”" Jim keek me grijnzend aan. "“Heb je zin om met de heren van gedachten te wisselen? Het is niet de bedoeling dat je hier trainer wordt maar ze zitten vreselijk omhoog wat betreft technische zaken, trainingen enz. Misschien kun je hun even uit de brand helpen tot ze de juiste manager gevonden hebben?”"

Volgens mij was Jim helemaal van het padje geraakt. Ik vond van mezelf dat ik goed was in het geven van trainingen aan en het aansturen van Pupillen en ook tactisch wist ik me te helpen maar BRT of The Rocks hoe ze zich noemden was een semiprofclub en die zitten niet op nog een prutser te wachten. Ze hebben er al drie dacht ik maar aan de andere kant, waarom eigenlijk niet? Ik mag dan wel een Laptopmanager zijn en een goede FM speler maar ik was ook een goede jeugdtrainer. Als je kinderen goed kunt laten voetballen dan kan dat ook met volwassenen, dus waarom niet. Trainingsschema’s voor hun had ik volgens mij zo in elkaar gezet. Dat was geen probleem en gelukkig had ik mijn laptop mee op reis genomen. Zo stond ik er tenminste niet alleen voor want wat voetbaltechnisch en tactische zaken betreft had ik meer aan mijn laptop dan aan Jim. Ook al kon die lullen als Brugman.

“"OK, mij best."” Mijn antwoord was kort en krachtig. En bovendien een paar gratis pinten gaan er altijd in tenslotte zijn we met vakantie.

De man die Jim als TD Jack Pearce had voorgesteld nam het woord: "“ik zal de technische staf en de voorzitter erbij halen dan kunnen we onder het genot van een pint van gedachten wisselen.”"

Het werd een lange namiddag met rijkelijk pinten, veel gepraat en uiteindelijk een gezamenlijk diner. Voorzitter Dominic Reynolds leek een rustige goed observerende zakenman. Directeur Simon Cook ontpopte zich als een gezellige peer. TD Jack Pearce was jarenlang hun manager geweest maar om het rustiger aan te kunnen doen werd die TD. Assistent manager Darin Kilpartrick was feitelijk het meisje voor alles, van materiaalman tot veldverzorger en moest het van zijn babbel hebben. Voetbaltechnisch had je weinig aan hem. Keeperstrainer Luke Cooper was een doodgewone vent die graag herinneringen ophaalde en bleef ophalen en dan was er nog conditietrainer Neil Cockcroft, die zou ik er volgens mij op krukken nog uit kunnen lopen.

Normaal drink ik niets tot weinig maar vandaag raakte ik hem wel. Joost mag weten wat ik allemaal beloofd heb, mits ik überhaupt iets beloofd had want volgens mij zat Jim met Jan en alleman afspraken te maken over hetgeen ik de komende dagen zou doen. Enfin, toen we eindelijk huiswaarts keerden, naar het hotel, moest ik nog een hoop handen schudden zonder te weten van wie en waarom. Een van de aanwezigen bracht ons tenslotte naar het hotel terug.

De volgende ochtend had ik een kater van hier tot Tokio. Ipv het gebruikelijke Engelse ontbijt, gebakken eieren met bacon en worstjes, beperkte ik met tot koffie, heel veel koffie. Gelukkig had het hotel gratis WiFi en dus kon ik wat trainingsschema’s in elkaar en op een USB-stick zetten.

Toen ik wat nadere gegevens over de club wilde bekijken bleek dat die geen website had. In Nederland had haast iedere doedelzak een eigen website maar hier dus blijkbaar niet. Een semiprofclub zonder website, hoe bestaat het. Zo ouderwets als ik weet niet wat. Aan de hele entourage kon je zien dat ze nog nooit een echte prijs hadden weten te pakken als je het vanaf de 6e divisie bekijkt, waarin ze nu zitten. En dan te bedenken dat ze al sedert 1883 bestaan.
      Last edited by germandutch; 17 apr 2018, 08:35.

Comment

(FM18/LLM) De laptopmanager

Tijdens de lunch vroeg Jim of ik wat trainingsstof had klaargemaakt voor vanmiddag. Terwijl ik een bevestigend antwoord gaf keek ik hem strak aan." “Wat heb je in godsnaam met die gasten afgesproken?”"

“"Nou, gewoon.”"

"“Wat gewoon?”"

“"Dat je wat trainingsstof voor ze klaarmaakt en dat je die ouwe trainertjes een handje gaat helpen vanmiddag.”"

“"Je bent toch niet goed bij je hoofd? We zijn op vakantie en willen wat wedstrijdjes kijken en dan ga ik niet met die ouwe knarren die gasten trainen? Dit zijn semiprofessionals en geen koekenbakkers. Die hebben een echte Coach nodig, een voetbaldier en geen pupillentrainertje uit Nederland.”" Ik had totaal geen zin in die ongein.

"“Rustig aan, denk aan je hart.”" Jim lachte. “"Een beetje beweging kan geen kwaad. Jij lekker trainen en ik ga een beetje poolbiljarten en zondag kijken we de wedstrijd en dan zijn we weer weg. Op naar de volgende club.”"

Om eerlijk te zijn, ik vertrouwde het voor geen cent. Jim had wel vaker van die absurde ideeën waarvan ik dan later de klos was.

Stipt 15 uur doken we weer bij hun clubhuis, feitelijk een ietwat ruime kantine met enkele hokjes of bijgebouwen. Een serveerster annex clubsecretaresse ontfermde zich over de USB-stick en zorgde voor het printwerk en de verdeling. Terwijl we nog aan de koffie zaten dook AM Darin Kilpartrick op en vroeg naar mijn schoenmaat.
        "“43”" zei ik en keek Jim verwijtend aan.

Een kwartier later stond ik op het trainingsveld en gaf een toelichting over de uitgeprinte oefenstof. Conditionele oefeningen, Stretching, looptraining gecombineerd met voetbaltraining, pasvormen, partijvormen met en zonder omschakeling, snelheidsoefeningen, positiespel en afwerking. Na een intensieve training van dik twee uur was ik kapot en ik was niet de enige.

Later in de pub, waarbij ieder maximaal twee pinten dronk, zag ik een hoop tevreden gezichten.

“"Als ik die Pearce goed heb begrepen was iedereen tevreden en niet alleen dat, maar ze vonden het nog leuk ook.”" Jim lachte. " “Je leert het wel. Is toch leuker dan kleine snotapen afsnauwen of Footbalmanager te spelen.”"

Plots dook de voorzitter persoonlijk op. Hij bedankte me voor mijn medewerking en de oefenstof en vroeg terloops: “"Wat vind u van de selectie? Kun je daar een redelijk team van maken waarmee je bijvoorbeeld in de middenmoot terecht kunt komen?”"

“"De selectie is niet slecht”" antwoordde ik diplomatiek “"maar ik ken de tegenstanders niet, dus daar kan ik niet op antwoorden.”"

“"Morgen spelen we tegen het tweede team dan kunt u ze in actie zien.”" In plaats van mij keek hij Jim aan.

"“Tweede team?" ” ik keek hem vragend aan. "“Volgens Darin heeft u 22 eerste selectiespelers en 5 tweede teamspelers. Voor een tweede elftal kom je tekort. Bovendien heeft een tweede team ook coaches en trainers nodig en die heeft u toch niet?”"

"“Klopt" zei hij resoluut. " het probleem is dat we voor het eerste team volgens de TD nog een aantal technische krachten nodig hebben en om jeugd en een tweede team te handhaven moeten wij nog wat extra krachten aantrekken en daar hebben wij de financiële middelen niet voor. Bovendien is het bijzonder moeilijk hier in de regio jeugdspelers te vinden omdat we drie grote concurrenten in de directe omgeving hebben, die uiteraard met het zelfde probleem zitten."”

"“Ik heb gelezen dat uw club als 15e geprognosticeerd staat en tot de mogelijke degradanten behoord. Aangezien handhaving vooropstaat en u sowieso personeel voor het eerste te kort komt zou ik alles op het eerste elftal concentreren, de 5 spelers overhevelen en het tweede team opdoeken. Jeugd en talenten zijn toch niet geïnteresseerd in een club die mogelijk naar de amateurs verdwijnt. Kunt u handhaving afdwingen en een solide 6e divisieclub worden dan komen de talenten en de jeugd vanzelf.”"

Reynolds knikte instemmend terwijl hij aan zijn kop koffie nipte. "“Waarschijnlijk heeft u gelijk."”

De pub liep langzaam leeg en wij namen afscheid van de voorzitter. Jim beloofde dat wij morgen ruim op tijd voor de wedstrijd zouden zijn.

"“Ruim op tijd?"” Vroeg ik terwijl wij richting hotel liepen. "“Straks wil je zeker nog dat ik die gasten nog coach ook, gek!”"

Jim antwoordde lachend: “"Dat zou toch leuk zijn. Stel je voor jij met je FM kennis moet plots een echt profteam formeren, de wei insturen en coachen.”" Hij sloeg me lachend op de schouder. "“Jongen dat gelooft thuis toch niemand.”"

“"Doe effe normaal zeg!”" Reageerde ik pissig.

“"Het zou zo maar kunnen.”" Grijnzend keek hij me aan en wees richting strand. “"Heb je zin in een van die strandtentjes nog wat te drinken?”"

Natuurlijk had ik zin, wat een vraag. We hadden vakantie man.
        Last edited by germandutch; 17 apr 2018, 15:13.

