Mededeling

Collapse

.

.
See more
See less

[FM18] Outside the box

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM18] Outside the box

1. Inleiding
    Nadat ik recentelijk twee savegames ben kwijtgeraakt waarover ik in het Engels aan het bloggen was heb ik besloten om hier maar weer eens een Novelle bij te gaan houden. Hopelijk blijf ik deze keer weg bij hdd crashes of kinderen die bestanden over elkaar heen saven waardoor je niet verder kunt met een game. De titel voor deze Novelle is Outside the box en dat is afgeleid van de veelvuldige uitspraak 'thinking outside the box' want dat is ook een beetje wat ik in deze game zal gaan doen. Hier zul je toekomstige updates meer over gaan lezen waarin ik de dingen uitleg die Outside the box zijn. Ik ga dus feitelijk laten zien dat ik Football Manager en haar facetten op een andere manier ben gaan bekijken. Dit komt doordat ik, zoals ieder jaar, heel veel informatie heb gelezen en bekeken en zo wat dingen heb opgepikt die zeer interessant zijn. Mijn nieuwe manier van het naar Football Manager kijken zal zich voornamelijk gaan vertalen op tactisch niveau omdat je daar lekker creatief bezig kunt zijn met deze game.

PEC Zwolle
    De keuze voor PEC Zwolle is eigenlijk tot stand gekomen door twee zaken, enerzijds de transfer van Philippe Sandler naar Manchester City wat natuurlijk geweldig is voor het Nederlandse voetbal en anderzijds ook de manier waarop John van 't Schip momenteel weet te presteren met PEC Zwolle. IRL staan de Blauwvingers op een keurige vijfde stek in de Eredivisie na twintig wedstrijden te hebben gespeeld. Dit geeft aan dat wat je in Football Manager met ploegen kunt bereiken, het zogenaamde overachieven dus ook mogelijk is in het echte voetbal. Mijn doel zal voornamelijk zijn om PEC Zwolle op een geleidelijke manier naar de top van het Europese voetbal te leiden. Hierdoor zullen we per seizoen gaan kijken naar de mogelijkheden om op die manier een grootmacht op te bouwen. De doelstelling voor dit seizoen is om minimaal een achtste plaats te gaan behalen in de Eredivisie en dat is dan ook wel het minimale streven. Daarnaast wil ik hoge ogen gooien in het KNVB beker toernooi want dat is de snelste weg naar Europees voetbal. Hoe sneller we goed weten te presteren, hoe sneller de club zal groeien op zowel financieel als sportief vlak.

Ik hoop dat jullie deze Novelle gaan volgen en ook hoop ik iedereen te vermaken met mijn updates. Die zullen niet dagelijks gepost gaan worden maar ik hoop minimaal drie keer per week deze Novelle van een nieuwe stukje te kunnen voorzien. Dit zal dan voornamelijk gaan bestaan uit tekst met screenshots en af en toe zal ik wat maken in Photoshop.
    Last edited by r4vje; 3 feb 2018, 15:03.

Lekker dat je hier weer een verhaal neer gaat zetten! Ik ga je volgen, succes met PEC!

Comment

succes bij pec

Comment

Succes in Zwolle.

Comment

succes

Comment

Succes!

Comment

Succes!

Comment

2. De club
                Wat ik altijd graag doe in mijn savegames is het ontwikkelen van een goede jeugdopleiding. Dat zal ook in deze savegame niet anders zijn maar voordat ik dit bij PEC Zwolle voor elkaar weet te boksen zijn we wel een aantal seizoenen verder. Momenteel zijn alle faciliteiten bij deze club op een middelmatig niveau. Dit houdt simpelweg in dat ik er aardig wat geld in zal moeten gaan pompen wil ik het niveau omhoog gaan trekken. Het geld is momenteel niet aanwezig waardoor wij afhankelijk zullen gaan zijn van de sportieve successen die we mogelijk gaan boeken en/of het verkopen van onze beste spelers. Voor dat laatste ben ik altijd een beetje huiverig want op het moment dat je je beste spelers moet verkopen zul je altijd een deel van dat geld weer moeten investeren in een vervanger. Hierdoor is de opbrengst altijd minder dan gehoopt en dus zet ik voorlopig in op het boeken van sportieve successen. Een andere sleutel tot succes zijn de leden van de technische staf. Vooral de General Manager en de Head of Youth Development zullen een belangrijke rol gaan spelen voor de club. Op dit moment voldoen ook zij niet aan de eisen die nodig zijn om alles naar een hoger niveau te kunnen trekken waardoor het eerste seizoen alles gezet zal worden op de sportieve kant van de club. Onze reputatie en financiŽle mogelijkheden moeten omhoog zodat we daarna pas kunnen kijken naar het opzetten van een goede jeugdopleiding die zich uiteindelijk moet gaan ontpoppen tot financiŽle levensader van de club. Tevens hebben wij geen satellietclub of moederclub die ons goede spelers kan lenen, zoals bijvoorbeeld Vitesse heeft met Chelsea waardoor echt alles uit de eigen portemonnee zal moeten gaan komen.

