Mededeling

Collapse
No announcement yet.

[Novellenbundel] Lees dit eerst!

Collapse
This topic is closed.
X
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• [Novellenbundel] Lees dit eerst!

Eindelijk komt de release van FM17 in zicht en wat vinden we dat fijn! Echter zijn er in de Novellenbundel een aantal zaken gewijzigd. In dit topic geven wij uitleg over die nieuwe of gewijzigde zaken. Daarnaast verwijzen we jullie in sommige gevallen door naar andere belangrijke topics. Mocht je dus in de loop van het jaar ergens naar op zoek zijn, kijk dan eerste even hier alvorens je vraag te stellen. Hieronder vind je een overzicht van wat er hier in het topic allemaal te vinden is. Alles is klikbaar en zal je meteen naar desbetreffende post verwijzen.

Wij kijken alvast uit naar alle mooie creaties die dit jaar ongetwijfeld weer zullen verschijnen en hebben zin in het nieuwe seizoen, hopelijk jullie ook!

Inhoudsopgave
    Post #1: Algemene bepalingen
    Post #2: Uitleg over nieuwe verkiezingen
    Post #3: De tags
    Post #4: Hulpmiddelen
    Post #5: Vraag en Antwoord
    Last edited by Daniell; 14 okt 2016, 15:06.

Algemene bepalingen

Ben je van plan een novelle te starten? Leuk, heet je zelf welkom in het mooiste board op Managers United! Wel zijn er een aantal regeltjes en bepalingen. Hieronder een overzicht.

1. Bezint eer gij begint. Start geen novelle op als je nog maar half weet waarover, of welke richting die uit gaat. Al te vaak eindigen novelles prematuur na één of twee updates.

2. Bij het reageren op elkaars novelles wordt opbouwende kritiek aangemoedigd. Afkraken van andermans' werk kan je evenwel een schop onder de broek opleveren.

3. Dit jaar neemt de Nominatie van de Week [NvdW] het over van de NAA & NWA verkiezingen. Klik hier voor meer info. Kloppie en Daniell wijzen eerst zes leden aan (Via PM) die één novelle mogen aanwijzen als Gegadigde van de Week. Deze novelle mag niet van jezelf zijn!
    Wij laten je middels een Persoonlijk Bericht weten of je voor deze week een novelle mag nomineren. Op dit Persoonlijk Bericht mag je reageren met daarin de titel van de Novelle die je nomineert en tevens wat de argumenten zijn voor de nominatie.

4. Uit de NvdW-winnaars wordt er maandelijks één verkozen die In De Schijnwerpers mag gaan staan. Dit gebeurt door de lezers aan de hand van een poll-poule te laten stemmen. De novelle die de poule wint (meeste punten behaald) blijft IDS tot de verkiezing voor Novelle van het Jaar plaatsneemt.

5. De nummer twee van de poule behoudt zijn [NvdW]-tag in de novellenbundel en kan de volgende maand nog steeds in aanmerking komen voor IDS.

6. De verkiezing tot Novelle van het Jaar gebeurt jaarlijks (duh). De novelles die IDS komen te staan worden hier automatisch voor genomineerd.

7. Kap je ermee? Jammer, maar het is niet nodig hier de moderator(en) op de hoogte te brengen. Geen updates= geen reacties, dus snel zal je novelle wegzakken tot de diepe krochten der vergetelheid.
    Last edited by Daniell; 14 okt 2016, 15:21.

Comment

Uitleg over nieuwe verkiezingen

De “NAA & NWA” zijn dit jaar alweer verdwenen omdat wij van mening zijn dat deze teveel in de spotlights stonden en niet in lijn waren met de IDS verkiezing. Tevens vinden wij het nodig om leden meer ‘stemrecht’ te geven in de aanloop naar IDS. Dit betekend dat we de NAA & NWA hebben ingeruild voor iets nieuws:Nominatie van de Week. Daarnaast introduceren we nog iets nieuws: Ontwikkeling van de Maand. Om dit allemaal even te verduidelijken vind je hieronder een uitgebreide uitleg.

