Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[FM17] AFC Ajax - De Jeugd Heeft De Toekomst

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mooie samenvatting, en een duidelijke basis om verder op te bouwen. Hopelijk kan je de belangrijkste krachten behouden.

Comment

• Een mooie update met veel feitjes en weetjes.

Comment

• Strakke samenvatting! Op alle vlakken toon je aan dat je over een ontzettend getalenteerd team beschikt waar je hopelijk nog veel vruchten mee weet te plukken!

Comment

• Je hebt echt een heerlijk team staan en je spelers presteren uitstekend!

Comment

• Duidelijke samenvatting . En idd ben een Groningen fan

Comment

• Een hele mooie samenvatting. Braian is een geweldige aankoop gebleken.
              Succes in het komende seizoen. Benieuwd of je weer een stap weet te maken en bij Ajax blijft. Succes!

Comment

• Mooi het afgelopen seizoen in kaart gebracht ! Op naar het volgende seizoen !

Comment

• Een mooie samenvatting van het seizoen. Borup was ook succesvol in de Jupiler League, klaar voor het eerste?

Comment

• Mooi overzicht van een succesvol seizoen.

Comment

• Een lastig seizoen meer dan prima afgesloten
                      Het seizoen is voorbij. De media, het bestuur en de fans hebben allemaal hun zegje kunnen doen. Als afsluiter van het seizoen 2017/2018 ging AJAX TV in gesprek met de hoofdcoach van Ajax, Jordi Wamelink. We bespreken met hem het afgelopen seizoen, de veranderingen in het team, het aankomend seizoen en zijn persoonlijk toekomstplan.

'Jordi, allereerst nogmaals van harte gefeliciteerd met het landskampioen en de KNVB Beker. Hoe kijk je terug op het afgelopen seizoen?'
                      'Bedankt! Het is vergeleken met het afgelopen seizoen absoluut geen makkelijk seizoen geweest. Vorig seizoen ging alles van een leien dakje. Toen stonden we bij wijze van spreken al met 1-0 voor, voordat de wedstrijd begon. Dit seizoen was dat toch wel anders. Een aantal sterkhouders vertrok en nieuwe namen mochten hun waarde bewijzen. Dit ging niet altijd van harte, maar ik ben zeer trots op hoe dit jonge team het heeft aangepakt.'

'Ja, want met Schöne en Viergever had je verder weinig ervaring in je ploeg. En beide spelers waren ook lang niet altijd zeker van een basisplaats. Is dat dan ook een gevolg dat het dit seizoen allemaal wat moeizamer liep?'
                      'Ik denk dat dat zeker een factor kan zijn. Met Tete, Riedewald, Ziyech en Klaassen raak je natuurlijk een boel ervaring kwijt. Alle vier de spelers hebben natuurlijk bakken vol met Eredivisie-ervaring en ook hebben ze de nodige internationale ervaring. Hun vervangers hadden dat allemaal niet. Dit seizoen hebben ze dat natuurlijk wel opgedaan en daarom verwacht ik ook dat de trein aankomend seizoen weer iets soepeler gaat lopen.'

'Heb je aan het eind van de maand maart gedacht dat je de titel kwijt zou zijn? Je verloor toen immers de koppositie aan Vitesse.'
                      'Ik moet zeggen dat ik toch wel even getwijfeld heb op dat moment. We zaten toen in een zwakke periode. De maand februari was al niet om over naar huis te schrijven, maar in maart hebben we het echt verprutst. Gelukkig zaten de teams qua niveau erg dicht op elkaar dit seizoen. Daardoor heeft die zwakke periode ons niet opgebroken. Uiteindelijk kan ik heel erg trots zijn op mijn jonge team. Een team met een gemiddelde leeftijd van 21, die groepswinnaar wordt in de Champions League, landskampioen wordt in Nederland en de KNVB Beker pakt? Daar kan je toch alleen maar van dromen. Niets meer dan lof voor mijn team.'

'Toen Klaassen vertrok gaf je aan dat Ajax een echte leider was kwijtgeraakt. Iemand die de jongens op sleeptouw kan nemen als het allemaal iets minder loopt. Heb je lang moeten twijfelen om Donny van de Beek aanvoerder te maken en bijvoorbeeld niet Lasse Schöne de band te geven?'
                      'Het is inderdaad geen keuze geweest die ik direct heb gemaakt. Lasse is natuurlijk een fantastische prof, iemand die Ajax ademt en de club van binnen en van buiten kent. Echter zou hij dit seizoen geen vaste basisplaats hebben en dat wist hij ook. Donny is vergeleken met Lasse misschien wel een iets mindere leider, maar hij heeft zeker de potentie om het nieuwe gezicht van Ajax te worden. Hij komt net als Klaassen uit de eigen kweek, is een basisspeler en bovendien de natuurlijke opvolger van Klaassen. Daarom heb ik er uiteindelijk voor gekozen om Donny aanvoerder te maken en Lasse als vice-captain te behouden. Donny heeft het zeer goed opgepakt, hij moet alleen nog meer invloed op de spelersgroep krijgen.'

