Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Problemen met je tactiek? Vraag het hier!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Bijna al mijn tegendoelpunten komen voort uit voorzetten en standaardsituaties... Hoe voorkom ik dat er geen voorzetten aankomen?

Comment

• Even voor de duidelijkheid dit is FM16

Okee, na een nachtje spelen loop ik toch tegen wat aan. Voor mijn gevoel is mijn tactiek bijna een succes. Vooral aanvallend komt er het spel uit wat ik wil zien, namelijk snel switchen van kanten met de bal en de lopende CM. Echter verdedigend loopt het nog niet zo vlot. Dit wil ik gaan uitleggen aan de hand van 2 situaties, welke naar mijn idee vaker voorkomen. Graag jullie tips hoe te tweaken en dergelijke. De situaties zal ik onder de spoilers laten zien aan de hand van foto's.

Spoiler for situatie 1:

Zoals te zien, bal wordt onderschept bij Heynen. In principe nog geen probleem. Beide spitsen staan gedekt, en linksback is inde buurt. Rechtsback heeft nog genoeg tijd om terug te komen evenals middenveld. Bal wordt richting de spits gespeeld aan deze zijde.

Taison komt in een 1-1 duel met Veltman, maar erger. Er ontstaat een groot gat achter Veltman, waar de andere spits eventueel in zou kunnen duiken. Wat niet gebeurt gelukkig.

Na de actie van Taison waarin hij Veltman heeft uitgespeeld, gaat de aanval iets verder. Er is nog steeds een groot gat, omdat Veltman(rode cirkel) niet terug is. Tete (rechtsback) schuift 1 door, waardoor er een gat aan linkerzijde ontstaat, kanttekening hierbij is dat de passinglijn hierna toe vrijwel onmogelijk is. Middenvelder Shaktar besluit dan ook de bal naar andere flank te spelen.

De buitenste speler van Shaktar kaatst in 1x door richting achterlijn, waar de voorste van de buiterste naar toe rent. Mijn back besluit echter eerst nog richting eerste passer te gaan, om daarna pas de lopende man te volgen, waardoor hij achterstand oploopt.

Er komt uiteindelijk een voorzet. Naar mijn idee niet heel veel aan de hand. 2 spitsen staan gedekt, en de voorzet wordt gegeven onder druk. Eerdere fouten lijken hersteld.

Vervolgens laat Veltman (zwarte cirkel) toch zijn man in het doelgebied voor hem komen, en die kan van 5 meter inschieten.

Nog een situatie andere problematiek.

Spoiler for situatie2:

Veltman heeft de bal net onderschept. Shaktar is uit positie, lange bal richting Zivkovic lijkt een logische stap, welke zou kunnen kaatsten op de oranje man.

De bal gaat door de lucht, waarin Zivko het duel verliest. Bal gaat via grijze lijn na speler. Welke vervolgens onder druk wordt gezet door mijn AMC en Bazoer (BWM). Zoals te zien ontstaan door het wegvallen van Bazoer een gat, en 4 1-1 situaties. Niet wat ik wil hebben.

De bal is ingespeeld naar de buitenste aanvaller van beneden. Het gat is nog steeds actief en er zijn nog steeds 4 1-1 situaties en een gapend gat, waar elke pass door kan gaan.

Riedewald (eerste CV van onder) komt uiteindelijk in 1-1 duel welke hij verliest. Veltman gaat rugdekking geven.

Hierdoor ontstaat er een gapend gat en een simpele looplijn waardoor er een grote kans ontstaat.

Zo aan de hand van deze twee situaties wil ik mijn problemen laten zien. De verdedigers/BWM lijken te veel door te dekken waardoor er vervolgens gaten ontstaan, welke weer worden opgevuld door andere, waardoor er juist nog grotere gaten ontstaan. Plus wanneer er een voorzet komt, lijken de verdedigers niet in te willen grijpen/laten ze de spits voor hun komen. Heb al wat zitten tweaken en doen maar het lukt me maar niet om het eruit te krijgen. Ten einde raad hoop ik dan dat jullie mij verder kunnen helpen.

Hieronder de tactiek en de instellingen, plus de wedstrijdgegevens.

Ik loop vaker tegen deze problemen in mijn verdediging aan en blijf het lastig vinden om op te lossen. Waar moet ik op letten en hoe?
      Last edited by Geert; 26 feb 2017, 02:29.