Comment

Tof begin en ik ga je zeker blijven volgen ! Ben benieuwd en volg LLM novelles ook wel soms, maar heb er zelf nooit aan begonnen ! Let wel op om niet zo snel op mekaar te updaten, geef iedereen genoeg tijd om te lezen en eventueel een reactie achter te laten

Comment

Ruim voor begin van de oefenwedstrijd waren we al op het clubterrein van The Rocks aanwezig en ergens voelde ik dat er iets niet helemaal pluis was. Jims argumentatie dat de voorzitter ons voor de lunch had uitgenodigd leek me lulkoek. Hij had ons voor de oefenpot uitgenodigd maar niet voor de lunch want ik was er bij geweest.

AM Darin stond ons tot mijn verbazing al op te wachten en loodste ons naar de kleedkamer. Toen iedereen me vol verwachting aankeek wist ik hoe laat het was. Darin legde aan de spelers uit dat de gasten uit Holland bij wijze van uitzondering de opstelling zouden maken en het team zouden coachen. Jim drukte me een viltstift in de hand en wees op het whiteboard aan de muur. “Ga je gang coach. Leg de jongens uit hoe je wilt spelen. Darin doet het andere team.”

Het scheelde niet veel of ik was gewoon weggegaan maar omdat iedereen rustig afwachtte vermande ik me en stapte op het whiteboard toe. Over de te spelen tactiek hoefde ik niet lang na te denken. 4-3-3 a la HOLLANDSE SCHOOL leek me niet juist want op de training had ik niet veel snelheid en ook niets wat ook maar enigszins spectaculair was gezien en veel techniek evenmin. Met mijn D-pupillen in Tilburg speelde ik de laatste tijd 5-2-3, omdat ik hele matige verdedigers had. Dus werd het 5-2-3. Binnen 10 minuten had ik een opstelling + back-ups op het bord staan en een duidelijke uitleg gegeven hoe ik ze wilde zien spelen. Ik hield het simpel, tenslotte waren het semiprofs en ze speelden niet voor het eerst.

"Bij balbezit wil ik veel beweging zien, de centrumverdedigers links en rechts maken het veld breed zodat de keeper de bal aan hun kwijt kan, staan ze in de dekking speelt de keeper de lange bal richting spitsen. De vleugelverdedigers schuiven door naar de middenlijn. De linker of rechter centrumverdediger speelt de bal naar zijn vleugelverdediger en als die in de dekking staat op een van de twee middenvelders. De vleugelverdediger in balbezit zorgt voor een lage voorzet op de spitsen of een pas naar de middenvelders. De middenvelders geven een steekpas op de spitsen of een pas in de ruimte achter de verdedigers." Blijkbaar begrepen ze me want ik zag ze allen instemmend knikken.
            "Heeft onze keeper de bal blijven de 3 spitsen compact of te wel dicht op elkaar spelen/lopen ingeval hij de lange bal moet spelen. Dit geldt ook als de vleugelverdedigers in balbezit zijn. Hebben de middenvelders de bal dan gaan de spitsen uit elkaar en houden het veld breed waardoor openingen voor steekpasses komen." Ik voelde me ineens een soort van Gaal. Lekker belerend uitleggen wat je wilt zien.
            "Heeft de tegenstander de bal dan pressen we en geven druk. De spitsen blokken de verdedigers van de tegenpartij. De vleugelverdedigers schuiven op naar de middenlijn, knijpen naar binnen en ondersteunen de middenvelders. Onze verdedigers blijven compact en de middelste verdediger geeft altijd rugdekking aan de linker of rechter centrumverdediger. De keeper beperkt zich tot verdedigende acties binnen de 16 mits nodig."

Als jongens van een jaar of 10/11 deze instructies uit kunnen voeren dan moeten deze gasten dat zeker wel kunnen. En zo niet… tja waar maak ik me druk om? Ik was hier gast of te wel een eenmalige noodcoach uit Holland die door zijn maat er ingeluisd was. Jim ontpopte zich steeds meer als een soort regelneef waar ik de dupe van werd. Maar vreemd genoeg werd ik niet kwaad. Integendeel, ik vond het ineens nog spannend ook.

Een echte wedstrijd werd het niet. De tegenstander was te zwak. Er speelden slechts 3 spelers van de club mee, waar Darin de overige spelers vandaan had gehaald, ik weet het niet. Sommigen konden aardig ballen, leken wel straatvoetballers en enkele konden er helemaal niets van. Mijn team had het redelijk gedaan maar dat was het dan ook. De tegendoelpunten kwamen voort uit domme individuele fouten en je kon duidelijk zien dat ze nog nooit in een 5-2-3 formatie hadden gespeeld. Maar ondanks de uitslag was iedereen min of meer tevreden.

Een handvol toeschouwers en clubmensen langs de lijn kwam me ineens feliciteren, handjes schudden en ik kreeg een hoop schouderklopjes. Plots was ik het mannetje, voor iets wat de spelers op het veld hadden laten zien werd ik bedankt. Hoe gek kan het worden. Het was een bijzonder vreemde gewaarwording voor me, maar wel hartstikke leuk. "Goed gedaan coach!" Hoorde ik Jim roepen en zag dat hij zijn duim opstak.
            Last edited by germandutch; 18 apr 2018, 08:35.

Comment

goed begin

Comment

Tof geschreven, echt een verhaalvorm. Ik blijf je volgen

Comment

Toffe update weeral en de manier waarop je het beschrijft kan ik me echt de details voorstellen ! Doe zo verder dus zou ik zeggen

Comment

Prima start en inderdaad mooi beschreven

Comment

Leuk geschreven, de moeite om te gaan volgen.

Comment

Vreemd genoeg was Jim na de wedstrijd nergens te bekennen, noch langs de lijn, noch in de kantine. Ik zat net aan mijn tweede kop koffie toen hij ineens op kwam draven.
                        “"The Rocks zijn in paniek en willen haast maken met het aantrekken van een nieuwe coach/manager."” Hij bestelde ook een kop koffie. “"Het probleem is alleen dat ze niemand kunnen krijgen. Wie heeft er al trek in een club die in de pers als degradatiekandidaat wordt afgeschilderd en als ze heel veel, ik zeg heel veel, mazzel hebben misschien net de dans kunnen ontspringen en maximaal 15e kunnen worden.”" Hij keek me vragend aan: "“of denk jij dat er meer inzit?”"

"“Ik zou het niet weten?”" Ik schudde het hoofd. “"Ik ken hun tegenstanders niet en wat we tot nu toe hebben gezien waren clubs uit de vierde en vijfde divisie. Die waren uiteraard een heel stuk beter dan The Rocks, maar zo heel slecht zijn ze nu ook weer niet. Mijns inziens valt er iets van te maken.”"

"“Denk je?”" Jim keek een beetje bedenkelijk. “"Misschien met een goede coach die hier de puntjes op de “i” kan zetten. Die er structuur in kan brengen en die het vertrouwen van het bestuur, de spelers en de fans heeft.”"

"“Het zal me een zorg zijn."” Ergens voelde ik weer nattigheid. "“Waar was je eigenlijk, na de wedstrijd was je nergens te bekennen?”"

“"Ik heb met het bestuur en de technische staf gesproken."” Hij lachte zachtjes. “"Ze denken hier allen dat ik je zaakwaarnemer ben en we hebben over eventuele mogelijkheden gesproken.”"

"“Eventuele mogelijkheden?"” Vroeg ik. " “Waar heb je het in godsnaam over? Je gaat toch hier geen lulkoek verkopen?" ”

“"Nou ik weet hoe gek je op voetbal bent en hoe graag je trainer van een seniorenploeg wilt zijn.”" Jim nam een slok koffie en liet een korte stilte vallen. " “Luister goed, ik heb het volgende bedacht: je neemt bijvoorbeeld een jaar onbetaald verlof. Met de voorzitter heb ik afgesproken dat je een normaal contract krijgt en dat hij voor huisvesting en een huurauto zorgt.”"

"“Leuk bedacht.”" Ik schudde het hoofd. "“Ik heb alleen een jeugdtrainersdiploma en ik denk niet dat ik daarmee hier een semiprofclub kan leiden?”"

"“Jongen"” Jim lachte “"ze willen je hebben. Ze zien in jou de oplossing van hun problemen. De voorzitter heeft wat invloedrijke fans, de spelers, de technische staf en wat mede bestuursleden gepolst. Allen zijn het er mee eens: ze zien in jou de juiste man om het team te trainen en te coachen.”"

“"Je luistert niet"” antwoordde ik: " “ik heb niet de juiste papieren.”"

“"De AM en de TD wel. Hun fungeren als een soort stroman en jij leidt de boel. Simpel toch? Dat gebeurt in Nederland en België toch ook regelmatig.”"

Bedenkelijk keek ik in het lege koffiekopje. " “Ik weet het niet. Je verrast me hiermee.”"

"“Maak je niet druk, ik regel alles."” Jim voelde zich op zijn gemak en ging helemaal op in zijn zelfbedachte rol als zaakwaarnemer. "“Jij doet hier de hele voorbereiding en dan besluit je of je doorgaat of niet. Ik zorg ervoor dat je onbetaald verlof krijgt en ik bekommer me om je huis. Jij betaalt van hieruit je maandelijkse hypotheek en mijn vriendin zorgt ervoor dat je huis schoon blijft. Desnoods huren we een Poolse schoonmaakster in die 1x per 2 weken of 1x per maand alles schoon maakt en schoon houd. En als je blijft krijg je van de voorzitter de kans om trainerscursussen te volgen zodat je uiteindelijk over de juiste papieren beschikt.”" Hij wreef tevreden in zijn handen. "“kan het nog mooier? En vergeet niet, ik heb je droom gerealiseerd." “ Jim lachte bulderend en sloeg me op de schouder. “"Je mag er over nadenken en morgen tekenen we het contract. Deal?”"