De selectie
                De huidige selectie van PEC Zwolle is redelijk op orde. De media voorspellen een uiteindelijke achtste stek voor ons in de Eredivisie. Ik denk persoonlijk dat dit beter moet kunnen maar dat zal het komende seizoen uit moeten gaan wijzen. Met Diederik Boer, Dirk Marcellis, Bram van Polen en Stef Nijland hebben we een aantal jongens in de selectie die al behoorlijk ervaren zijn met spelen in de Eredivisie. Tel daar bij op dat we met Mustafa Saymak, Younes Mokhtar, Ryan Thomas en Younes Namli een aantal creatieve jongens in huis hebben waardoor we op tactisch gebied ook wat leuks in elkaar kunnen gaan zetten. Of ik ook met al deze spelers het eerste seizoen af zal gaan werken ga je in een andere update zien. Feit is en blijft dat op het huidige moment Younes Mokhtar en Mustafa Saymak weigeren om een nieuw contract te tekenen waardoor ik een mogelijk vertrek van dit tweetal toch zal moeten overwegen. Verder zal ik de 17-jarige Zuid-Afrikaan Jake Aresti meer bij het eerste elftal gaan betrekken. Hij is en blijft momenteel ons grootste talent en ik wil hem dan ook goed begeleiden in zijn ontwikkeling. Hij zal voornamelijk speeltijd gaan krijgen in het KNVB beker toernooi maar ik zal ook niet schromen hem in te zetten als er blessures of schorsingen zijn.

In de volgende update
                Zullen we meer in gaan op wat mijn eerste stappen zijn geweest in mijn savegame. Welke spelers zijn er vertrokken en heb ik hiervoor mogelijk goede vervangers weten te halen. Daarnaast zal ik alvast mijn licht laten schijnen op het "anders denken" op tactisch gebied in Football Manager. Voor nu bedank ik Niejo101 joosthafner Jornski Vlonkie en OptimistPrima voor hun reacties en alle anderen voor het lezen van mijn verhaal.
                Last edited by r4vje; 4 feb 2018, 08:20.

Comment

Benieuwd of het lukt om op lange termijn een mooie jeugdwerking op poten te zetten en de club structureel uit te bouwen... ook mijn favoriete onderdeel van FM!

Comment

Aresti is een heerlijk talent die bij een goede ontwikkeling en begeleiding een topspeler kan worden. Ik zou hem iedere wedstrijd meenemen op de bank en indien je met 2 of meer doelpunten voorstaat hem laten invallen.

Comment

het is slim om in de jeugd te investeren. Eigen jeugd doet het goed bij de fans en het kost je niets (qua transfersommen)

Comment

Succes met PEC. Mention mij maar mooi elke keer.

Comment

Leuke opening, zeer benieuwd hoe je 'outside the box' zult invullen!!!

Comment

Succes met PEC Zwolle, interessante opener!

Comment

Benieuwd waar je novelle naartoe gaat!

Comment

Ik volg, succes!

Comment

Ben benieuwd.

Comment

Ben benieuwd hoe je het er vanaf gaat brengen, succes ik ga je volgen!!

Comment

Fijne update, ik ben zeer benieuwd naar je tactische vondsten!

Comment

3. Het "anders" denken
                                        Al jaren speel ik Football Manager en al jaren doe ik dat op dezelfde manier zoals zoveel van jullie dat ook doen. Ik begin een game, bedenk welke tactiek goed bij mijn spelers past of ik koop spelers die bij mijn tactiek past en dan begin ik (hopelijk) met het domineren van de competitie waarin ik speel. Echter sinds Football Manager 2018 ben ik op een andere manier gaan kijken naar dit spelletje. Deze andere manier van kijken heeft ook gezorgd voor een compleet andere speelstijl van mijzelf en dat vind ik eigenlijk nog het leukst van allemaal. Waar het voorheen dus draaide om de juiste spelers voor de juiste posities binnen te hengelen of op te leiden doe ik nu compleet anders. Ik ga sinds FM2018 uit van de attributen van een speler en aan de hand daarvan maak ik een drietal tactieken die als een soort van systeem gebruikt worden om vrijwel elke tegenstander te ontregelen en te verslaan. Door vanuit de attributen van mijn spelers te kijken heb ik drie tactieken gemaakt die ik met de elf spelers die ik op stel alle drie kan spelen. Hoe ik dat doe? Dat is feitelijk heel simpel. Hieronder volgt een klein voorbeeld zodat jullie beter snappen wat ik bedoel en het slachtoffer dat ik uitgezocht heb is Erik Bakker, ťťn van de middenvelders in mijn selectie bij PEC Zwolle.

