Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[FM17] We are back.

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

[FM17] We are back.

“Dag Europa. Welkom in onze droom. Ik denk dat je ons nog wel kent. Van ons beroemde shirt. Van hoe we voetbal opnieuw uitvonden. Van de jongelingen die legendes werden. En vandaag? We zijn nog steeds hetzelfde. We zijn nooit veranderd. Hier geven we niet om leeftijd. We geven niets om status. We geven om creativiteit. We geven om lef. We spelen voor het applaus. Om grenzen te verleggen. Voor de trots van de stad. Wij kunnen geen middenvelder kopen voor 100 miljoen. Wij verkopen geen miljard shirtjes per jaar. Maar wij geloven wel in onze eigen DNA. We spelen met de sterren van morgen, voor degene die we welke dag missen. Geschiedenis schrijven met de toekomst. Wij zijn Ajax. We are back”.

Inleiding
    Het is een tijd geleden dat ik een novelle ben gestart. Mijn laatste novelle ging over een hersenspinsel die ik al jaren heb: het creëren van totaalvoetbal in Football Manager. Hoewel ik in 2014 op de goede weg was, kon ik door mijn privé leven de novelle niet afronden. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder en ben ik achter de schermen altijd druk bezig geweest met het werken richting totaalvoetbal.

Deze novelle zal zich richten op Ajax in de periode na Frank de Boer en we doen dus alsof Peter Bosz nooit trainer is geweest van Ajax. Hoewel Frank de Boer het geweldig heeft gedaan, is er natuurlijk ook teleurstelling over de laatste twee seizoenen waarin er geen kampioenschap werd behaald. Europese wedstrijden waren slecht en het spel werd door fans omschreven als ‘vermoeiend’, ‘saai’ en ‘voorspelbaar’. Hoewel Peter Bosz het afgelopen seizoen geweldig werk heeft geleverd, met een Europese finaleplaats als gevolg, is het natuurlijk onacceptabel dat we wederom als tweede zijn geëindigd.

Ik heb twee doelen met mijn novelle:
    • Ajax zijn herkenbare speelstijl teruggeven. Ajax zal weer gaan spelen zoals het hoort. Ik ga proberen om het totaalvoetbal terug te brengen in Amsterdam en zal de lezers ook meenemen in de totstandkoming van de tactieken die hiervoor nodig zijn. Aanvallend voetbal is het kernwoord. Waarbij punten halen slechts een onderdeel is van het spel, niet het doel. Uiteindelijk moet dit spel leiden tot successen in de Eredivisie en Europa.
    • De levensader van Ajax is en zal altijd De Toekomst blijven. Met het oog op de toekomst moet de nieuwe trainer zich dan ook focussen op de ontwikkeling van nieuwe talenten die de doorstroom moeten kunnen maken naar Ajax 1. Hierbij zal de nieuwe trainer, samen met het technisch hart, de jeugdopleiding en de gehele club moeten herstructureren. Dit is noodzakelijk om Ajax in Football Manager ook de ideale broedplaats voor talent te maken. Hiervoor moet allereerst het scoutingsapparaat worden geoptimaliseerd, zodat de beste jeugdspelers over de hele wereld gevonden kunnen worden. Daarnaast moeten de trainingen en de trainersstaf worden doorgelicht, zodat de jeugdspelers optimaal worden ontwikkeld. Dit zorgt er hopelijk op langer termijn voor dat Ajax enkel zal bestaan uit ‘eigen’ jeugd.
    Dit is wat ik de lezers in deze novelle wil aanbieden. Het proces waarin Ajax weer Ajax wordt en de verdere professionalisering van de club in lijn met de ‘fluwelen revolutie’. Dit wordt voor mij op sommige gebieden ook een leerproces en dit zal ik met jullie doornemen. Van de staf, tot de jeugdopleiding, tot het totaalvoetbal alles zal voorbijkomen. Veel leesplezier.

