Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM2018] Made in Benfica - Een financieel project met oog op de toekomst

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM2018] Made in Benfica - Een financieel project met oog op de toekomst

-1-

Een voetbalclub is veel meer dan het opstellen van elf spelers en het bedenken van een winnende tactiek. Sommige mensen nemen het heel rudimentair op en denken enkel aan het sportieve aspect van het spel, maar ik neem het graag een stap verder. Een drietal jaar geleden begon de opzet van de technische staff mij aan te trekken en toen ik ontdekte dat een goede technische ploeg samenstellen heel wat invloed had op de ontwikkeling van spelers en hun vooruitgang, begon ik op zoek te gaan naar de beste mogelijke coaches voor de clubs die ik onder mijn hoede nam. Zo werd het bij de start van elke nieuwe game bijna een obsessie voor mij om verschillende uren te besteden aan het zoeken van trainers, zien of zij wel de juiste eigenschappen hadden om iets productief toe te voegen aan de club. Maar met deze game wil ik nog een stap verder gaan: hoe gaan de sportieve beslissingen de financiŽle situatie en/of resultaten van de volledige organisatie beÔnvloedt worden ? Het lijkt misschien een gekkenwerk, maar door mijn job in het projectbeheer van financial controlling ben ik nu al constant met nummers bezig en proberen we budgetten en forecast zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Daarom heb ik besloten om een sidegame en topic te starten waarin ik iets minder de nadruk ga leggen op het sportieve aspect ( het zal uitdrukkelijk besproken worden, dat zeker en vast ), maar jullie vooral wil tonen hoe wij het financiŽle resultaat ( EBIT - Earnings Before Interest and Tax and IBIT - Income Before Interest and Taxes ) kunnen mee helpen bepalen door bepaalde kosten onder controle te houden.

Daarom heb ik goed nagedacht en als eerste doelstellingen voor de analyse van dit cost controlling project bepaald :
    • Kostenberekening voor de samenstelling van de technische staff ( Coaching staff / medische staff / Scoutingsteam )
    • Identificatie van spelers uit alle elftallen die de club mogen verlaten om extra financiŽle ruimte te creŽren
    • Analyse van de uitgaven van de club en het bedenken van manieren om alternatieve inkomsten ( Infrastructuur verbeteren ? )
    • Uitgaande transfers bepalen ( of vastleggen voor het einde van het seizoen ) voor minstens tactig ( 80 ) miljoen euro

Een aspect van het sportieve project van Sport Lisboa e Benfica is zonder enige twijfel de jeugdopleiding. Sinds de oprichting van de Caixa Futebol Campus in 2006 werden er al spelers opgeleid die bij de grootste talenten in het Europese voetbal van hun generatie behoren. Enkele voorbeelden van spelers die uit de opleiding van Os Encarnados komen: Bernardo Silva - Jo„o Cancelo - Andrť Gomes - Renato Sanches - Nelson Semedo en nog verschillende andere namen. Door een serieuze investering in het opleiden van jonge talenten te leveren, ben ik zeker van dat we bij de beste clubs van Europa kunnen behoren niet alle op sportief vlak, maar ook op financieel vlak. De huidige generatie van onder 19 spelers van deze club bevatten een aantal supertalentjes en ik ga dan ook mijn uiterste best doen om hen zo goed mogelijk te begeleiden en hen te laten doorgroeien zodat zij vaste waarden worden in het eerste elftal van Os Encarnados. Maar omdat de sportieve prestaties en resultaten grotendeels bijdragen tot de financiŽle evolutie van de club, moeten we ook duidelijke sportieve doelstellingen bepalen:
    • Primeira Liga NOS - Landskampioen worden voor de vijfde opeenvolgende keer ( De grote droom om pentacampe„o te worden )
    • UEFA Champions League - Minstens de achtste finale bereiken ( Indien we naar de Europa League gaan, minstens de kwartfinale bereiken )
    • TaÁa de Portugal Placard - De finale in het nationale stadion Jamor winnen en zo een extra titel op zak steken
    • Minstens acht jonge spelers ( uit het tweede elftal en het beloftenelftal ) laten debuteren in het eerste elftal in de loop van het seizoen

In tegenstelling tot mijn ander topic met Paris-Saint-Germain ( dit blijft voor mij het topic nummer ťťn, maar om toch een afwisseling te hebben qua save games ) ga ik hier meer screentjes posten en er minder gedetailleerd over gaan. Ik wil jullie daarom ook uitnodigen om mij om screentjes te vragen en jullie mogen al jullie vragen stellen. Alvast bedankt voor de interesse en de toffe reacties die jullie gaan achterlaten.

