Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[FM18] Met Daniell

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM18] Met Daniell

Beste lezer,

YES!! Het begin van FM18 is daar en dat betekent vanzelfsprekend dat ook ik weer een poging ga doen om jullie een leuke novelle voor te schotelen. In het verleden is gebleken, door verschillende redenen, dat ik niet echt een vasthoudend type ben. De meeste mensen hier zullen mij dan ook kennen als een ‘wispelturig’ en ‘onbetrouwbaar’ persoon. Meerdere novellen kenden hun einde voordat ik ook maar begonnen was en ook andere projectjes bloedden al gauw dood. Twee onsuccesvolle periodes in de staf van MU en een niet nader te noemen Engelstalige website, waar ik na het opstarten daarvan mijn taken al moest neerleggen.

Een maand of twee geleden heb ik echter een roerige periode in de privésferen kunnen afsluiten en dit houdt in dat ik weer wat vrije tijd om handen heb. Sommigen hebben me misschien wat zien posten over mijn Almere City savegame in de laatste weken van FM17 in het United gedeelte. Juist die save liet me opnieuw verliefd worden op deze geweldige serie: Football Manager!

Omdat ik niet zo’n vasthoudend type ben, moeilijk kan omgaan met deadlines en nog weleens van de hak op de tak spring, hoeven jullie geen dagelijkse updates van me te verwachten. En misschien zegt de titel jullie wel genoeg; de opzet van deze novelle zal anders zijn dan de meer traditionele topics in dit subforum.

Werken met Photoshop is hartstikke leuk maar ik persoonlijk haal daar niet de meeste voldoening uit. Een sterke verhaallijn en ellenlange posts die om FM heen draaien worden naar mijn idee amper gelezen. De klassieke ‘presentaties’, zoals ze vroeger genoemd werden, met screenshots en korte stukjes tekst lijken vorig jaar hun comeback gemaakt te hebben. Echter is het voor mij niet haalbaar om een maandelijkse update te doen omdat ik op de ene dag een heel seizoen afwerk, terwijl FM daarna net zo goed een week in de kast kan verdwijnen.

Toch gaan schrijven en Football Manager bij mij hand in hand. Zolang FM op de markt is, zal ik het blijven spelen en zolang ik het blijf spelen, zal ik erover blijven schrijven. Schrijven vergroot voor mij het spelplezier. Het is leuk om een verhaaltje te hebben bij wat er gebeurt in-game of het zorgt er juist voor dat je meer betrokken raakt bij het spel. Als ik iets informatiefs wil schrijven moet ik op onderzoek uit en dat zorgt ervoor dat ik nieuwe inzichten krijg of juist iets nieuws leer. Daarnaast is er in mijn directe omgeving niemand die het spel speelt en het leukste aan FM is misschien wel haar community.

Wanneer ik in mijn ogen een bijzondere mijlpaal heb bereikt, wil ik dat delen en krijg ik daar graag reacties op. Het is een erkenning van al het harde werk dat je erin hebt gestopt. Dat is één van de grootste redenen waarom we zijn aangemeld bij MU of onze prestaties delen op Facebook, right?!

Enfin, genoeg geluld en nou is nog steeds niet duidelijk welke kant ik eigenlijk op wil gaan met deze novelle. Ik laat dit dan ook graag nog even in het midden zodat jullie hierover kunnen speculeren. Ook heb ik dan meteen wat om te vertellen in een volgende update.

Mocht je vragen hebben over bovenstaande, stel die dan gerust. Alles zal in een volgende update behandeld worden.

Vriendelijke groeten,

Daniell Witteveen

PS: Reacties worden zeer gewaardeerd, evenals feedback en/of opbouwende kritiek. Ik ben zeer benieuwd of mensen in de gaten hebben waar dit toe zal leiden.

Ik heb zelf ook getwijfeld over vorm, en de gedachte om in mijn eigen novelle iedere (paar) update(s) een andere manier van presenteren te kiezen is meermaals door mij hoofd geschoten. Wie weet kies je daar wel voor Ik kijk in ieder geval uit naar je vervolg, ik weet zeker dat je de kwaliteiten hebt om in diverse vertelwijzes te overtuigen.
    Last edited by Niejo101; 30 okt 2017, 17:09.