Last edited by RichiedeWit; 9 jun 2017, 19:45.

Dat filmpje waar je inleiding uitkomt Totaalvoetbal is in FM17 volgens mij meer mogelijk dan ooit, dus ik ben erg benieuwd hoe dit bij jou eruit gaat zien!

Comment

Je inleiding is veelbelovend, succes!
      Last edited by Fanfm; 9 jun 2017, 19:50.

Comment

Een intro die verwachtingen schept, succes alleszins!

Comment

succes ben benieuwd wat het word

Comment

PRESENTATIE VAN DE NIEUWE TRAINER EN ASSISTENT
            Na het vertrek van Frank de Boer had het technisch hart de moeilijke opdracht om een nieuwe trainer aan te stellen. Een trainer die om kan gaan met de verwachtingen en druk die komt kijken bij een club als Ajax. Een trainer die moet zorgen voor resultaat, oog heeft voor jeugdspelers en in staat is om Ajax weer herkenbaar voetbal te laten spelen. Niet geheel onbelangrijk: het zit in het DNA van Ajax om kampioen te worden en daarnaast is er de ambitie om ook op Europees vlak weer van betekenis te zijn. Een flink takenpakket voor elke trainer.

Het geruchtencircuit draaide op volle toeren en verschillende namen kwamen voorbij. Clubiconen als Frank Rijkaard en Clarence Seedorf, oud-trainer Morten Olsen, voormalig hoofd opleidingen John van den Brom of de door de media gekozen topfavoriet Peter Bosz. Logische keuzes. Elk van deze mannen heeft een achtergrond bij Ajax, hebben er gewerkt of gespeeld en zijn bekend met de druk en het spel dat Ajax moet spelen. Dat Peter Bosz wordt gezien als topfavoriet is ook volkomen logisch, aangezien hij sinds jaren dezelfde spelopvatting deelt als Johan Cruijff en zijn ploegen altijd verzorgd, attractief en aanvallend voetbal laat spelen.

Ajax verraste vriend en vijand toen het Roger Schmidt presenteerde als de nieuwe hoofdtrainer. Een keuze die in eerste instantie niet in de lijn der verwachting lag, maar eigenlijk vrij logisch is. Roger Schmidt heeft geen geweldige voetbalcarrière om op terug te vallen, maar wordt in Europa wel bewierookt voor zijn aanvallende spel, zijn gegenpressing en zijn jeugdige elftallen. Daarnaast is Roger Schmidt ook geen vreemde voor de Ajaxsupporters. In 2014 won hij met 6-1 van Ajax met zijn Red Bull Salzburg. Ajax overrompelen op een manier die juist het beste bij Ajax past, was dan ook de beste sollicitatie.

Spoiler for Kwaliteiten Roger Schmidt:

Belangrijker nog, Roger Schmidt hangt een speelstijl aan waarbij er niet nodeloos wordt overgespeeld maar waarbij constant de aanval wordt gezocht. Volgens hem bestaat het spel in een wedstrijd dan ook uit twee situaties: “Of we hebben de bal en proberen snel naar voren te spelen, of de tegenstander heeft de bal en we proberen snel aan te vallen”. Temporiseren, balletje breed of de vaart eruit halen zoals het onder Frank de Boer gebeurde is er niet meer bij, aldus de nieuwe trainer.

