Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het gebruik van de targetman

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het gebruik van de targetman

Ik speel al lang FM en toch is het goed gebruik maken van de targetman me nog niet echt gelukt.
    Ik speel op dit moment met Hednesford Town en heb daar Vinny Mukendi (201 cm, sprongkracht 20) een fantastisch wapen als je het goed weet in te zetten, maar dat laatste wil nog niet zo lukken.

Ik heb 2 tactieken gemaakt (4123 met vleugelspitsen en 442).
    Het idee van de eerste tactiek: vleugelspitsen + aanvallende back = veel voorzetten = kopgoals van targetman
    Helaas vallen die vele voorzetten nogal tegen. Mijn linkervleugelspits (O) is snel en heeft een redelijke dribbel, maar maakt nauwelijks acties en geeft zelden een voorzet. Conclusie is dat mijn targetman echt nauwelijks hoge ballen in de 16 krijgt en zijn luchtduels vooral net over de middenlijn uitvecht. Het nadeel is alleen dat er dan geen tweede spits is om die bal op te pikken.

De 442 tactiek is met het idee: lange ballen, doorkoppen + evt. voorzetten.

Het gaat me niet zozeer om feedback op mijn tactieken, maar meer om de vraag: Hoe maak ik de targetman effectief (ondersteunend en vooral ook scorend)?
    Ik voetbal nu vooral counterend en wat meer teruggetrokken. Dat zou ik graag blijven doen, maar weet niet of de combi mogelijk is.

Een 4-3-2-1 met een targetman is zelden een goede combinatie, je noemt eigenlijk al op waar het fout gaat: Geen afmaker, want je buitenspelers zijn geen inside forwards, maar wingers. De 4-4-2 zou beter moeten werken, zeker als je er een ruit op het middenveld van maakt, of iig een aanvallende middenvelder bij zet. Dan kan de targetman aan twee kanten de bal kwijt.

Even kort door de bocht: Ik heb er ook weinig goede ervaring mee, vind een targetman vooral nuttig bij een achterstand en je dus moet pompen of verzuipen. Type Henk Veerman bij Heerenveen. Fysiek in het veld brengen voor een goal, maar het werkt niet 90 minuten.

Comment

De 4-3-2-1- kan zeker werken, alleen niet op de manier waarop jij zou willen. Je wil met voorzetten spelen en dat hij die dan binnen kopt?
      Op links heb je een vleugelspeler die niet met zijn linkervoet een voorzet kan geven, en op rechts heb je een hangen vleugelspits, oftewel iemand die naar binnen komt ipv aan de lijn plakt om een voorzet te geven.

In een counter hebben je backs vaak niet genoeg tijd om ook nog mee op te komen, dus daar hoef je dan niks van te verwachten. Ik zou teven proberen om het directe passen weg te halen aangezien je dan kans hebt dat de spits eerder wordt aangespeeld, terwijl hij nog niet in positie is.

En wel je dat de targetman afmaakt? Zet hem dan op aanvallen en niet op ondersteunen.

Comment

Ik speel 4-1-2-3 met Giroud als targetman. In mijn tweede seizoen scoorde hij 52 keer.

Comment

Satyr; De cm(a) is ook vaak snel in de buurt van de targetman in mijn 442 dus dat werkt wel. Die tactiek loopt ook aardig goed. Ik zit vooral te zoeken naar hoe ik van de targetman een doelpuntenmachine kan maken.
          sirkeith; Thanks voor je reactie. Ik wil hem inderdaad vooral voorzetten laten binnen koppen ja. Die vleugelspeler op links is wel linksbenig en wat betreft de rechterkant: goed punt. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren. En dat directe passen is inderdaad ook een goede tip.
          Alleen op dit moment geven mijn vleugelspelers nauwelijks voorzetten. Ze staan vaak naar binnen (ik houd het veld wel breed) en komen nauwelijks voorbij hun man, dat proberen ze ook weinig. Met de teammentaliteit aanvallen zoeken ze hun man veel meer op.
          N4z4reno; Met welke tactiek? Ik denk dat je met Arsenal veel meer domineert en op de helft van de tegenstander speelt terwijl ik graag wil counteren.

Comment

Counteren kan ook wel. Moet je wel zorgen dat je snelle buitenspelers hebt en spits ook wel aardig wat meer meters moet maken dan normaal. Weet dan ook niet of je wel moet counteren met een targetman.

Comment

Lijkt me niet de ideale combinatie; targetman en counteren. Puur gezien het feit dat je vaak teruggetrokken speelt en dan de Targetman heel ver van het goal af is en veel meters moet maken om bij dat goal te komen. Ook is hij bij die counters heel afhankelijk van de andere spelers voorin, aangezien het me niet logisch lijkt dat hij meteen bij een uitbraak de bal aangespeeld krijgt aangezien deze spelers vaak niet de snelste- of de meest technische spelers zijn. Als je wilt counteren, zou ik eerder gaan voor een snelle en technische spits aangezien je dan meer mogelijkheden hebf imo. Targetman lijkt me idd alleen handig als je de tegenstander ver kan terugdrukken en hem de hele tijd in de 16 kan laten zijn.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
              X