Comment

Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt, zeker ook na je game met Almere City vorige editie. De manier van presenteren blijft altijd een persoonlijke voorkeur, maar verschillende types met elkaar combineren zorgt wel voor een originele novelle en dat blijven altijd de leukste om te volgen. Heel veel plezier en succes gewenst!

Comment

Ik ben benieuwd waar dit heengaat.

Comment

goed begin en ik deel je gevoelens over het niet af kunnen maken van een novelle. Heb ik ook last van...

Comment

Succes. Ik heb ook zo momenten dat ik er een seizoen doordraai op een paar uur maar andere momenten dat ik amper een wedstrijd speel voor de zin alweer weg is.

Comment

Persoonlijk vind ik het altijd erg jammer als mensen een novelle starten en die dan al laten liggen voor die zelfs nog maar goed en wel gestart is. Of het verhaal niet mooi afronden. Hopelijk vergaat het je deze keer beter, succes alvast.

Comment

De normale gang van zaken

Nu ik heb beschreven waar ik vandaan kom, kan ik vooruit kijken naar waar ik nou eigenlijk naartoe wil. In mijn vorige bericht schreef ik dat deze novelle anders zou zijn dan de meer traditionele topics in dit subforum. Althans, ik ga een oprechte poging doen om origineel te zijn en mij te onderscheiden van de rest. Ikzelf ben er van overtuigd dat, dat wat ik wil gaan doen nog niet eerder gedaan is in de voorgaande novellenbundels van MU.

Normaal gesproken heb je al van alles uitgestippeld. Je weet welk team je gaat managen, weet welke filosofieën je wilt hanteren, hebt een leuke achtergrond bedacht voor je manager en hebt daarbij een pakkende titel. Meestal liggen er zelfs al een tiental updates klaar omdat je eerst wilde aanzien of dit wel je ding is en daarnaast is het handig om wat achter de hand te hebben, mocht je er een keer niet aan toe komen om een nieuwe update in elkaar te steken.

Vaak worden er verscheidene posts geweid aan de aanstelling van de manager om vervolgens over te gaan op de voorbereiding. Ook deze worden dan weer opgedeeld in de oefencampagne en de gedane transfers. Sommigen kiezen ervoor om daartussen nog een update te geven over hun gedachtegang achter de gekozen tactiek of het samenstellen van de stafleden. Echter, na deze eerste paar updates neemt bijna elke novelle dezelfde richting. Niet dat ik de novelle makers niet respecteer want gelukkig heeft ieder zijn eigen stijl en worden de verschillende novelles op supermooie manieren vormgegeven. Maar eerlijk, als we door die vormgeving heen prikken is eigenlijk elke novelle wel zo’n beetje gelijk. Ze zijn namelijk allemaal gericht op de behaalde prestaties door de virtuele manager.

Hierdoor wordt de kwaliteit van de novelle bepaald door hoe goed je bent in Football Manager, hoe goed je kunt schrijven of hoe goed je bent met de welbekende en eerdergenoemde grafische software. Maar hoeveel leren we nou eigenlijk van andermans novellen?

De (nieuwe) insteek

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, buiten de opzet van deze novelle, nog niets uitgedacht heb. Ik heb geen idee welke club ik onder mijn hoede ga nemen en ik heb al helemaal geen updates klaarliggen. Dit klinkt natuurlijk heel gevaarlijk, helemaal gezien mijn gebrek aan vasthoudendheid. Toch denk ik dat dit me gaat lukken, gezien de opzet. Want wat is nou eigenlijk de bedoeling?
                Natuurlijk zal ook deze novelle gericht zijn op de prestaties die ik behaal in het spel. Wat ik echter vaak mis bij andere novellen, en ook ik maakte me hier schuldig aan in het verleden, is dat er niet bij verteld wordt hoe deze prestaties behaald zijn en welke keuzes van invloed zijn geweest op deze prestaties. Of beter gezegd; hoe speelt de novellemaker het spelletje eigenlijk?