1. Kloppie en Daniell wijzen eerst zes leden aan (Via PM) die één novelle mogen aanwijzen als Gegadigde van de Week. Deze novelle mag niet van jezelf zijn!
      ----> Wij laten je middels een Persoonlijk Bericht weten of je voor deze week een novelle mag nomineren. Op dit Persoonlijk Bericht mag je reageren met daarin de titel van de Novelle die je nomineert en tevens wat de argumenten zijn voor de nominatie.

2. Uit stap 1 komen dus zes nominaties, dit zijn de Gegadigden van de Week. Als deze zes nominaties bekend zijn, wordt er een poll geopend en is iedereen vrij om te stemmen.

3. Elke zondag wordt de winnaar van de Nominatie van de Week bekend gemaakt. Deze winnaar staat een week lang sticky en krijgt de tag [NvdW], tot aan de IDS-verkiezing, voor zijn titel. Daarnaast wordt de winnende novelle in een artikel uitgelicht op de frontpage.
      ----> De winnaars van de NvdW zijn tevens meteen de genomineerden voor IDS.

4. Het bovenstaande riedeltje vind plaats in; week 1, week 2 en week 3.

5. In week vier, wijzen submod’s Kloppie en Daniell een winnaar Nominatie van de Week aan.
      ----> Hierbij vind geen poll of “Gegadigden van de Week” plaats. Dit doen wij zodat ook wij wat inspraak hebben bij de nominaties.

6. In de vijfde week worden alle winnaars van de NvdW verzameld in een poll en is iedereen vrij om te stemmen voor In de Schijnwerpers.
      ----> Als de poll gesloten wordt, hebben Kloppie en Daniell tien punten te verdelen over alle kandidaten. Dit houdt in dat wij verplicht zijn om iedere novelle minstens één punt te geven. Deze punten geven Kloppie en Daniell apart van elkaar en zonder overleg. Deze punten worden bij op het aantal stemmen geteld en daaruit ontstaat de definitieve uitslag.

7. Op elke vijfde zondag wordt de winnaar van In de Schijnwerpers bekend gemaakt.
      ----> Het topic van de winnaar wordt verplaatst naar het subboard “In de Schijnwerpers” . De novelle krijgt de tag [IDS] voor zijn titel en blijft hier in eeuwige roem staan. De winnaars van alle IDS verkiezingen zijn tevens de genomineerden voor Novelle van het Jaar. De nummer twee van de IDS verkiezing wordt uitgesloten van alle volgende verkiezingen. Deze krijgt namelijk een herkansing in de volgende IDS verkiezing.

8. Op deze zelfde vijfde zondag wordt de Ontwikkeling van de Maand bekend gemaakt.
      ----> Naast het feit dat altijd de 'beste' novellen een eervolle vermelding krijgen, willen wij dat dit jaar ook aan de 'kleintjes' gunnen. Eens per maand zal er worden gekeken naar welke novellist het best gebruik maakt van de aangeleverde hints, tips en wijze woorden van de trouwe lezers. Diegene die de afgelopen maand in onze ogen de beste ontwikkeling heeft doorgemaakt, wordt ook uitgelicht in een kort artikel en krijgt tot de volgende OvdM de tag [OvdM] in zijn/haar titel. Tevens zal dit topic na de IDS verkiezing een week sticky staan.

Comment

De [Tags]

Een [Tag] voor de titel van je novelle plaatsen is een handig hulpmiddeltje voor de potentiële lezer om te zien welke richting je met je novelle uitgaat. We vragen dan ook ieder novellist zijn titel van tenminste één tag te voorzien. Je plaatst die [tussen vierkante haakjes]. Nieuw dit jaar is de [VID]- tag. Deze mag je gebruiken wanneer je updates plaatst in videovorm.