Dit kan een mooie uitdaging gaan worden, veel succes en deze gaan we zeker volgen!!!

Comment

Heel veel succes!

Comment

Een originele invalshoek, ik ben toch wel heel benieuwd hoe dit er dan allemaal zal uitzien en hoe je dit zult aanpakken. Daarnaast hoop ik heel wat te leren van het financiŽle aspect in FM...

Comment

Heel erg leuke en originele invalshoek. Ook een heel fijne clubkeuze natuurlijk. Best tijdrovend zo twee novelles natuurlijk

Comment

Succes met Benfica. Ik ben net als prinz poldi benieuwd wat ik ga leren op financieel gebied.

Comment

FinanciŽn, altijd al moeilijk mee gehad, ingame en reallife. Deze ga ik dus volgen; succes!

Comment

-2-

Datgene waar de club de laatste seizoenen enorm is in uitgeblonken is het opleiden van jonge talenten die Europa veroveren. Zo werden er sinds de oprichting van de Caixa Futebol Campus in 2006 ( nvdr. Het stagecentrum en opleidingscentrum van Sport Lisboa e Benfica is gelegen op de zuideroever van de Taag rivier. In de link kunnen jullie meer informatie hieromtrent terugvinden ) al verschillende jeugdspelers verkocht en het totaalbedrag overchrijft al de schijf van 250 miljoen euro. De bekendste voorbeelden zijn Bernardo Silva - Renato Sanches - Andrť Gomes - Nelson Semedo - Jo„o Cancelo - Ivan Cavaleiro - Jan Oblak - Ederson Moraes ). Omdat ik een enorme aanhanger ben van het motto "de jeugd is de toekomst" en daarom was ťťn van mijn eerste taken de volledige technische staff doorlichten en duidelijke beslissingen : Welke van de aanwezige staffleden mag blijven en wie beschikt er niet over het gewenste niveau. Dat er met de grove borstel doorheen gaat geld zal kosten is een algemeen feit, maar ik ben er volledig van overtuigd dat we dit binnen maximum drie seizoenen gaan terugverdienen als er ťťn van onze toppers wordt verkocht. Daarom zal ik nu mijn logica proberen voor te stellen en het duidelijk maken waar ik rekening mee gehouden heb.

Na een grondige analyse heb ik het volgende kunnen besluiten :
                • Verschillende trainers kosten enorm veel geld aan de club en ze hebben verre van het niveau dat ik nastreef
                • Er is plaats voor om meer mensen neer te om blessures te voorkomen ( Sportwetenschappers ) en te genezen ( Fysios )
                • We kunnen het niveau zeker naar boven halen en minder geld uitgeven op vaste basis in de toekomst

Waar moet altijd rekening mee gehouden worden als je veranderingen aanbrengt in de technische staff :
                • Is er plaats in het loonbudget om betere professionals aan te trekken ?
                • Gaan we op maandelijkse basis geld besparen of gaan we meer uitgeven ? Gaan we deze extra kost kunnen recupereren ?
                • Wat zijn de OTC's ( One Time Costs ) bij veranderingen in de technische staff ( niet alleen de coaching staff )

De bovenstaande prent toont een vergelijking tussen het oorspronkelijke loonbeeldje van alle professionals die waren toegewezen aan het jeugdelftal en het uiteindelijke beeld na de grove opkuis en aanpassing van de professionals ( Niet alleen de coaching staff, maar ook het medische team en de scoutingscel werd onder handen genomen ). Het belangrijkste onderdeel van een technische staff zijn zonder enige twijfel de trainers en daar zien we dan ook een duidelijke daling, grotendeels omdat er betere coaches werden aangetrokken waar lagere salarissen mee onderhandeld werden ( Een daling van 31.050 euro per maand in loonkosten ). Daar ik heel veel investeer in de jeugdopleiding wil ik ook dat de medische staff over goede professionals beschikt en ik heb daarom ook geen schrik om meer geld uit te geven ( Een stijging van 14.400 euro per maand in loonkosten ). Ook bij de scoutingscel hadden we ruimte voor een data analyst, zeker niet de beste beschikbaar op de markt, maar wel diegene waarmee we dit seizoen alvast gaan mee samenwerken ( Een stijging van 3.300 euro per maand qua loonkosten ).