'Ondanks dat het geen gemakkelijk seizoen was, werd het dus toch nog een heel mooi seizoen. Hoe wil je deze verwachtingen overtreffen voor het aankomende seizoen? Zijn er überhaupt nog wel doelen voor jou bij Ajax?'
                      'Absoluut! Er zijn nog genoeg doelen die ik hier wil bereiken met deze ploeg. Zoals afgelopen seizoen eindigen we zeer knap op een eerste plek in de groep van de Champions League, maar worden we een ronde later er toch weer uitgeknikkerd. Daarom is het doel voor aankomend seizoen om de eerste knock-out fase van de Champions League te overleven. Mochten we nou derde worden in de poule, dan denk ik dat de Europa League winst een heel goed vervangend doel is. Ambitieus, maar we hebben laten zien dat we over het talent en de kwaliteit beschikken. Verder ben ik ook zeer betrokken bij de jeugdteams van Ajax. De O-19 is het nog niet gelukt om de treble binnen te halen. Het zou ook mooi zijn dat zij de titel, beker en Youth League weten te winnen als ik aan de leiding sta. Een ander mooi doel wat blijvend is is toch wel het ontwikkelen van de spelers en ze daarna met veel winst doorverkopen aan de echte Europese top.'

'Zeer ambitieuze doelen dus, maar hoe wil je die allemaal gaan bereiken? Je contract loopt namelijk aankomend seizoen af.'
                      'Haha, dat klopt! Daar wil ik verder nog niet te veel uitspraken over doen. Ik heb het prima naar mijn zin bij Ajax en ik denk dat er nog voldoende uitdaging ligt. Maar ik denk dat ik na drie jaar best eerlijk kan zijn, ook ik wil mezelf blijven ontwikkelen als coach. Verschillende grote clubs als AC Milan, Valencia, Manchester United en Chelsea hebben al naar mijn diensten geïnformeerd. Toen heb ik vriendelijk bedankt. Maar uiteindelijk moet ik mezelf ook blijven prikkelen en ontwikkelen, net als een speler. Daarom denk ik niet dat Ajax mijn eindstation is.'

'Een zeer eerlijk antwoord, dat vast ook bij de fans ook niet in een verkeerd keelgat schiet. Bedankt voor de tijd en geniet nog even van de successen!'
                      'Geen probleem!'

Reacties
                      Marius De nieuwe jongens hebben het allemaal prima opgepakt. Als we het team bij elkaar kunnen houden dan kunnen we goede stappen zetten.
                      delichris Bedankt!
                      Titan Dankje. We hebben zeker een getalenteerde spelersgroep. Nu is het zaak om de jongens zoveel mogelijk bij elkaar te houden, zodat we nog meer stappen kunnen maken.
                      Minitolluz Zeker, ik mag niet klagen over het team wat er staat.
                      komodo25 Dankje. Dat gevoel kreeg ik al inderdaad.
                      Wallemme León is inderdaad een zeer goede aankoop gebleken, had niet verwacht dat hij al zo snel zulke stappen zou maken. Mijn contract loopt aankomend jaar af, ik ben dus nog minstens één jaar in Amsterdam te vinden.
                      Thymen Dankje! Inderdaad, op naar het volgende seizoen en proberen de lijn door te trekken.
                      Josh Bedankt! Borup was inderdaad succesvol op het tweede niveau. Hij sluit aan bij de selectie van het eerste aankomend jaar, maar maakt nog wel vooral minuten in de JL.
                      ROEMM Thanks!

Comment

• Toch een gepeperde uitspraak aan het begin, hoe vrolijk je het ook brengt Toch denk ik dat je nog wel even in Amsterdam blijft!

Comment

• Een leuk interview.

Comment

• Een leuke update! Met als afsluiter een gewaagde uitspraak, ik ben benieuwd of we je al korte termijn zien vertrekken.

Comment

• Leuk zo'n interview, krijgen we meteen zicht op je visie en plannen.