Algemeen tag je de versie van Football Manager waarmee je de game gerelateerd aan je novelle speelt. Voorbeeld: [FM17]

Wil je specifieker nuanceren kan je volgende tags gebruiken:

[NOV]: Als je novelle hoofdzakelijk een verhalend karakter heeft, een storyline. Of als Football Manager geen rol speelt in je novelle.
        [PST]: Niet om iemands aandacht te trekken, wel als je nauwelijks tekst gebruikt maar vooral met screens en plaatjes werkt.
        [TAC]: Als de nadruk van je novelle voornamelijk ligt op de tactische aspecten van je game.
        [LLM]: Staat voor 'Lower League Management'. Kan dus worden gebruikt wanneer je in de laagst mogelijke divisie van een land je game begint.
        [NEW]: Als dit je eerste novelle is, of je je nog onzeker voelt. We vragen dan ook aan de lezers deze novelles minder kritisch te beoordelen maar rijkelijk te voorzien van hints en tips ter verbetering van de kwaliteit.
        [VID]: Dit is een nieuwe tag dit jaar. Maak jij gebruik van video’s in je novelle of bestaat je novelle alleen uit video’s? Dan is dit de tag die je voor je titel mag zetten.

Vind je in dit overzichtje geen passende tag voor je novelle, maar wil je toch gaan specifiëren? Stuur dan een PM naar Submods Kloppie of Daniell. Wij helpen je graag verder!
        Last edited by Daniell; 15 okt 2016, 08:37.

Comment

Hulpmiddelen

Het subforum Hulpmiddelen is een handige plek waar je aan informatie kan komen om je novelle te verbeteren. Hier zal je tutorials vinden die je laten zien hoe je een layout of een banner kunt maken. Tevens kun je hier een layout of banner aanvragen. Ook is hier ruimte om te discussiëren over Photoshop en Paint.net.

1. Banner aanvragen

2. Layout aanvragen

3. Tutorials

4. Photoshop

5. Paint.NET

6. Tips voor schrijven
          Last edited by Daniell; 17 okt 2016, 13:47.

Comment

Vraag en antwoord

Moet ik een novelle beginnen?
            Dit is natuurlijk je eigen beslissing.

Wat houden de subforums in?
            In de schijnwerpers
            Als een novelle goed en populair genoeg is, kan hij in de schijnwerpers worden gezet. In dit subforum staat dus de beste novellen van Managers United. Elke vijf weken wordt één novelle beloond met een plek in dit subforum, op basis van de stemmen van de leden en de mening van de staf. Elk type novelle kan in dit subforum terecht komen.

Hulpmiddelen
            Het subforum Hulpmiddelen is een handige plek waar je aan informatie kan komen om je novelle te verbeteren. Hier zal je tutorials vinden die je laten zien hoe je een layout of een banner kunt maken. Tevens kun je hier een layout of banner aanvragen. Ook is hier ruimte om te discussiëren over Photoshop en Paint.net.

Hoe vaak moet ik een bericht plaatsen?
            In principe is dit jouw keus. Je mag zo vaak een nieuw bericht plaatsen als je wil. Het is echter handig niet te veel achter elkaar te posten, wat vooral in het begin erg lastig kan zijn. Geef je lezers de kans jouw tempo bij te houden en wacht tot je een aantal reacties hebt voor je doorgaat met posten. Aan de andere kant moet je ook niet te lang wachten, want binnen twee dagen kan je verhaal onderaan de pagina staan. Zoek dus de balans.

Niemand reageert op mijn novelle. Wat moet ik doen?
            Laat je niet van je stuk brengen. Je maakt de novelle ten eerste voor jezelf. In het begin zal je veel korte berichten met tips over je lay-out en schrijfwerk krijgen, daarna kan het plotseling stil komen te vallen. Blijf echter gewoon normaal updates maken en je krijgt vanzelf je trouwe lezersschare. Zoek echter altijd naar punten waarop je novelle verbeterd kan worden. Bovendien zou het niet slecht zijn om jezelf te laten zien op het forum. Vergeet bovendien niet de vragen van je lezers te beantwoorden en ze te bedanken voor de reacties.