Het aanbod was verleidelijk. Hier had ik feitelijk altijd van gedroomd. Trainer/Manager van een profclub ook al was het voorlopig gewoon een semiprofclub. Wat kon er misgaan? Leiding geven aan trainingen en een paar proefwedstrijden en als het niet bevalt stap ik op en even goede vrienden. Ga ik niet op mijn bek en bevalt het, dan ga ik door. Tussendoor volg ik de cursussen en met de juiste papieren kan ik later ook in Nederland terecht. Wie weet zelfs in de Jupiler league? “"Ik zal er vanavond over nadenken en morgen ochtend beslissen.”"

De volgende ochtend zat ik al aan het typisch Engelse ontbijt, gebakken eieren met veel spek, worstjes en toast, toen Jim opdook. " “Goede morgen makker.”" Hij zat amper toen die al naar de koffiekan greep. Heet, zwart en toch zoet, dat was zijn manier om de dag te beginnen. "“En? Wat gaan we doen?”"

“"Je hebt het gisteren niet over salaris gehad? Wel over huisvesting en een huurauto.”"

"“Was ik in mijn enthousiasme totaal vergeten. Ze willen bruto € 2,800 per maand betalen. OK het is geen vetpot maar toch niet slecht voor een 6e divisieclub. En je mag de eerste maanden hier in het hotel blijven wonen, volpension. Plus de huurauto. Nou wat denk je ervan?”"

“"Het is zeker niet slecht.”" Tenminste dat dacht ik. Weet ik veel wat de clubs voor salarissen betalen? De topclubs zoals Manchester Utd en of City betalen tussen de 300K en 400K per maand, daar kun je alleen maar van dromen.

“"ik heb afgesproken dat jij, als je hier in de smaak valt en blijft je een huurwoning ter beschikking krijgt. De eigenaar van dit hotel en een hoop panden in de stad is fan en sponsor van de club. Dus dat zit goed.”"

"“OK, laten we met de voorzitter gaan praten."” Waarom niet, trainer/coach/manager was mijn droombaan en dat was mijn kans. Een club in het land van de bakermat van het voetbal. Dat was pas een goed begin.

Terug op de club The Rocks werden we al verwacht door de voorzitter, enkele leden van de RVC en de TD. Jim was in zijn element en speelde zijn rol als zaakwaarnemer/belangenbehartiger met verve. Ik verbaasde me steeds meer over zijn innemend gedrag. Dat hij kon praten als Brugman wist ik maar dat die ook heel slim kon onderhandelen als een topautoverkoper was voor mij nieuw. In elk geval kreeg hij voor elkaar dat ik het contract tekende en dat iedereen tevreden was. Er werd afgesproken dat ik thuis in Tilburg mijn zaken kon regelen en op 2 juli, 11 uur weer op de club moest zijn. ’s Middags om 15 uur speelden we thuis een oefenwedstrijd tegen Worthing.

Op de terugweg naar Tilburg vroeg ik me steeds weer af waar ik in godsnaam mee bezig was. Een training geven en wedstrijdvoorbereiding treffen kon iedereen, mits je van te voren wat Zeister leerboeken en lesmateriaal had bestudeerd. Veel verschil in dit geval tussen pupillen en senioren was er niet, behalve het feit dat je bij senioren met een duidelijk tactisch plan en zinvolle instructies aan moet komen. En je moet goed overkomen. Ze moeten vertrouwen in je hebben Als ze je niet pruimen ben je al snel uit geluld.

Binnen 3 dagen had ik, met behulp van Jim, diens vriendin en wat familieleden, alles geregeld wat geregeld moest worden om 1 jaar in Engeland trainer/manager te kunnen spelen. Mijn werkgever was akkoord met een jaar onbetaald verlof, ik nam afscheid van mijn club en pakte wat spullen voor een voorlopige periode van 3 maanden. Als ik wat nodig had hoefde ik maar Jim te bellen die mij om de 3 maanden zou bezoeken. Er bleef tevens nog tijd voor een zogenaamd afscheidsfeestje waar we hem nog eens aardig raakten.

Toen ik mijn laptop voor het inpakken nog even nakeek, zag ik dat ik 3 weken geleden nog FM18 had gespeeld, conform de LLM regels. Straks speelde ik LLM alleen nog maar in mijn vrije tijd in de avonduren en overdag in het echt. Eigenlijk te gek voor woorden. De LLM regels van het game kon ik gewoon straks in het echt uitvoeren.

Last edited by germandutch; 19 apr 2018, 23:35.

Comment

mooi geschreven

Comment

Terug in het Navigator hotel bekeek ik nogmaals het contract. Ik was nu dus “tijdelijk” een jaar manager bij Bognor Regis Town, genoemd The Rocks, tegen een bruto salaris van € 2.800. Over huisvesting en huurauto was niets vermeld, omdat Jim dit met de voorzitter slechts mondeling had afgesproken. Voorlopig mocht ik hier blijven logeren inclusieve volpension. Ergens had ik het gevoel dat ik hier op een betaalde vakantie was en 24 uur per dag mijn hobby mocht uitoefenen.

Jim, die ex-werknemer van het concern was, had mijn werkgever er op voorbereid dat ik een jaar onbetaald verlof wilde om “mijn” kans in Engeland te grijpen en mijn droom te verwezenlijken. Waarschijnlijk had hij hem helemaal suf geluld en was mijn directeur blij dat die tijdelijk van mij af was. Enkele dagen geleden mocht ik mijn verzoek dan ook komen toelichten.

De directeur bleef mij hoofdschuddend aanhoren en zei alleen maar: “Mijn zegen heb je, maar ik vind het een uitermate belachelijk idee om een goedbetaalde baan in te ruilen voor zo en domme job ergens in nowhere.” Hoewel ik niet zo een gladde prater als Jim was kon ik hem toch overtuigen dat ik alle risico’s wilde lopen om mijn droom tijdelijk te verwezenlijken. Toen we afscheid van elkaar namen zei hij alleen maar: ”Pas goed op jezelf, blijf gezond en kom terug!”

En nu was ik op weg naar mijn nieuwe tijdelijke werkgever, de club The Rocks. Gelukkig was het maar 5 minuten lopen. De huurauto was nog niet beschikbaar die zou later op de club klaarstaan. Onderweg voelde ik wel een soort spanning, tenslotte was ik als speler nooit verder gekomen dan Zondagamateur. en als trainer had ik alleen maar D-pupillen getraind en was nu ineens de baas over een stel semiprofs en wat ouwe knarren of te wel een technische staf. Het feit dat ik Nederlander was en velen van hun met respect over Johann Cruijff, Dennis Bergkamp en van Persie spraken had misschien ook in mijn voordeel gewerkt. Bovendien was ik zeker dat Jim dit soort ‘herinneringen” had gebruikt om me bij The Rocks binnen te lullen. Waarschijnlijk had hij ook verteld dat ik Duitser van geboorte was waardoor hij me als een mini Klopp kon aanprijzen die voor aanvallend voetbal staat.
                            Maar hoe dan ook ik kreeg voorlopig het voordeel van de twijfel of als ze hier zo mooi zeggen: benefit of the doubt.

Voorzitter Dominic Reynolds schudde me de hand en wenste me success. TD Pearce, vanaf nu Jack voor mij, gaf me een rondleiding en bracht me naar een ruimte, die als kantoor was ingericht en die ik met Assistent-manager Darin Killpatrick, Darin voor mij, moest delen.
                            “ Wat de technische staf betreft zo zijn we heel erg onderbezet. Voor het eerste team heb je alleen assistent-manager Darin, conditietrainer Neil en keeperstrainer Luke tot je beschikking.” Jack keek me strak aan. “Om goed te kunnen functioneren moeten we bijvoorbeeld nog een Hoofd fysiotherapie plus een fysiotherapeut binnenhalen en ik heb een Hoofd scouting, 1 a 2 scouts en een Hoofd data-analyse nodig.” Hij lachte zachtjes. “Het probleem is alleen dat we niet veel kunnen besteden. Bovendien we hebben niemand voor het tweede elftal en de jeugd.” Hij vertrok zijn gezicht tot een grimas alsof hij kiespijn had en zei terloops: “Dominic vertelde dat jij bepaalde ideeën had over de invulling van de staf betreffende jeugd en 2e elftal?”
                            Ik knikte. “Ja die heb ik inderdaad. Voor de oefenpot hadden we slechts 3 spelers die niet tot het Eerste behoorden. Gezien de financiële tekortkomingen lijkt het me daarom verstandiger om noch een tweede elftal en noch een jeugdteam te handhaven.” Nadenkend verwerkte hij mijn woorden en voordat hij kon antwoorden voegde ik toe: “Ik heb in totaal 25 spelers geteld. Het juiste aantal voor de selectie van het Eerste team waarmee je de competitie door kunt komen. Bovendien hoorde ik dat het in verband met de plaatselijke en regionale concurrentie heel erg moeilijk is om aan jeugdspelers te komen. Dus zou ik me voorlopig alleen op het eerste team concentreren en pas over een paar jaar aan jeugd beginnen. Maar ik zou wel nog een trainer voor het eerste binnenhalen want die heeft het eerste team nodig.” Hij krabde nadenkend aan zijn hoofd en knikte instemmend: ‘Je hebt gelijk. Ik zal het met Dominic en de RVC opnemen. 2e en jeugd voorlopig laten vallen, een extra trainer voor het 1e want Darin kun je voor alles gebruiken behalve voor een doordachte training. Tijdens en na de voorbereiding/oefenwedstrijden analyseer je de selectie en dan gaan we samen bepalen wie mag blijven of niet. Eventueel kan ik nog een aantal gratis huurspelers binnenhalen zodat je minimaal 25 spelers ter beschikking hebt en dan kun je knallen. Alles mag als we maar niet degraderen.”