Comment

• Als je bij je VL aangeeft dat hij op positie moet blijven, zal hij aan de zijkant blijven staan. Daarnaast ga je hoger spelen met je verdediging, waardoor ze ook automatisch naar voren schuiven. Een vloeiend systeem zorgt ervoor dat posities van elkaar overgenomen worden.

Zou iig bij je VL op positie blijven weghalen. Als je hem verdedigend wilt laten spelen zou ik hem de mentaliteit verdedigen meegeven. Voor je CV zou je kunnen kijken of je 1 van de beide een cover (weet zo de NL's term niet) maken? Kijken hoe dat uitpakt.

Comment

• Hallo,

Ik heb een probleem het is niet zozeer een tactisch probleem maar ik denk dat het hier wel het beste thuis hoort.

Ik speel met Derby County. Mijn aanvoerder Richard Keogh, speelt niet goed genoeg. Hij is in mijn optiek niet goed genoeg om VC te spelen (wat overigens zijn enige positie is) hij maakt te veel persoonlijke fouten. Mijn assistent heeft ookal meerdere malen aangegeven hem te wisselen tijdens een wedstrijd. Wat mij niet lijkt te passen voor een aanvoerder.

ik zit nu met een dubbel gevoel: moet ik hem wisselen en een andere aanvoerder aanstellen? of hem meer tijd geven? Dit is ook lastiger omdat hij lange tijd bij de club zit en ookal voor een lange tijd aanvoerder is.

Wat is jullie ervaring hierin? Wat raden jullie mij aan?

Wat misschien nog een rol van betekenis heeft is dat de competitie nog niet is begonnen en dit naar voren kwam bij de oefenwedstrijden.
          Last edited by GerwinMU; 27 feb 2017, 16:52.

Comment

• Wat voor positie had je dan in gedachten? Kun je hem evt omtrainen? Als er andere spelers beter zijn zou ik ze opstellen, alleen niet vergeten zijn elftalstatus aan te passen.

Comment

• GerwinMU Zou je een screenshot kunnen geven van de desbetreffende speler?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GerwinMU Bekijk berichten
                Hallo,

Ik heb een probleem het is niet zozeer een tactisch probleem maar ik denk dat het hier wel het beste thuis hoort.

Ik speel met Derby County. Mijn aanvoerder Richard Keogh, speelt niet goed genoeg. Hij is in mijn optiek niet goed genoeg om VC te spelen (wat overigens zijn enige positie is) hij maakt te veel persoonlijke fouten. Mijn assistent heeft ookal meerdere malen aangegeven hem te wisselen tijdens een wedstrijd. Wat mij niet lijkt te passen voor een aanvoerder.

ik zit nu met een dubbel gevoel: moet ik hem wisselen en een andere aanvoerder aanstellen? of hem meer tijd geven? Dit is ook lastiger omdat hij lange tijd bij de club zit en ookal voor een lange tijd aanvoerder is.

Wat is jullie ervaring hierin? Wat raden jullie mij aan?

Wat misschien nog een rol van betekenis heeft is dat de competitie nog niet is begonnen en dit naar voren kwam bij de oefenwedstrijden.
                Als hij niet past bij jouw speelstijl en inderdaad fouten maakt die jijzelf ziet (niet afgaan op je assistent) dan moet je er een betere speler voor in de plaats nemen en ook van aanvoerder wisselen.

Comment

• Het is lastig om te vertellen voor welke positie ik hem zou moeten omtrainen, omdat hij op alle posities tekort zal komen, Ik hoop daarom ook dat hij beter gaat spelen.

wat misschien nog van belang is dat Ik Keogh als een sobere verdediger met rugdekking speel. De andere VC speelt voetballende verdediger, voorstopper

Spoiler for Voor Richard Keogh:

r4vje , Daniell , lolkejan

Comment

• Ik heb bij Twente Klaas-Jan Huntelaar gratis opgehaald. Het is inmiddels een veteraan, maar zijn technische en mentale kwaliteiten liegen er niet om. Fysiek is hij echter niet meer al te goed. Ik gebruik hem echter als afmaker/poacher. Mijns inziens zijn de 3 belangrijkste dingen daarvoor finishing, concentration en off the ball. Toen ik hem aantrok, lag ik absoluut niet wakker van die zeer matige fysiek, aangezien een poacher volgens mijn filosofie gewoon voorin moet blijven staan om balletjes in te tikken. Hij hoeft dus geen mannetjes op snelheid te passeren of uitgebreid mee te voetballen of zoiets. Hij moet gewoon alleen altijd op de juiste plek staan en heeft wat mij betreft dus helemaal geen snelheid nodig. Hij staat immers al goed en hoeft niet nog naar de bal toe te rennen ofzo.