Comment

• Prima interview . Toch hoop ik dat je nog wel een aantal seizoenen bij Ajax blijft

Comment

• Seizoen het komende seizoen !

Comment

• Leuk interview. Is inderdaad geen makkelijk seizoen geweest, maar je jonge spelersgroep heeft dat uitstekend gedaan.

Comment

• Transferperiode juni en juli
                                      Aan de vooravond van een nieuw seizoen kunnen de teams weer naar hun eigen hand gezet worden, zo ook bij Ajax. In juni en juli verlieten verschillende spelers de Amsterdamse club voor een nieuwe uitdaging. Sommigen gingen weg om ervaring op te doen, anderen omdat ze een stap hogerop wilden en weer anderen gingen weg omdat ze niet het beoogde niveau hadden. Daar tegenover stond ook de komst van een aantal nieuwe spelers.

Nog voor de officiële opening van de transfermarkt vertrokken er al drie Ajacieden richting de uitgang. Reda Boultam, Ezra Walian en Zian Flemming gingen allen opzoek naar andere oorden. Alle drie de spelers maakten het afgelopen seizoen deel uit van Jong Ajax. Echter maakten zijn zo weinig minuten en zo weinig indruk dat er voor hen geen toekomst meer was weggelegd. Reda Boultam vertrekt voor iets meer dan 100.000 euro naar promovendus FC Eindhoven, Walian vertrekt voor 600.000 euro naar Helmond Sport en Zian Flemming gaat voor iets meer dan 50.000 euro zijn geluk bij RKC Waalwijk beproeven.

Ook vertrokken er verschillende spelers met een aflopende verbintenis. Nathan Leyder, Gino Dekker, Danilho Doekhi, Noa Benninga, Martijn Kaars en Pascal Struijk overleefden allen de schifting niet. De ontwikkeling was niet goed genoeg om een nieuw contract af te dwingen. Ook zij mogen opzoek naar een nieuwe club, het enige verschil is dat Ajax hier geen vergoeding aan over houdt. Ook deze spelers maakten allen deel uit van Jong Ajax, dit betekent ook dat het beloften team aankomend seizoen met een kleinere kern gaat werken.

Verder vertrokken Pelle Clement en Leroy Owusu uit Amsterdam, beide spelers werden afgelopen seizoen verhuurd en ook zij waren in het bezit van een aflopende verbintenis. Deze spelers tekenden echter in de winter al een nieuw contract bij hun nieuwe club. Pelle Clement gaat de Graafschap versterken terwijl Leroy Owusu naar AZ verkast.

Bij het eerste elftal van Ajax waren er ook een tweetal wijzigingen. Zo vertrok tweede doelman Indy Groothuizen naar Engeland. De keeper kon geen genoegen nemen met een rol als tweede viool achter André Onana, bij Stoke hoopt hij zijn carrière een nieuw leven in te blazen. Vaclav Cerny maakte afgelopen seizoen te weinig indruk en verloor zijn basisplaats aan Justin Kluivert. Met nieuw aankomend talent op de vleugels is uiteindelijk besloten om afscheid te nemen van de Tsjech. Cerny verkast naar SL Benfica, dat 36.500.000 miljoen euro voor hem overhad. Een mooie stap voor de vleugelspeler en Ajax houdt een mooi bedrag over aan een wisselspeler.

Verder vertrokken Mees de Wit, Stan van Bladeren en Noa Lang op huurbasis. Mees de Wit mag zich op het hoogste niveau bewijzen in Denemarken, na een jaar bij Aarhus hoopt hij de concurrentie aan te gaan met de spelers uit het eerste elftal. Stan van Bladeren vertrekt naar promovendus FC Eindhoven, hij gaat dus zijn minuten maken in de Eredivisie. Noa Lang vertrekt ook op huurbasis. Hij heeft afgelopen seizoen laten zien het niveau van de Jupiler League ontgroeit te zijn, omdat het eerste elftal met Dolberg, Neres, Kluivert, Nunnely en eventueel Nouri en Schöne over genoeg vleugelspelers beschikt is ook besloten om hem te verhuren. Bij Young Boys Bern mag hij de volgende stappen in zijn ontwikkeling maken.

Tegenover al het uitgaande geweld staan natuurlijk ook nieuwe aankopen. Alle drie de Ajax teams werden aangevuld met vers bloed, beginnend bij Ajax O-19.