De doelstelling moest ik kunnen halen, in elk geval wat het voorkomen van degradatie betreft. De bekerwedstrijden konden me feitelijk niets schelen, want de bekers winnen met deze selectie leek me onwaarschijnlijk, dus waarom hierover druk maken. Als we het in de competitie goed doen komt de rest vanzelf.
                            ---------------------------------------------------------------

We hadden dus al 3 huurspelers in de selectie. Aan de hand van de spelersdossiers die ik van Jack had ontvangen zomede mijn aantekeningen na de eerste oefenpot begon ik met behulp van mijn laptop een statistische analyse van de selectie door te voeren.
                            Trouwens wat mijn laptop betreft, zo stond op de harde schijf niet alleen FM18 maar ook alles wat ik over LLM op diverse fanwebsites had gevonden zoals Managers United, FM Inside, Sports Interactive community, FM Scout, Passion4FootballManager, FM18Blog en het MeisterTrainerForum. Mocht ik ergens over twijfelen of de draad kwijtraken, dan waren deze bestanden en files de juiste hulp om me overeind te houden. Ik hoefde het voetbal niet opnieuw uit te vinden, het was er al. Wat wel nodig was, was een goed en gestructureerd plan van aanpak. En daarmee wou ik vanavond, na de teamanalyse en de oefenpot, beginnen. Conform mijn slogan: “A GOAL WITHOUT A PLAN IS JUST A WISH”. In mijn werk als Exportmanager was ik succesvol mede door het feit dat ik altijd in een gestructureerde en gedegen voorbereiding tijd investeerde en een strak plan van aanpak maakte. En met het juiste plan kon ik mijns inziens ook als voetbalmanager overeind blijven.
                            Last edited by germandutch; 21 apr 2018, 18:54.

Comment

Succes bij Bognor Regis!

Comment

Succes

Comment

Mooie uitdaging ! Ga je zeker blijven volgen

Comment

De selectie

doelmannen

De spelersbeoordelingen waren niet van TD Jack maar van AM Darin afkomstig en dus nam ik ze met een korreltje zout want volgens mij had die er geen echte kijk op. Desondanks was Dan Lincoln onze keeper en Lewis Boughton zijn back-up. Voor het 1e was Boughton volgens mij te licht en dus zou ik met Jack overleggen om eventueel een betere back-up te huren of transfervrij op te halen.

centrumverdedigers

Wat de centrumverdedigers betreft, we hadden er 7 maar 2 konden beter als vleugelverdedigers spelen. Wood, puur rechts, redelijk snel en een goede kopper = wordt CV rechts Field, eveneens puur rechts, met veel lef en inzet = wordt CV centraal, rugdekking aan CVr en CVl El Abd, links, veel kracht, uithoudingsvermogen, lef en leiderschap = wordt CV links Adebowale (huurspeler), puur rechts, traag maar goed in positie kiezen en beslissingen = back-up CVr Heath, rechts, traag maar goed in positie kiezen en veel teamgeest = wordt back=up CV centraal Crane en Charman naar AVV L/R. Nodig: nog 1 linkspoot

Een echte aanvallende vleugelverdediger rechts hadden we niet. En omdat James Crane als Vr en of MC kon spelen wordt hij voorlopig mijn AVVrechts, want hij is snel, heeft uithoudingsvermogen, een versnelling, is behendig en goed in beslissingen = AVV rechts Zijn back-up wordt Calvin Davies, feitelijk een VR/VL die jedoch als verdediger in mijn 3 mans blok tekort komt. Maar hij is redelijk snel, heeft uithoudingsvermogen en veel inzet = back-up AVV rechts

aanv. vleugelverdedigers (links)

Kristen Campbell, puur links, snel met een grote versnelling, behendig en goed in beslissen = wordt AVV links Gary Charman, rechts, komt feitelijk op alle fronten te kort als verdediger en is zeer traag maar met veel inzicht, lef en teamgeest en hij is al 32, misschien wel in zijn laatste jaar = back-up AVV links (voorlopig) Nodig: 1 linkspoot

middenvelders

Whyte, puur rechts, snel, behendig, leider, goed in beslissingen = MC rechts Block, rechts, snel, inzet en inzicht = MC rechts Tuck, links, uithoudingsvermogen en versnelling = MC links Beck, rechts, snel, flair, penaltynemer = MC rechts Dolcetti, puur links, snel, behendig, leider, passing = MC links Scutt, puur rechgts, behendig, inzet, sterk in beslissingen = MC rechts/links Ljubicic proberen we als centrumspits

centrumspitsen

Ljubicic, huurspeler, rechts, groot, snel, koppen, afwerken, dribbelen = S centrum
                                    Sekajja, puur rechts, snel, behendig, Flair = S links of rechts
                                    Pearce, puur rechts, afwerken, dribbelen = S links of rechts
                                    Suraci, rechts, snel, flair, leider, afmaken = S centrum
                                    Johnson, puur rechts, behendig, positie kiezen = S centrum of links of rechts
                                    Muitt, puur rechts, snel, inzet en dribbel = S links of rechts

Na beoordeling van de prestaties in de oefenwedstrijden wordt bepaalt wie basisspeler en wie back-up wordt.

Zodra TD Jack over een hoofd scouting en een a twee scouts kan beschikken moet hij dus op zoek gaan naar een reservekeeper, een linksvoetige centrumverdediger, een linksvoetige aanvallende vleugelverdediger en een snelle linksvoetige aanvaller.
                                    Waarom een extra linksvoetige aanvaller ofschoon wij al 6 aanvallers hebben? Welnu ik speel met 3 spitsen, die dicht op elkaar spelen en dus niet met vleugelaanvallers. In mijn tactiek en op dit 6e niveau blijkt dat een rechter- of linker-spits de bal niet of nauwelijks tussen de palen krijgt als die op doel schiet. Is de rechter spits linksbenig en de linkerspits rechtsbenig dan is zijn kans om te scoren veel groter. De spitsen hoeven dus geen voorzetten te geven maar alleen af te werken. Statistisch is bewezen dat in dit speciale geval dit de juiste oplossing is. Ik ben nu de coach en met die tactische vondst heb ik in FM18 veel wedstrijden gewonnen. Bovendien is het moeilijker te verdedigen en tijdens de voorbereidingswedstrijden zal blijken of ik het goed heb gezien of niet.

Tevens ben ik niet van plan mijn tactiek aan welke tegenstander dan ook aan te passen. Voor de spelers maak je het dan alleen maar ingewikkelder. Voetballen kan iedereen, de een wat beter dan de ander; het is en blijft een simpel spel en ieder heeft zijn taak die die zo goed mogelijk moet uitvoeren. Pas je je steeds aan de tegenstanders aan moet je telkens de spelers met nieuwe richtlijnen opzadelen, dan gaat het geheid mis. Ik heb niet alleen als jeugdtrainer maar ook via de info van al die FM websites geleerd en ondervonden dat je de tactiek alleen op je eigen spelers af moet stemmen, maar nooit en te nimmer op de tegenstander.

Of mijn visie goed of slecht is zullen de komende wedstrijden uitwijzen.
                                    ----------------------------------------------------------------

TD Jack stormde mijn kantoor binnen. " “je houd het niet voor mogelijk"” bulderde hij in staccato en op de Rinus Michels manier " “ik heb zo een kleine 20 transfervrije spelers benaderd om hier een paar proefwedstrijden te spelen.” " Hoofdschuddend keek hij me aan: “"18 hebben geweigerd en haalden hun neus op voor The Rocks. Die klootzakken kunnen hier een aardig centje bijverdienen maar willen niet. Als of een topclub op die losers zit te wachten!” "Hij gaf me twee formulieren. “"Deze jongens willen wel. Een spitsje en een rechter vleugelverdediger. Voorts heb ik twee sollicitaties ontvangen en goedgekeurd. Hoofd scouting en Hoofd fysio. Daarmee moeten we het doen voorlopig.”"

Misschien dat de scouting straks met nog wat spelers op de proppen kan komen. Zorgen maakte ik me niet, bovendien ik heb er toch geen invloed op en TD Jack doet wat die kan. En eerlijk is eerlijk ik kon goed met hem opschieten.
                                    ---------------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 23 apr 2018, 13:41.

Comment

Dit ziet er niet slecht uit en ik heb echt respect voor de mensen die op het allerlaagste niveau beginnen en zich zo een weg naar boven werken ... Ik lees je updates met plezier door en ben benieuwd of je deze moeilijkheden gaat te boven komen ! Succes

Comment

De back-up van Campbell, Gary Charman, moet nu aan de bak. Zijn back-up werd de 17jr Kieran Rowe, een rechtsbenige middenvelder, die tijdelijk als linker vleugelverdediger moet gaan spelen. Mocht het lukken dan kan hij later ook op rechts spelen omdat wij feitelijk ook op die positie met ‘gemaakte’ vleugelverdedigers moeten spelen. Dit soort geintjes kun je met jonge gasten nog uithalen, met dertigers heeft het weinig zin want die zitten vast in een stramien waar ze niet of nauwelijks uitkomen. En met een rechtervoet of linkervoet aan de verkeerde kant spelen dat mogen bij mij alleen de spitsen. Maar als je niets anders hebt moet ik het voorlopig maar zo oplossen.