Toch bakt Huntelaar er he-le-maal niets van. Na 10 wedstrijden heeft hij nog niet gescoord en zijn gemiddelde cijfer ligt onder de 6,5. Mijn andere spits is ene Tomislav Kis. Die is op elk aspect minder goed dan Huntelaar, maar zijn fysiek is wel in orde. Vorig seizoen was die Kis topscorer van de Eredivisie (al vond ik hem nogal wisselvallig. Hij heeft bijvoorbeeld 3 hattricks gemaakt, maar ook wedstrijden gespeeld waar hij er niks van bakte en kansen voor een leeg doel naast schoot. Daarom trok ik Huntelaar aan, waarvan ik dacht dat hij met al zijn ervaring een stuk stabieler zou presteren. En dan niet stabiel slecht ). Dit seizoen begon Kis met een lange blessure waardoor ik Huntelaar nog zo lang de hand boven het hoofd heb gehouden, maar toen hij fit was scoorde Kis in zijn eerste invalbeurt van 10 minuutjes gelijk de winnende tegen Feyenoord.

Ik speel 4-2-3-1. De spits is dus een poacher, de AML en AMR zijn "echte" vleugelspitsen met veel pace, acceleration en een goede voorzet. Linkspoot op links, rechtspoot op rechts, dus ik verwacht dat die gewoon buitenom gaan en voorgeven met veel assists. Op AMC heb ik een advanced playmaker staan. Schort er iets aan mijn tactiek (al is Huntelaar de eerste spits in al die jaren FM met deze tactiek de eerste spits die zo opzichtig faalt) of heb ik "gewoon" het fysieke aspect voor een poacher zo onderschat en moet ik accepteren dat Huntelaar gewoon op is en beter kan stoppen?
                    Last edited by RicoV1989; 6 mrt 2017, 11:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GerwinMU Bekijk berichten
                      Het is lastig om te vertellen voor welke positie ik hem zou moeten omtrainen, omdat hij op alle posities tekort zal komen, Ik hoop daarom ook dat hij beter gaat spelen.

wat misschien nog van belang is dat Ik Keogh als een sobere verdediger met rugdekking speel. De andere VC speelt voetballende verdediger, voorstopper

Spoiler for Voor Richard Keogh:

r4vje , Daniell , lolkejan
                      Ook altijd goed naar de rest van je team kijken. Hoe diep spelen je middenvelders ervoor en wat voor opdrachten geef je de speler zelf

Comment

• Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn doelman eens te laten stoppen met lange ballen? Hij blijft ze maar weg schieten terwijl er voldoende mogelijkheden zijn tot het inspelen van verdedigers. Korte passen, centrale verdedigers inspelen en/of backs inspelen al eens ingesteld. Weigert simpel weg het uit te voeren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kev. Bekijk berichten
                          Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn doelman eens te laten stoppen met lange ballen? Hij blijft ze maar weg schieten terwijl er voldoende mogelijkheden zijn tot het inspelen van verdedigers. Korte passen, centrale verdedigers inspelen en/of backs inspelen al eens ingesteld. Weigert simpel weg het uit te voeren.
                          Heb je een screentje van je team instructies/tactiek en van de spelersinstructies van je keepert?

Comment

Hoe krijg ik het voor elkaar om mijn doelman eens te laten stoppen met lange ballen? Hij blijft ze maar weg schieten terwijl er voldoende mogelijkheden zijn tot het inspelen van verdedigers. Korte passen, centrale verdedigers inspelen en/of backs inspelen al eens ingesteld. Weigert simpel weg het uit te voeren.
                            Ja, laat je teaminstructies en de spelersinstructies van je keeper eens zien.

Comment

• Mijn spelerinstructies en teaminstructies waren nogal afwijkend. Daar zat het probleem dus ook, toch bedankt voor de reactie heren. Rossini' tdogg16

Comment

• Fijn dat het opgelost is, samen komen we er wel uit! Kev.