Conclusie : Globaal gezien gaan we in de toekomst minder lonen uitbetalen en hebben we betere kwaliteit van alle professionals uit de drie vertenten van de technische staff ( Een totale loonsbesparing van 13.350 euro per maand ). Ik spreek hier altijd over betere kwaliteit, maar in bijlage vinden jullie het resultaat van deze trainingstakenverdeling ). Er werd ook rekening gehouden met andere kosten die gepaard gaan met veranderingen in de technische staff ( maar ook bij het aantrekken van nieuwe spelers:
                • Opstappremies voor de trainers die ontslagen werden ( Totaalbedrag van 1.300.000 euro )
                • Clausules die werden neergelegd voor het aantrekken van de nieuwe coaches ( Totaalbedrag van 706.250 euro )
                • Kosten die gemaakt werden zodat buitenlandse coaches ( taallessen ) na een tijdje Portugees kunnen spreken met de jonge spelers ( Totaalbedrag van 95.750 euro )

Dit levert hem kosten op waar veel van jullie waarschijnlijk zelfs nooit aan denken, maar ze kunnen het financieel resultaat van een club in een bepaalde maand wel in het rood helpen. Enkel voor het jeugdelftal heb ik hier toch een serieuze investering gemaakt om een topteam in mijn mening op poten te zetten. One time cost effect : 2.102.000 euro - Ik heb de taallessen hier als een one time effect beschouwd, maar in werkelijkheid is dit een wekelijkse kost van 550 euro per coach en het aantal weken dat een coach nodig heeft om de nieuwe taal onder de knie te krijgen verschilt ook. In het financiŽle overzicht in Football Manager is dit terug te vinden in de categorie Overige kosten ( Spijtiggenoeg niet verder onderverdeeld )

Als we het sportieve materiaal bekijken waar het jeugdelftal van Sport Lisboa e Benfica over beschikt, ben ik ervan overtuigd dat wij zeker het nodige potentieel aanwezig hebben om binnen een drietal seizoenen een volgende miljoenenverkoop te realiseren van de volgende jeugdspeler Made in Benfica. Hier zijn de namen van de grootste talenten voor het seizoen 2017-2018 : Diego Batista - Francisco Saldanha - GonÁalo Oliveira - Kevin Csoboth - Marko Martinovic - Nuno Cunha - Pedro Ńlvaro - Rodrigo ConceiÁ„o - ŕmaro Embalů

Toelichting - Het is inderdaad een andere kijk op de zaken en wat ik doe is helemaal geen rocket science, je moet er enkel genoeg tijd insteken. Het vergt wat analysewerk, maar door mijn persoonlijke connectie met deze club probeer ik het elk jaar altijd eens en ook IRL is er net een financieel deel volledig afgelost, dus ik hoop dezelfde weg op te gaan. Mijn analyse zal een uitleg zijn hoe ik het persoonlijk heb aangepakt. Als ik jullie eerste reacties zie en gelezen heb, kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn. Dit enthousiasme had ik zeker en vast niet verwacht. Daarom wil ik iedereen bedanken voor de eerste schitterende reactie ! Indien er vragen zijn voor screenss omtrent spelers of andere randzaken, laat het mij gerust weten. Bedankt iedereen ! coma_303 - Jornski - prinz poldi - Marius - nasje92 - SawtoothGleek

Comment

Mooie update weer. Staf is een belangrijk onderdeel binnen FM, zeker gezien je kansen op de transfermarkt met je scouts en de ontwikkeling van spelers met de trainers.