Roger Schmidt presenteerde daarnaast ook zijn assistent-trainer, Ruud Kaiser. Ruud Kaiser is geen onbekende voor Ajax. Een jeugdproduct uit de eigen opleiding die tussen 1978 en 1979 als aanvaller voor Ajax uitkwam. Hoewel hij niet goed genoeg bleek voor Ajax en daarna nog voor verschillende andere clubs uitkwam, is het vooral zijn ervaring als trainer met de jeugd en zijn beheersing van de Duitse taal dat hem voor Roger Schmidt de geschikte assistent-trainer maakte. Zo was Ruud Kaiser onder andere tussen 1999 en 2001 assistent-coach van het Nederlands elftal onder 21, hoofdverantwoordelijke voor het Nederlands elftal onder 17 en werkte hij in de jeugdopleiding bij Chelsea. Ruud Kaiser zal daarnaast door zijn geschiedenis met Ajax, bekendheid met de club en als verlengstuk van Schmidt een plek innemen in het Technisch Hart. Deze bestaat verder uit algemeen directeur Edwin van de Sar, hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali, verbindingsman Dennis Bergkamp en hoofd spelersbeleid Marc Overmars. Hennie Spijkerman en Carlo L’Ami blijven aan als de andere twee assistenten van Roger Schmidt.
            Spoiler for Kwaliteiten Ruud Kaiser:

Titan Haha geweldig he! Dat lijkt mij ook, nog even geduld!
            Fanfm Thanks!
            Marius Hopen dat ik blijf voldoen aan de verwachtingen
            henkyh Hi Henky! Jou ken ik nog van mijn totaalvoetbal 'novelle'. Bedankt!
            Last edited by RichiedeWit; 10 jun 2017, 13:32.

Comment

Wat een vernedering was dat destijds. Zonde dat Schmidt net vandaag zijn handtekening ergens in China heeft gezet

Comment

Een mooie start van je novelle, het klink allemaal veelbelovend. Succes!

Comment

ik was destijds zeer onder de indruk van je novelle hopelijk kan je het overtreffen

Comment

mooie start van je novelle prima banner ook

Comment

Verrassende trainerskeuze maar wel een zeer interessante, net zoals die van de hulptrainer.

Comment

Succes met Ajax.

Comment

TECHNISCH HART: DE NIEUWE VISIE

Roger Schmidt is niet enkel aangenomen voor zijn speelstijl, maar ook voor zijn innovatieve visie voor Ajax. Met name zijn visie voor de jeugdopleiding. Hoewel hij zelf geen onderdeel is van het Technisch Hart, besloot hij daar met uitzondering toch plaatst te nemen om zijn visie voor de jeugdopleiding te presenteren. Een visie die hij samen met Ruud Kaiser ontwikkelde. Zijn visie, die bekend staat als the Future, bestaat uit vijf kernpunten: het scoutingsnetwerk, de onderlinge verhoudingen tussen de drie elftallen, de rol van mentoren, de staff en de trainingen. Vandaag bekijken we het eerste onderdeel: het scoutingsnetwerk.

DEEL 1: Het scoutingsnetwerk
                          Het opleiden van jeugd begint volgens Schmidt met het opbouwen van een scoutingsnetwerk die in staat is om hoge potentiele jonge spelers te vinden. Het tweede elftal van Ajax en het jeugdelftal moet worden gevuld met de beste jonge spelers uit de hele wereld en spelers die achterraken of over minder kwaliteiten beschikken dan potentiele spelers moeten worden verkocht, verhuurd of krijgen een vrije transfer.

Wanneer er gekeken wordt naar het scoutingsapparaat, zien we dat deze vrijwel op orde is. Wanneer Schmidt kijkt naar de kwaliteit van een scout wordt er vooral gelet op zaken als aanpassingsvermogen, beoordelen spelerskwaliteit en beoordelen spelerspotentieel. Daarnaast zijn aspecten als werken met jonge spelers en vastberadenheid belangrijk. Met Henk Veldmate heeft Ajax een uitstekende hoofd-scout in huis. Daarnaast zijn Tonny Bruins Slot, Hans van der Zee en John Steen Olsen ook zeer geschikte scouts. Hoewel Roy Wesseling vooral op zijn aanpassingsvermogen slecht scoort, kon er voor hem geen directe vervanging gevonden worden. Van Patrick Ladru en Fred Arroyo werd na overleg met het Technisch Hart per direct afscheid genomen. Jan Verbong (VVV), Keke Durán (Córdoba), Michael Piwowarski (Karlsruhe) en Jorge Rodríquez de Cózar (Marbella) versterken het scoutingsteam per direct.