Comment

• Ik ben heel erg bezig met me verdediging, ik kreeg eerst veel goals tegen uit crosspasses en steekballen. De crosspasses heb ik 'r redelijk uit gekregen door compact te spelen en de backs de buitenspelers te laten opjagen maar bij steekballen splijt mijn verdediging nog steeds open als de rode zee....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Mido Bekijk berichten
                                    Ik ben heel erg bezig met me verdediging, ik kreeg eerst veel goals tegen uit crosspasses en steekballen. De crosspasses heb ik 'r redelijk uit gekregen door compact te spelen en de backs de buitenspelers te laten opjagen maar bij steekballen splijt mijn verdediging nog steeds open als de rode zee....
                                    Hoeveel druk zet je? Hoeveel centrale verdedigers heb je opgesteld en wat zijn hun instructies?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Daniell Bekijk berichten

Hoeveel druk zet je? Hoeveel centrale verdedigers heb je opgesteld en wat zijn hun instructies?
                                      4 man achterin, 2 centrale verdedigers (Wimmer en Bazoer) de laatste is ''de voetballende man'' maar ze hebben beiden de instructie om op positie te blijven en 'meer' druk te zetten als ze de bal niet hebben.
                                      Last edited by Mido; 31 mrt 2017, 18:17.

Comment

• Dit is mijn formatie en teaminstructies. Ben nu 5 competitie wedstrijden op weg in een nieuwe save. 5 van de 5 gewonnen, maar ook in een andere save loop ik tegen gelijkwaardige problemen aan buiten de resultaten om. Het is zo dat ik in veel al wedstrijden meer balbezit heb, meer schoten etc. enkel de uitgelezen kansen zijn keer op keer zeer schaars. Er word veel van afstand geschoten. Defensief krijg ik echter altijd wel een uitgelezen kans tegen. Deze komen vooral voort uit de counter wat te verklaren valt en door middel van voorzetten.

Hoe zou ik de afstand schoten kunnen verminderen, meer uitgelezen kansen kunnen creŽren en defensief iets stabieler kunnen staan?

Comment

• Meer dieptepasses aan, zodat je sneller vooruit speelt. Geduld opbrengen zodat er minder snel geschoten wordt. Defensief 1 uitgelezen kans tegen per wedstrijd is prima na 5 wedstrijden. Als de tactiek meer ingeslepen is zal dat vanzelf nog beter worden, dit is al prima.

Waar je ook naar kunt kijken is de eigenschappen van je spelers, en eventuele instellingen per speler aanpassen.

Comment

• Bedankt voor je reacties. Is geduld opbrengen niet wat tegenstrijdig ten opzichte van meer diepte passes? Vandaar dat ik deze opties bewust heb weggelaten.

Comment

Bedankt voor je reacties. Is geduld opbrengen niet wat tegenstrijdig ten opzichte van meer diepte passes? Vandaar dat ik deze opties bewust heb weggelaten.
                                              Laat je muis eens staan op geduld opbrengen. Dan zie je tekst en uitleg

Comment

Bedankt voor je reacties. Is geduld opbrengen niet wat tegenstrijdig ten opzichte van meer diepte passes? Vandaar dat ik deze opties bewust heb weggelaten.
                                                Geduld opbrengen is eigenlijk minder risico nemen in je passing en schoten, en meer wachten tot een een uitgelezen kans. Die twee kunnen dus nog perfect samen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door N4z4reno Bekijk berichten

Laat je muis eens staan op geduld opbrengen. Dan zie je tekst en uitleg
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Rossini' Bekijk berichten

Geduld opbrengen is eigenlijk minder risico nemen in je passing en schoten, en meer wachten tot een een uitgelezen kans. Die twee kunnen dus nog perfect samen
                                                  Dus als ik het goed begrijp zorgt meer diepte passes voor het benutten van openliggende ruimte en door middel van geduld opbrengen worden deze momenten zorgvuldiger uitgekozen?

Comment

Dus als ik het goed begrijp zorgt meer diepte passes voor het benutten van openliggende ruimte en door middel van geduld opbrengen worden deze momenten zorgvuldiger uitgekozen?
                                                    Normaal wel ja

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                    X