Deze novelle zal dus niet alleen maar gaan over hoe ik het er vanaf breng in-game maar zal ook een sterke focus hebben op hoe ik het spelletje speel. Hoe zet ik mijn savegame op en waarom maak ik juist die keuzes? Hoe kom ik bij de club die ik wil managen? Wat is de gedachtegang achter mijn tactiek en hoe ben ik juist daarbij gekomen? Hoe is die tactiek opgebouwd? Waarom verkies ik speler A boven speler B? Hoe maak ik gebruik van het scoutingssysteem? Hoe zitten mijn financiën in elkaar? Hoe haal ik het meest uit potentiële wereldtoppers? Allemaal vragen die ik wil gaan beantwoorden tijdens het verloop van deze novelle.

Ik wil dus niet alleen laten zien dat ik het spelletje (goed) speel maar ook hoe ik dat doe! Noem het een novelle, een mini-blog of een mix van een savegame en een verzameling hulpgidsen. Ik noem het [FM18] Met Daniell.

Ik hoop dat jullie hiermee een beeld krijgen van welke kant ik op wil met deze novelle. Daarnaast hoop ik dat ik jullie nieuwe inzichten kan geven of misschien wel andersom. Misschien schrijf ik wel iets over een onderwerp dat jullie geheel anders aanpakken en kunnen jullie mij daarmee iets nieuws leren. Maar bovenal hoop ik hier veel plezier aan te beleven!

PS: Reacties worden zeer gewaardeerd, evenals feedback en/of opbouwende kritiek.
                Hopelijk wordt al een beetje duidelijk welke kant we op gaan met deze novelle.

Laat vooral je mening horen!

Niejo101 He! Goed je hier weer te zien. Mooi om te lezen dat verschillende mensen een hoop gedachten met me delen. Ik hoop dat ik met deze update een beetje duidelijk heb gemaakt wat de bedoeling is. Bedankt voor de complimenten kerel!
                Jornski Ja, Almere City was een hele mooie save. Ik wil inderdaad ook de presentatievorm afwisselen zoals je leest maar ook eens iets anders doen dan alleen maar prestaties bespreken. Hopelijk valt het in de smaak.
                Twan1810 Hopelijk wordt het wat meer duidelijk voor je.
                Vlonkie Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met deze problemen!
                Messidona ​​​Bedankt voor je reactie. Ik heb ook dat probleem en dan is het lastig een novelle bij te houden.
                Marius Ik deel je mening! Bedankt voor je reactie.

Comment

Ik was al nieuwsgierig maar deze update maakt me eigenlijk nog meer geïnteresseerd in deze novelle. Jouw gedachtegang achter het spel bevalt me wel, jouw visie ook. Ik weet zeker dat ik nog heel veel van jou kan leren door deze novelle te volgen en uiteraard ben ik ook heel nieuwsgierig naar de eventueel behaalde resultaten.

Comment

prima update

Comment

Mooi dat je de diepte in wilt gaan met je novelle, ik denk dat het lezen over de keuzes die je maakt en de gedachtengang erachter uiterst interessant is. Valkuil hierin kan wel zijn dat je in-game dan al snel voor gaat lopen op je novelle, wat uiteindelijk een dermate groot 'gat' oplevert dat het schade gaat toebrengen aan de novelle... Ik vraag me af hoe je daar mee om wilt gaan

Comment

Klinkt interessant. Ben benieuwd naar het resultaat.

Comment

Nieuwsgierigheid bouw je nu wel op bij iedereen zeg! Het is inderdaad zoals je beschrijft. Mijn novelle was ook zo; voorbereiding, transfers, resultaten en het seizoen daarop weer dezelfde onderdelen. Als lezer is dat inderdaad eentonig na een tijd, als schrijver ook heb ik ondervonden. Benieuwd hoe jij dit gaat bestrijden.

Comment

Leuke insteek, iets dergelijk heb ik ook al een keertje in gedachten gehad, maar zat toen al te diep in een andere save én novelle dat ik m'n lezerspubliek (en mijn eigen plezier) niet wilde vergallen. Benieuwd hoe je het precies allemaal vorm gaat geven.