Het belangrijkste is dat het scoutingsapparaat zo wordt geïnstrueerd dat het snel en zo vroeg mogelijk jonge spelers kan vinden, voordat zij door de grotere clubs worden opgepikt en hun transferwaarde omhoog gaat. Veelal kiezen teams en managers ervoor om grote competities als La Liga, de Premier League en de Bundesliga te scouten. Het probleem met deze aanpak is dat deze talenten dan al boven aan de voetbalpiramide terecht zijn gekomen en dus onbetaalbaar zijn geworden. Dit betekent dat de scouting juist lager in de voetbalpiramide moet zoeken, voordat spelers terecht komen in de grote competities.

Daarom wordt er voor gekozen om zoveel mogelijk jeugd competities te scouten, in naties die er om bekend staan om excellente jeugd af te leveren. De scouts moeten gericht zoeken naar talent tussen de 14 en 19 jaar, voor elke positie. Hierdoor is het makkelijk schakelen zodra er op een bepaalde positie een opening ontstaat. Hierbij wordt gezocht naar spelers met een huidig talent van 1 ster en een potentieel talent van 3,5 ster of hoger. Naast voetbalkwaliteiten moet er ook gekeken worden naar het menselijk aspect. Het meest geschikt voor het spel van Ajax, dat aanvalt en ruimte benut, zijn Nederlanders. Er moet dan ook goed gezocht worden in de Nederlandse jeugd competities. Daarnaast wordt er ook gescout in Scandinavië en West-Europa. De geschiedenis wijst namelijk uit dat spelers uit deze regio’s zich makkelijker aanpassen aan het spel en de cultuur in Nederland. Natuurlijk worden regio’s als het Oostblok, Zuid-Amerika en Azië niet overgeslagen. Al wijst de geschiedenis ook uit, dat spelers uit deze regio’s vaak op het mentale vlak problemen opleveren.

Het scoutingsapparaat is als volgt ingedeeld: de twee beste scouts (Tonnie Bruins Slot en Henk Veldmate) worden de hele wereld over gestuurd om talent te vinden. Daarnaast dienen zij ook drie wedstrijden te bezoeken van spelers die er echt bovenuit springen. De rest van de scouts worden verdeeld per jeugdcompetitie, tweede en derde divisie in verschillende landen om daar talenten te vinden. Indien er een scout vrij is wordt er tot slot ook nog gescout in de drie grootste competities om een zo breed mogelijk scala aan talent in kaart te brengen.

Titan Nogal ja, doet nog steeds zeer als ik de beelden terug kijk haha. Ja dat is heel erg zonde, ben benieuwd wie het gaat worden!
                          Wallemme Bedankt!
                          Henkyh Dat hoop ik ook! Later zullen er wel een aantal dingen herhalend terugkomen, want de basis van de tactiek blijft hetzelfde haha.
                          mattihamstra Bedankt!
                          Marius Blij dat je het interessant vindt. Had het graag in het echt ook werkelijkheid zien worden, maar helaas!
                          delichris Bedankt!

Comment

Een duidelijke visie heb je.

Comment

Mooie uiteenzetting over één van de belangrijkste facetten binnen een voetbalclub, althans in mijn optiek.

Comment

ben benieuwd of je visie gaat slagen ga er wel van uit

Comment

Laat die talenten maar komen! Zo lang er maar niet meer van die types als Atouba binnenkomen

Comment

voor het letten op aanpassingsvermogen vind ik een hele goede peiler. en jongen kan nog zo veel talent hebben als die zich niet kan aanpassen komt het er nog niet uit. met deze visie komen er vast veel successen

Comment

Een duidelijk beeld van je denkwijze over scouting, hopelijk gaat het de nodige talenten opleveren.