Vlak voor de oefenpot tegen Worthing kreeg ik de mededeling van TD Jack dat maar liefst van 15 spelers de contracten dit jaar aflopen. En dat gold ook voor AM Darin en de conditietrainer. Om nu al een beslissing te nemen wiens contract wel of niet moest worden verlengd vond ik te vroeg. Ik wou de jongens eerst 3 maanden zien spelen alvorens een beslissing te nemen. AM Darin, die weliswaar niet veel toevoegde maar de club als zijn broekzak kende, en de conditietrainer, zouden het eind van het jaar of van mij of van Jack horen of ze mochten blijven of niet.
                                        -----------------------------------------------------------

Ook deze match liep als een trein. Niet lang zeuren, zo snel mogelijk de spitsen inspelen en knallen maar. Dat was mijn credo en de jongens voerden het perfect uit.
                                        Om te voorkomen dat de bal achterin wordt rondgespeeld had ik een verbod uitgesproken op terugspeelballen op de keeper. AM Darin moest bijhouden wie zich hieraan schuldig maakte. Degene met de meeste terugspeelballen kreeg straf en moest een hulpdienst op de club verrichten of een rondje geven na afloop van de wedstrijd.

Lincoln, de keeper, kreeg geen bal en ook geen terugspeelbal. Onze verdediging was te sterk voor de aanvallers van de tegenpartij en onze complete voorhoede gaf hun visitekaartje af.
                                        De rechterspits was ene Kyle Bailey, een proefspeler, die 1x scoorde en voor enkele assists zorgde. Zowel Pearce alsook jongeling Ljubicic scoorden een hattrick.

Weliswaar was ik zichtbaar tevreden met het spel van mijn team maar dat was het dan ook. De tegenstander was gewoon te zwak om enige euforie op te laten komen.

Maar het geeft wel een lekker gevoel als je team wint en ik begon me steeds meer coach te voelen. In Nederland, tenminste als jeugdcoach, hoef je je alleen maar met je selectie bezig te houden, trainingen te bedenken en te geven, tactiek(en) bedenken, opstellingen te maken, de trips plannen en uitvoeren naar uitwedstrijden en bij (thuis)wedstrijden langs de lijn blèren. Voor de samenstelling van de selectie zorgt de TD of zoals in mijn geval destijds de jeugdcommissie. Hier ben je echter niet alleen coach maar en vooral Manager en komen er een heleboel randzaken om de hoek kijken, waar ik moeite mee had en die ik nog niet onder de knie kreeg. Maar gelukkig had ik mijn laptop die ik voor alles en nog wat raadpleegde wat me tot nu toe geen windeieren had gelegd.

Onze 100 meegereisde fans zagen in de eerste helft een aantal vloeiende combinaties en in de tweede helft een rommelig geheel en een soort anticlimax.
                                        Een lijnrechter, die ze waarschijnlijk rechtstreeks uit de kantine hadden geplukt, keurde in de tweede helft volledig ten onrechte twee doelpunten van ons af. Het eerste voor zogenaamd buitenspel, wat het totaal niet was maar de vlaggenman was niet in staat om op balhoogte te komen. En het tweede …nou waarvoor hij het afkeurde, dat vragen wij ons nog steeds af?
                                        Maar goed, de spelersprotesten hebben ons alleen maar gele kaarten opgeleverd en een sardonisch grijnzende vlaggen wapperende klojo. Het tegendoelpunt in de laatste minuut was overduidelijk buitenspel maar dat zag zijn collega aan de andere kant natuurlijk niet. Al met al een oefenpot om snel te vergeten ware het niet dat verdediger El-Abd geblesseerd moest afhaken.
                                        De defensie kon een probleem gaan worden want TD Jack kon geen transfervrije verdedigers krijgen die ook nog eens bij ons willen spelen.

Waarom niemand bij ons wilde spelen begrijp ik niet helemaal. In elke divisie heb je een aantal clubs die om het kampioenschap spelen, een aantal die noch om het kampioenschap noch om degradatie maar feitelijk voor spek en bonen spelen en dan de groep die tegen degradatie moet vechten, waarvan wij blijkbaar deel uit maakten. En zo slecht kun je toch niet zijn dat niemand hier wil spelen? Of de club heeft een super slechte naam. Joost mag het weten?

Ik vind en vond hun bijnaam "The Rocks" prachtig. Het had iets onkreukbaar, een rots in de branding. En dan dat logo... op mij maakte het een helse diabolische indruk. Ik was tevreden met de bijnaam en het griezelige logo, nu ons spel nog. Ik droomde ervan dat wij thuis een "onneembare vesting" waren zoals Feyenoord in de kuip en bij uitwedstrijden zoveel ontzag kregen dat ze ons de punten als het ware cadeau doen. Maar voorlopig zaten we nog midden in de voorbereiding en de competitie moest nog beginnen.

--------------------------------------------------------
                                        Last edited by germandutch; 24 apr 2018, 11:04.

Comment

Toen de tegenstander het veld opkwam schrok ik me haast een beroerte. Ik verwachte het 2e team of te wel het onder 23 team van Brighton and Hove Albion maar wat ik zag geloofde ik eerst niet. Toen TD Jack plots naast me op de bank kwam zitten en zei: "“Ze zijn het echt. Het volledige 1e team van Brighton. De waarschijnlijke Runner up van de PL!”"

Enkele spelers kende ik van wedstrijden die ik op TV had gezien. Anthony Knockaert, de Franse Belg, Davy Pröpper en Jürgen Locadia, voordien PSV, Tim Krul, die boomlange keeper die nog steeds naar zijn vorm van weleer zoekt, en de Duitsers Pascal Gross en Uwe Hünemeier. De overige spelers kende ik niet maar volgens Jack was dit hun complete 1e team.

Jack liep plots het veld op en schudde links en rechts wat handen. Ik zag dat hij bij het drietal Nederlanders bleef staan, in mijn richting wees en iets tegen hun zei. En voordat ik het wist stonden ze alle drie voor me, schudden me de hand en die lange Krul tikte me op de schouder en wenste me succes. TD Jack zei lachend:” "We zullen jullie eens flink pesten met een doelpuntje of twee."
                                          En tegen mij zei hij serieus: " “Ik snap natuurlijk dat ze niet de juiste tegenstander voor ons zijn, maar ze zochten een tegenstander hier in de regio en toen heb ik ze benaderd."” Hij keek me lachend aan : “"en nu zijn ze hier. Een team van zo een kleine 286 miljoen Euro, ik heb het uitgezocht.”"
                                          ‘"En wij?"” Vroeg ik nieuwsgierig.
                                          "Wij" ” hij haalde een briefje uit zijn zak. “"onze hele selectie inclusieve de huurspelers is 150K waard. Dus een aardig verschil." “ Lachend voegde hij er aan toe: “"niemand zal het je kwalijk nemen als we verliezen. Als we met minder dan 10 doelpunten verliezen zijn we tevreden, want het verschil is echt behoorlijk groot.”"

Nou ik was tevreden met onze prestatie, het team en onze fans ook. Waarom de scheids na 10 minuten een penalty tegen ons gaf voor een vermeende duwfout snap ik nog steeds niet. Dit was gewoon belachelijk. Met 1: 3 zochten we de kleedkamers op en in de tweede helft wisselde ik het hele elftal behalve de keeper. De verse krachten konden de schade beperken en lieten nog slechts 1 doelpunt toe. 1 : 4 was een uitermate acceptabele uitslag en iedereen was tevreden. Behalve ik en dat had niets met ons maar meer met Brighton te maken.

Want eerlijk gezegd begreep ik Brighton niet helemaal. Dat ze een paar nummers te groot voor ons waren was meer dan duidelijk. Maar dat ze deze wedstrijd gewoon plichtmatig uitspeelden zonder ook maar enigszins tot het randje te gaan kon er bij mij gewoon niet in. Ik had het gevoel dat het voor de spelers van Brighton gewoon een beetje bewegingstherapie was en een trainingspartijtje dat ze even snel wilden afroffelen. Jammer, want als ze echt hun best hadden gedaan, hadden ze waarschijnlijk weer wat nieuwe fans kunnen winnen. Zo bleef voor onze toeschouwers alleen het gevoel dat we tegen een veel betere tegenstander ons stinkende best hadden gedaan en wij alle lof verdienden.
                                          ------------------------------------------------------------

In het verleden hebben de LLM clubs tijdens de voorbereiding altijd getracht tegen grotere clubs te spelen om op die manier extra inkomen te vergaren. Na afloop hadden ze wel wat extra centen verdiend maar mentaal waren ze niets meer waard, de moraal zakte tot een dieptepunt en de motivatie was zoek nadat ze alle wedstrijden met ruime cijfers hadden verloren. Met FM17 en enkele voorgangers had ik deze speelwijze ook steeds succesvol toegepast. Nou ja succesvol... alleen wat de extra centen betrof.
                                          Vandaar dat LLM kenners nu adviseren om de zogenaamde extra inkomens te vergeten en tegen zwakkere tegenstanders te oefenen waardoor de moraal opgekrikt werd en de motivatie steeg. En ik had dat gevoel dat ik nu in "real life" en bij deze club dat ook moest toepassen. Vandaar dat ik het jammer vond dat TD Jack aan het slot van de voorbereiding enkele wedstrijden had afgesloten tegen veel sterkere tegenstanders. Ik besloot om op de volgende dag, net voor de trainingen, een motiverende praatsessie met de hele selectie te houden om hun moraal weer op te vijzelen. Want hoe je het keert of draait NIEMAND VERLIEST GRAAG en ik al helemaal niet dus ga ik er vanuit dat de spelers er ook zo over denken.
                                          -------------------------------------------------------------

We moeten nog 3 voorbereidingswedstrijden spelen en dan heb ik een week de tijd om te bepalen wie tot de definitieve selectie gaat behoren, wie in de basis zal staan en wie back-up wordt. Tevens dient voor een definitieve tactiek te worden gekozen waarmee wij alle uit- en thuiswedstrijden willen spelen. In feite heb ik al voor een basistactiek gekozen. Er dienen alleen nog wat nuances te worden aangebracht en nog wat aan de individuele spelersinstructies te worden geschaafd.