Comment

wat Niejo101 zegt. ik ben erg benieuwd hoe je ook je keuzes gaat beschrijven maar dat zal inderdaad ook een gat met je novelle opleveren. ( Mijn eigen ervaring is dan dat je eigen plezier er op achteruit gaat) maar dat zal je zelf wel gaan uitzoeken. ik ga je in ieder geval in de gaten houden

Comment

dit is een interessant concept beschouw mij maar als een volger

Comment

Interessant, benieuwd naar meer...

Comment

Interessant . Ben benieuwd

Comment

Interessant concept inderdaad. Hopelijk weet deze novelle en game jou ook dusdanig lang te boeien dat we hem een tijdlang kunnen volgen.

Comment

Deze updates beloven in ieder geval een hoop goeds. Ik ben erg benieuwd naar deze 'novelle' en de keuzes die je hierin gaat maken en waarom je deze gaat maken. Hopelijk kan je dit lang volhouden en kunnen mensen, zoals ik, een hoop van je leren.

Comment

Het type manager

Uit een novelle kun je vaak wel afleiden wat voor een type manager de novellemaker is. Uit het selectiebeleid komt vaak naar voren of iemand gaat voor het aankopen van jonge talenten of juist spelers koopt die er meteen staan. Daaruit kun je opmaken of iemand bezig is met het opleiden van jong talent of gewoon simpelweg op prijzen jaagt. Niet heel veel novellemakers wagen zich aan het uitleggen van hun tactiek maar ook daar zou je veel uit kunnen halen. Speelt de manager aantrekkelijk en aanvallend voetbal of wil hij juist de deur achterin dichthouden en past deze filosofie bij zijn aankoopbeleid? En hoe wordt er omgegaan met de financiën? Ik wil jullie graag op voorhand vertellen wat voor type manager ik ben zodat jullie weten wat jullie kunnen verwachten in mijn savegame. Misschien haken hier al wat lezers af omdat ze het niet in mijn beleid zien zitten waar anderen het misschien interessant zullen vinden om eens iemand wat anders te zien doen. Voor deze uitleg zal ik wat screenshots gebruiken, die ik hier eerder op het forum heb geplaatst, uit mijn game met Almere City in FM17.

Aankoopbeleid

Sommigen zullen al wel gemerkt hebben dat ik zo’n manager ben die dol is op newgens. Als ik een leuke game wil hebben, ga ik vaak de eerste drie á vier jaar op vakantie. Hierdoor komen er al aardig wat newgens in het spel en kan ik vanaf de start lekker op jacht! In dit geval zal ik de save gewoon vanaf het eerste seizoen spelen om het voor jullie wat overzichtelijker te houden. Gelukkig komt het vaak voor dat in het eerste seizoen al een paar pareltjes op te pikken zijn. Ik heb zo mijn eigen manieren om deze nieuw gegenereerde spelers te vinden maar daarover zal ik in een latere update vertellen. Een tipje van de sluier; ik gebruik daarvoor niet één scout!

Mijn aankopen zullen dan ook veelal newgens zijn. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat elke speler die aangetrokken wordt en geen newgen is, gezien mag worden als een uitzondering op mijn beleid. Een bruikbare speler voor een zeer zacht prijsje op de transferlijst wil nog weleens zijn plekje kunnen vinden in mijn teams. Soms komt het voor dat er een oude rot aan de selectie wordt toegevoegd omdat ik deze nodig heb om de jonge spelers te begeleiden. Buiten deze uitzonderingen is er nog een categorie die het vernoemen waard is.

Huurconstructies

Voor mij is dit compleet nieuw sinds de laatste maanden van FM17. Natuurlijk verhuurde ik weleens talenten die speeltijd nodig hadden en dat bij mij niet konden krijgen maar vaak vroeg ik hier dan geen geld voor. Sinds de laatste maanden van FM17, en dan komt weer die Almere City save naar voren, ben ik spelers gaan aantrekken voor de handel. Er valt namelijk grof geld te verdienen met huurtransfers in Football Manager. Ook dit zullen vooral newgens zijn.