Comment

Al bij al vind ik de plaatje nog meevallen. Een eenmalige kost van 2 miljoen is niet niks, maar niet onoverkomelijk voor een topclub, zelfs niet voor een club als Benfica. En op termijn gaat het waarschijnlijk lonen, daar ben ik ook wel van overtuigd.

Comment

Leuke deskundige analyse met een grafiek toch wat dieper dan de standaard. Alleen vraag ik me nu wel af wat die 2mio betekent tov 13k/mnd besparing... Hoelang duurt dat vooraleer je het terug hebt? Of is dat in deze geen belang? Is die 2mio veel? Waarom wel of niet?

Het belangrijkste lijkt mij dat je trainingsstaf erop vooruit ging en dat zal wel zijn prijs hebben, denk ik dan... Het is natuurlijk wel plezant als je met een deftige club speelt je meteen sterren kunt gaan tellen, bij kleinere clubs is het toch minder eenvoudig aan extra sterren te komen...

Comment

Mooie uiteenzetting van de kostenbesparing t.a.v. de staf. Duidelijk in kaart gebracht en goed onderbouwd. Ik ben benieuwd wanneer deze basis zijn vruchten gaat afwerpen

Comment

Je hebt hier een mooie samenvatting gemaakt van je kostenplaatje op jeugdniveau. Zelf ben ik ook wel bezig met mijn budgetten, maar vooral op de eerste plaats met de verbetering van de staff, wat wel een issue kan zijn bij kleinere clubs waar ik mee werk.

Echter denk ik wel dat er bepaalde beslissingen altijd in overweging moeten genomen worden met prijs/kwaliteit.

Wat mij wel opvalt is dat je de keuze maakt om niet te werken met conditietrainers -19. heb je dit bewust gedaan en heeft dit geen invloed op de werklast bij de -21 en het eerste elftal ?

Comment

Het is duidelijk hoe en waarom je dingen aanpakt. Die OTC van 2 miljoen kan je in de toekomst dus terug verdienen. Ben benieuwd hoe je omgaat met het zelf aantrekken van bepaalde toekomstige toppers.

Comment

Erg gave update zoals je alles omschrijft, er zit muziek in de technische staf van Benfica. Voor mij is de technische staf ook altijd de ruggengraat van successen bij een club. QUa talenten zitten er zeker briljantjes tussen, dit kan een erg mooi verhaal gaan worden in potentie!!

Comment

-3-

Deze club staat bekend om haar zeer sterke jeugdwerking, maar dit zal mij zeker niet beletten om altijd en overal op zoek te gaan naar jonge talenten te zoeken. Niet alleen binnen de Portugese grenzen, maar ook in verschillende andere delen van de planeet. "Een klassieke plek om op zoek te gaan naar jonge talentvolle is ongetwijfeld Zuid-Amerika en dan denken we zeker en vast aan ArgentiniŽ en BraziliŽ. In de geschiedenis van deze club hebben heel wat spelers uit deze twee landen meegwerkt aan historische resultaten en daarom heb ik aan het bestuur ook om een carte blanche gevraagd voor het samenstellen van onze scoutingscel. Bij mijn aanstelling waren er vier scouts en twee data analysten aanwezig, maar Marco Pedroso werd te licht bevonden voor zijn functie en heeft daarom de club snel verlaten. "Aangezien we reeds over twee van de beste Portugese scouts beschikken ( nvdr. Jorge Gomes en Josť Boto worden bij de absolute top in Europe gerekend ), heb ik mij gericht op verschillende aspecten die bepaalde werden door een antwoord te vinden op de volgende vragen :
                                • Willen we dat de harde kern van onze scoutingscel het Portugese voetbal door en door kent ?
                                • In welke landen willen we zeker en vast aanwezig zijn om jonge talenten vroeg te ontdekken ?
                                • Zijn we bereid om op maandelijkse basis hier een verlies te leiden door hoge lonen uit te betalen ?