Comment

Zeer goede stukken heb je geschreven! Heb ook even je topic uit 2014 doorgelezen en vind het allemaal heel interessant. Ik vind de speelstijl heel mooi en vind het in FM ook leuk om jonge jongens op te leiden. Ik heb een abonnement op dit topic vanaf nu.

Comment

Een goed uitgewerkte visie is altijd belangrijk om tot goede resultaten te komen. Mooi hoe je dit beschreven hebt. Succes met de mooiste club van Nederland!

Comment

TECHNISCH HART – DE NIEUWE VISIE (DEEL II)

Ajax zal zich de komende jaren, met Roger Schmidt als trainer en Ruud Kaiser in het Technisch Hart, nog meer gaan richten op het ontwikkelen van jeugdspelers. Hoewel jeugdontwikkeling begint met effectief en efficiënt scouting netwerk, is het meest cruciale onderdeel het managen van de club. Heb je een club die bestaat uit een zooi bij elkaar geraapt talent, of is hier goed over nagedacht?

Deel II: De onderlinge relaties tussen de drie elftallen
                                            Veelal wordt een voetbalclub gezien als twee, of soms drie, verschillende clubs. Het eerste elftal, het tweede elftal en het jeugdteam. Elk met zijn eigen doelstellingen, prioriteiten en belangen. Zo zou het niet moeten zijn, aldus Roger Schmidt. Elke club telt twee, of drie, verschillende soorten wedstrijden die gespeeld worden door een heleboel spelers die zichzelf willen verbeteren en willen winnen. In zijn visie bestaat er dan ook geen eerste elftal, Jong Ajax en Ajax onder 19. Elke speler binnen de club moet bekend zijn bij Roger Schmidt, moet worden begrepen en moet worden ontwikkeld aan de hand van de eisen van de hoofdtrainer. Zo ook bij Ajax. In zijn visie kan een club dan ook niet bestaan uit meer spelers dan dat er wedstrijden wordt gespeeld. Bij een club met gigantisch veel jeugdspelers, wordt het overzicht kwijtgeraakt en raakt de jeugdontwikkeling in het slop. Een goed gebalanceerde club die zich richt op jeugdontwikkeling, heeft ongeveer 4 á 5 spelers per positie die alle wedstrijden voor de club spelen. Daarom is er afscheid genomen van 23 spelers uit de verschillende afdelingen binnen de club. Hieronder is te zien welke spelers er over zijn gebleven bij Jong Ajax en Ajax onder 19 en van welke spelers er afscheid is genomen (via een betaalde of vrije transfer).
                                            Spoiler for Uitgaande transfers:

Spoiler for Selectie Jong Ajax:

Spoiler for Selectie Ajax -19:

In totaal bestaat Ajax, met het eerste elftal erbij, nog maar uit 48 spelers. Dat zijn 48 spelers die drie verschillende type wedstrijden per week spelen, met ongeveer vijf spelers per positie. Dat is hoe een jeugdopleiding er volgens Roger Schmidt uit hoort te zien. Komt het alsnog voor dat spelers langdurig wedstrijdritme te kort komen (behalve door blessures), dan betekend het dat de onderlinge verhoudingen nog niet goed genoeg zijn en er gekort kan worden in het aantal spelers. Jeugdontwikkeling bestaat volgens Roger Schmidt dus puur uit het hebben van een club met een bepaalde grote en samenstelling die door de hoofdtrainer gemanaged kan worden. De regels zijn hierbij simpel: spelers uit het eerste elftal kunnen spelen voor Jong Ajax, spelers uit Jong Ajax spelen alleen in Jong Ajax en spelers uit het jeugdelftal mogen uitkomen voor Ajax 2.