Er zullen een aantal mensen zijn die dit beleid niets vinden maar ikzelf ervaar het als een handige en prettige buffer. Na een aantal seizoenen kan het namelijk maar zo zijn dat er vijftig spelers onder contract staan, die verhuurt worden aan andere clubs. Hiermee verklein ik de kans op het misgrijpen bij grote talenten die nog niet goed ontwikkeld zijn en daarnaast levert het bakken met geld op. Buiten die twee redenen is de belangrijkste voor mij het verkrijgen van flexibiliteit. Er is namelijk altijd een vervanger die je kunt terugroepen als er een mooi bod wordt gedaan op één van je eerste elftal spelers.

Ik zal hierover in een latere update nog een keer uitweiden. Wel vind ik het leuk om even te laten zien wat mijn persoonlijke record is, helaas heb ik net de € 100mln. niet gehaald. Deze constructie leverde mij in FM17 zo’n € 80mln. per jaar op en dan heb ik het alleen nog maar over de huurdeals. Dat zijn toch leuke bedragen.

Opleider

Al met al is denk ik goed te zien dat ik een echte opleider ben. Ik koop graag jonge talenten om deze kansen te geven en probeer om ze hun potentieel te laten bereiken. De spelers die de moeite waard blijken te zijn blijven lid van mijn eerste elftal. De anderen worden verhuurd en/of verkocht. Mijn einddoel hierin is om ze goedkoop op te pikken, ze te ontwikkelen en voor een flink bedrag door te verkopen. Dit is een heel proces waar ik ook weer een hele lap tekst over zou kunnen schrijven, misschien gaat ook dit in één van de updates nog naar voren komen.

PS: Reacties worden zeer gewaardeerd, evenals feedback en/of opbouwende kritiek.
                                          Hiermee hoop ik het juiste beeld te creëren over welk type manager ik ben.

Wat voor een manager ben jij?!

Volgende update: Een geschikte club kiezen (voordat ik een game start)

Spoiler for Reacties:
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Jornski Bekijk berichten
                                          Ik was al nieuwsgierig maar deze update maakt me eigenlijk nog meer geïnteresseerd in deze novelle. Jouw gedachtegang achter het spel bevalt me wel, jouw visie ook. Ik weet zeker dat ik nog heel veel van jou kan leren door deze novelle te volgen en uiteraard ben ik ook heel nieuwsgierig naar de eventueel behaalde resultaten.
                                          Mooi dat je geïnteresseerd bent Jorn! Blijf er vooral bij, het gaat een mooi jaar worden

Oorspronkelijk geplaatst door Vlonkie Bekijk berichten
                                          prima update
                                          Bedankt voor je reactie!

Oorspronkelijk geplaatst door Niejo101 Bekijk berichten
                                          Mooi dat je de diepte in wilt gaan met je novelle, ik denk dat het lezen over de keuzes die je maakt en de gedachtengang erachter uiterst interessant is. Valkuil hierin kan wel zijn dat je in-game dan al snel voor gaat lopen op je novelle, wat uiteindelijk een dermate groot 'gat' oplevert dat het schade gaat toebrengen aan de novelle... Ik vraag me af hoe je daar mee om wilt gaan
                                          Ik houd die valkuil inderdaad in mijn achterhoofd, hopelijk pakt het uit zoals ik het in gedachten heb. Anders hebben we altijd nog plan B Bedankt voor je mooie reactie.

Oorspronkelijk geplaatst door Twan1810 Bekijk berichten
                                          Klinkt interessant. Ben benieuwd naar het resultaat.
                                          Bedankt Twan!

Oorspronkelijk geplaatst door TomFsoccer Bekijk berichten
                                          Nieuwsgierigheid bouw je nu wel op bij iedereen zeg! Het is inderdaad zoals je beschrijft. Mijn novelle was ook zo; voorbereiding, transfers, resultaten en het seizoen daarop weer dezelfde onderdelen. Als lezer is dat inderdaad eentonig na een tijd, als schrijver ook heb ik ondervonden. Benieuwd hoe jij dit gaat bestrijden.
                                          Dat moet ook! Ook als schrijver wordt het weleens eentonig inderdaad. Vandaar ook dat ik het eens anders wil doen. Hopelijk blijf je erbij!