De oorspronkelijke scoutingscel van Sport Lisboa e Benfica beschikte over vier Portugese scouts en ťťn van de beste data analysts, David Pereira. Na een vergadering met Rui Costa en Luis Filipe Vieira werd besloten om het aantal professionals op te voeren naar tien in het totaal. "Het sportieve project van de club richt zich vooral op het jeugdvoetbal en op het opleiden van jonge talenten die kunnen doorgroeien naar het eerste elftal. Daarom hebben we besloten om ons te richten op die landen waar traditioneel gesproken altijd een sterke lichting jeugdspelers aanwezig is." Er werd ook een nieuwe hoofd van het scoutingsdepartement aangenomen. Mamede is een ervaren Portugese scout die overgenomen werd van Bologna Football Club 1909 en die met zijn ervaring gaat helpen om de club naar een hoger niveau te brengen." Naast de nieuwe verantwoordelijke werd er ook een nieuwe verantwoordelijke voor de data analyse aangenomen. Fabio Moura werd weggeplukt bij de grote rivaal Futebol Clube de Porto en zijn aankomst is een enorme boost voor de reeds aanwezige professionals. "Wij hebben Fabio niet aangetrokken om Porto proberen te verzwakken, maar gewoon omdat hij een top professional is. Dat hij een rivaal wil verlaten om bij ons te komen werken is een extra voordeel natuurlijk."

De focus van de scoutingscel van SL Benfica zal ongetwijfel op Centraal Europa en Zuid-Amerika gericht zijn

Het kostenplaatje van de volledig nieuwe scoutingscel ziet er als volgt:
                                • Opstappremie van Marco Pedroso ( OTC ) : 140.000 euro
                                • Clausules voor de versterkingen van de scoutingscel ( OTC ) : 2.015.000 euro
                                • Overige kosten ( OTC ) - Cursus om Portugees te leren : 35.000 euro

Het oorspronkelijke loonplaatje ( de data analyst van SL Benfica B inbegrepen ) bedroeg 120.000 euro per maand en na de versterkingen bedraagt het maandelijkse loonkostplaatje 231.800 euros. "Zonder enige twijfel een enorme kost meer ( meer dan 100.000 euro per maand meer ), maar ik ben ervan overtuigd dat deze versterkingen in het scoutingsteam ook ons in staat gaan stellen om onze kwaliteit van scouten enorm te verbeteren en vroeger talenten gaan opsporen. Ricardo Correia en Jorge GŠrcia staan in Zuid-Amerika bekend als absolute topprofessionals en wij zijn dan ook enorme tevreden dat zij ons voorstel hebben aanvaard en willen samenwerken in ons sportief project. Rui Costa heeft hier schitterend werk geleverd en onze aanwezigheid in BraziliŽ en ArgentiniŽ gaat ons voorsprong geven op onze concurrenten." Domingos Soares de Oliveira, de CEO van Sport Lisboa e Benfica, heeft verklaard dat het algemeen financieel plaatje van de staff versterkingen negatief is, maar de sportieve gevolgen zullen positief zijn. We moeten denken dat dit geen onmiddellijke impact gaat hebben, maar wij denken op middenlange termijn en dan gaan we zeker onze return on investment zien."

Toelichting - Om even een diepgaande uitleg te geven over die OTC van ruim twee miljoen euro ... Ik heb helemaal geen probleem mee om deze investering te maken omdat ik weet dat we het sowieso gaan recupereren en meer dan waarschijnlijk al in de loop van het eerste seizoen. Ofwel met prijzengeld dat we door deelnames aan de UEFA Champions League gaan ontvangen ofwel door de verkoop van ťťn van onze spelers voor de hoofdprijs. Maar in de komende posts zullen jullie nog zeker een stijging in de OTC zien omdat we de verschillende onderdelen van de technische staff grondig gaan herschikken. prinz poldi Om op je vraag op de besparing van 13.350 euro per maand op de lonen te antwoorden. Dit is slechts een zeer klein stukje van de besparing, maar alle kleine beetje kunnen op maandelijkse groeien tot een klein fortuin en daarom zie ik dit als een besparing op middenlange termijn ( minstens twee seizoenen ) V-Traxx - Ik heb express geen conditietrainers voor het jeugdelftal aangenomen, omdat dit helemaal geen invloed heeft op de werklast van het eerste elftal. Het tweede elftal beschikt over een aparte technische staff omdat deze deelnemen aan de competitie in de Portugese tweede klasse en volgens de reglementen dus over een aparte staff moeten beschikken. Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor de mooie reacties en jullie medewerking bij deze eerste twee updates. Bedankt jongens ! Jornski - Marius - prinz poldi - nasje92 - V-Traxx - SawtoothGleek - coma_303

Comment

Een mooie overzichtelijke update. Ik vind het belangrijk dat je altijd de maximale kennis in je eigen land hebt qua scouting. Ik denk dat de clubs overal ter wereld talent laten verkommeren in de lagere divisies omdat er niet genoeg gescout wordt op dat niveau.