De TD had voor een compleet teamverslag gezorgd zodat ik me de komende 8 dagen cq avonden zeker niet zal vervelen en het teamverslag door kon nemen en volledig uit te pluizen. Met behulp van mijn laptop en de FM gegevens van onze tegenstanders in de VANORAMA NATIONAL LEAGUE SOUTH kon ik bovendien zelf achterhalen wat onze kansen op lijfsbehoud spreek voorkomen van degradatie waren en of er misschien de mogelijkheid tot een stunt (middenmoot of hoger) tot de mogelijkheden behoorde.

Wat de drie komende tegenstanders betreft zo moesten we het opnemen tegen Millwall, 2e divisie dus Championship, laagvlieger Chertsey Town, 7e of lagere divisie - – om eerlijk te zijn ik had er nog nooit van gehoord, en tenslotte onze moederclub Portsmouth, 3e divisie of te wel League One en die al enkele jaren bezig is om terug te keren naar de PL. Of het ooit lukt, ik weet het niet.

Hoofd scouting Freddie Brush had een teamverslag vervaardigd waar ik het niet helemaal mee eens was. Weliswaar was de algemene informatie over de club juist en ook het feit dat we maximaal een 15e plaats zouden behalen. Maar dat er geen speler was gehaald klopte niet. Eind juni had TD Jack al 3 huurspelers binnengehaald en van de week de vierde huurspeler en 2 transfervrije spelers. Voorts vermelde Brush dat we 5-2-3VV spelen maar laat 4-4-2 zien met een fantasieopstelling die hij zelf bedacht heeft en die nergens op sloeg. Zijn spelersbeoordeling en presentatie van de gegevens was ronduit slecht te noemen en ik was zeker dat ik betere dossiers kon samenstellen aan de hand van de FM gegevens die ik mijn laptop kon ontlokken.

Linker vleugelverdediger Campbell kon ik de komende 3 maanden vergeten en centrumverdediger El-Abd twee weken. Met blessures en of schorsingen heb je doorlopend te maken en daar moet je steeds een passend antwoord op vinden. Volgens mijn LLM rapporten los je dit niet op door opstokking van de selectie naar bijvoorbeeld een speler of 30. Een dergelijk aantal is moeilijk behapbaar, het salarisbudget komt in het gedrang en wat nog erger is, de kleedkamer sfeer gaat naar de knoppen. En als dat gebeurt is het einde zoek en mijn manager avontuur ook. 25 spelers zijn het maximum inclusief maximaal 6 huurspelers, die niets of weinig kosten. Mijn ideale selectie bestaat uit 11 basisspelers, 11 back-ups, een derde keeper en twee allroundspelers, waarvan een alle defensieve en de ander alle offensieve taken voor zijn rekening kan nemen. En daar wil ik heen. Straks wil ik de competitie in met 25 redelijk tot zeer goede spelers en als het even kan – de hele VNL South van achteren oprollen. Alleen al die gedachte geeft me een lekker gevoel.

Tot de 41e minuut speelden we behoorlijk mee en we hadden zelfs nog op 1 : 1 kunnen komen maar helaas kreeg Beck de penalty niet verzilverd. Vanaf de 41e minuut begon het arbitrale trio zich nadrukkelijk met het wedstrijdverloop te bemoeien. Plots konden we niets meer goed doen in de ogen van dit ‘vreemde’ trio. Onze nieuwe aanwinst, rechter vleugelverdediger Sheckleford kreeg een gele kaart voor een op hem gemaakte overtreding en naar aanleiding van zijn protest kreeg die wederom geel en dus rood en mocht inrukken.
                                          Aangezien het hele gebeuren vlak voor onze dug-out plaatsvond riep AM Darin woest en hoofdschuddend naar de scheids: “"Wat doe je nou? Die is een oefenpotje man!” " Prompt kreeg ook Darin rood en mocht op de tribune gaan zitten. Ik was even met stomheid geslagen en toen ik weer alle zinnen bij elkaar had was al rust.

Toen het arbitrale trio langs me heen liep richting kleedkamers wilde ik net iets tegen de heren zeggen maar mijnheer de fluitist was me, waarschijnlijk gelukkig voor mij, te vlug af: “"Geen commentaar!” Anders kunt u ook vertrekken!" Snauwde hij me toe.
                                          “"Ik heb nog niets gezegd”." Murmelde ik hoofdschuddend en volgde het trio naar de kleedkamers.

In de kleedkamer moest ik de jongens tot rust manen want iedereen had er min of meer een kleine tot zeer grote hekel aan dat misselijk makende gedrag van de scheids. Ondanks al dat theater stond het slechts 0 : 2 voor Millwall. Ik wil niet zeggen dat ze onsportief waren maar in de duels werd er lustig op los geschopt omdat de scheids blijkbaar heel erg bijziend was.
                                          "“Het is en blijft een oefenpot” " deelde ik de jongens mee “"pas op je ledematen, ontwijk de duels, mondje dicht naar de scheids en probeer gewoon te ballen. Uitslag onbelangrijk maar probeer te controleren en geen blessure op te lopen.”"

Door een snelle counter, want aanvallend was niets mogelijk omdat alles werd afgefloten, kwamen we nog op 1 : 2 maar toen vond de scheids en Millwall het welletjes. Behalve de keeper wisselde ik alle 9 spelers om lichamelijke schade te voorkomen. Wij kregen nog 3 doelpunten om de oren en uiteraard, zou ik haast zeggen, ook nog een penalty tegen waardoor we met 1 : 6 van het veld mochten.

Ons publiek was het totaal niet eens met de leiding en liet dat merken ook. Het arbitrale trio werd op een heuse bierdouche getrakteerd, zoals die alleen bij Bayern München na het behalen van de titel gebruikelijk is. Iemand uit de Millwall staf met het schaamrood nog op zijn kaken zei nog "“Sorry”" tegen mij maar daar koop ik niets voor.

Al met al was het een ordinaire klotenwedstrijd die we snel moesten vergeten. Het enige wat me bijbleef waren onze tekortkomingen. Toen Millwall “er in ging vliegen” was het met onze teamgeest en inzet gedaan. Wij konden niet de kracht en de felheid opbrengen om echte duels aan te gaan en gedroegen ons als een slappe hap. We speelden vanaf de 41e minuut met poep in de broek. Zwak, laf en mietjesachtig. Jakkes!
                                          --------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 28 apr 2018, 18:00.

Comment

Zaakwaarnemer en vriend Jim was overgekomen uit België maar niet alleen om de laatste voorbereidingswedstrijd te kijken. Nee, hoofdzakelijk om de puntjes op de ” i “ te zetten betreffende mijn contract en om bij de gesprekken met de clubleiding erbij te zijn en mij te ondersteunen.
                                            ’s Morgens bij het ontbijt in mijn voorlopig verblijfsdomicilie Hotel Navigator werd ik al bekritiseerd door Jim. Zoals een paar keer per week gebruikelijk probeerde ik mijn ontbijt, een stevig Engels ontbijt bestaande uit twee gebakken spiegeleieren met een lading goed doorbakken spek en wat aangebakken worstjes, Soldaat te maken en naar binnen te werken.

Jim keek me hoofdschuddend aan en wees op mijn bord met eieren. : "“Eet jij die vette troep elke dag?”"

"“Nee joh”" antwoordde ik met volle mond: " “zo'n 3 a 4 keer in de week. Geeft me een soort vakantiegevoel.”"

“"Ben je helemaal bedonderd?”" Jim klonk uitermate teleurgesteld. "“Koeman deed dat blijkbaar ook tijdens zijn verblijf hier in Engeland want ze noemden hem hier de Kogelman. Toen die bondscoach werd moest die eerst een vermageringskuur in Spanje doen om überhaupt weer in een trainingspak te passen.”" Zijn teleurstelling was niet gespeeld. "“Je bent hier niet op vakantie maar je hebt hier een Job te doen. En dan nog wat” " hij keek me doordringend aan: "“In onze opinie dien je te allen tijde een voorbeeld te zijn en als trainer hoor je dingen voor te doen en dat kun je niet als je als een vleesbal over het veld rolt."” Hij vloekte zachtjes. "“Een scherpe geest heeft een gezond lichaam nodig. Dus doe wat aan je voeding."” Hij haalde zijn iPod te voorschijn en zocht iets op. Hij hield me dat ding onder de neus en zei belerend en op de manier zoals van Gaal tijdens persconferenties de journalisten toesprak: " “Dit moet je doen. Elke ochtend havermoutpap met banaan, in schijven gesneden, en een beetje kaneelpoeder voor de smaak er overheen dan voorkom je moddervet te worden en je bent elke ochtend fit en je barst van energie.”"