Probeer een aantal andere novellen te volgen en geef positieve en opbouwende kritieken. Begin echter geen reclame te maken voor je eigen novelle in die van andere gebruikers en vraag mensen niet om alsjeblieft ook bij jou te komen kijken. Bovendien is de kans groot dat meer mensen je novelle volgen, maar simpelweg niet altijd een bericht achterlaten.

Een andere gebruiker houdt zich niet aan de forumregels. Wat moet ik doen?
            Als een andere gebruiker zich niet aan de forumregels houdt, dan kun je het betreffende bericht rapporteren. Je kunt echter ook de submoderator van de novellenbundel contacteren en/of een ander staflid op de hoogte stellen.

Ik wil de titel van mijn novelle veranderen. Hoe doe ik dat?
            Dit kan je doen door naar je eerste post te gaan, de openingspost. Als jij in deze post op wijzigen klikt ben je ook bevoegd om je titel aan te passen. Het is echter wijs hier goed over na te denken. Het kan je namelijk lezers kosten als je novelle ineens een andere naam heeft.

Hoe kan ik laten weten welke novelle ik kies voor In de Schijnwerpers?
            Eigenlijk kun je dat niet. Kloppie en Daniell kiezen iedere week zes mensen die een novelle mogen nomineren voor NvdW, deze zijn automatisch genomineerd voor IDS. Wat je wel kan doen is je stem uitbrengen, wanneer de poll gelanceerd is.

Waarom staan sommige topics altijd helemaal bovenaan?
            Topics die bovenaan staan worden als te belangrijk gezien om van de pagina te mogen verdwijnen. Dit algemene topic is daar een voorbeeld van. Een tweede voorbeeld zijn de novellen die in de afgelopen week beloond zijn met een NvdW verkiezing.

Ik heb geen zin om een hele novelle te maken, maar wil wel laten weten hoe het gaat. Hoe doe ik dit?
            In dit topic kun je in één bericht kort laten weten hoe je in je huidige game er voor staat. Doe dit echter niet te vaak, want dan kun je net zo goed een novelle beginnen.

Waar vind ik een complete lijst met vB-codes die ik in dit forum kan gebruiken?
            Een overzicht van alle verschillende codes die je in je posts kunt verwerken, is HIER te vinden.

Hoe kan ik een plaatje uploaden?
            Heb je een plaatje dat je graag in je bericht wilt plaatsen of bestaat je hele update uit een lay-out in de vorm van een afbeelding, dan zal je deze eerst naar een externe server moeten uploaden voor je hem op MU kunt laten zien. Op Imageshack, Tinypic of Imgur kun je gratis je afbeelding uploaden, om vervolgens de link in je bericht in te voegen.

Hoe zet ik een afbeelding in mijn bericht?
            Een afbeelding zet je in een bericht door vóór de url (het internetadres waar de afbeelding is opgeslagen) [img] te zetten, en [/img] er na.

Hoe maak ik citaten?
            Wil je in je bericht graag een citaat neerzetten, dan doe je dit door [QUOTE ] zonder de spatie vóór het citaat te zetten, en [ /QUOTE] zonder de spatie er na. Wil je een specifiek iets of iemand citeren, dan gebruik je vóór het citaat [quote=NAAM]. Hieronder twee voorbeelden:

De novellenbundel is het mooiste deel van MU.
            Oorspronkelijk geplaatst door Daniell
            In de schijnwerpers komen is een mooie beloning.
            Hoe maak ik een spoiler?
            Wil je in je bericht graag een spoiler gebruiken, dan doe je dit door [spoiler] zonder de spatie voor het deel dat je wilt beschermen te zetten en op het eind [/spoiler] zonder de spatie de plaatsen.

Hoe zet ik een Youtube-filmpje in mijn bericht?
            Ga naar YouTube en zoek daar het filmpje op dat je graag zou willen gebruiken. Bekijk de link helemaal bovenin en kopieer daarvan de code na het = teken. Is de link dus bijvoorbeeld: “http://www.youtube.com/watch?v=I7uza1I6VX0” dan neem je dus “I7uza1I6VX0” en zet je dat tussen [ youtube] en [ /youtube], alleen dan zonder de spaties.