DEEL III: Mentoren
                                            Het derde aspect dat ook zeer cruciaal is voor de jeugdontwikkeling is het hebben van mentoren. Dit onderdeel van de langdurige visie gaat ervoor zorgen dat talenten hun potentiele waarde ook waarmaken door goede prestaties en een goede ontwikkeling. Begeleiding door oudere spelers is cruciaal omdat het de persoonlijkheid van een speler aanpast en verschillende andere aspecten binnen het voetbal. Van de eigenschap doorzettingsvermogen, naar het om kunnen gaan met druk tijdens de wedstrijdvoorbereiding, tot hun omgang met media: alles wordt bepaald door de rol van mentoren. Mentoren vallen vaak op door hun hoge mentale statistieken, maar het meest belangrijke voor een mentor is hun persoonlijkheid. In FM zoeken we dan ook naar spelers met een positieve persoonlijkheid om als mentor te kunnen dienen. De positieve persoonlijkheden die Schmidt zoekt in zijn mentoren, zijn als volgt: perfectionistisch, resoluut, modelprof, professioneel en redelijk professioneel.

Een club die zo georganiseerd is als Roger Schmidt het voor ogen heeft, zou in elke linie moeten bestaan uit één of meerdere mentoren per jeugdspeler. In het geval van Ajax, was dit niet het geval. Hoewel de club met Heiko Westerman (centrale verdediging), Joel Veltman (centrale verdediging en backs), Lasse Schone (middenveld en buitenspelers) en Davy Klaassen (middenveld) al reeds een aantal goede mentoren in huis heeft, zijn het lang niet genoeg mentoren voor een groep van 48 spelers. Daarom is er in overleg met het Technisch Hart gezocht naar spelers die in de nadagen van hun carrière zitten en die bereid zijn om deze rol voor één jaar op zich te nemen. Daarnaast komen deze beoogde doelwitten ook weinig tot niet aan spelen toe. Na een duidelijk vormgegeven zoektocht, presenteerde Roger Schmidt vandaag dan ook zijn drie nieuwe mentoren: de 38-jarige Didier Droga (perfectionistische persoonlijkheid), Andoni Iraola (redelijk professionele persoonlijkheid) en Giovanni Pasquale (redelijk professionele persoonlijkheid). De drie aanwinsten kwamen transfervrij over en tekenden een contract voor één jaar.
                                            Spoiler for Didier Drogba:

Spoiler for Andoni Iraola:

Spoiler for Giovanni Pasquale:

delichris Thanks! Dat is de bedoeling
                                            MariusThanks. Daar ben ik het helemaal mee eens, de jeugd is de toekomst.
                                            Henkyh Ben ook erg benieuwd, al zal het een aantal jaar duren voor echt 'succes' bepaald kan worden.
                                            Titan Maar Atouba was zo goed!
                                            Mattihamstra Het aanpassingsvermogen waar ik het hier over heb, gaat puur over de scout. Dit gaat voornamelijk over hoe snel hij daadwerkelijk spelers vindt in een land waar hij niet bekend is. Qua spelers gaat het meer om doorzettingsvermogen. Maar beide zaken zijn inderdaad erg belangrijk!
                                            Wallemme Dat hoop ik ook!
                                            Josh Heel erg bedankt Josh de speelstijl zal ook binnenkort behandeld gaan worden! Thanks voor de follow.
                                            JordiW. Helemaal mee eens! Heel erg bedankt.

Comment

Een originele visie met die extra mentoren die je aantrekt. Benieuwd of het leidt tot het gewenste resultaat.

Comment

Zeer interessant om spelers te halen juist om ervaring over te brengen.
                                                Iraola, dat was een held in oude FM versies. Succes!

Comment

Een duidelijke visie welke je direct terug ziet in de uitgaande transfers. Daarnaast een aantal spelers gehaald welke hun rol als mentor waar moeten kunnen maken. Is het de bedoeling dat wanneer een speler welke begeleid gaat worden deze ook de "spelerskwaliteit(en)" over neemt van hun mentor, mochten ze die hebben?

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                  X