Daarnaast vind ik je kaart de kaart die je toevoegt een goed overzicht geeft over waar je actief wil zijn. Wat me wel opvalt is dat China ook groen ziet, heb je daar staff gehaald of spelers verkocht en heb je dit toevallig al in het oog gehouden dat deze kleur aanpast naarmate je game vordert ?

Comment

Duidelijke onderbouwing van de scouting! Ziet er goed uit.

Comment

Wat mij opvalt is niet alleen de focus op centraal-Europa en Zuid-Amerika, maar ook hoeveel procentueel van de wereld eigenlijk gecoverd wordt.

Comment

Zeer duidelijk uitleg. Mooi om te zien dat je al flink wat kennis hebt in veel landen.

Comment

Succes met Benfica. Benieuwd wat je met deze club kan doen.

Comment

-4-

Voor mij is het alvast duidelijk dat de technische staff van het eerste elftal een pijnlijk punt is want met het talent dat er tussen de vier lijnen rondloopt, moet er gewoon een veel betere technische staff komen. Hoe moet dat gebeuren zullen jullie zich ongetwijfeld afvragen. Het antwoord is vrij simpel: iedereen laten vertrekken die volgens de nieuwe kwaliteitsmeter niet voldoet aan de eisen en daarvoor nieuwe trainers in de plaats gaan halen. "Ik kijk helemaal niet naar nationaliteiten en leeftijd, enkel naar de eigenschappen en de kwaliteiten van de coaches. Ik hanteer hetzelfde principe bij de spelers: heeft iemand de kwaliteit die ik geschikt acht voor onze ploeg, dan zal ik er alles aan doen om hen aan te trekken." We gaan niet tevreden zijn met eender welke coach die zijn diensten aanbiedt en daarom hebben we duidelijke criteria bepaald voor het aantrekken van de nieuwe coaches:
                                            • Specialisatie in ťťn eigenschap van minstens waarde 15 ( Tactische kennis en tactiek voor de trainer die tactiek gaat coachen )
                                            • Een wereldreputatie van minstens het niveau vrij goed ( Dit draagt ook bij tot een verbetering van de reputatie van de club )

Net zoals bij de andere technische team die reeds voorgesteld zijn, hebben we ook hier een grondige financiŽle analyse gemaakt. Van de aanwezige coaches werd het contract van de voormalige assistent manager, Arnaldo Teixeira, en coach Sťrgio Botelho ontbonden na onderling overleg. Dit kostte aan Sport Lisboa e Benfica een bedrag van 320.000 euro en alle versterkingen voor de volledig vernieuwde technische staff van het eerste elftal ( negen aanwinsten in totaal ) hebben een One Time Cost van 2.246.000 euro gekost. "Alles samen hebben we hier dus een eenmalige kost van 2.566.000 euro om de technische staff van het eerste elftal naar het gewenste niveau te brengen." Wat is dat gewenste niveau ? Zeer simpel, op elke eigenschap de beste zijn in de Portugese eerste klasse en ook qua intensiteit en niveau ( in sterren ) de allerbeste zijn in het Portugees voetbal. Het financiŽle kostplaatje van vaste kosten ( loonkosten ) stijgt ook serieus, maar het bestuur is ervan overtuigd dat de return on investment zich binnen de twee seizoenen zich volledig zal terugbetalen.
                                            • Opstappremies voor de contracten van Arnaldo Teixeira en Sťrgio Botelho ( OTC in juli 2017 ) : 320.000 euro
                                            • Clausules voor het aantrekken van nieuwe coaches ( OTC in juli 2017 ) : 2.246.000 euro
                                            • Loonkost voor de vernieuwde technische staff ( vaste kosten ) : 267.600 euro ten opzichte van 159.000 euro bij de start