"“Elke ochtend?"” ik schudde mijn hoofd. "“Je bent echt gek. Je moet niet overdrijven.”"

"“Ik zal dat regelen met de hotelkeuken. Dus vanaf nu gezond eten tenminste gezond ontbijten en veel beweging.”" Jim duldde geen tegenspraak en zo kende ik nog wel iemand. Waar zou hij dat gedrag toch afgekeken hebben.

"“Is goed mijnheer van Gaal.”" Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr het moet niet erger worden.

“"Stel dat je blijft” " zei Jim rustig " “wil je dan hier blijven zitten of verhuizen naar een appartement of huis?”"

“"Hier heb ik feitelijk alles wat ik nodig heb maar de club beslist en volgens mij wil de sponsor dat ik verhuis. Want ik breng geen geld in het laatje en kost alleen maar wat en nog behoorlijk ook. Want zo goed koop is het vertoeven hier niet. Gelukkig hoef ik het niet te betalen."”

Jim knikte. "“Ja dat dacht ik al. Ik zal met de voorzitter praten. Laat hem maar beslissen.”"
                                            -----------------------------------------------------------------

TD Jack had behalve rechter vleugelverdediger Ryheem Sheckleford ook ene Emmanuel Omrore, linksbenige centrumverdediger, gratis aangetrokken en die konden we vandaag aan pers en publiek presenteren.

--------------------------------------------------------------

AM Darin gaf vandaag alleen leiding aan onze middagtraining en voerde op mijn verzoek een soort wedstrijd in partijvorm 11 tegen 11 door, waarbij enkele nieuwe tactische accenten werden doorgevoerd. Want ik was samen met Jim en TD Jack in Stafford om een door de bond geregelde testwedstrijd tussen proefspelers bij te wonen.

De wedstrijd zelf had weinig om het lijf. Het was allerminst sprankelend, meer een soort zomeravondvoetbal en de spelers lieten amper zien dat ze zich hier in de kijker wilden spelen en een contract wilden verdienen. Nou ik zag niemand die iets aan ons team zou toevoegen. Jack dacht er hetzelfde over. Jammer maar niets aan te doen.

Jim wees op het artikel “"Ze beginnen je te kennen.”" Hij lachte zachtjes. "“Dus naar de hoeren gaan zit er niet meer in jongen. Tenminste als ze hier hoeren hebben?”"

"“Ik zou het eerlijk gezegd niet weten." ” Dat betekende dus goed uitkijken zodat ik niet dagelijks in het plaatselijke krantje kom te staan.

“"Je zult het dus via datingsites moeten zoeken" ” Jim vond het blijkbaar leuk. " “Heb je daarom altijd je laptop altijd bij je?”"

“"Misschien wel" ” zei ik en vond het eigenlijk niet zo een gek idee om eens op datingsites te kijken, mits ik ze kon vinden. “"Maar hier met een relatie beginnen zou ook niet verkeerd zijn" ” ik toverde een grijns op mijn gezicht. "“Of een goedkope huishoudster, die kan koken en schoonmaken.”"

“"Met jou salaris?”" Jim lachte zelfvoldaan. “"Je zult het toch in de relatiesfeer moeten zoeken. Misschien kun je in een van de strandtentjes wat op de kop tikken? Who knows?”"
                                            ------------------------------------------------------------

TD Jack had me een app gestuurd. Het scheelde niet veel of hij had een topkeeper voor me op de kop kunnen tikken. Maar helaas hij wou niet. Net zo als een hoop andere spelers die weliswaar te huur waren maar niet naar ons wilden komen. Ook van de transfervrije spelers was haast niemand bereid om hier te komen spelen.
                                            Volgens Jack waren er 3 redenen waarom haast niemand wou komen.
                                            1. ze konden hier niets verdienen
                                            2. ze kunnen zich niet in de kijker spelen omdat amper scouts onze wedstrijden bezoeken
                                            3. hun eigenaren, de clubs, wilden dat ze met betere spelers gaan spelen

Na de laatste wedstrijd tegen moederclub Portsmouth zouden we alles evalueren en tot een definitieve selectie komen.
                                            ----------------------------------------------------------

Het Millwall-disaster had gelukkig geen negatieve uitwerkingen en het team speelde als vanouds. Blijkbaar kwam deze toch wel zwakke tegenstander op het juiste moment waardoor zich de hele selectie kon herpakken. Veel te analyseren gaf het niet over deze oefenpot. We waren beter en dat was het dan ook. Hopelijk bleven de jongens tegen Portsmouth enigszins overeind want anders had ik weer veel praatsessies nodig om de teammoraal op te krikken.

Wood, Ljubicic en Sheckleford konden m.i. tegen Portsmouth minimaal een helft spelen. Campbell kon ik voorlopig blijven vergeten en voor El-Abd kwam Portsmouth waarschijnlijk te vroeg.

Last edited by germandutch; 29 apr 2018, 17:13.

Comment

TD Jack wilde op het laatste nippertje nog enkele proefspelers presenteren maar helaas, ze wilden niet. Doodziek werd ik van de sportjournalist van het plaatselijke dagblad die alle afzeggingen groot uitmestte en steevast zijn artikelen met de titel ‘Transfervrije spelers halen hun neus op voor Bognor Regis Town.” begon. In het vervolg van de artikelen haalde hij dan mij aan en legde aan de lezers uit dat het logisch was dat ze niet naar The Rocks wilden komen omdat hier slechts een ex-jeugdtrainer uit Holland de dienst uitmaakte, die in zijn ogen nog nooit iets had bewezen en dat de club met mij op rechtstreekse degradatie afstevende.

Normaal gesproken til ik niet zwaar aan krantenartikelen, maar dan ging het ook nooit over mij. Voordien was ik in geen enkel opzicht voor de buitenwereld interessant laat staan dat er over mij artikelen zouden worden geschreven. Maar nu ging het steeds maar over mij, het werd steeds meer op de man gespeeld en deze man was ik helaas. Ik begon me dan ook steeds meer aan die kwal van een journalist te ergeren ofschoon ik die gast helemaal niet kende. In mijn achterhoofd groeide het idee dat ik deze pennenlikker eens goed op zijn nummer moest zetten, hoe dan ook. Maar voorlopig had het nog geen zin want ik had niets om op terug te vallen waarmee ik kon laten zien dat hij het totaal aan het verkeerde eind had. Tijdens mijn werk als Exportmanager heb ik legio bedrijfs-- en productpresentaties gehouden en diensten aangeboden. Weliswaar kon ik niet zo innemend praten als Jim maar ik bleef mezelf en had vaak succes met hetgeen ik zei en ik was vooral inhoudelijk sterk. Bovendien moest ik sowieso een keer mijn visitekaartje bij het dagblad afgeven in vorm van een degelijk interview. Ik was overtuigd dat Jim het voor mij zou kunnen regelen.

Feit was inderdaad dat geen enkele speler, die voor ons de moeite waard zou zijn, bij ons wilde spelen. En degenen die wel wilden waren de spelers die nergens terecht konden, het kruimelwerk dus. Van onze moederclub Portsmouth konden we ook niet veel verwachten. We hadden maar liefst al 5 huurspelers maar slechts 1 was van Portsmouth. En juist onze laatste voorbereidingswedstrijd was tegen Portsmouth en zouden we kunnen laten zien dat het voor hun ook van voordeel was om talenten bij ons te laten rijpen.
                                              -------------------------------------------------------

Ofschoon we al 6 oefenwedstrijden hadden gespeeld had ik nog steeds moeite met de wedstrijdregels. In de oefenpotjes (en thuis in Nederland) zitten maar liefst maximaal 12 spelers op de bank en mogen 3 wissels plaatsvinden. Hier mogen per club maximaal 6 huurspelers, langdurig gehuurd, en of 8 huurspelers, kortdurend gehuurd, tot de selectie behoren. Wij hadden er al 5 langdurige dus mag er nog eentje erbij. Een doelman mag je ingeval van nood het hele jaar door halen. Maar tijdens wedstrijden mogen maar 5 wisselspelers op de bank zitten en mag je 3 wissels toepassen. Als je slim bent moet je dus zorgen dat je enkele allrounders in je selectie hebt waardoor je te allen tijde een juiste wissel ter beschikking hebt. Nou dat wordt nog puzzelen en 25 redelijk gelijkwaardige spelers vinden en houden leek me ook niet makkelijk. Onze selectie was weliswaar behoorlijk groot maar nogal aan de zwakke kant.

Volgens de wedkantoren en TD Jack was een 13e plaats voor ons mogelijk. Nou voor een 13e plek ben ik niet hier. Dit zou zelfs Darin lukken dacht ik. Nee, als je al Manager van deze club bent dan hoor je voor een play-off plaats te gaan. Kampioen zal ook Guardiola met dit team niet worden maar een rangschikking tussen plek 2 en 7 moet mogelijk zijn en de 7e plaats is mijn doel. Alleen al om die journalist van repliek te dienen. Binnen deze context begreep ik nu wel waarom van Gaal tegen de pers altijd zo van leer trekt. Als ze je persoonlijk aanvallen rest je niets anders dan, helaas alleen met woorden, keihard terug te slaan anders ziet je directe omgeving je als een watje en geen enkele manager wil als een watje bekend staan.