Is een lay-out verplicht?
            Nee. Ieder mag voor zichzelf bepalen hoe hij zijn verhaal presenteert. Dat mag via een lay-out, het mag echter ook in pure tekstvorm of met screenshots.

Waar kan ik een lay-out aanvragen?
            Wil je graag een basis lay-out voor je novelle, maar ben je zelf niet zo handig met het maken van lay-outs, dan is er meestal wel iemand anders die je daarbij zou willen helpen. In DIT topic kun je een aanvraag achterlaten door het standaardformulier in te vullen.

Zijn er standaard lay-outs die ik kan gebruiken?
            Ja. Je zou voor jezelf een standaard kunnen maken door bijvoorbeeld de homepage of een fanpage van de club die je traint te gebruiken. Je maakt een screenshot van een nieuwsbericht, wist dan in paint het nieuws uit en schrijft er dan zelf iets nieuws in. Van sommige sites is hiervan al een standaard gemaakt. Enkele voorbeelden zijn hier te vinden.

Wat zijn de beste dimensies voor mijn lay-out?
            In principe zijn er geen vaste regels voor welke dimensies je lay-outs zouden moeten hebben. Het is echter handig rekening te houden met het forum en de instellingen van het gros van de gebruikers. Slecht een enkeling zal standaard 1440x900 bij zijn beeldscherminstellingen hebben staan. Een mooie richtlijn zou een breedte van 600 pixels kunnen zijn. Een beetje meer is niet erg, maar probeer niet over de 800 pixels te komen.

Waar kan ik hulp vinden voor het maken van een lay-out?
            Over het algemeen is de best plek om hulp te vragen bij het maken van een lay-out dit forum. Ook kun je hier voorbeelden van andere grafische creaties vinden en tutorials vinden. Gaat het om Photoshop, dan is dit topic de juiste plek om vragen te stellen.

Waar vind ik tutorials voor een lay-out?
            Hier

In welk formaat moet ik een afbeelding opslaan?
            Probeer als het even kan je afbeelding op te slaan als jpg of png. Deze bestandsformaten brengen een goede kwaliteit en zijn niet al te groot. Gebruik je Paint van Windows, pas dan op. Het zou zomaar kunnen dat je afbeelding plotseling verkleurt. Sla het bestand daarom voor de zekerheid eerst op als 24-bit BMP als je alleen Paint gebruikt. Wil je er zeker van zijn dat je jpg er mooi uit komt te zien, sla hem dan op via andere programma’s als Paint Shop Pro of Photoshop.

Schrijven
            Het schrijven van een novelle is makkelijk, maar ook niet. In principe hoef je alleen maar op te schrijven wat je denkt en wat je vindt, maar soms is het maar al te lastig de juiste woorden te vinden. Bovendien moet het ook op een manier gebeuren die voor iedereen toegankelijk is. Hieronder een aantal tips. Voor het topic over de schrijfnovelle kun je hier terecht.

Ik wil een novelle beginnen maar ik weet geen leuke club. Wat kan ik doen?
            Past deze situatie bij jou, dan ben je dus op zoek naar een leuke club. In dit topic kun je kijken welke clubs door anderen worden aanbevolen of kun je vragen of iemand nog een goed idee heeft voor een club voor jouw novelle.

Wat moet ik kunnen om een goede novelle te kunnen schrijven?
            Als je slechts presenteert heb je minder schrijfvaardigheid nodig dan bij een volle novelle. Belangrijk is echter wel dat je altijd juist spelt en grammaticaal correct schrijft. Daardoor ziet je verhaal er meer verzorgd uit en is het voor de lezer leuker om te lezen. Gebruik vooral niet te lange zinnen en let op interpunctie en hoofdletters. Niets stoort meer dan een gebrek aan punten, komma’s en hoofdletters. Heb je moeite met spellen, laat dit je lezers dan weten. Zorg er echter voor dat ze kunnen zien dat je wel je best doet.