Oorspronkelijk geplaatst door Marius Bekijk berichten
                                          Leuke insteek, iets dergelijk heb ik ook al een keertje in gedachten gehad, maar zat toen al te diep in een andere save én novelle dat ik m'n lezerspubliek (en mijn eigen plezier) niet wilde vergallen. Benieuwd hoe je het precies allemaal vorm gaat geven.
                                          Dat is ook de reden dat ik hiermee meteen begin. Voordat ik ergens te diep in zit of andere dingen ga plannen. Ik heb mezelf ook voorgenomen dat dit het enige 'project' zal zijn dit jaar.

Oorspronkelijk geplaatst door mattihamstra Bekijk berichten
                                          wat Niejo101 zegt. ik ben erg benieuwd hoe je ook je keuzes gaat beschrijven maar dat zal inderdaad ook een gat met je novelle opleveren. ( Mijn eigen ervaring is dan dat je eigen plezier er op achteruit gaat) maar dat zal je zelf wel gaan uitzoeken. ik ga je in ieder geval in de gaten houden
                                          Bedankt man, goed dat je erbij bent!

Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey koole Bekijk berichten
                                          dit is een interessant concept beschouw mij maar als een volger
                                          Welkom dan! Bedankt voor de reactie.

Oorspronkelijk geplaatst door Messidona Bekijk berichten
                                          Interessant, benieuwd naar meer...
                                          Hier alvast wat meer. Bedankt voor je reactie.

Oorspronkelijk geplaatst door komodo25 Bekijk berichten
                                          Interessant . Ben benieuwd
                                          Bedankt voor je reactie!

Oorspronkelijk geplaatst door ROEMM Bekijk berichten
                                          Interessant concept inderdaad. Hopelijk weet deze novelle en game jou ook dusdanig lang te boeien dat we hem een tijdlang kunnen volgen.
                                          Ik heb mezelf voorgenomen dat dit het enige 'project' is wat ik ga doen dit jaar dus ik ga hier heel lang aan vasthouden. Het is te hopen dat ik jullie kan blijven boeien Bedankt voor je reactie.

Oorspronkelijk geplaatst door Minitolluz Bekijk berichten
                                          Deze updates beloven in ieder geval een hoop goeds. Ik ben erg benieuwd naar deze 'novelle' en de keuzes die je hierin gaat maken en waarom je deze gaat maken. Hopelijk kan je dit lang volhouden en kunnen mensen, zoals ik, een hoop van je leren.
                                          Haa die Mini, welkom! Ik hoop dat ik de verwachtingen waar kan maken inderdaad. De bedoeling is om hier heel FM18 mee bezig te blijven!

Comment

Weer een prima stuk waar je jouw visie duidelijk uitlegt .
                                            ik zit er meestal tussen in . Mag graag talent halen maar ook spelers die er direct staan

Comment

Wauw, wat een overzicht aan huurtransfers. Heb dat nooit zo volledig benut zien worden. Misschien moet ik daar ook maar eens naar gaan kijken dan wanneer ik de Beta koop..

Comment

Een beleid die ik ook steeds vaker voorbij zie komen. Het is lucratief en de echte pareltjes loop je hierdoor niet mis! Ben altijd wel erg benieuwd welke spelers je voor welk huurbedrag kunt uitlenen. Iedereen wilt het meest verdienen aan elke speler, maar hoe bepaal je voor welk bedrag je een speler moet aanbieden als het gaat om het huurbedrag? Hopelijk daarover meer in één van je volgende updates
                                                Last edited by Jornski; 1 nov 2017, 12:46.

Comment

Een constructie waarin je eerst een paar seizoenen simuleert en dan pas begint met spelen en focust op newgens trekt mij eigenlijk totaal niet aan. Ik vind het net leuk om de voeling met de realiteit te houden, zelfs al speel ik meestal op lagere niveaus of minder hoog aangeschreven competities. Ben benieuwd of je me hier toch warm voor krijgt.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 17:04.

Working...
                                                  X