Ajax O-19 was nog opzoek naar twee centrale middenvelders en een rechtsback. Met de Braziliaan Bruno Leonardo en de Kroaat Toni Racunica zijn heeft Ajax O-19 de beschikking over twee zeer talentvolle middenvelders. Leonardo komt het best tot zijn recht als spelmaker voor de defensie of vooruitgeschoven spelmaker. Ajax kon hem voor een prikkie overnemen, het betaalde 60.000 euro aan Salgueiro. Racunica komt het best tot zijn recht als spelmaker voor de defensie, Ajax neemt de Kroaat voor 500.000 euro over van Hajduk Split.

De rechtsback die werd aangetrokken is de Nederlander Luc Balrak. Balrak komt uit de jeugdopleiding van FC Volendam, maar maakte al vroeg de overstap naar Lokeren. Na intensief scoutingswerk lijkt Balrak de gedoodverfde opvolger van Aberkane, die naar Jong Ajax gaat. Ajax betaalt 675.000 euro voor Balrak. De Nederlander is een sobere vleugelverdediger.

Na het verhuren van Noa Lang en Mees de Wit had Ajax nog behoefte aan een nieuwe linksbuiten. Deze werd uiteindelijk gevonden in de persoon van Emanuel Alberghini. De 17-jarige linksbuiten staat de boek als een zeer groot talent in Italië, dus is Overmars zeer tevreden met de komst van de Italiaan. Ajax betaalt 2.300.000 miljoen euro aan Sassuolo. Alberghini zal dit seizoen een beetje schipperen tussen Jong Ajax en Ajax O-19. Alberghini is een klassieke vleugelspeler.

Na het vertrek van Indy Groothuizen was de vacature voor tweede doelman in het eerste elftal nog niet vervuld. Met Benjamin van Leer heeft Ajax de ideale tweede doelman te pakken. Van Leer wilde graag vertrekken bij Roda JC, daarom kon Ajax hem voor een relatief goedkope prijs oppikken. Ajax betaalt 850.000 euro aan de club uit Kerkrade. Hiermee heeft de selectie weer een beetje extra ervaring gekregen. Van Leer zal met Jeffrey de Lange moeten gaan strijden om een basisplaats in de KNVB Beker.

Reacties
                                      Titan Ik heb het momenteel prima naar mijn zin in Amsterdam, echter begint een nieuwe uitdaging toch ook wel een keer te kriebelen als clubs als Manchester United en AC Milaan naar je diensten vragen.
                                      delichris Dankje!
                                      Minitolluz Sowieso nog één seizoen Amsterdam, aangezien ik nog een 1-jarig contract heb. Daarna sta ik eventueel wel open voor een nieuwe uitdaging.
                                      Marius Bedankt! Zo blijft de afwisseling er in.
                                      komodo25 Ik heb het prima naar mijn zin in Amsterdam, echter loopt mijn contract aankomend seizoen af. Dus ik sta eventueel wel open voor een nieuwe uitdaging.
                                      Thymen Bedankt, ik neem aan dat je succes bedoeld. ;P
                                      ROEMM Het ging inderdaad niet altijd van harte, maar uiteindelijk is het toch weer een mooi seizoen geworden. Er zit veel potentie in de groep.
                                      Last edited by JordiW.; 17 jul 2017, 13:05.

Comment

• Interessant om te zien dat je ook gericht op zoek gaat naar versterkingen voor het jeugdteam, daar zou ik zelf nooit zo snel stil bij staan! Mag een niet EU-speler trouwens wel uitkomen tijdens die wedstrijden van de jeugd?

Comment

• Aardige transfers gedaan hoor. Hopelijk ga je er plezier aan beleven.

Comment

• Knap dat je de consequent blijft zoeken om je jeugdteams te versterken.
                                            Dit is vaak wel mijn insteek, maar verlies ik gauw uit het oog in de loop de tijd.

Benieuwd naar het komende seizoen !

Comment

• Cerny heb je prima weten te verkopen en er een paar leuke jeugdspelers bij gehaald. Het kan wederom een mooi seizoen worden!!

Comment

• Voorlopig alle key spelers weten te behouden en goed ontvangen voor Cerny. De inkomende transfers zijn duidelijk op de jeugd gericht.

Comment

• Ik ben wel jaloers op het bedrag dat je voor Cerny hebt gekregen, ik krijg dat nooit voor elkaar bij Ajax. Vind het ook wel een verrassing dat je Pascal Stuijk transfervrij kwijtraakt. Voor de rest heb je weer leuke en goede aankopen gedaan!

Comment

• Goed bedrag voor Cerny weten te ontvangen . Ook weer leuke talenten erbij

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
                                                    X