Waar haal ik inspiratie vandaan?
            Inspiratie komt uit jezelf, maar kan door van alles en nog wat aangewakkerd worden. Je leest iets op internet, ziet iets op televisie, hoort iets in een gesprek op straat of misschien droom je wel iets, dat je er toe aanspoort je novelle een bepaalde kant op te sturen. Misschien is het wel niets van dit alles en komt het vanuit jezelf, vanuit jouw ervaringen en jouw fantasie. Inspiratie is echter een gevaarlijk iets en kan net zo hard verdwenen zijn als het opkwam. Bovendien kan het zomaar overal de kop op steken.

Hoe spel je … ?
            Als je niet zeker weet hoe een woord gespeld wordt, dan is en blijft de beste oplossing een woordenboek. Heb je er thuis geen, dan kun je online kijken bij Van Dale. Vul het woord in zoals jij denkt dat het geschreven moet worden. Vind je het, kijk dan of het klopt met de betekenis die jij er aan hecht. Kent de Van Dale het woord niet, dan is de kans groot dat je het fout geschreven hebt. Probeer dan iets anders.

Een tweede manier is om je tekst in zijn geheel te schrijven in Word. Dan kun je, voordat je een bericht gaat posten, de spellingscontrole van word nog even laten nakijken of je spelfouten hebt gemaakt.

Schrijf ik grammaticaal correct?
            Meestal hebben we er geen moeite mee een zin goed op te bouwen en de juiste voorzetsels te gebruiken. Er kunnen echter altijd lastige zinnen komen, waardoor je begint te twijfelen. Is het nu wat of dat? Moet ik in dit geval nu wel of geen hoofdletter gebruiken? Moet ik het werkwoord nu in enkelvoud of in meervoud zetten? Voor die gevallen raden wij je aan een kijkje te nemen bij Taaladvies. Een grote database heeft allerlei dilemma’s verzameld, met een advies als oplossing.

Waar moet ik op letten in de game?
            Zorg er voor dat je altijd een backup hebt van je game. Het gebeurt maar al te vaak dat een novelle eindigt omdat de save beschadigd is en niet meer geladen kan worden. Een backup kan daarbij redding bieden. Zorg er voor dat je hem, als het even kan, op een andere harde schijf hebt staan, of misschien een USB-stick.

Wat ook belangrijk is, is dat je goed vastlegt wat er gebeurt. Vaak loop je iets voor op je novelle en om wel goed je berichten te kunnen plaatsen, is het belangrijk dat je uitslagen, doelpuntenmakers en tussenstanden weet. Maak dus screenshots. Van andere informatie kun je notities maken.

Hoe maak ik een screenshot?
            In Football Manager zit een functie om een screenshot te maken, waardoor je niet via je toetsenbord en paint iets hoeft te bewaren. Roep het scherm op waarvan je een screenshot wilt bewaren en druk dan op je toetsenbord ALT + F9 tegelijkertijd. De screenshot wordt opgeslagen in Mijn Documenten/Sports Interactive/Football Manager 2017/screenshots

Welke informatie is belangrijk?
            Welke informatie belangrijk is om te bewaren hangt voor een groot deel af van jezelf. Het belangrijkste is dat je de uitslagen en standen bewaart. Het is leuk als je de lezers kunt laten zien wie scoorde en hoe de titelstrijd zich ontwikkelt. Ook de stats van een nieuwe aankoop of een sterspeler kunnen heel interessant zijn. Een screenshot is hier het beste middel. Voor prijzen, transfergeruchten en blessures hoef je niet echt een screenshot te maken. Is het relevant voor je verhaal, dan kun je deze feitjes ook met de datum noteren op een blaadje.
            Last edited by Daniell; 16 okt 2016, 11:53.

Comment

Wat gebeurt er?

Collapse

There is currently 1 user online. 0 leden en 1 gasten.

Meeste gebruikers ooit online was 1.524, 9 nov 2010 om 16:04.

Working...
            X