Deze statistiek geeft duidelijk aan de Sport Lisboa e Benfica dit seizoen buiten de vier lijnen de beste begeleiding heeft. Hopelijk levert dit ook titels op

"Al bij al hebben we hier al serieuze investeringen geleverd, maar het einddoel is niet alleen een zeer sterke technische staff op poten te zetten, maar ook onze kennis in de vier hoeken van de wereld te vergroten en dus daar in de toekomst de vruchten van te plukken. In de vorige update over de scoutingscel werd reeds een wereldkaart getoond waar de kennis van Sport Lisboa e Benfica perfect in kaart werd gebracht, maar ik zie hier toch nog ever dieper op willen ingaan. Deze kennis hangt af van twee factoren: de kennis van de leden van de technische staff, maar ook van de samenwerkingsbanden die de club eventueel afsluit met clubs uit die landen in kwestie. SL Benfica is door haar bekendheid op internationaal vlak geen kleine vereniging meer en het bestuur wil dan ook steeds meer overeenkomsten sluiten met clubs uit landen waar het voetbal in opmars is. "Door bijvoorbeeld het samenwerkingsverband met het Colombiaanse Millionarios Fķtbol Club heeft de Portugese landskampioen toegang tot diepgaande kennis over jonge en opkomende talenten in dat land. Als die ervaring dan gekoppeld wordt aan de kennis van topscout Jorge Gomes, dan bestaat de kans dat in de nabije toekomst de nieuwe James Rodriguez of Radamel Falcao ontdekt wordt.

De vreemde eend in de bijt is natuurlijk China want deze voetbalmarkt heeft de laatste seizoenen enorm aan populariteit gewonnen en de kapitaalkrachtige Chinese eigenaren van de clubs kijken niet op een euro of twee om hun ploegen te versterken met spelers uit Europa. Elk jaar reist voorzitter Luis Filipe Vieira af naar het verre oosten om er te onderhandelen met verschillende clubs omtrent de sportieve rechten van onder meer Raul Jimenez, de Mexicaanse topaanvallerd, of de Braziliaanse aanvallende middenvelder, Anderson Talisca. "Door dit intens contact moet de club ook hier aan ervaring en kennis winnen, maar toch is het een incognito hoe de kennis van SL Benfica over het Chinese voetbal nu bijna volledig is. Onze grote focus blijft echter Portugal en het scouten van jong nationaal talent, maar we kunnen het ons niet veroorloven om de andere landen naast ons voorbij te laten gaan. Daarom hebben we een gevarieerd scoutingsteam dat in de vier hoeken van de planeet kan werken en goede resultaten leveren."

Toelichting - Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar de evolutie van niet alleen de jonge spelers, maar van de volledige club. Het zal geen gemakkelijke opdracht worden om bij de allerbesten van Europa te behoren, maar we hebben alvast het potentieel ervoor. Ik hoop alvast dat jullie vragen en opmerkingen beantwoord zijn met deze update. Verder wil ik jullie weer heel hartelijk bedanken voor alle schitterende woorden en prachtige reacties. Deze doen enorm veel deugd ! V-Traxx - nasje92 - Marius - Jornski - delichris

Comment

wederom een keurig stuk

Comment

Een mooie update waar je duidelijk laat zien hoe je met geld kan omgaan.

Comment

Pfff...

Ik hoop dat je me het niet kwalijk neemt... maar ik vind dat deze start van je novelle de vorige uit de IDS al overstijgt Zelfde vlotte schrijfstijl maar in deze vind ik het inhoudelijk nog zoveel meer. Niet gewoon puur beschrijven maar analyseren en daar consequenties opplakken. Een plan opmaken en daar proberen gevolg aan te geven. Ik vind het overigens niet meer dan logisch dat Zuid-Amerika een belangrijk scoutgebied is voor Benfica gezien het verleden.

Die puntjes die je tussen je alinea's zet, maken het niet alleen duidelijker, het oogt ook netter in z'n geheel Bij deze een algemene halleluja van mijnentwege... ik hoop van ganser harte dat je dit niveau kunt blijven aanhouden (want makkelijk lijkt dat in mijn ogen niet te worden)

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X