Erik Bakker is een speler die graag als spelmaker voor de defensie op het middenveld speelt met een ondersteunende taak. In dit screenshot zie je dan ook dat de attributen voor die rol opgelicht zijn en dat hij eigenlijk overal voldoende tot ruim voldoende scoort. Indien ik van systeem verander waardoor hij niet als spelmaker voor de defensie kan spelen is hij tevens inzetbaar als vleugelaanvaller. Nu is dit niet zijn favoriete positie maar zijn attributen geven aan dat hij dit wel zou kunnen. Hieronder zie je een screenshot waarop ik de rol vleugelaanvaller met een ondersteunende taak heb geselecteerd wederom bij Erik Bakker zijn attributen. Zoals je ziet scoort hij ook hier overal weer redelijk en dus is hij in staat om in een bepaalde tactiek ook deze rol uit te voeren.

Aan de hand van mijn beoogde basiself heb ik een x aantal tactieken gemaakt waarmee ik tegen vrijwel elke tegenstander kan aantreden. Tevens kan ik tijdens wedstrijden inspelen op diverse situaties (voorsprong, achterstand, tactische wijziging van de tegenstander, etc.) waardoor wij als team dus zeer flexibel zijn maar zeker ook onvoorspelbaar. De tegenstander weet namelijk nooit hoe wij zullen gaan spelen omdat wij dus meerdere opties achter de hand hebben.

De tactieken
                                        Aan de hand van mijn selectie bij PEC Zwolle zijn de drie onderstaande tactieken degene die ik het meest zal gaan gebruiken. Vanwege de veelzijdigheid binnen mijn selectie heb ik zelfs nog een vierde tactiek, een 433 achter de hand. Deze tactiek kan ik tijdens een wedstrijd laden waardoor we dus nog meer afwisseling in onze speelwijze kunnen gaan toepassen. De basis waarmee wij in de meeste wedstrijden aan zullen gaan treden is de 41221 tactiek omdat onze beste spelers dan op hun beste positie kunnen spelen. Natuurlijk blijf ik daar wel in geloven maar indien nodig weet ik dat wij zonder moeite kunnen wisselen en ik weet dus ook wie ik dan op welke plek neer moet gaan zetten.

Om jullie alvast een beetje een beeld te geven van hoe wij als team hiermee omgaan heb ik alvast de wedstrijden uit de voorbereiding gepost. Daarin zie je duidelijk een stijgende lijn in de resultaten van een moeizaam begin naar steeds betere resultaten met als toppunt toch wel de overwinning op FC KŲln. Een club die financieel een stuk verder is dan wij en daar zijn we dan ook best wel trots op. Helaas wisten we onze Zwolsche Cup zelf niet te winnen maar werden we tweede achter Genoa die ons in de finale met 1-2 wisten te verslaan.

In de volgende update post ik de transfers die ik gedaan heb en gaan we in op de resultaten welke ik met PEC Zwolle behaald heb tijdens mijn eerste seizoen. Voor nu wil ik Huns7 Jornski Vlonkie delichris prinz poldi DeJarnoxD Bingbangboem Marius larrie coma_303 en Niejo101 bedanken voor het reageren en de rest voor het lezen van mijn novelle. Tot de volgende keer!
                                        Last edited by r4vje; 10 feb 2018, 14:28.

Comment

Zeer interessant, maar de screen van Bakker staat er twee keer in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door delichris Bekijk berichten
                                            Zeer interessant, maar de screen van Bakker staat er twee keer in.
                                            Klopt, de ene screen is met zijn favo rol spelmaker voor de defensie, de andere is met de rol vleugelaanvaller.

Comment

Interessant stuk. Zeker een valabele manier om een tactiek te maken. De oefenperiode verliep ook naar behoren.

Comment

Zeer interessante gedachte om tactieken te maken bij een club. Ben dan ook zeer benieuwd hoe de resultaten zijn als je de competitie start.

Comment

Is inderdaad outside the box denken, benieuwd of het straks in de competitie voor resultaten zal zorgen.

In ieder geval bijzonder aangenaam om te lezen

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X