In deze laatste voorbereidingswedstrijd werden al onze tekortkomingen duidelijk zichtbaar.
                                              In de eerste 50 minuten konden we alleen maar tegenhouden en kon ik maar 1 enkele aanvallende actie registreren. Swallow kreeg de bal in de 16, stond helemaal vrij voor de keeper en peerde de bal in de tribune. Nou deze bal had mijn grootmoeder er nog ingeschoten. Prompt kregen wij een minuut later het antwoord van Portsmouth. 0 : 1. Bij een groot aantal van onze spelers ontbrak de passprecisie volledig, de spitsen bleven te afwachtend en de middenvelders kwamen niet in de bal. Alle vleugelverdedigers bleken voorts niet in staat om een voorzet te geven, dus bleef het puur werkvoetbal. Wel kwamen we in het laatste kwartier los en kregen plots kansen om de wedstrijd alsnog te kunnen kantelen. Dit was echter alleen maar te wijten aan het feit dat Portsmouth het gas terugnam. Bovendien bleek weer dat we in de duels totaal niets te melden hadden.

Met het Sky Sports News was ik het volledig eens. Het was een wedstrijd van jongetjes tegen mannen en wij waren helaas zoals zo vaak de woessies.
                                              Jim wou me naar afloop nog troosten. “"Geeft niet, kan gebeuren. Een speler van hun is meer waard dan je hele club.”"
                                              Voor mij een schrale troost maar ik moet het er mee doen.
                                              ---------------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 1 mei 2018, 12:30.

Comment

Tot mijn verbazing zat Jim al aan een uitgebreid Engels ontbijt, twee spiegeleieren met veel gebakken spek, twee Frankfurter worstjes, drie plakjes tomaat en witte bonen in tomatensaus. Plus een paar sneetjes getoast brood. Nadat ik aan de ontbijttafel aangeschoven was dook de serveerster al op met een kan verse koffie en mijn ontbijt.

“"Het is even wennen jongen"” Jim keek geamuseerd naar mijn ontbijt, havermoutpap met in schijfjes gesneden banaan en besprenkeld met wat kaneelpoeder "“maar het houd je gezond, geeft je extra energie en maakt niet vet."”

Terwijl ik de pap naar binnen werkte en met koffie wegspoelde haalde Jim zijn notitieboekje te voorschijn, bekeek enkele aantekeningen en keek me vragend aan: “"Wat ga je doen? Blijf je een seizoen hier? Of ga je hier stoppen en ga je mee naar Tilburg?"”

Feitelijk had ik mijn besluit al genomen en voordat ik iets kon zeggen hoorde ik weer Jim’s stem: “"Ik had gisteren nog een kort gesprek met voorzitter Dominic en TD Jack. Ze willen dat je blijft. De directie, Jack, de staf, alle spelers en de RVC zijn het hiermee eens. De beslissing is aan jou.”"

“"Een seizoen is het niet?” " Vroeg ik.

“"Juist. Moet te doen zijn.”" Hij klapte het notitieboekje dicht. "“En dan nog iets. Je kunt hier nog 1 maand verblijven, gratis en met volpension. Maar wel elke ochtend havermoutpap."” Hij lachte spottend om met een brede grijns toe te voegen: “"een van de leden van de RVC is makelaar, zoals je weet. In de loop van de maand komen wat vakantiewoningen en of appartementen vrij. Je mag ze bekijken en er eentje uitzoeken. Per 1 september verhuis je."” Jim keek me triomferend aan alsof ik de hoofdprijs had gewonnen. " “In augustus hebben jullie 7 competitiewedstrijden. Zorg dat je wat punten pakt want dan wil hij je matsen. En wel met de huur. Dan woon je huurvrij en heb je voldoende centen over om te daten." Alhoewel…”" Jim lachte bulderend "“je moet dan wel eerst een meid op de kop tikken."”

“"Dat valt hier wel tegen"” Moest ik toegeven. "“Hier in het Hotel zitten alleen wat overjarige stelletjes, toeristen. En in de strandtentjes, pubs en die ene dancing waar we toen geweest zijn, is volledig tote Hose. Om eerlijk te zijn ik ben nog niets leuks tegengekomen. En wat de plaatselijke schoonheden betreft, of die zijn er niet of ze hebben ze verstopt. Maar ik geef de hoop niet op.”"

"“Ik vertrek straks”" Jim keek me aan en zei met een serieuze ondertoon in zijn stem: "“ik heb van Jack begrepen dat je het de komende dagen druk hebt. Definitieve selectie en spelsysteem bepalen, taakverdeling staf vastleggen, uitleg aan RVC en directie waarom je geen 2e en jeugdteam wilt en een hoop papierwerk.”"

Ik knikte instemmend. "“Dat zal wel lukken."” Om eerlijk te zijn het moet gewoon lukken. En wel met behulp van mijn trouwe vriend de laptop. Er stonden genoeg bestanden met voorbeeldmateriaal en instructies erin zodat ik een vaste leidraad had waarmee ik dat varkentje wel zou kunnen wassen. Maar ik had nog wel iets waarvoor ik Jim nog nodig had. "“Jimmy, kun je voor mij een afspraak regelen voor een diepgaand interview met de sportjournalist van het plaatselijke dagblad?"”

"“Oh, daar wou ik het nog met je over hebben.”" Jim knikte instemmend. "“Ik heb met Dominic afgesproken dat hij een afspraak voor je met die gast maakt en wel eind augustus. Als je van die 7 wedstrijden in augustus een paar kunt winnen dan heb je een goede uitgangspositie om die vent eens flink zijn oren te wassen en je zelf aan het publiek te presenteren."” Jim stond op en legde een hand op mijn schouder. "“En dan nog iets." “ Zijn stem kreeg een indringende toon. "“Doe niet alles alleen. Schakel Darmin in en laat hem je helpen en laat hem vooral het papierwerk doen. Hij is heel goed in administratieve taken. Hij doet dat graag. Doe jij de trainingen en laat hem het papierwerk doen.”"

Nog voor de lunch was Jim al vertrokken en kon ik onder het genot van een kan heerlijke sterke zwarte koffie me op mijn kamer terugtrekken en me met mijn vriend de laptop bezighouden.
                                                ------------------------------------------------------------------

Jim had volledig gelijk. Darmin vond het prachtig om aan de hand van de voorliggende statistische gegevens en onze gezamenlijke bevindingen een compleet teamverslag te vervaardigen. Bovendien was hij niet te beroert om s morgens al met mij samen op de club alles door te nemen en uit te werken. Hij mocht dan wel technisch en tactisch als assistent niet veel toevoegen maar voor alle andere karweitjes was hij gewoon de geschikte helper. Tevens kon hij met Excel en PowerPoint overweg en was in staat een mooie prestatie uit te werken.

Tot mijn volledige tevredenheid had Darmin de complete technische staf doorgelicht en voor mij in kaart gebracht. En ik moet zeggen Darmin’s verslag was uitermate eerlijk en realistisch. Hij nam geen blad voor de mond en maakte het niet mooier als het was.

De complete technische staf bestond uit 9 stafleden inclusieve de directeur en de voorzitter.

Van TD Pearce, Hoofd scouting Brush, Hoofd fysio Southam, van zichzelf en van mij had hij een extra profielverslag toegevoegd. Nou is was benieuwd of hij een echte 'Profiler" was.

TD Jack was een kind van de club en logischerwijs ‘onaantastbaar’. Bovendien deed hij alles pro Deo en was feitelijk al gepensioneerd. Maar zijn clubkennis was van onschatbare waarde. En een sympathieke niet betweterige Opa waarmee het goed samenwerken was.

Hoofd scouting Freddy, een drukke man, altijd in de weer om spelers te bekijken. Een typische ‘no-nonsense’ figuur die volgens Darmin dicht bij een burn-out zit en dringend hulp van een of twee scouts nodig heeft.

Hoofd fysio Danny, een zeer daadkrachtige nog jonge gast, die gek was op een stevige massage en regelmatig afgeremd moest worden. En ook hij had hulp van een extra fysio nodig want voor 1 fysio was de selectie veel te groot.

AM Darmin zelf was net als TD Jack een kind van de club en eveneens ‘onaantastbaar’ maar wel in loondienst. Hij was al jaren het meisje van alles en een echte regelneef. Bovendien iemand die je voor een boodschap kon sturen. Ook hij kende de club van haver tot gort. Voorts stond hij altijd klaar voor alles en iedereen. Een perfecte assistent dus (volgens hem natuurlijk).

Mijn profiel liet in mijn ogen te wensen over. Volgens Darmin was ik een tactisch meesterbrein en voor de rest min of meer niet veel zaaks. Alleen mentaal enigszins vastberaden en volgens Darmin was duidelijk dat ik alleen met hem als assistent goed kon functioneren. Ik kon me er niet druk over maken, het is zijn mening en aan mij om het tegendeel te bewijzen. En juist dat was ik van plan om te gaan doen.

Volgens TD Jack had de directie ingestemd om de staf met 4 nieuwe leden op te stokken. En wel een (hoofd) data-analist, een fysio en twee scouts. Inmiddels had Jack al wat sollicitaties ontvangen en binnen enkele dagen kon hij uitsluitsel geven.
                                                -------------------------------------------------

Last edited by germandutch; 3 mei 2018, 10:37.

Comment

Ik heb een paar updates niet gereageerd omdat ik het topic een beetje over het hoofd had gezien, maar ik zie dat hier amper iemand op reageert ... In mijn mening is omdat het enorm veel tekst is, elke update is gigantisch groot. Check andere topics om te zien hoe andere mensen hun topics aanpakken en probeer daar iets van op te steken. Desalniettemin, goede staff gevonden

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X